Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria systemów informacyjnych produkcji
Sylabus przedmiotu Doradztwo gospodarcze - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Doradztwo gospodarcze - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Do wykładów studenci powinni posiadać niezbędną wiedzę z następujących przedmiotów i zagadnień: podstawy organizacji i zarządzania, zarządzanie strategiczne, aarządzanie marketingowe i skuteczna sprzedaż, zachowania w organizacji, podstawy zarządzania projektami |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podczas zajęć studenci zdobywać będą wiedzę zarówno z zakresu doradztwa, jak i informatyki i umiejętności łączenia przygotowania zawodowego z obu dziedzin. Program przedmiotu będzie na bieżąco dopasowywany do zmieniających się realiów sprzętowych i oprogramowania. Do dyspozycji studentów jest sala wyposażona w aktualizowane (na bieżąco modernizowane) stanowiska komputerowe. Do dyspozycji studentów jest oprogramowanie firmy Microsoft szeroko dostępne w ramach licencji akademickiej MSDN AA oraz wiele oprogramowania wolnego dostępu, które powinno być w ciągłym użytkowaniu studentów (np. Scilab, GANT Project, Open Office). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Określenie celów biznesu (czym jest a czym powinien być biznes - przykłady); motywowanie do planowanych i wymaganych osiągnięć. Pomiar jakości, innowacyjności i skuteczności zarządu | 5 |
T-A-2 | Zasady tworzenia „dobrego ducha” w organizacji; wybór struktury zarządzania (m.in. biznes mały, duży i rozwijający się); rola współczesnego menedżera i jego praca (podstawowe operacje w pracy menedżera); menedżer przyszłości. | 5 |
T-A-3 | Zasady rozwoju przez dywersyfikację działań; ekspansja; system wielkich korporacji (globalizacja w przemyśle); państwo a korporacje; wzajemne związki i zadania; władza i stosunki własnościowe w wielkich korporacjach. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola zarządu oraz współczesne usytuowanie i zadania menedżeryzmu | 5 |
T-W-2 | Menedżerowie w wielkich korporacjach i w warunkach globalizacji | 5 |
T-W-3 | Praktyka współczesnego menedżeryzmu; USA jako ojczyzna naukowego konsultingu, konsulting w krajach Europy, menedżeryzm w krajach Dalekiego Wschodu (przykłady i porównania), konsulting w Polsce, jego powstanie i rozwój. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach i kultura dyskusji | 15 |
A-A-2 | Przeglądowy projekt zaliczeniowy na zadany (lub wybrany i zaakceptowany przez prowadzącego) temat z zakresu doradztwa/konsultingu. | 10 |
A-A-3 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach | 2 |
27 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywna obecność studentów na wykładach, połączona z dyskusją i wyjaśnianiem wątpliwości. | 15 |
A-W-2 | Praca zaliczeniowa lub projekt wykazujący, że doradztwo to wiedza ścisła, mnożliwa do jednoznacznego i obiektywnego wyliczenia | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zajęć -studia literaturowe oraz rozumienie treści wykładów | 7 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach | 2 |
28 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Przedmiot jest realizowany w formie wykładu, prowadzonego w sposób interaktywny, podczas którego studenci rozwiązują stawiane problemy oraz demonstrują przygotowane prezentacje oraz projekty. Praca własna studenta oraz studiowanie literatury |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przygotowanie konspektu na zadany temat + egzamin w formie testu/rozmowa. Projekt lub indywidualna praca pisemna, dodatkowo aktywność i przygotowanie na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_O/01-2 WI_W01 Wiedza ogólna z zakresu doradztwa, jak i informatyki oraz umiejętności łączenia przygotowania zawodowego z obu dziedzin; poznanie zasad skutecznego zarządzania produkcją oraz sposoby realizacji postawionych celów w różnych systemach gospodarczych przy pomocy zewnętrznego i wewnętrznego konsultingu. | ZIP_2A_W09 | T2A_W09, T2A_W11 | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_O/01-2 WI_U01 Student po kursie powinien potrafić: - analizować dane zawarte w informacji finansowej przedsiębiorstwa w aspekcie wykorzystania w bieżącym zarzadzaniu produkcją - ocena szans i zagrożeń dla przedsiębiorstwa przy przeprowadzeniu analizy porównawczej w określonej branży produkcji. - analiza trendów na rynkach rzeczywistych w celu prognozowania przyszłych zadań i strategii rozwoju produkcji. | ZIP_2A_U23 | T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | C-1 | T-W-3, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_O/01-2 WI_K01 Przygotowanie do pracy w przedsiębiorstwie | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-1 |
ZIP_2A_O/01-2 WI_K02 Posługiwanie się narzędziami informatycznymi do interpretacji danych o bieżącej, danych statystycznych i wydarzeń gospodarczych | — | — | C-1 | T-W-3, T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_O/01-2 WI_W01 Wiedza ogólna z zakresu doradztwa, jak i informatyki oraz umiejętności łączenia przygotowania zawodowego z obu dziedzin; poznanie zasad skutecznego zarządzania produkcją oraz sposoby realizacji postawionych celów w różnych systemach gospodarczych przy pomocy zewnętrznego i wewnętrznego konsultingu. | 2,0 | Student nie wykazuje znajomości żadnych potrzeb w zakresie wiedzy zdobytej w przedmiocie |
3,0 | Student wykazuje niewielką znajomość potrzeb w zakresie doradztwa w przedsiębiorstwie | |
3,5 | Student wykazuje dostateczną znajomość potrzeb w zakresie doradztwa w przedsiębiorstwie | |
4,0 | Student potrafi wykorzystywać znakomitą większość zaproponowanych w trakcie zajęć metod | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody, a także samodzielnie identyfikuje problemy do rozwiązania | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody, a także samodzielnie identyfikuje problemy do rozwiązania z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_O/01-2 WI_U01 Student po kursie powinien potrafić: - analizować dane zawarte w informacji finansowej przedsiębiorstwa w aspekcie wykorzystania w bieżącym zarzadzaniu produkcją - ocena szans i zagrożeń dla przedsiębiorstwa przy przeprowadzeniu analizy porównawczej w określonej branży produkcji. - analiza trendów na rynkach rzeczywistych w celu prognozowania przyszłych zadań i strategii rozwoju produkcji. | 2,0 | Student nie rozumie żadnych potrzeb w zakresie wiedzy zdobytej w przedmiocie |
3,0 | Student nie rozumie niektóre potrzeby w zakresie wiedzy zdobytej w przedmiocie | |
3,5 | Student nie rozumie większość potrzeb w zakresie wiedzy zdobytej w przedmiocie | |
4,0 | Student umie wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody | |
4,5 | Student umie wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody, a także samodzielnie identyfikuje problemy do rozwiązania | |
5,0 | Student umie wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody, a także samodzielnie identyfikuje problemy do rozwiązania z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_O/01-2 WI_K01 Przygotowanie do pracy w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie umie wykorzystać wskazać żadnych potrzeb w zakresie wiedzy zdobytej w przedmiocie |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie podstawy wiedzy w zakresie konsultingu | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje większość podejść zaprezentowanych na zajęciach | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie podejścia zaprezentowanych na zajęciach | |
4,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie podejścia zaprezentowanych na zajęciach i potrafi porównywać je między sobą i określać stopień przydatności | |
5,0 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie podejścia zaprezentowanych na zajęciach i potrafi porównywać je między sobą i określać stopień przydatności, ale także potrafi wykazać się samodzielnością myślenia i dobory metod | |
ZIP_2A_O/01-2 WI_K02 Posługiwanie się narzędziami informatycznymi do interpretacji danych o bieżącej, danych statystycznych i wydarzeń gospodarczych | 2,0 | Student nie umie wskazać obszarów zarządzania |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka poznanych metod | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane metody | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje metody konsultingu, potrafi w analityczny sposób je stosować. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody i podejścia do doradztwa oraz potrafi je porównywać | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody, a także samodzielnie identyfikuje problemy do rozwiązaniaz jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Literatura podstawowa
- Block P., Flawless consulting; A guide to getting your expertise used, Learning Concepts, Austin, Texas, 1981
- Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002
- Greiner L. E. i Metzger R. O., Consulting to management, Prentice-Hall, New Jersey, 1983
- Perechuda K. (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody, Placet, Warszawa, 2000
- Stecki L., Consulting (t. 1 i 2), TNOiK „Dom Organizatora”, Toruń, 1997
Literatura dodatkowa
- Pismo internetowe, The Wall Street Journal Europe, 2011, Wydawnictwo Internetowe
- Czasopismo, Puls Biznesu, 2011, Pismo dla zarządzających