Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria systemów informacyjnych produkcji
Sylabus przedmiotu Interakcja człowiek-komputer - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Interakcja człowiek-komputer - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | inżynieria systemów informacyjnych produkcji | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Nowosielski <Adam.Nowosielski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy języka HTML |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie rozległego, interdyscyplinarnego obszaru jaki w praktyce musi być znany informatykowi aby mógł poprawnie zaprojektować i zrealizowac moduły komunikacji człowiek-komputer. |
C-2 | Szczególne uczulenie przyszłego inżyniera na rolę pozatechnicznych czynników wpływających na rozwiązania procesów komunikacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praca z oprogramowaniem: do rozpoznawania pisma, rozpoznawania i rozumienia tekstów, rozpoznawania mowy. | 4 |
T-L-2 | Budowa i wykorzystanie sprzętu komputerowego dla osób z dysfunkcją wzroku. | 4 |
T-L-3 | Sprzęgi komunikacyjne w diagnostyce medycznej. | 5 |
T-L-4 | Poznawanie budowy rozwiązań technicznych w komunikacji człowiek-komputer na modelach rzeczywistych. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój procesów komunikacji. Nurty myślenia związane z wpływem różnych mediów na środowisko człowieka. Zagrożenia i korzyści wynikające z rozwoju społeczeństwa informacyjnego. | 2 |
T-W-2 | Model komunikacyjny i informacyjny procesu przekazywania i rozpoznawania komunikatu. | 2 |
T-W-3 | Podstawowe pojęcia i definicje: dane, informacja, wiedza – wzajemne powiązania. Budowa znaku i jego tworzenie – symbol, pojęcie. Fizyczne postaci znaków. Znaki w systemach społecznych. | 1 |
T-W-4 | Tworzenie komunikatu: poziomy znaku/komunikatu – pragmatyka, semantyka, syntaksa, empiryka. | 2 |
T-W-5 | Rola człowieka w systemie informacyjnym. Techniczny system informacyjny. | 1 |
T-W-6 | Klasyczne sprzęgi użytkownika – podstawowe typy i charakterystyka ich cech. Cechy interfejsów HCI. Inżynieria używalności. | 1 |
T-W-7 | Komunikacja głosowa: charakterystyka sygnałów mowy – cechy akustyczne i statystyczne. Obrazy i wzorce akustyczne. Systemy rozpoznawania mowy – pojedyncze słowa, mowa ciągła. Charakterystyka podstawowych metod rozpoznawania. Charakterystyka systemów rozumienia mowy. Kanał sprzężenia zwrotnego – synteza mowy. | 1 |
T-W-8 | Obraz jako źródło informacji. Urządzenia wejściowe kanału obrazowego (zastosowania techniczne i medyczne): rentgen, tomografia, rezonans magnetyczny, ultrasonografia, endoskopia. | 1 |
T-W-9 | Oddziaływanie otoczenia na człowieka: charakterystyka recptorów/zmysłów – odczuwanie dotyku, nacisku, ciepła, bólu; zmysł smaku i węchu, zmysł wzroku i równowagi. Charakterystyka fal muzgowych i ich wykorzystanie w komunikacji. | 2 |
T-W-10 | Techniczna realizacja receptorów (czujniki nacisku, położenia, temperatury, prędkości, przyspieszeń). Manipulatory i sprzęgi siłowe: rozwiązania konstrukcyjne. Trenażery – przykłady zastosowań. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań | 11 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
28 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiiedzy z wykładów - źródła: literatura, portale internetowe | 5 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia - praca wlasna | 5 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami i przykładami |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca. Egzamin pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D1/O/01-2_W01 Student zna podstawy teoretyczne tworzenia komunikatu i rozważania jego czterch poziomów: pragmatycznego, semantycznego, syntaktycznego i empirycznego. Znany jest mu zbiór czynników społecznych wpływających na budowanie mechanizmów komunikacji. Przekazywana jest podstawowa wiedza o receptorowym i efektorowym odbiorze bodźców z otoczenia przez człowieka i rozwiązaniach technicznych pozwalających na podobną współpracę z otoczeniem maszyny. | ZIP_2A_W08 | T2A_W08 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D1/O/01-2_U01 Potrafi zbudować poprawny przekaz (komunikat), który wywoła oczekiwane reakcje odbiorcy (użytkownika komputera). | ZIP_2A_U07 | T2A_U07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIP_2A_D1/O/01-2_U02 Umie dobrać środki techniczne do zrealizowania okreslonych wymogów komunikacji. | ZIP_2A_U07 | T2A_U07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D1/O/01-2_K01 Ma świadomość budowania systemów komunikacji w ścisłym związku z grupą społeczną będącą adresatem danego rozwiązania (kultura, normy, status). Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za błędną interpretację przekazu. | ZIP_2A_K05 | T2A_K07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D1/O/01-2_W01 Student zna podstawy teoretyczne tworzenia komunikatu i rozważania jego czterch poziomów: pragmatycznego, semantycznego, syntaktycznego i empirycznego. Znany jest mu zbiór czynników społecznych wpływających na budowanie mechanizmów komunikacji. Przekazywana jest podstawowa wiedza o receptorowym i efektorowym odbiorze bodźców z otoczenia przez człowieka i rozwiązaniach technicznych pozwalających na podobną współpracę z otoczeniem maszyny. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć i metod interakcji człowiek-komputer |
3,0 | Zna w stopniu dostatecznym pojęcia i metody interakcji człowiek-komputer | |
3,5 | Zna w stopniu dostatecznym podstawy teoretyczne interakcji człowiek-komputer i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody przetwarzania danych stosowane w procesie interakcji człowiek-komputer. | |
4,0 | Zna dobrze podstawy teoretyczne interakcji człowiek-komputer, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody przetwarzania danych stosowane w procesie interakcji człowiek-komputer. Zna techniki pomiaru reakcji użytkowników. | |
4,5 | Zna dobrze podstawy teoretyczne interakcji człowiek-komputer, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna techniki pomiaru reakcji użytkowników. Zna metody analityczne zorientowane na przetwarzanie danych i podejmowanie decyzji. | |
5,0 | Zna dobrze podstawy teoretyczne interakcji człowiek-komputer, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna zaawansowane techniki pomiaru reakcji użytkowników. Zna zaawansowane metody analityczne zorientowane na przetwarzanie danych i podejmowanie decyzji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D1/O/01-2_U01 Potrafi zbudować poprawny przekaz (komunikat), który wywoła oczekiwane reakcje odbiorcy (użytkownika komputera). | 2,0 | Nie umie stosować metod pomiaru zachowań użytkowników |
3,0 | Umie stosować podstawowe metody i techniki w systemach interakcji człowiek-komputer | |
3,5 | Umie stosować podstawowe metody i techniki w systemach interakcji człowiek-komputer. Umie stosować metody podstawowe przetwarzania danych stosowane w procesie interakcji człowiek-komputer. | |
4,0 | Umie stosować podstawowe metody i techniki w systemach interakcji człowiek-komputer. Umie stosować metody przetwarzania danych stosowane w procesie interakcji człowiek-komputer. Umie stosować techniki pomiaru reakcji użytkowników. | |
4,5 | Umie stosować metody i techniki w systemach interakcji człowiek-komputer. Umie stosować metody przetwarzania danych stosowane w procesie interakcji człowiek-komputer. Umie stosować techniki pomiaru reakcji użytkowników. | |
5,0 | Umie stosować zaawansowane metody i techniki w systemach interakcji człowiek-komputer. Umie stosować zaawansowane metody przetwarzania danych stosowane w procesie interakcji człowiek-komputer. Umie stosować zaawansowane techniki pomiaru reakcji użytkowników. | |
ZIP_2A_D1/O/01-2_U02 Umie dobrać środki techniczne do zrealizowania okreslonych wymogów komunikacji. | 2,0 | Nie umie stosować metod pomiaru zachowań użytkowników |
3,0 | Umie stosować podstawowe metody i techniki w systemach interakcji człowiek-komputer | |
3,5 | Umie stosować podstawowe metody i techniki w systemach interakcji człowiek-komputer. Umie stosować metody podstawowe przetwarzania danych stosowane w procesie interakcji człowiek-komputer. | |
4,0 | Umie stosować podstawowe metody i techniki w systemach interakcji człowiek-komputer. Umie stosować metody przetwarzania danych stosowane w procesie interakcji człowiek-komputer. Umie stosować techniki pomiaru reakcji użytkowników. | |
4,5 | Umie stosować metody i techniki w systemach interakcji człowiek-komputer. Umie stosować metody przetwarzania danych stosowane w procesie interakcji człowiek-komputer. Umie stosować techniki pomiaru reakcji użytkowników. | |
5,0 | Umie stosować zaawansowane metody i techniki w systemach interakcji człowiek-komputer. Umie stosować zaawansowane metody przetwarzania danych stosowane w procesie interakcji człowiek-komputer. Umie stosować zaawansowane techniki pomiaru reakcji użytkowników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D1/O/01-2_K01 Ma świadomość budowania systemów komunikacji w ścisłym związku z grupą społeczną będącą adresatem danego rozwiązania (kultura, normy, status). Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za błędną interpretację przekazu. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów dla oceny 3 |
3,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w obszarze interakcji człowiek-komputer. | |
3,5 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w interakcji człowiek-komputer i postępu technologicznego w tym obszarze. Potrafi wskazać kluczowe technologie. | |
4,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w interakcji człowiek-komputer. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z analizami interakcji człowiek-komputer. | |
4,5 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w interakcji człowiek-komputer i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie. Aktywnie uzupełnia informacje w tym zakresie na podstawie najnowszych źródeł krajowych i zagranicznych. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z analizami interakcji człowiek-komputer. | |
5,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w interakcji człowiek-komputer i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie i poszukuje nowych rozwiązań i technologii. Aktywnie uzupełnia informacje w tym zakresie na podstawie najnowszych źródeł krajowych i zagranicznych. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z analizami interakcji człowiek-komputer. |
Literatura podstawowa
- Beynon-Davies P., Inżynieria systemów informacyjnych, WN-T, 1999, arszawa, 1999
- Chodowicz M., Inteligentny pulpit do realizacji interakcji dotykowej z użytkownikiem, Praca magisterska, Wydział Informatyki PS, Szczecin, 2006
- S. Krug, Przetestuj ją sam! Steve Krug o funkcjonalności stron internetowych, Helion, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Alan Dix, Janet Finlay, Gregory Abowd, Russell Beale, Human–Computer Interaction, Prentice Hall, London, 2008
- Ben Shneiderman, Catherine Plaisant, Designing the User Interface: Strategies for Effective Human–Computer Interaction, Addison Wesley, NY, 2009