Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Mikro i makroekonomia I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikro i makroekonomia I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 2,10,41zaliczenie
wykładyW1 25 2,90,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomicznych definicji nabyte w trakcie nauki przedmiotu przedsiebiorczosc w szkołach srednich, obserwacja zjawisk gospodarczych w Polsce i za granica, umiejetnosc prowadzenia dyskusji na tematy społeczno-gospodarcze; analiza prasy codziennej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejetnosci praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złozonosci problemów ekonomicznych, szerokich powiazan z innymi aspektami zycia (m.in. polityka) oraz rozwijanie u studentów zdolnosci do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie mozliwosci praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne2
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy3
T-A-3Czynniki determinujace popyt i podaz oraz analiza ich wpływu na popyt i podaz4
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalnosc, uzytecznosc, równowaga konsumenta)3
T-A-5Przedsiebiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk)3
T-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojecie, cechy, przykłady, równowaga przedsiebiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)3
T-A-7Rynek ziemi, pracy i kapitału2
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojecia i przedmiot ekonomii1
T-W-2Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabosc gospodarki rynkowej)2
T-W-3Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaz, popyt, cena)3
T-W-4Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)2
T-W-5Podstawy teorii przedsiebiorstwa3
T-W-6Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)3
T-W-7Główne kategorie i pojecia makroekonomii1
T-W-8Produkt krajowy brutto i dochód narodowy2
T-W-9Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego2
T-W-10Rola panstwa w gospodarce3
T-W-11Budzet panstwa. Podatki, polityka finansowa.3
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Godziny kontaktowe z nauczycielem20
A-A-2Zapoznanie sie ze wskazana literatura oraz fachowa prasa (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)11
A-A-3Przygotowanie do kolokwium11
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie2
47
wykłady
A-W-1Udział w wykładach25
A-W-2Zapoznanie sie ze wskazana literatura oraz fachowa prasa (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)16
A-W-3Przygotowanie się do zajęć16
A-W-4Przygotowanie sie do egzaminu9
A-W-5Konsultacje do wykladu3
A-W-6Egzamin2
71

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne, rozwiazywanie zadan, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejetnosc kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana bedzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/05-1_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnia zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W16, ZIP_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/05-1_U01
W zakresie umiejetnosci student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U26T1A_U01, T1A_U04, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/05-1_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o wiedze ekonomiczna. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywac informacje ekonomiczne płynace z róznych zródeł informacji i wyciaga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalnosci gospodarczej.
ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K04, ZIP_1A_K06, ZIP_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/05-1_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnia zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
2,0Student nie potrafi rozpoznac podstawowych kategorii, praw i prawidłowosci ekonomicznych.
3,0Student potrafi rozpoznac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne.
3,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne.
4,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
4,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia ekonomiczna.
5,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia ekonomiczna.Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej w skali mikro i makro oraz formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/05-1_U01
W zakresie umiejetnosci student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
2,0Student nie potrafi ocenic podstawowych zjawisk i procesów ekonomicznych.
3,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.
3,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.
4,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne..Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych.
4,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
5,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw. Potrafi zastosowac w praktyce zdobyta wiedze i umiejetnosci.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/05-1_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o wiedze ekonomiczna. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywac informacje ekonomiczne płynace z róznych zródeł informacji i wyciaga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalnosci gospodarczej.
2,0Nie posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej zarówno w skali mikro jak i makro.
3,0Potrafi rozpoznac i wyjasnic sytuacje ekonomiczna w przedsiebiorstwie, panstwie i na swiecie.
3,5Potrafi ocenic sytuacje ekonomiczna danego podmiotu.
4,0Potrafi wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace sytuacji ekonomicznej danego podmiotu.
4,5Potrafi rozwijac analize i ocene sytuacji ekonomicznej danego podmiotu.
5,0Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej danego podmiotu i formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia (t. I – II), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  2. S. Marciniak, Makro- i mikroekonomia, Podstawy prawne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Czarny B., Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Debniewski G., Pałach H., Zakrzewski W., Mikroekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warminsko-Mazurskiego, Olszyn, 2007
  2. Bozyk P., Zagraniczna i miedzynarodowa polityka ekonomiczna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004
  3. Czasopisma, Ekonomista, Gospodarka Narodowa, roczniki statystyczne, dzienniki, Internet, portale tematyczne, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne2
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy3
T-A-3Czynniki determinujace popyt i podaz oraz analiza ich wpływu na popyt i podaz4
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalnosc, uzytecznosc, równowaga konsumenta)3
T-A-5Przedsiebiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk)3
T-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojecie, cechy, przykłady, równowaga przedsiebiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)3
T-A-7Rynek ziemi, pracy i kapitału2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojecia i przedmiot ekonomii1
T-W-2Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabosc gospodarki rynkowej)2
T-W-3Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaz, popyt, cena)3
T-W-4Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)2
T-W-5Podstawy teorii przedsiebiorstwa3
T-W-6Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)3
T-W-7Główne kategorie i pojecia makroekonomii1
T-W-8Produkt krajowy brutto i dochód narodowy2
T-W-9Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego2
T-W-10Rola panstwa w gospodarce3
T-W-11Budzet panstwa. Podatki, polityka finansowa.3
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Godziny kontaktowe z nauczycielem20
A-A-2Zapoznanie sie ze wskazana literatura oraz fachowa prasa (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)11
A-A-3Przygotowanie do kolokwium11
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie2
47
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach25
A-W-2Zapoznanie sie ze wskazana literatura oraz fachowa prasa (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)16
A-W-3Przygotowanie się do zajęć16
A-W-4Przygotowanie sie do egzaminu9
A-W-5Konsultacje do wykladu3
A-W-6Egzamin2
71
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/05-1_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnia zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejetnosci praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złozonosci problemów ekonomicznych, szerokich powiazan z innymi aspektami zycia (m.in. polityka) oraz rozwijanie u studentów zdolnosci do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie mozliwosci praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojecia i przedmiot ekonomii
T-W-2Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabosc gospodarki rynkowej)
T-W-3Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaz, popyt, cena)
T-W-4Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)
T-W-5Podstawy teorii przedsiebiorstwa
T-W-6Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)
T-W-7Główne kategorie i pojecia makroekonomii
T-W-8Produkt krajowy brutto i dochód narodowy
T-W-9Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego
T-W-10Rola panstwa w gospodarce
T-W-11Budzet panstwa. Podatki, polityka finansowa.
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy
T-A-3Czynniki determinujace popyt i podaz oraz analiza ich wpływu na popyt i podaz
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalnosc, uzytecznosc, równowaga konsumenta)
T-A-5Przedsiebiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk)
T-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojecie, cechy, przykłady, równowaga przedsiebiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)
T-A-7Rynek ziemi, pracy i kapitału
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiazywanie zadan, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejetnosc kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana bedzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznac podstawowych kategorii, praw i prawidłowosci ekonomicznych.
3,0Student potrafi rozpoznac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne.
3,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne.
4,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
4,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia ekonomiczna.
5,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia ekonomiczna.Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej w skali mikro i makro oraz formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/05-1_U01W zakresie umiejetnosci student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U26ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejetnosci praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złozonosci problemów ekonomicznych, szerokich powiazan z innymi aspektami zycia (m.in. polityka) oraz rozwijanie u studentów zdolnosci do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie mozliwosci praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-2Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabosc gospodarki rynkowej)
T-W-4Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)
T-W-6Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)
T-W-8Produkt krajowy brutto i dochód narodowy
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiazywanie zadan, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejetnosc kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana bedzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenic podstawowych zjawisk i procesów ekonomicznych.
3,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.
3,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.
4,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne..Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych.
4,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
5,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw. Potrafi zastosowac w praktyce zdobyta wiedze i umiejetnosci.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/05-1_K01W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o wiedze ekonomiczna. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywac informacje ekonomiczne płynace z róznych zródeł informacji i wyciaga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalnosci gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIP_1A_K06ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejetnosci praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złozonosci problemów ekonomicznych, szerokich powiazan z innymi aspektami zycia (m.in. polityka) oraz rozwijanie u studentów zdolnosci do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie mozliwosci praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-A-3Czynniki determinujace popyt i podaz oraz analiza ich wpływu na popyt i podaz
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalnosc, uzytecznosc, równowaga konsumenta)
T-A-5Przedsiebiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk)
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiazywanie zadan, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejetnosc kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana bedzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej zarówno w skali mikro jak i makro.
3,0Potrafi rozpoznac i wyjasnic sytuacje ekonomiczna w przedsiebiorstwie, panstwie i na swiecie.
3,5Potrafi ocenic sytuacje ekonomiczna danego podmiotu.
4,0Potrafi wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace sytuacji ekonomicznej danego podmiotu.
4,5Potrafi rozwijac analize i ocene sytuacji ekonomicznej danego podmiotu.
5,0Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej danego podmiotu i formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.