Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Mikro i makroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikro i makroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Mańczak <Grazyna.Manczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,70,41zaliczenie
wykładyW1 45 4,30,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomicznych definicji nabyte w trakcie nauki przedmiotu przedsiębiorczość w szkołach średnich, obserwacja zjawisk gospodarczych w Polsce i za granicą, umiejętność prowadzenia dyskusji na tematy społeczno-gospodarcze; analiza prasy codziennej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne2
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy3
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż4
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)3
T-A-5Przedsiębiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk)3
T-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)3
T-A-7Rynek ziemi, pracy i kapitału3
T-A-8Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.3
T-A-9Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza3
T-A-10Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze środków Unii Europejskiej.3
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii1
T-W-2Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)2
T-W-3Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)3
T-W-4Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)2
T-W-5Podstawy teorii przedsiębiorstwa3
T-W-6Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)2
T-W-7Główne kategorie i pojęcia makroekonomii1
T-W-8Produkt krajowy brutto i dochód narodowy2
T-W-9Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego2
T-W-10Rola państwa w gospodarce3
T-W-11Budżet państwa. Podatki, polityka finansowa.3
T-W-12Bank centralny. Polityka pieniężna3
T-W-13Inflacja i deflacja3
T-W-14Bezrobocie3
T-W-15Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna2
T-W-16Handel międzynarodowy i zagraniczny3
T-W-17Elementy finansów międzynarodowych2
T-W-18Struktura współczesnej gospodarki światowej2
T-W-19Globalizacja3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Godziny kontaktowe z nauczycielem30
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)20
A-A-3Prace domowe (np. rozwiązywanie zadań)20
A-A-4Przygotowanie do kolokwium35
A-A-5Konsultacje2
A-A-6Zaliczenie3
110
wykłady
A-W-1Udział w wykładach45
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)30
A-W-3Przygotowanie się do zajęć22
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu28
A-W-5Konsultacje do wykladu3
A-W-6Egzamin2
130

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/05_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/05_U01
W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
ZIP_1A_U26, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U17T1A_U01, T1A_U04, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-13M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/05_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K04, ZIP_1A_K06, ZIP_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-10M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/05_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
2,0Student nie potrafi rozpoznać podstawowych kategorii, praw i prawidłowości ekonomicznych.
3,0Student potrafi rozpoznać podstawowe kategorie, prawa i prawidłowości ekonomiczne.
3,5Student potrafi rozpoznać i zdefiniować podstawowe kategorie, prawa i prawidłowości ekonomiczne.
4,0Student potrafi rozpoznać i zdefiniować podstawowe kategorie, prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjasnić związki i zależności występujące między nimi.
4,5Student potrafi rozpoznać i zdefiniować podstawowe kategorie, prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjasnić związki i zależności występujące między nimi. Swobodnie posługuje sie terminologią ekonomiczną.
5,0Student potrafi rozpoznać i zdefiniować podstawowe kategorie, prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjasnić związki i zależności występujące między nimi. Swobodnie posługuje sie terminologią ekonomiczną.Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej w skali mikro i makro oraz formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/05_U01
W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
2,0Student nie potrafi ocenić podstawowych zjawisk i procesów ekonomicznych.
3,0Student potrafi ocenić podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.
3,5Student potrafi ocenić podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.
4,0Student potrafi ocenić podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne..Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych.
4,5Student potrafi ocenić podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
5,0Student potrafi ocenić podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw. Potrafi zastosowac w praktyce zdobyta wiedze i umiejetnosci.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/05_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
2,0Nie posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej zarówno w skali mikro jak i makro.
3,0Potrafi rozpoznac i wyjasnic sytuacje ekonomiczna w przedsiębiorstwie, państwie i na świecie.
3,5Potrafi ocenic sytuacje ekonomiczna danego podmiotu.
4,0Potrafi wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace sytuacji ekonomicznej danego podmiotu.
4,5Potrafi rozwijac analize i ocene sytuacji ekonomicznej danego podmiotu.
5,0Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej danego podmiotu i formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia (t. I – II), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  2. S. Marciniak, Makro- i mikroekonomia, Podstawy prawne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Czarny B., Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Dębniewski G., Pałach H., Zakrzewski W., Mikroekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007
  2. Bożyk P., Zagraniczna i międzynarodowa polityka ekonomiczna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004
  3. Czasopisma, Ekonomista, Gospodarka Narodowa, roczniki statystyczne, dzienniki, Internet, portale tematyczne, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne2
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy3
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż4
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)3
T-A-5Przedsiębiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk)3
T-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)3
T-A-7Rynek ziemi, pracy i kapitału3
T-A-8Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.3
T-A-9Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza3
T-A-10Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze środków Unii Europejskiej.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii1
T-W-2Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)2
T-W-3Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)3
T-W-4Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)2
T-W-5Podstawy teorii przedsiębiorstwa3
T-W-6Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)2
T-W-7Główne kategorie i pojęcia makroekonomii1
T-W-8Produkt krajowy brutto i dochód narodowy2
T-W-9Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego2
T-W-10Rola państwa w gospodarce3
T-W-11Budżet państwa. Podatki, polityka finansowa.3
T-W-12Bank centralny. Polityka pieniężna3
T-W-13Inflacja i deflacja3
T-W-14Bezrobocie3
T-W-15Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna2
T-W-16Handel międzynarodowy i zagraniczny3
T-W-17Elementy finansów międzynarodowych2
T-W-18Struktura współczesnej gospodarki światowej2
T-W-19Globalizacja3
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Godziny kontaktowe z nauczycielem30
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)20
A-A-3Prace domowe (np. rozwiązywanie zadań)20
A-A-4Przygotowanie do kolokwium35
A-A-5Konsultacje2
A-A-6Zaliczenie3
110
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach45
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)30
A-W-3Przygotowanie się do zajęć22
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu28
A-W-5Konsultacje do wykladu3
A-W-6Egzamin2
130
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/05_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
ZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
T-W-2Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)
T-W-3Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)
T-W-4Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)
T-W-5Podstawy teorii przedsiębiorstwa
T-W-6Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)
T-W-7Główne kategorie i pojęcia makroekonomii
T-W-8Produkt krajowy brutto i dochód narodowy
T-W-9Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego
T-W-10Rola państwa w gospodarce
T-W-11Budżet państwa. Podatki, polityka finansowa.
T-W-12Bank centralny. Polityka pieniężna
T-W-13Inflacja i deflacja
T-W-14Bezrobocie
T-W-15Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna
T-W-16Handel międzynarodowy i zagraniczny
T-W-17Elementy finansów międzynarodowych
T-W-18Struktura współczesnej gospodarki światowej
T-W-19Globalizacja
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)
T-A-5Przedsiębiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk)
T-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)
T-A-7Rynek ziemi, pracy i kapitału
T-A-8Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.
T-A-9Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza
T-A-10Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze środków Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać podstawowych kategorii, praw i prawidłowości ekonomicznych.
3,0Student potrafi rozpoznać podstawowe kategorie, prawa i prawidłowości ekonomiczne.
3,5Student potrafi rozpoznać i zdefiniować podstawowe kategorie, prawa i prawidłowości ekonomiczne.
4,0Student potrafi rozpoznać i zdefiniować podstawowe kategorie, prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjasnić związki i zależności występujące między nimi.
4,5Student potrafi rozpoznać i zdefiniować podstawowe kategorie, prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjasnić związki i zależności występujące między nimi. Swobodnie posługuje sie terminologią ekonomiczną.
5,0Student potrafi rozpoznać i zdefiniować podstawowe kategorie, prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjasnić związki i zależności występujące między nimi. Swobodnie posługuje sie terminologią ekonomiczną.Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej w skali mikro i makro oraz formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/05_U01W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U26ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-2Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)
T-W-4Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)
T-W-6Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)
T-W-8Produkt krajowy brutto i dochód narodowy
T-W-11Budżet państwa. Podatki, polityka finansowa.
T-W-13Inflacja i deflacja
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić podstawowych zjawisk i procesów ekonomicznych.
3,0Student potrafi ocenić podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.
3,5Student potrafi ocenić podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.
4,0Student potrafi ocenić podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne..Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych.
4,5Student potrafi ocenić podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
5,0Student potrafi ocenić podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw. Potrafi zastosowac w praktyce zdobyta wiedze i umiejetnosci.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/05_K01W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIP_1A_K06ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)
T-A-5Przedsiębiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk)
T-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)
T-A-7Rynek ziemi, pracy i kapitału
T-A-9Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza
T-A-10Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze środków Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej zarówno w skali mikro jak i makro.
3,0Potrafi rozpoznac i wyjasnic sytuacje ekonomiczna w przedsiębiorstwie, państwie i na świecie.
3,5Potrafi ocenic sytuacje ekonomiczna danego podmiotu.
4,0Potrafi wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace sytuacji ekonomicznej danego podmiotu.
4,5Potrafi rozwijac analize i ocene sytuacji ekonomicznej danego podmiotu.
5,0Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej danego podmiotu i formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.