Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria systemów informacyjnych produkcji
Sylabus przedmiotu Weryfikacja i walidacja oprogramowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Weryfikacja i walidacja oprogramowania | ||
Specjalność | zarządzanie jakością produkcji oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Mościcki <Miroslaw.Moscicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Nowoczesne paradygmaty programowania |
W-2 | Ukończony kurs Podstawy informatyki i algorytmizacji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istniejącymi sposobami weryfikacji i walidacji oprogramowania. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu testowania oprogramownia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | tworzenia testów jednostkowych | 4 |
T-L-2 | tworzenia testów wydajnościowych | 4 |
T-L-3 | Testy czarnej skrzynki | 4 |
T-L-4 | Weryfikacja i walidacja przeprowadzonych testów | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przestawienie procesu wytwarzania i testowania oprogramowania | 2 |
T-W-2 | zarządzanie; dokumentacja, przegląd i audyt, raporty, narzędzia, techniki i metodologie, kontrola kodu, zarządzanie ryzykiem | 6 |
T-W-3 | Planowanie procesu testowania | 2 |
T-W-4 | tworzenia testów jednostkowych | 2 |
T-W-5 | Testy czarnej skrzynki | 2 |
T-W-6 | Narzędzia ułatwiające proces testowania. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 12 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
29 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium zaliczającego | 5 |
A-W-4 | Kolokwium zaliczające | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania projektowego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D3/04_W01 Student potrafi korzystać z istniejących narzędzi przeznaczonych do testowania oprogramowania i zastosować je do realizowanych projektów | ZIP_2A_W02, ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W10, ZIP_2A_W11, ZIP_2A_W12 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W10 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
ZIP_2A_D3/04_W02 Student potrafi stworzyć zestawy testów niezbędne do weryfikacji i walidacji oprogramowania. | ZIP_2A_W02, ZIP_2A_W04, ZIP_2A_W10, ZIP_2A_W11, ZIP_2A_W12 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W10 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D3/04_U01 Student potrafi wykorzystać w praktyce istniejące metody i narzędzia do weryfikacji i walidacji oprogramowania | ZIP_2A_U01, ZIP_2A_U02, ZIP_2A_U04, ZIP_2A_U05, ZIP_2A_U08 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U08 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
ZIP_2A_D3/04_U02 Student potrafi od podstaw zaprojektować i przeprowadzić proces testowania oprogramowania | ZIP_2A_U01, ZIP_2A_U02, ZIP_2A_U05, ZIP_2A_U08, ZIP_2A_U16 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U16 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D3/04_K01 W wyniku przprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną projektu, zdolność do pracy w grupie, postępowanie zgodne z zasadami etyki, kreatywność w zakresie tworzenia własnych procedur testowych | ZIP_2A_K01, ZIP_2A_K02, ZIP_2A_K03, ZIP_2A_K04, ZIP_2A_K05 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D3/04_W01 Student potrafi korzystać z istniejących narzędzi przeznaczonych do testowania oprogramowania i zastosować je do realizowanych projektów | 2,0 | nie potrafi testować oprogramowania |
3,0 | potrafi testować oprogramowania z wykorzystanie jednego narzędzia | |
3,5 | potrafi testować oprogramowania z wykorzystanie kilku narzędzi | |
4,0 | potrafi testować oprogramowania z wykorzystanie kilku narzędzi | |
4,5 | potrafi testować oprogramowania z wykorzystanie kilku narzędzi, potrafi tworzyć scenariusze testowe | |
5,0 | potrafi testować oprogramowania z wykorzystanie kilku narzędzi, potrafi tworzyć scenariusze testowe, potrafi automatyzować proces testowania | |
ZIP_2A_D3/04_W02 Student potrafi stworzyć zestawy testów niezbędne do weryfikacji i walidacji oprogramowania. | 2,0 | nie potrafi tworzyć testów |
3,0 | potrafi tworzyć testy z wykorzystaniem jednego narzędzia | |
3,5 | potrafi tworzyć testy z wykorzystaniem kilku narzędzia | |
4,0 | potrafi tworzyć testy z wykorzystaniem kilku narzędzia oraz pogrupować je w grupy | |
4,5 | potrafi tworzyć testy z wykorzystaniem kilku narzędzia oraz pogrupować je w grupy, potrafi tworzyć scenariusze testowe | |
5,0 | potrafi tworzyć testy z wykorzystaniem kilku narzędzia oraz pogrupować je w grupy, potrafi tworzyć scenariusze testowe, potrafi automatyzować proces testowania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D3/04_U01 Student potrafi wykorzystać w praktyce istniejące metody i narzędzia do weryfikacji i walidacji oprogramowania | 2,0 | nie potrafi testować oprogramowania |
3,0 | potrafi testować oprogramowania z wykorzystaniem jednej metody | |
3,5 | potrafi testować oprogramowania z wykorzystaniem dwóch metod | |
4,0 | potrafi testować oprogramowania z wykorzystaniem kilku metod | |
4,5 | potrafi testować oprogramowania z wykorzystaniem kilku metod, potrafi korzystać z jednego narzędzia | |
5,0 | potrafi testować oprogramowania z wykorzystaniem kilku metod, potrafi korzystać z kilku narzędzi | |
ZIP_2A_D3/04_U02 Student potrafi od podstaw zaprojektować i przeprowadzić proces testowania oprogramowania | 2,0 | nie potrafi tworzyć testów potrafi tworzyć testy i testować z wykorzystaniem jednego narzędzia |
3,0 | potrafi tworzyć testy i testować z wykorzystaniem jednego narzędzia | |
3,5 | potrafi tworzyć testy i testować z wykorzystaniem kilku narzędzia | |
4,0 | potrafi tworzyć testy i testować z wykorzystaniem kilku narzędzia oraz pogrupować je w grupy | |
4,5 | potrafi tworzyć testy i testować z wykorzystaniem kilku narzędzia oraz pogrupować je w grupy, potrafi tworzyć scenariusze testowe | |
5,0 | potrafi tworzyć testy i testować z wykorzystaniem kilku narzędzia oraz pogrupować je w grupy, potrafi tworzyć scenariusze testowe, potrafi automatyzować proces testowania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D3/04_K01 W wyniku przprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną projektu, zdolność do pracy w grupie, postępowanie zgodne z zasadami etyki, kreatywność w zakresie tworzenia własnych procedur testowych | 2,0 | nie potrafi posługiwać się dokumentacją techniczną projektu |
3,0 | potrafi posługiwać się dokumentacją techniczną projektu w zakresie planowania prac | |
3,5 | potrafi posługiwać się dokumentacją techniczną projektu w zakresie planowania prac, tworzenia raportów oraz dokumentowania postępu prac z testowania | |
4,0 | potrafi posługiwać się dokumentacją techniczną projektu w zakresie planowania prac, tworzenia raportów oraz dokumentowania postępu prac z testowania, potrafi pracować w grupie | |
4,5 | potrafi posługiwać się dokumentacją techniczną projektu w zakresie planowania prac, tworzenia raportów oraz dokumentowania postępu prac z testowania, potrafi pracować w grupie, postępuje zgodnie z zasadami etyki | |
5,0 | potrafi posługiwać się dokumentacją techniczną projektu w zakresie planowania prac, tworzenia raportów oraz dokumentowania postępu prac z testowania, potrafi pracować w grupie, postępuje zgodnie z zasadami etyki, potrafi tworzyć własne procedury testowe |
Literatura podstawowa
- James W. Moore, Software engineering Standards, IEEE Computer Society, Los Alamitos, 1999
- R. Patton, Testowanie oprogramowania, MIKOM, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- E. Yourdon, Współczesna analiza strukturalna, WNT, Warszawa, 1996
- J. Mucek, Podstawy projektowania systemów informatycznych, PWN, Warszawa, 1991