Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria systemów informacyjnych produkcji

Sylabus przedmiotu Podstawy inżynierii systemów informacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy inżynierii systemów informacyjnych
Specjalność inżynieria systemów informacyjnych produkcji
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Różewski <Przemyslaw.Rozewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,90,50egzamin
laboratoriaL1 15 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacji o: bazy danych, hurtownie danych, Internet, Zarzadzanie przedsiebiorstwem, struktura organizacyjna, konstrukcja i technologia produktu/usługi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Swiadomie dobierac rozwiazania sprzetowe i systemowe do wymagan poszczególnych srodowisk pracy systemu informatycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie strony WWW na okreslony temat dla okreslonej grupy odbiorców.4
T-L-2Opracoanie metadanych2
T-L-3Opis strony w postaci XML2
T-L-4Przygotowanie DTD i XML Schema5
T-L-5Transformacja XSLT2
15
wykłady
T-W-1Metody projektowania Systemów Informacyjnych i sposoby reprezentacji wyników projektowania w celu ich oceny i redagowania do momentu rozpoczecia budowy( sposoby opisu struktury i schematów funkcyjnych Systemów Informacyjnych - modelowanie referencyjne)4
T-W-2Inzynieria wiedzy jako instrument projektowania i budowy Systemów informacyjnych. Wiedza ekspercka.4
T-W-3Ontologia dziedzinowa a ontologia zadaniowa - sposób opisu zakresu kompetencji, wymaganych na okreslonym stanowisku pracy.3
T-W-4System ekspertowy jako metoda wspierania specjalisty na okreslonym stanowisku pracy przy koniecznosci podejmowania decyzji w warunkach niepewnosci (niejawne zaleznosci pomiedzy parametrami otoczenia i parametrami operacji technologicznych)4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie projektu strony9
A-L-3przygotowanie sie do zajec laboratoryjnych5
A-L-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu6
A-W-3Egzamin2
A-W-4Konsultacje1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2matoda praktyczna: cwiczenie laboratoryjne + projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin koncowy
S-2Ocena formująca: Ocena zadania projektowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D1/01_W01
Student posiadzie wiedze w zakresie analizy, identyfikacji, modelowania i projektowania systemów informacyjnych ze szczególnym uwzglednieniem systemów informatycznych zarzadzania wiedza
ZIP_2A_W08, ZIP_2A_W09, ZIP_2A_W11T2A_W03, T2A_W05, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11C-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D1/01_U01
Student potrafi dobierac rozwiazania sprzetowe i systemowe do srodowiska pracy systemu informatycznego (w szczególnosci zarzadzania wiedza)
ZIP_2A_U10, ZIP_2A_U17, ZIP_2A_U21T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U17C-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D1/01_W01
Student posiadzie wiedze w zakresie analizy, identyfikacji, modelowania i projektowania systemów informacyjnych ze szczególnym uwzglednieniem systemów informatycznych zarzadzania wiedza
2,0Student nie zna podstawowych pojec zwiazanych z dziedziną systemów informacyjnych
3,0Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych
3,5Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do prostych zadan projektowych
4,0Student posiada podstawowa wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarządzania wiedzą w pojęciach systemów informacyjnych.
4,5Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnieś ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarządzania wiedzą w pojęciach systemów informacyjnych.
5,0Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnieś ja do różnych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarządzania wiedzą w pojęciach systemów informacyjnych i je rozwiązaywać.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D1/01_U01
Student potrafi dobierac rozwiazania sprzetowe i systemowe do srodowiska pracy systemu informatycznego (w szczególnosci zarzadzania wiedza)
2,0Student nie potrafi opisac typowego dokumentu za pomocą standardu XML.
3,0Student potrafi opisac typowy dokument za pomocą standardu XML.
3,5Student potrafi opisac dowolny dokument za pomocą standardu XML.
4,0Student potrafi opisac dowolny dokument za pomocą standardu XML wraz z DTD
4,5Student potrafi opisac dowolny dokument za pomocą standardu XML wraz z DTD oraz przygotowac XSLT.
5,0Student potrafi opisac dowolny dokument za pomocą standardu XML wraz z XML Schema oraz przygotowac XSLT.

Literatura podstawowa

  1. Zbigniew Fryzlewicz, Adam Salamon, Podstawy architektury i technologii usług XML sieci WEB, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  2. Probst Gilbert, Raub Steffen, Romhardt Kai, Zarzadzanie wiedza w organizacji, Oficyna Ekonomiczna Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kazimierz Perechuda, Zarzadzanie wiedza w przedsiebiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie strony WWW na okreslony temat dla okreslonej grupy odbiorców.4
T-L-2Opracoanie metadanych2
T-L-3Opis strony w postaci XML2
T-L-4Przygotowanie DTD i XML Schema5
T-L-5Transformacja XSLT2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody projektowania Systemów Informacyjnych i sposoby reprezentacji wyników projektowania w celu ich oceny i redagowania do momentu rozpoczecia budowy( sposoby opisu struktury i schematów funkcyjnych Systemów Informacyjnych - modelowanie referencyjne)4
T-W-2Inzynieria wiedzy jako instrument projektowania i budowy Systemów informacyjnych. Wiedza ekspercka.4
T-W-3Ontologia dziedzinowa a ontologia zadaniowa - sposób opisu zakresu kompetencji, wymaganych na okreslonym stanowisku pracy.3
T-W-4System ekspertowy jako metoda wspierania specjalisty na okreslonym stanowisku pracy przy koniecznosci podejmowania decyzji w warunkach niepewnosci (niejawne zaleznosci pomiedzy parametrami otoczenia i parametrami operacji technologicznych)4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie projektu strony9
A-L-3przygotowanie sie do zajec laboratoryjnych5
A-L-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu6
A-W-3Egzamin2
A-W-4Konsultacje1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D1/01_W01Student posiadzie wiedze w zakresie analizy, identyfikacji, modelowania i projektowania systemów informacyjnych ze szczególnym uwzglednieniem systemów informatycznych zarzadzania wiedza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
ZIP_2A_W09ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, wiedzą, projektami i innowacjami oraz prowadzenia działalności gospodarczej
ZIP_2A_W11ma wiedze z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Swiadomie dobierac rozwiazania sprzetowe i systemowe do wymagan poszczególnych srodowisk pracy systemu informatycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2matoda praktyczna: cwiczenie laboratoryjne + projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin koncowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojec zwiazanych z dziedziną systemów informacyjnych
3,0Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych
3,5Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do prostych zadan projektowych
4,0Student posiada podstawowa wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarządzania wiedzą w pojęciach systemów informacyjnych.
4,5Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnieś ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarządzania wiedzą w pojęciach systemów informacyjnych.
5,0Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnieś ja do różnych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarządzania wiedzą w pojęciach systemów informacyjnych i je rozwiązaywać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D1/01_U01Student potrafi dobierac rozwiazania sprzetowe i systemowe do srodowiska pracy systemu informatycznego (w szczególnosci zarzadzania wiedza)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ZIP_2A_U17potrafi identyfikować i formułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla inżynierii produkcji, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
ZIP_2A_U21potrafi dokonywać doboru metod optymalizacji, symulacji, prognozowania, wywodu wiedzy oraz wspomagania działań technologiami informatycznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Swiadomie dobierac rozwiazania sprzetowe i systemowe do wymagan poszczególnych srodowisk pracy systemu informatycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2matoda praktyczna: cwiczenie laboratoryjne + projekt
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisac typowego dokumentu za pomocą standardu XML.
3,0Student potrafi opisac typowy dokument za pomocą standardu XML.
3,5Student potrafi opisac dowolny dokument za pomocą standardu XML.
4,0Student potrafi opisac dowolny dokument za pomocą standardu XML wraz z DTD
4,5Student potrafi opisac dowolny dokument za pomocą standardu XML wraz z DTD oraz przygotowac XSLT.
5,0Student potrafi opisac dowolny dokument za pomocą standardu XML wraz z XML Schema oraz przygotowac XSLT.