Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)

Sylabus przedmiotu Hurtownie danych - Przedmiot obieralny II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hurtownie danych - Przedmiot obieralny II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,40,50zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na temat relacyjnych baz danych w zakreie dostatecznym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metodyki projektowania i celu tworzenia hurtowni danych jako narzędzia wspierającego podejmowanie decyzji w zarządzaniu i biznesie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza przykładowych architektury i modeli danych przykładowych hurtowni danych2
T-L-2Modelowanie danych. Projektownie logicznych struktur baz danych i hurtowni danych.4
T-L-3Miary i wymiary w przykładowych hurtowniach danych. Analiza przykładowych logicznych modeli wielowymiarowych.1
T-L-4Projekt logiczny własnej hurtowni danych. Praca w zespołach2
T-L-5Projektowanie perspektyw dla hurtowni danych. Kontynuacja projektów własnuch. Praca w zespołach1
10
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z hurtowniami danych. Architektura hurtowni danych. Porównanie hurtowni danych z bazami transakcyjnymi.1
T-W-2Projektowanie hurtowni. Etapy projektowania hurtowni danych. Model biznesowy. Wielowymiarowy model logiczny. Model abstrakcyjny - konceptualny. Model fizyczny. Wybór sposobu składowania danych. Formaty danych. Wielowymiarowy model danych Miary. Wymiary. Kostki logiczne. Operacje OLAP na kostkach2
T-W-3Implementacje logicznego wielowymiarowego modelu danych. ROLAP Relacyjna implementacja modelu. MOLAP Wielowymiarowa reprezentacja modelu2
T-W-4Ładowanie, transformacje, czyszczenie danych. Aktualizacja hurtowni danych. Przetwarzanie zapytań.4
T-W-5Metadane. Zagadnienia jakości w hurtowniach danych. Bezpieczeństwo danych1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zjęciach10
A-L-2Konsultacje3
A-L-3Praca własna nad projektem.20
A-L-4Przygotownie dokumentacji projektu8
A-L-5Zaliczenie projektu2
43
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie teoretyczne. Studiowanie literatury20
A-W-3Instalacja i konfiguracja oprogramowania6
A-W-4Konsultacje2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: prezentacja komputerowa ilustrowana przykładami
M-2Laboratoria: analiza przykładów, dyskusja, praca zespołowa - realizacja projektu własnego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Laboratorium: ocena aktywności i kreatywności pdczas zajęć, ocena projektu, zaliczenie projektu
S-2Ocena formująca: Wykład: ocena poziomu wiedzy na temat projektowania hurtowni danych. Sprawdzian pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wynikająca z ocen formujących

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_O/02-4 WM_W01
Poznanie wiedzy na temat celowości tworzenia hurtowni danych oraz metodyce projektowej i technikach realizacyjnych.
ZIP_2A_W03T2A_W02, T2A_W05C-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_O/02-4 WM_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wykształcić umiejętności metodycznego projektowania hurtowni danych oraz modelowania danych.
ZIP_2A_U19T2A_U19C-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_O/02-4 WM_K01
Umiejętność współdziałania i pracy w grupie student rozwija podczas realizacji zadań projektowych wykonywanych w zespołach 2- 3 osobowych
ZIP_2A_K03T2A_K03, T2A_K04C-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_O/02-4 WM_W01
Poznanie wiedzy na temat celowości tworzenia hurtowni danych oraz metodyce projektowej i technikach realizacyjnych.
2,0
3,0Student ma wiedzę o celowości tworzenia hurtowni danych oraz metodyce projektowej i technikach realizacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_O/02-4 WM_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wykształcić umiejętności metodycznego projektowania hurtowni danych oraz modelowania danych.
2,0
3,0Student potrafi sporządzić model hurtowni danych oraz modelowania danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_O/02-4 WM_K01
Umiejętność współdziałania i pracy w grupie student rozwija podczas realizacji zadań projektowych wykonywanych w zespołach 2- 3 osobowych
2,0
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Todman Chris, Projektowanie hurtowni danych. Wspomaganie zarządzania relacjami z klientami, Helion, 2011
  2. Jarke M., Lenzerini M., Vassiliou Y., Vassiliadis P., Hurtownie danych. Podstawy organizacji i funkcjonowania, WSiP, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Śmiałkowska Bożena, Metoda projektowania hurtowni danych dla potrzeb adaptacyjnego wspomagania zarządzania strategią firmy, Materiały VIII konferencji KWS'2003, Ciehocinek, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza przykładowych architektury i modeli danych przykładowych hurtowni danych2
T-L-2Modelowanie danych. Projektownie logicznych struktur baz danych i hurtowni danych.4
T-L-3Miary i wymiary w przykładowych hurtowniach danych. Analiza przykładowych logicznych modeli wielowymiarowych.1
T-L-4Projekt logiczny własnej hurtowni danych. Praca w zespołach2
T-L-5Projektowanie perspektyw dla hurtowni danych. Kontynuacja projektów własnuch. Praca w zespołach1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z hurtowniami danych. Architektura hurtowni danych. Porównanie hurtowni danych z bazami transakcyjnymi.1
T-W-2Projektowanie hurtowni. Etapy projektowania hurtowni danych. Model biznesowy. Wielowymiarowy model logiczny. Model abstrakcyjny - konceptualny. Model fizyczny. Wybór sposobu składowania danych. Formaty danych. Wielowymiarowy model danych Miary. Wymiary. Kostki logiczne. Operacje OLAP na kostkach2
T-W-3Implementacje logicznego wielowymiarowego modelu danych. ROLAP Relacyjna implementacja modelu. MOLAP Wielowymiarowa reprezentacja modelu2
T-W-4Ładowanie, transformacje, czyszczenie danych. Aktualizacja hurtowni danych. Przetwarzanie zapytań.4
T-W-5Metadane. Zagadnienia jakości w hurtowniach danych. Bezpieczeństwo danych1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zjęciach10
A-L-2Konsultacje3
A-L-3Praca własna nad projektem.20
A-L-4Przygotownie dokumentacji projektu8
A-L-5Zaliczenie projektu2
43
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie teoretyczne. Studiowanie literatury20
A-W-3Instalacja i konfiguracja oprogramowania6
A-W-4Konsultacje2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_O/02-4 WM_W01Poznanie wiedzy na temat celowości tworzenia hurtowni danych oraz metodyce projektowej i technikach realizacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Poznanie metodyki projektowania i celu tworzenia hurtowni danych jako narzędzia wspierającego podejmowanie decyzji w zarządzaniu i biznesie.
Metody nauczaniaM-1Wykład: prezentacja komputerowa ilustrowana przykładami
M-2Laboratoria: analiza przykładów, dyskusja, praca zespołowa - realizacja projektu własnego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratorium: ocena aktywności i kreatywności pdczas zajęć, ocena projektu, zaliczenie projektu
S-2Ocena formująca: Wykład: ocena poziomu wiedzy na temat projektowania hurtowni danych. Sprawdzian pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę o celowości tworzenia hurtowni danych oraz metodyce projektowej i technikach realizacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_O/02-4 WM_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wykształcić umiejętności metodycznego projektowania hurtowni danych oraz modelowania danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U19ma umiejętność projektowania i wdrażania innowacji technologicznych i organizacyjnych opartych na technologiach informacyjnych, sztucznej inteligencji, itp.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie metodyki projektowania i celu tworzenia hurtowni danych jako narzędzia wspierającego podejmowanie decyzji w zarządzaniu i biznesie.
Metody nauczaniaM-1Wykład: prezentacja komputerowa ilustrowana przykładami
M-2Laboratoria: analiza przykładów, dyskusja, praca zespołowa - realizacja projektu własnego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratorium: ocena aktywności i kreatywności pdczas zajęć, ocena projektu, zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sporządzić model hurtowni danych oraz modelowania danych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_O/02-4 WM_K01Umiejętność współdziałania i pracy w grupie student rozwija podczas realizacji zadań projektowych wykonywanych w zespołach 2- 3 osobowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Poznanie metodyki projektowania i celu tworzenia hurtowni danych jako narzędzia wspierającego podejmowanie decyzji w zarządzaniu i biznesie.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria: analiza przykładów, dyskusja, praca zespołowa - realizacja projektu własnego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratorium: ocena aktywności i kreatywności pdczas zajęć, ocena projektu, zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0