Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem

Sylabus przedmiotu Analiza systemowa i procesowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza systemowa i procesowa
Specjalność zarządzanie energią i środowiskiem
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,34zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,33zaliczenie
projektyP3 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza o systemach produkcyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej procesów przebiegających w systemach wytwarzania. Nabycie wiedzy o metodach modelowania systemów wytwarzania.
C-2Nabycie umiejętności prezentacji i analizy realizowanych procesów w organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Definiowanie procesów realizowanych w systemie logistycznym. Opis procesu z zastosowaniem normy IDEF. Modelowanie przykładowych procesów za pomocą sieci Petri. Rozwiązanie zadań identyfikacji, analizy i syntezy modelu. Projektowanie przykładowego systemu logistycznego.15
15
projekty
T-P-1Projekt dotyczący analizy realizowanych procesów w systemie produkcyjnym. Projekt związany z opisem procesów z zastosowaniem notacji IDEF. Modelowanie przykładowych procesów za pomocą sieci Petri. Rozwiązanie zadań identyfikacji, analizy i syntezy modelu.15
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia analizy systemowej i procesowej. Typowe zadania analizy systemowej. Zakres zastosowań analizy systemowej. Definicja systemu, systemy techniczne, struktury systemów. Problem decyzyjny.10
T-W-2Klasyczny schemat postępowania w analizie systemowej. Wytyczne postępowania przy rozwiązywaniu problemów za pomocą analizy systemowej. Analiza procesowa jako narzędzie identyfikacji danych. Opis procesu z zastosowaniem normy IDEF. Relacje i funkcje systemowe.10
T-W-3Zastosowanie modelowania w analizie systemowej. Modela matematyczne, opisowe, algorytmiczne. Zadania identyfikacji, analizy i syntezy modelu. Modelowanie procesów z wykorzystaniem sieci Petri. Przetwarzanie i analiza danych. Zarządzanie Procesami. Reinżynieria procesów biznesowych.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury i instrukcji15
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Opracowanie projektów15
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Praktyczne ćwiczenia związane z modelowaniem procesów wytwarzania.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D7/04_W01
Student zna podstawowe metody analizy procesów i systemów wytwarzania.
ZIP_2A_W05T2A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D7/04_U01
Student umie opracować schemat procesów realizowanych w organizacji i dokonać ich analizy.
ZIP_2A_U07T2A_U07C-2T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D7/04_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
ZIP_2A_K03T2A_K03, T2A_K04C-2T-P-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D7/04_W01
Student zna podstawowe metody analizy procesów i systemów wytwarzania.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak ją wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D7/04_U01
Student umie opracować schemat procesów realizowanych w organizacji i dokonać ich analizy.
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania progrmu i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D7/04_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
2,0
3,0Student ma właściwą postawę i motywacje do pracy w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Banaszak Z. Jamplolski L.:, Komputerowo wspomagane modelowanie elastycznych systemów produkcyjnych., WNT, Warszawa, 1999
  2. Ryszard Zdanowicz, Modelowanie i symulacja procesów wytwarzania, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Marcin Szpyrka, Sieci Petriego w modelowaniu i analizie systemów współbieżnych, WNT, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Definiowanie procesów realizowanych w systemie logistycznym. Opis procesu z zastosowaniem normy IDEF. Modelowanie przykładowych procesów za pomocą sieci Petri. Rozwiązanie zadań identyfikacji, analizy i syntezy modelu. Projektowanie przykładowego systemu logistycznego.15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt dotyczący analizy realizowanych procesów w systemie produkcyjnym. Projekt związany z opisem procesów z zastosowaniem notacji IDEF. Modelowanie przykładowych procesów za pomocą sieci Petri. Rozwiązanie zadań identyfikacji, analizy i syntezy modelu.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia analizy systemowej i procesowej. Typowe zadania analizy systemowej. Zakres zastosowań analizy systemowej. Definicja systemu, systemy techniczne, struktury systemów. Problem decyzyjny.10
T-W-2Klasyczny schemat postępowania w analizie systemowej. Wytyczne postępowania przy rozwiązywaniu problemów za pomocą analizy systemowej. Analiza procesowa jako narzędzie identyfikacji danych. Opis procesu z zastosowaniem normy IDEF. Relacje i funkcje systemowe.10
T-W-3Zastosowanie modelowania w analizie systemowej. Modela matematyczne, opisowe, algorytmiczne. Zadania identyfikacji, analizy i syntezy modelu. Modelowanie procesów z wykorzystaniem sieci Petri. Przetwarzanie i analiza danych. Zarządzanie Procesami. Reinżynieria procesów biznesowych.10
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury i instrukcji15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Opracowanie projektów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D7/04_W01Student zna podstawowe metody analizy procesów i systemów wytwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W05ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej procesów przebiegających w systemach wytwarzania. Nabycie wiedzy o metodach modelowania systemów wytwarzania.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia analizy systemowej i procesowej. Typowe zadania analizy systemowej. Zakres zastosowań analizy systemowej. Definicja systemu, systemy techniczne, struktury systemów. Problem decyzyjny.
T-W-2Klasyczny schemat postępowania w analizie systemowej. Wytyczne postępowania przy rozwiązywaniu problemów za pomocą analizy systemowej. Analiza procesowa jako narzędzie identyfikacji danych. Opis procesu z zastosowaniem normy IDEF. Relacje i funkcje systemowe.
T-W-3Zastosowanie modelowania w analizie systemowej. Modela matematyczne, opisowe, algorytmiczne. Zadania identyfikacji, analizy i syntezy modelu. Modelowanie procesów z wykorzystaniem sieci Petri. Przetwarzanie i analiza danych. Zarządzanie Procesami. Reinżynieria procesów biznesowych.
T-A-1Definiowanie procesów realizowanych w systemie logistycznym. Opis procesu z zastosowaniem normy IDEF. Modelowanie przykładowych procesów za pomocą sieci Petri. Rozwiązanie zadań identyfikacji, analizy i syntezy modelu. Projektowanie przykładowego systemu logistycznego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak ją wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D7/04_U01Student umie opracować schemat procesów realizowanych w organizacji i dokonać ich analizy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności prezentacji i analizy realizowanych procesów w organizacji.
Treści programoweT-A-1Definiowanie procesów realizowanych w systemie logistycznym. Opis procesu z zastosowaniem normy IDEF. Modelowanie przykładowych procesów za pomocą sieci Petri. Rozwiązanie zadań identyfikacji, analizy i syntezy modelu. Projektowanie przykładowego systemu logistycznego.
Metody nauczaniaM-2Praktyczne ćwiczenia związane z modelowaniem procesów wytwarzania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania progrmu i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D7/04_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności prezentacji i analizy realizowanych procesów w organizacji.
Treści programoweT-P-1Projekt dotyczący analizy realizowanych procesów w systemie produkcyjnym. Projekt związany z opisem procesów z zastosowaniem notacji IDEF. Modelowanie przykładowych procesów za pomocą sieci Petri. Rozwiązanie zadań identyfikacji, analizy i syntezy modelu.
Metody nauczaniaM-2Praktyczne ćwiczenia związane z modelowaniem procesów wytwarzania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma właściwą postawę i motywacje do pracy w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0