Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZIP_2A_D3/08_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powien umieć dobierać lub we właściwy sposób konfigurować narzędzia CASE do potrzeb modelowania i zarządzania całym cyklem życia systemu informatycznego oraz korzystać z funcjonalności podstawowych typowych narzędzi CASE |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZIP_2A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie |
---|
ZIP_2A_U02 | potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji oraz zespołami w sferze gospodarczej lub w administracji |
ZIP_2A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną, dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii produkcji |
ZIP_2A_U05 | potrafi określić kierunek i zrealizować proces samokształcenia |
ZIP_2A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
ZIP_2A_U10 | potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
ZIP_2A_U12 | potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii produkcji i zarządzania |
ZIP_2A_U15 | potrafi wykonać analizę sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne lub technologiczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
ZIP_2A_U16 | potrafi wykonać analizę i zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych lub technologicznych |
ZIP_2A_U18 | potrafi stosować i poszukiwać techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii produkcji |
ZIP_2A_U24 | ma umiejętność twórczej działalności w zakresie inżynierii produkcji oraz zarządznia produkcją i innowacjami |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie |
---|
T2A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów |
T2A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T2A_U05 | potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia |
T2A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T2A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
T2A_U12 | potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów |
T2A_U15 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T2A_U16 | potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych |
T2A_U18 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
T2A_U19 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z narzedziami modelowania i zarządzania całym cyklem życia systemu informatycznego |
---|
C-2 | Ukszałtowania umiętności posługiwania się narzędziami CASE w celu projektowania i zarzadząnia całym przedsiewzięciem informatycznym |
Treści programowe | T-W-1 | Wstęp. Pojęcie CASE. Historia rozwoju. Wymagania do współczesnych narzędzi CASE. Narzędzi CASE a cykl życia produkcji oprogramowania. Ogólna charakterystyka składowych narzędzi CASE. Przykłady darmowych oraz komercyjnych narzędzi CASE i ich charakterystyka. |
---|
T-W-2 | Podstawowa funkcjonalność narzędzi CASE. Interfejs użytkownika CASE. Typy diagramów UML wspierane narzędziami CASE. Przeglądarka CASE. Edytory diagramów UML: wymagań, logiki, architektury oraz wdrożenia. Modeli szablonów projektów. Podłączenie driver-ów, tworzenie i połączenie repozytoriów danych. Praktyczne przykłady tworzenia projektów w wybranym środowisku CASE. |
T-W-3 | Zarządzanie modelami w środowisku CASE. Sprawdzanie poprawności modeli i projektu. Zorganizowanie zespołowego projektowania oprogramowania. Komunikacja narzędzi CASE z innymi narzędziami. OMG XMI i MOF standardy. XMI import oraz eksport. Zarządzanie wersjami w CASE: CVS, Subversion. Konfigurowanie CASE z wybranym narzędziem zarządzania wersjami. Tworzenie repozytorium. CVS z lokalnym lub zdalnym repozytorium. Praktyczne przykłady omówionych technik. |
T-W-4 | Śledzenie zmian w modelu projektu. Zarządzanie audytem i audyt modeli w CASE. Historia zmian, audyt efektywności. Pojęcie linii odniesienia. Zarządzanie linią odniesienia. i jej wykorzystanie w CASE. Typowe scenariusze wykorzystania linii odniesienia. Przykłady praktycznego wykorzystania omówionych technik. |
T-W-5 | Techniki szacowanie projektu i zarządzania zespołem w CASE. Scenariuszy testów i wykonanie testów jednostkowych, systemowych, akceptacyjnych w CASE. Odzwierciadlenie skryptów konserwacji, zmian i defektów. Zarządzanie listą zadań, słownikom, wymaganiami. Przykłady praktycznego wykorzystania omówionych technik. |
T-W-6 | Inżynieria wstecz. Importowanie kodu. Synchronizacja projektu i kodu. Typowe opcji generowania kodu. Szablony transformacji modelu w kod. Modelowanie danych w CASE. Diagram modelu danych. Pojęcie MDA (Model Driver Architecture ). MDA transformacji. Inżynieria do przodu. Przykłady praktycznego wykorzystania omówionych technik. |
T-W-7 | Zarządzanie i generowanie raportów: RTF, Word i HTML. Raporty implementacyjne, raporty testowania, słownika. Możliwości odzwierciadlenia śledzenia realizacji systemu w raportach. Techniki rozszerzanie funkcjonalności CASE. Tworzenie, importowanie i wykorzystanie wzorców projektowych. Pojęcie profilu. Tworzenie, importowanie i wykorzystanie profili. |
T-L-1 | Praktyczne zapoznanie się z funkcjonalnością typowego narzędzia CASE. |
T-L-2 | Opracowanie wymagań za pomocą wybranego narzędzia CASE |
T-L-3 | Technika wykorzystania CASE do modelowania zachowania obiektów |
T-L-4 | Wykorzystanie narzędzi CASE do opracowania logiki oprogramowania |
T-L-5 | Praktyczne techiniki generowania kodu i refaktoryzacji projektu |
T-L-6 | Aspekty praktyczne zarządzania wersjami w CASE. |
T-L-7 | Wykorzystanie możliwości CASE do zarzadzania projektem |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa stopnia rozwoju i jakości opracowanego modelu cyklu życia wybranego przedsiewsięcia informatycznego w wybranym narzędzi CASE |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena końcowej prezentacji i wygenerowanego raportu opracowanego modelu cykla życia wybranego przedsiewsięcia informatycznego w wybranym narzędziu CASE |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | Umie konfigurować wybrane narzędzie CASE do potrzeb modelowania i zarzadzania postawowymi etapami cyklu życia projektu informatycznego oraz posiada podstawowe umiejętności posługiwania tymi systemami CASE |
3,5 | Umie konfigurować kilka narzędzi CASE do potrzeb modelowania i zarzadzania postawowymi etapami cyklu życia projektu informatycznego oraz posiada podstawowe umiejętności posługiwania tymi systemami CASE |
4,0 | Umie konfigurować wybrane narzędzie CASE do potrzeb modelowania i zarzadzania całym cyklem życia projektu informatycznego oraz posiada zaawansowane umiejętności posługiwania tymi systemami CASE |
4,5 | Umie konfigurować kilka narzędzi CASE do potrzeb modelowania i zarzadzania całym cyklem życia projektu informatycznego oraz posiada umiejętności posługiwania jednym z tych systemamów CASE w zaawansowany sposób |
5,0 | Umie konfigurować kilka narzędzi CASE do potrzeb modelowania i zarzadzania całym cyklem życia projektu informatycznego oraz posiada zaawansowane umiejętności posługiwania tymi systemami CASE |