Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: inżynieria jakości

Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów gospodarczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie procesów gospodarczych
Specjalność zarządzanie projektami i innowacjami
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,20,62zaliczenie
laboratoriaL3 20 1,80,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest znajomość podstaw projektowania systemów informatycznych oraz funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML oraz umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Laboratoria powiązane tematycznie z wykładami. Zakończenie laboratorium wymaga stworzenia modoelu procesu procesu biznesowego, z wykorzystaniem elementarnych składowych zrealizowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.20
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie. Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych2
T-W-2Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów2
T-W-3Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie2
T-W-4Modelowanie przebiegu procesów2
T-W-5Modelowanie komunikacji w procesie2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
A-L-3Przygotowanie się do laboratorium i sporządzenie raportów z laboratorium26
48
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładu i studia literaturowe21
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja oraz dyskusja
M-2Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Merytoryczna ocena umiejętności modelowania procesów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zdolności do dokumentowania procesu i tworzenia modelu w postaci zwartego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D4/03_W01
Znajomość metod modelowania procesów biznesowych
ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W08, ZIP_2A_W09T2A_W02, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D4/03_U01
Umiejętność analizy procesów biznesowych oraz tworzenia modeli, przeznaczonych do utworzenia oprogramowania informatyzującego dany proces
ZIP_2A_U02, ZIP_2A_U07, ZIP_2A_U09, ZIP_2A_U10T2A_U02, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10C-1T-L-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D4/03_W01
Znajomość metod modelowania procesów biznesowych
2,0Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Zna cele i role modelowania procesów biznesowych, podstaw języka UML
3,5Zna sposoby modelowania procesów biznesowych oraz analizy procesu biznesowego
4,0Zna sposoby zamiany diagramów biznesowych na diagramy implementacyjne
4,5Zna zaawansowane elementy diagramów statycznych
5,0Zna zaawansowane elementy diagramów interakcji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D4/03_U01
Umiejętność analizy procesów biznesowych oraz tworzenia modeli, przeznaczonych do utworzenia oprogramowania informatyzującego dany proces
2,0Poniżej poziomu wymaganego na 3.0
3,0Umie przeprowadzić podstawową analizę procesu biznesowego oraz wykonać podstawowe diagramy UML
3,5Umie określić zastosowania tworzonego modelu oraz uczestników modelowanego procesu
4,0Umie przeprowadzić rozbudowaną analizę procesu biznesowego
4,5Umie wykonać dokumentację procesów biznesowych
5,0Umie zastosować utworzony model do usprawnienia modelowanego procesu

Literatura podstawowa

  1. S. Wrycza, Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych, Helion, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 1996
  2. Piotrowski M., Notacja modelowania procesów biznesowych, Wydawnictwo BTC, Legionowo, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laboratoria powiązane tematycznie z wykładami. Zakończenie laboratorium wymaga stworzenia modoelu procesu procesu biznesowego, z wykorzystaniem elementarnych składowych zrealizowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie. Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych2
T-W-2Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów2
T-W-3Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie2
T-W-4Modelowanie przebiegu procesów2
T-W-5Modelowanie komunikacji w procesie2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
A-L-3Przygotowanie się do laboratorium i sporządzenie raportów z laboratorium26
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładu i studia literaturowe21
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/03_W01Znajomość metod modelowania procesów biznesowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
ZIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
ZIP_2A_W09ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, wiedzą, projektami i innowacjami oraz prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wiedza dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML oraz umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych.
Treści programoweT-L-1Laboratoria powiązane tematycznie z wykładami. Zakończenie laboratorium wymaga stworzenia modoelu procesu procesu biznesowego, z wykorzystaniem elementarnych składowych zrealizowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
T-W-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie. Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych
T-W-2Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów
T-W-3Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie
T-W-4Modelowanie przebiegu procesów
T-W-5Modelowanie komunikacji w procesie
Metody nauczaniaM-1Prezentacja oraz dyskusja
M-2Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Merytoryczna ocena umiejętności modelowania procesów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zdolności do dokumentowania procesu i tworzenia modelu w postaci zwartego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Zna cele i role modelowania procesów biznesowych, podstaw języka UML
3,5Zna sposoby modelowania procesów biznesowych oraz analizy procesu biznesowego
4,0Zna sposoby zamiany diagramów biznesowych na diagramy implementacyjne
4,5Zna zaawansowane elementy diagramów statycznych
5,0Zna zaawansowane elementy diagramów interakcji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/03_U01Umiejętność analizy procesów biznesowych oraz tworzenia modeli, przeznaczonych do utworzenia oprogramowania informatyzującego dany proces
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji oraz zespołami w sferze gospodarczej lub w administracji
ZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
ZIP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Wiedza dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML oraz umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych.
Treści programoweT-L-1Laboratoria powiązane tematycznie z wykładami. Zakończenie laboratorium wymaga stworzenia modoelu procesu procesu biznesowego, z wykorzystaniem elementarnych składowych zrealizowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Merytoryczna ocena umiejętności modelowania procesów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zdolności do dokumentowania procesu i tworzenia modelu w postaci zwartego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej poziomu wymaganego na 3.0
3,0Umie przeprowadzić podstawową analizę procesu biznesowego oraz wykonać podstawowe diagramy UML
3,5Umie określić zastosowania tworzonego modelu oraz uczestników modelowanego procesu
4,0Umie przeprowadzić rozbudowaną analizę procesu biznesowego
4,5Umie wykonać dokumentację procesów biznesowych
5,0Umie zastosować utworzony model do usprawnienia modelowanego procesu