Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie ryzykiem i symulacja procesów gospodarczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie ryzykiem i symulacja procesów gospodarczych
Specjalność zarządzanie projektami i innowacjami
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Twardochleb <Michal.Twardochleb@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,62egzamin
laboratoriaL2 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy zarządzania, podstawy mikro- i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z tematyką - niepewności i ryzyka w funkcjonowaniu współczesnych organizacji, - metod analizy i ograniczania wpływu ryzyka na projekt - modelowania procesów gospodarczych z uwzględnieniem specyfiki otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego Wykształcenie umiętności z zakresu: - przeprowadzenia wielowymiarowej analizę ryzyka podejmowanych przedsięwzięć i/lub inwestycji, - zamodelowania przebiegu procesów w organizacji w wybranym środowisku, - wykonania symulacji przebiegu procesów przy założonych danych - planowania reakcję na pojawiające się czynniki ryzyka - podejmowania decyzji w warunkach ryzyka lub niepewności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Laboratoria odpowiadające treściom wykładów, w szczególności : analiza ryzyka finansowego z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, modelowanie procesów z wykorzystaniem środowiska ADONIS (Mapy procesów, Symulacja przebiegu procesów biznesowych, Model obiegu dokumentacji w organizacji, Modelowanie środowiska pracy, Analiza modeli procesów – kwerendy , raporty)10
10
wykłady
T-W-1Wykłady: Niepewność a ryzyko Analiza ryzyka Metody ograniczania ryzyka w działalności przedsiębiorstwa Narzędzia zarządzania ryzykiem finansowym Technologia informatyczna a reengineering procesów zarządzania Nowoczesne technologie zarządzania a modelowanie procesów Przegląd wybranych narzędzi CASE do modelowania procesów Komputerowe narzędzia do modelowania procesów w przedsiębiorstwie na przykładzie ARIS i/lub ADONIS10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1przygotowanie do zajęć8
A-L-2uczestnictwo w zajęciach10
18
wykłady
A-W-1analiza literatury8
A-W-2uczestnictwo w zajęciach10
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład w formie prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury, wsparty praktycznymi przykładami odnoszącymi się do aktualnej sytuacji gospodarczej. Podczas ćwiczeń laboratoryjnych studenci z pomocą prowadzącego wykonują analizy ryzyka w odniesieniu do bieżących stanów na rynkach finansowych, modelują przebiegi procesów biznesowych w wybranych przykładowych organizacjach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: jakość / prawidłowość wykonanych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium z teoretycznych podstaw przedstawionych podczas wykładów oraz zadań praktycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D4/02_W01
Po ukończeniu przedmiotu student zna i rozumie - problematykę niepewności i ryzyka w funkcjonowaniu współczesnych organizacji, - metody analizy i ograniczania wpływu ryzyka na projekt - modelowania procesów gospodarczych z uwzględnieniem specyfiki otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego
ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W04, ZIP_2A_W05, ZIP_2A_W09, ZIP_2A_W12T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W11C-1T-L-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D4/02_U01
Po ukończeniu przedmiotu student potrafi: - wykonać wielowymiarową analizę ryzyka podejmowanych przedsięwzięć i/lub inwestycji, - zamodelować przebieg procesów w organizacji w wybranym środowisku, - wykonać symulację przebiegu procesów przy założonych danych - planować reakcję na pojawiające się czynniki ryzyka - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności
ZIP_2A_U08, ZIP_2A_U09, ZIP_2A_U12, ZIP_2A_U15, ZIP_2A_U17, ZIP_2A_U21, ZIP_2A_U23T2A_U08, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D4/02_K01
twórczość i kreatywność dopasowanie rozwiązania do uwarunkowań otoczenia
ZIP_2A_K04T2A_K06C-1T-L-1, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D4/02_W01
Po ukończeniu przedmiotu student zna i rozumie - problematykę niepewności i ryzyka w funkcjonowaniu współczesnych organizacji, - metody analizy i ograniczania wpływu ryzyka na projekt - modelowania procesów gospodarczych z uwzględnieniem specyfiki otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego
2,0brak znajomości problematyki zarzadzania ryzykiem i modelowania procesów gospodarczych
3,0podstawowa znajomość problematyki zarzadzania ryzykiem i modelowania procesów gospodarczych, ograniczona znajomośc zasad modelowania procesów gospodarczych
3,5zadowalająca znajomość problematyki zarzadzania ryzykiem i modelowania procesów gospodarczych, podstawowa znajomośc zasad modelowania procesów gospodarczych
4,0dobra znajomość problematyki zarzadzania ryzykiem i modelowania procesów gospodarczych, znajomośc zagadnień związanych z ryzykiem i niepewnoscią, znajomośc zasad modelowania procesów gospodarczych
4,5bardzo dobra znajomość problematyki zarzadzania ryzykiem i modelowania procesów gospodarczych, znajomośc zagadnień związanych z ryzykiem i niepewnoscią, znajomośc zasad modelowania procesów gospodarczych z uwzględnieniem wpływu otoczenia
5,0biegła znajomość problematyki zarzadzania ryzykiem i modelowania procesów gospodarczych, zaawansowana znajomośc zagadnień związanych z ryzykiem i niepewnoscią, znajomośc zasad modelowania procesów gospodarczych z uwzględnieniem zmiennego wpływu otoczenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D4/02_U01
Po ukończeniu przedmiotu student potrafi: - wykonać wielowymiarową analizę ryzyka podejmowanych przedsięwzięć i/lub inwestycji, - zamodelować przebieg procesów w organizacji w wybranym środowisku, - wykonać symulację przebiegu procesów przy założonych danych - planować reakcję na pojawiające się czynniki ryzyka - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności
2,0brak umiejętności analizy ryzyka i modelowania procesów
3,0podstawowe umiejętności analizy ryzyka i modelowania procesów
3,5zadowalające umiejętności analizy ryzyka i modelowania procesów, podstawowe umiejętności symulacji przebiegu prostych procesów
4,0dobra umiejętności analizy ryzyka i modelowania procesów, podstawowe umiejętności symulacji przebiegu procesów przy założonych danych, ograniczone umiejętności podejmowania decyzji w warunkach ryzyka i niepewnosci
4,5bardzo dobra umiejętności analizy ryzyka i modelowania procesów, umiejętności symulacji przebiegu procesów przy założonych danych z uwzględnieniem czynników ryzyka, podstawowe umiejętności podejmowania decyzji w warunkach ryzyka i niepewnosci
5,0bardzo dobra umiejętności analizy ryzyka i modelowania procesów, zaawansowane umiejętności symulacji przebiegu złozonych procesów przy założonych danych z uwzględnieniem czynników ryzyka, umiejętności podejmowania decyzji w warunkach ryzyka i niepewnosci

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D4/02_K01
twórczość i kreatywność dopasowanie rozwiązania do uwarunkowań otoczenia
2,0brak twórczości i kreatywności
3,0kopiowanie prostych wzorców
3,5kopiowanie prostych wzorców z dostosowaniem do sytuacji
4,0przebudowanie istrniejących wzorców do zastanej sytuacji
4,5kreatywne tworzenie własnych wzorców dostosowanych do sytuacji
5,0kreatywne tworzenie własnych wzorców o rozbudowanej strukturze dynamicznie dopasowujących się do sytuacji

Literatura podstawowa

  1. Apgar D., Inteligencja ryzyka. Jak nauczyć się zarządzania niewiadomym, Helion, Gliwice, 2006
  2. Kaczmarek T., Ryzyko i zarządzanie ryzykiem. Ujęcie interdyscyplinarne, Difin, Warszawa, 2008
  3. Pritchard C. L., Zarządzanie ryzykiem w projektach. Teoria i praktyka, WIG-PRESS, Warszawa, 2002
  4. Sharon A., Modelowanie danych, Helion, 2006
  5. Zdanowicz R., Modelowanie i symulacja procesów wytwarzania, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2007

Literatura dodatkowa

  1. ., Krajowy System Zarządzania BPI : Zarządzanie Ryzykiem w Przedsięwzięciu, 2007
  2. ., Zarządzanie procesami biznesowymi z systemem ADONIS (www.boc-pl.com), 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laboratoria odpowiadające treściom wykładów, w szczególności : analiza ryzyka finansowego z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, modelowanie procesów z wykorzystaniem środowiska ADONIS (Mapy procesów, Symulacja przebiegu procesów biznesowych, Model obiegu dokumentacji w organizacji, Modelowanie środowiska pracy, Analiza modeli procesów – kwerendy , raporty)10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykłady: Niepewność a ryzyko Analiza ryzyka Metody ograniczania ryzyka w działalności przedsiębiorstwa Narzędzia zarządzania ryzykiem finansowym Technologia informatyczna a reengineering procesów zarządzania Nowoczesne technologie zarządzania a modelowanie procesów Przegląd wybranych narzędzi CASE do modelowania procesów Komputerowe narzędzia do modelowania procesów w przedsiębiorstwie na przykładzie ARIS i/lub ADONIS10
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie do zajęć8
A-L-2uczestnictwo w zajęciach10
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1analiza literatury8
A-W-2uczestnictwo w zajęciach10
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/02_W01Po ukończeniu przedmiotu student zna i rozumie - problematykę niepewności i ryzyka w funkcjonowaniu współczesnych organizacji, - metody analizy i ograniczania wpływu ryzyka na projekt - modelowania procesów gospodarczych z uwzględnieniem specyfiki otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
ZIP_2A_W05ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym
ZIP_2A_W09ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, wiedzą, projektami i innowacjami oraz prowadzenia działalności gospodarczej
ZIP_2A_W12posiada wiedzę z zakresu symulacji procesów produkcyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z tematyką - niepewności i ryzyka w funkcjonowaniu współczesnych organizacji, - metod analizy i ograniczania wpływu ryzyka na projekt - modelowania procesów gospodarczych z uwzględnieniem specyfiki otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego Wykształcenie umiętności z zakresu: - przeprowadzenia wielowymiarowej analizę ryzyka podejmowanych przedsięwzięć i/lub inwestycji, - zamodelowania przebiegu procesów w organizacji w wybranym środowisku, - wykonania symulacji przebiegu procesów przy założonych danych - planowania reakcję na pojawiające się czynniki ryzyka - podejmowania decyzji w warunkach ryzyka lub niepewności
Treści programoweT-L-1Laboratoria odpowiadające treściom wykładów, w szczególności : analiza ryzyka finansowego z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, modelowanie procesów z wykorzystaniem środowiska ADONIS (Mapy procesów, Symulacja przebiegu procesów biznesowych, Model obiegu dokumentacji w organizacji, Modelowanie środowiska pracy, Analiza modeli procesów – kwerendy , raporty)
T-W-1Wykłady: Niepewność a ryzyko Analiza ryzyka Metody ograniczania ryzyka w działalności przedsiębiorstwa Narzędzia zarządzania ryzykiem finansowym Technologia informatyczna a reengineering procesów zarządzania Nowoczesne technologie zarządzania a modelowanie procesów Przegląd wybranych narzędzi CASE do modelowania procesów Komputerowe narzędzia do modelowania procesów w przedsiębiorstwie na przykładzie ARIS i/lub ADONIS
Metody nauczaniaM-1Wykład w formie prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury, wsparty praktycznymi przykładami odnoszącymi się do aktualnej sytuacji gospodarczej. Podczas ćwiczeń laboratoryjnych studenci z pomocą prowadzącego wykonują analizy ryzyka w odniesieniu do bieżących stanów na rynkach finansowych, modelują przebiegi procesów biznesowych w wybranych przykładowych organizacjach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: jakość / prawidłowość wykonanych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium z teoretycznych podstaw przedstawionych podczas wykładów oraz zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak znajomości problematyki zarzadzania ryzykiem i modelowania procesów gospodarczych
3,0podstawowa znajomość problematyki zarzadzania ryzykiem i modelowania procesów gospodarczych, ograniczona znajomośc zasad modelowania procesów gospodarczych
3,5zadowalająca znajomość problematyki zarzadzania ryzykiem i modelowania procesów gospodarczych, podstawowa znajomośc zasad modelowania procesów gospodarczych
4,0dobra znajomość problematyki zarzadzania ryzykiem i modelowania procesów gospodarczych, znajomośc zagadnień związanych z ryzykiem i niepewnoscią, znajomośc zasad modelowania procesów gospodarczych
4,5bardzo dobra znajomość problematyki zarzadzania ryzykiem i modelowania procesów gospodarczych, znajomośc zagadnień związanych z ryzykiem i niepewnoscią, znajomośc zasad modelowania procesów gospodarczych z uwzględnieniem wpływu otoczenia
5,0biegła znajomość problematyki zarzadzania ryzykiem i modelowania procesów gospodarczych, zaawansowana znajomośc zagadnień związanych z ryzykiem i niepewnoscią, znajomośc zasad modelowania procesów gospodarczych z uwzględnieniem zmiennego wpływu otoczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/02_U01Po ukończeniu przedmiotu student potrafi: - wykonać wielowymiarową analizę ryzyka podejmowanych przedsięwzięć i/lub inwestycji, - zamodelować przebieg procesów w organizacji w wybranym środowisku, - wykonać symulację przebiegu procesów przy założonych danych - planować reakcję na pojawiające się czynniki ryzyka - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ZIP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii produkcji i zarządzania
ZIP_2A_U15potrafi wykonać analizę sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne lub technologiczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
ZIP_2A_U17potrafi identyfikować i formułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla inżynierii produkcji, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
ZIP_2A_U21potrafi dokonywać doboru metod optymalizacji, symulacji, prognozowania, wywodu wiedzy oraz wspomagania działań technologiami informatycznymi
ZIP_2A_U23ma umiejętność doradztwa w zakresie doradztwa technicznego i organizacyjnego w zakresie produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z tematyką - niepewności i ryzyka w funkcjonowaniu współczesnych organizacji, - metod analizy i ograniczania wpływu ryzyka na projekt - modelowania procesów gospodarczych z uwzględnieniem specyfiki otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego Wykształcenie umiętności z zakresu: - przeprowadzenia wielowymiarowej analizę ryzyka podejmowanych przedsięwzięć i/lub inwestycji, - zamodelowania przebiegu procesów w organizacji w wybranym środowisku, - wykonania symulacji przebiegu procesów przy założonych danych - planowania reakcję na pojawiające się czynniki ryzyka - podejmowania decyzji w warunkach ryzyka lub niepewności
Treści programoweT-L-1Laboratoria odpowiadające treściom wykładów, w szczególności : analiza ryzyka finansowego z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, modelowanie procesów z wykorzystaniem środowiska ADONIS (Mapy procesów, Symulacja przebiegu procesów biznesowych, Model obiegu dokumentacji w organizacji, Modelowanie środowiska pracy, Analiza modeli procesów – kwerendy , raporty)
Metody nauczaniaM-1Wykład w formie prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury, wsparty praktycznymi przykładami odnoszącymi się do aktualnej sytuacji gospodarczej. Podczas ćwiczeń laboratoryjnych studenci z pomocą prowadzącego wykonują analizy ryzyka w odniesieniu do bieżących stanów na rynkach finansowych, modelują przebiegi procesów biznesowych w wybranych przykładowych organizacjach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: jakość / prawidłowość wykonanych zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności analizy ryzyka i modelowania procesów
3,0podstawowe umiejętności analizy ryzyka i modelowania procesów
3,5zadowalające umiejętności analizy ryzyka i modelowania procesów, podstawowe umiejętności symulacji przebiegu prostych procesów
4,0dobra umiejętności analizy ryzyka i modelowania procesów, podstawowe umiejętności symulacji przebiegu procesów przy założonych danych, ograniczone umiejętności podejmowania decyzji w warunkach ryzyka i niepewnosci
4,5bardzo dobra umiejętności analizy ryzyka i modelowania procesów, umiejętności symulacji przebiegu procesów przy założonych danych z uwzględnieniem czynników ryzyka, podstawowe umiejętności podejmowania decyzji w warunkach ryzyka i niepewnosci
5,0bardzo dobra umiejętności analizy ryzyka i modelowania procesów, zaawansowane umiejętności symulacji przebiegu złozonych procesów przy założonych danych z uwzględnieniem czynników ryzyka, umiejętności podejmowania decyzji w warunkach ryzyka i niepewnosci
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/02_K01twórczość i kreatywność dopasowanie rozwiązania do uwarunkowań otoczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z tematyką - niepewności i ryzyka w funkcjonowaniu współczesnych organizacji, - metod analizy i ograniczania wpływu ryzyka na projekt - modelowania procesów gospodarczych z uwzględnieniem specyfiki otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego Wykształcenie umiętności z zakresu: - przeprowadzenia wielowymiarowej analizę ryzyka podejmowanych przedsięwzięć i/lub inwestycji, - zamodelowania przebiegu procesów w organizacji w wybranym środowisku, - wykonania symulacji przebiegu procesów przy założonych danych - planowania reakcję na pojawiające się czynniki ryzyka - podejmowania decyzji w warunkach ryzyka lub niepewności
Treści programoweT-L-1Laboratoria odpowiadające treściom wykładów, w szczególności : analiza ryzyka finansowego z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, modelowanie procesów z wykorzystaniem środowiska ADONIS (Mapy procesów, Symulacja przebiegu procesów biznesowych, Model obiegu dokumentacji w organizacji, Modelowanie środowiska pracy, Analiza modeli procesów – kwerendy , raporty)
T-W-1Wykłady: Niepewność a ryzyko Analiza ryzyka Metody ograniczania ryzyka w działalności przedsiębiorstwa Narzędzia zarządzania ryzykiem finansowym Technologia informatyczna a reengineering procesów zarządzania Nowoczesne technologie zarządzania a modelowanie procesów Przegląd wybranych narzędzi CASE do modelowania procesów Komputerowe narzędzia do modelowania procesów w przedsiębiorstwie na przykładzie ARIS i/lub ADONIS
Metody nauczaniaM-1Wykład w formie prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury, wsparty praktycznymi przykładami odnoszącymi się do aktualnej sytuacji gospodarczej. Podczas ćwiczeń laboratoryjnych studenci z pomocą prowadzącego wykonują analizy ryzyka w odniesieniu do bieżących stanów na rynkach finansowych, modelują przebiegi procesów biznesowych w wybranych przykładowych organizacjach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: jakość / prawidłowość wykonanych zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak twórczości i kreatywności
3,0kopiowanie prostych wzorców
3,5kopiowanie prostych wzorców z dostosowaniem do sytuacji
4,0przebudowanie istrniejących wzorców do zastanej sytuacji
4,5kreatywne tworzenie własnych wzorców dostosowanych do sytuacji
5,0kreatywne tworzenie własnych wzorców o rozbudowanej strukturze dynamicznie dopasowujących się do sytuacji