Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 12 0,80,41zaliczenie
wykładyW6 12 1,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących budowy, organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności stosowania metod i narzędzi budowy, utrzymywania i zarządzania jakością.
C-2Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
C-3Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-4Budowa systemu zarządzania jakością według norm serii ISO 9000, 14001, 18001.
C-5Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Narzędzia, metody i techniki wykorzystywane w procesach budowy, utrzymywania oraz doskonalenia systemu jakości.4
T-A-2Zastosowanie narzędzi planowania zarządzania jakością.2
T-A-3Zastosowanie narzędzi, metod w procesach zarządzania jakością2
T-A-4Zastosowanie narzędzi sprawdzających realizację procesów jakości2
T-A-5Wykorzystanie narzędzi, metod doskonalenie zarządzania jakością2
12
wykłady
T-W-1Problematyka jakości - ujęcie filozoficzne, produktowe, utylitarne.2
T-W-2Ewolucja koncepcji zarządzania jakością.2
T-W-3System zarządzania przedsiębiorstwem a system zarządzania jakością.2
T-W-4Koncepcje zarządzania jakością.2
T-W-5Normy zarządzania jakością serii ISO 9000, 14001, 18001.2
T-W-6Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie prezentacji, konsultacje5
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń7
24
wykłady
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Konsultacje do wykładów2
A-W-3Praca własna: czytanie literatury, przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Obecność na egzaminie3
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2Ćwiczenia - prezentacja poszczególnych narzędzi zarządzania jakością zgodnie z PDCA połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na jakości prezentacji demonstrowanej wiedzy, aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jest sprawdzeniem poziomu wiedzy oraz jakości jej prezentacji. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/06_W01
Dostarczany zasób wiedzy (oraz informacji) dotyczącej zarządzania jakością poszerza poziom wiedzy ogólnej, kształtowanej przez ekonomię, nauki organizacji i zarządzania oraz wiedzę techniczną. Student zapozna się z narzędziami stosowanymi w różnych fazach cyklu PDCA, mających zastosowanie w zintegrowanych systemach zarządzania jakością. Będzie posiadał wiedzę umożliwiającą wybór adekwatnego systemu zarządzania jakością w zależności od rozpoznanego przypadku, zdefiniować jego zakres oraz zaproponować rozwiązanie
ZIP_1A_W09, ZIP_1A_W10, ZIP_1A_W12, ZIP_1A_W13, ZIP_1A_W14T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/06_U01
Zajęcia umożliwiają uzyskanie umiejętności dobierania narzędzi zarządzania jakością najbardziej odpowiednch dla danej sytuacji gospodarczej. W tym celu student będzie wykorzystywał umiejętność analizy sytuacji, opracowywania założeń, wnioskowania i decydowania o doborze narzędzi i technik zarządzania jakością. Student w oparciu o osiągniętą wiedzę winien przygotowywać, podejmować i weryfikować działania naprawcze bądź korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową
ZIP_1A_U14, ZIP_1A_U15, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U26T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/06_K01
Postawa studenta winna uwzględniać oprócz rozwiniętego poczucia znaczenia jakości w wymiarze ponadczasowym, obszarowym oraz kulturowym także świadomość aspektów i skutków działalności człowieka oraz znaczenia postaw humanizmu wobec różnorodnych środowisk. Osiągane kompetencje zawierają postawę uznania i tolerancji wobec odmiennych sposobów uzyskiwania celów z rozwiniętym poczuciem odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Postawa rozbudowywana będzie stale docenianiem znaczenia roli społecznej absolwenta studiów technicznych i wzmacniana potrzebami dokształcania, w szczególności samokształcenia.
ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K06T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-5, T-W-2M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/06_W01
Dostarczany zasób wiedzy (oraz informacji) dotyczącej zarządzania jakością poszerza poziom wiedzy ogólnej, kształtowanej przez ekonomię, nauki organizacji i zarządzania oraz wiedzę techniczną. Student zapozna się z narzędziami stosowanymi w różnych fazach cyklu PDCA, mających zastosowanie w zintegrowanych systemach zarządzania jakością. Będzie posiadał wiedzę umożliwiającą wybór adekwatnego systemu zarządzania jakością w zależności od rozpoznanego przypadku, zdefiniować jego zakres oraz zaproponować rozwiązanie
2,0Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień problematyki jakości.
3,0Ograniczone rozpoznanie i rozumienie treści oraz zagadnień jakości i zarządzania jakościa. Pozwala na nazwanie i wyjaśnianie pojęć bez ich interpretacji oraz poszikiwania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają rozwiązywać podstawowe zagadnienia i zadania w zakresie jakości i zarządzania jakością. Dotyczy to doboru instrumentów zarządzania jakością, planowania i budowy systemu zintegrowanego.
4,0Nabyta wiedza umożliwia analizę składowych systemu zarządzania jakością, kategoryzowanie związków pomiędzy poszczególnymi systemami oraz rozumienie i powiązanie struktury organizacyjnej w zintegrowany system.
4,5Posiadana wiedza pozwala kompilować poznane standardy i koncepcje dostosowując je do realiów gospodarczych, umożliwia uzasadnienie dokonanego wyboru, budowę syntea na poziomie systemu zarządzania jakością.
5,0Wiedza jest podstawą prezentacji własnych ocen wartościujących w zakresie metod, narzędzi, proponowanych systemów, obrony proponowanych rozwiązań oraz oceny skutków ich wdrożenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/06_U01
Zajęcia umożliwiają uzyskanie umiejętności dobierania narzędzi zarządzania jakością najbardziej odpowiednch dla danej sytuacji gospodarczej. W tym celu student będzie wykorzystywał umiejętność analizy sytuacji, opracowywania założeń, wnioskowania i decydowania o doborze narzędzi i technik zarządzania jakością. Student w oparciu o osiągniętą wiedzę winien przygotowywać, podejmować i weryfikować działania naprawcze bądź korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową
2,0Brak umiejętności przywołania pojęć, kategorii, systemów, koncepcji i rozwiązań w zakresie jakości i zarządzania jakościa.
3,0Umiejętnośćwykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowych kategorii, narzędzi zarządzania. Umiejętność przewidywania skutków rozwiązań niewielka.
3,5Wykorzystanie informacji, wiedzy do rozwiązywania podstawowych zagadnień jakości, w tym umiejętność zastosowania narzędzi zarządzania w określonej sytuacji.
4,0Umiejętność analizy składowych problemu, znajdowania związków pomiędzy koncepcjami. Dobór systemu zarządzania jakością do określonej sytuacji i podmiotu gospodarczego.
4,5Umiejętność syntezy zjawisk, zdarzeń, koncepcji oraz uwarunkowań ich zastosowania.
5,0Budowa ocen na podstawie interpretacji zdarzeń, doboru koncepcji do sytuacji, uwzględniania celu i warunków budowy systemu zarządzania jakością. Umiejętność argumentacji i obrony proponowanej koncepcji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/06_K01
Postawa studenta winna uwzględniać oprócz rozwiniętego poczucia znaczenia jakości w wymiarze ponadczasowym, obszarowym oraz kulturowym także świadomość aspektów i skutków działalności człowieka oraz znaczenia postaw humanizmu wobec różnorodnych środowisk. Osiągane kompetencje zawierają postawę uznania i tolerancji wobec odmiennych sposobów uzyskiwania celów z rozwiniętym poczuciem odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Postawa rozbudowywana będzie stale docenianiem znaczenia roli społecznej absolwenta studiów technicznych i wzmacniana potrzebami dokształcania, w szczególności samokształcenia.
2,0Niska ocena oraz świadomość przydatności problematyki jakości w posiadanych kompetencjach.
3,0Akceptacja przydatności i percepcja problematyki jakości niewielka. Ograniczone powiązania wiedzy i kompetencji.
3,5Demonstrowana świadomość posiadanych kompetencji. Postawa aktywna, wyrażana chęć pogłębiania wiedzy, akceptacja poszukiwań rozwiązań.
4,0Świadomość nabytych i posiadanych kompetencji towarzyszy konieczność ich powiększania. Postawa w pełni kreatywna, akceptacja i dostrzeganie pozytywnych elementów stanu oraz budowy jakości.
4,5Determinacja i zdolność kreowania postawy akceptującej, kreatywnej, otwartej wobec problemów, w tym problematyki zarządzania jakością. Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej.
5,0Zorganizowany, świadomy celu. Akceptacja odmienności, rozwinięta wrażliwość i odpowiedzialność za wynik i przyjęte rozwiązania. Kreatywność w działaniu oraz myśleniu.

Literatura podstawowa

  1. J. Łunarski, Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa, 2008
  2. J. Łańcucki, Znormalizowane systemy zarządzania, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2010
  3. J. Kowalczyk, Doskonalenie zarządzania organizacją w praktyce, CeDeWu. Wydawnictwa Fachowe, Warszawa, 2011
  4. S. Wawak, Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice, 2011

Literatura dodatkowa

  1. J. Łuczak, A. Matusiak-Flejszman, Metody i techniki zarządzania jakością, Quality Progress, Poznań, 2007
  2. A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
  3. M. Żemigała, Jakość w systemie zarządzania przedsiębiorstwem, Placet, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Narzędzia, metody i techniki wykorzystywane w procesach budowy, utrzymywania oraz doskonalenia systemu jakości.4
T-A-2Zastosowanie narzędzi planowania zarządzania jakością.2
T-A-3Zastosowanie narzędzi, metod w procesach zarządzania jakością2
T-A-4Zastosowanie narzędzi sprawdzających realizację procesów jakości2
T-A-5Wykorzystanie narzędzi, metod doskonalenie zarządzania jakością2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problematyka jakości - ujęcie filozoficzne, produktowe, utylitarne.2
T-W-2Ewolucja koncepcji zarządzania jakością.2
T-W-3System zarządzania przedsiębiorstwem a system zarządzania jakością.2
T-W-4Koncepcje zarządzania jakością.2
T-W-5Normy zarządzania jakością serii ISO 9000, 14001, 18001.2
T-W-6Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie prezentacji, konsultacje5
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń7
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Konsultacje do wykładów2
A-W-3Praca własna: czytanie literatury, przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Obecność na egzaminie3
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/06_W01Dostarczany zasób wiedzy (oraz informacji) dotyczącej zarządzania jakością poszerza poziom wiedzy ogólnej, kształtowanej przez ekonomię, nauki organizacji i zarządzania oraz wiedzę techniczną. Student zapozna się z narzędziami stosowanymi w różnych fazach cyklu PDCA, mających zastosowanie w zintegrowanych systemach zarządzania jakością. Będzie posiadał wiedzę umożliwiającą wybór adekwatnego systemu zarządzania jakością w zależności od rozpoznanego przypadku, zdefiniować jego zakres oraz zaproponować rozwiązanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W09ma wiedzę z zakresu ochrony środowiska
ZIP_1A_W10ma wiedzę o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy
ZIP_1A_W12ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem inżynierii produkcji
ZIP_1A_W13zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
ZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności stosowania metod i narzędzi budowy, utrzymywania i zarządzania jakością.
C-2Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
C-3Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-4Budowa systemu zarządzania jakością według norm serii ISO 9000, 14001, 18001.
C-5Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.
Treści programoweT-W-1Problematyka jakości - ujęcie filozoficzne, produktowe, utylitarne.
T-A-2Zastosowanie narzędzi planowania zarządzania jakością.
T-W-3System zarządzania przedsiębiorstwem a system zarządzania jakością.
T-W-4Koncepcje zarządzania jakością.
T-W-5Normy zarządzania jakością serii ISO 9000, 14001, 18001.
T-W-6Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - prezentacja poszczególnych narzędzi zarządzania jakością zgodnie z PDCA połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jest sprawdzeniem poziomu wiedzy oraz jakości jej prezentacji. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na jakości prezentacji demonstrowanej wiedzy, aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień problematyki jakości.
3,0Ograniczone rozpoznanie i rozumienie treści oraz zagadnień jakości i zarządzania jakościa. Pozwala na nazwanie i wyjaśnianie pojęć bez ich interpretacji oraz poszikiwania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają rozwiązywać podstawowe zagadnienia i zadania w zakresie jakości i zarządzania jakością. Dotyczy to doboru instrumentów zarządzania jakością, planowania i budowy systemu zintegrowanego.
4,0Nabyta wiedza umożliwia analizę składowych systemu zarządzania jakością, kategoryzowanie związków pomiędzy poszczególnymi systemami oraz rozumienie i powiązanie struktury organizacyjnej w zintegrowany system.
4,5Posiadana wiedza pozwala kompilować poznane standardy i koncepcje dostosowując je do realiów gospodarczych, umożliwia uzasadnienie dokonanego wyboru, budowę syntea na poziomie systemu zarządzania jakością.
5,0Wiedza jest podstawą prezentacji własnych ocen wartościujących w zakresie metod, narzędzi, proponowanych systemów, obrony proponowanych rozwiązań oraz oceny skutków ich wdrożenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/06_U01Zajęcia umożliwiają uzyskanie umiejętności dobierania narzędzi zarządzania jakością najbardziej odpowiednch dla danej sytuacji gospodarczej. W tym celu student będzie wykorzystywał umiejętność analizy sytuacji, opracowywania założeń, wnioskowania i decydowania o doborze narzędzi i technik zarządzania jakością. Student w oparciu o osiągniętą wiedzę winien przygotowywać, podejmować i weryfikować działania naprawcze bądź korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIP_1A_U15ma umiejętności w zakresie uwzględniania aspektów ekologicznych i ochrony środowiska w procesach technologicznych i podejmowaniu decyzji
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U26ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności stosowania metod i narzędzi budowy, utrzymywania i zarządzania jakością.
C-2Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
C-3Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-4Budowa systemu zarządzania jakością według norm serii ISO 9000, 14001, 18001.
C-5Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.
Treści programoweT-A-2Zastosowanie narzędzi planowania zarządzania jakością.
T-A-1Narzędzia, metody i techniki wykorzystywane w procesach budowy, utrzymywania oraz doskonalenia systemu jakości.
T-A-4Zastosowanie narzędzi sprawdzających realizację procesów jakości
T-A-5Wykorzystanie narzędzi, metod doskonalenie zarządzania jakością
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - prezentacja poszczególnych narzędzi zarządzania jakością zgodnie z PDCA połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jest sprawdzeniem poziomu wiedzy oraz jakości jej prezentacji. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na jakości prezentacji demonstrowanej wiedzy, aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności przywołania pojęć, kategorii, systemów, koncepcji i rozwiązań w zakresie jakości i zarządzania jakościa.
3,0Umiejętnośćwykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowych kategorii, narzędzi zarządzania. Umiejętność przewidywania skutków rozwiązań niewielka.
3,5Wykorzystanie informacji, wiedzy do rozwiązywania podstawowych zagadnień jakości, w tym umiejętność zastosowania narzędzi zarządzania w określonej sytuacji.
4,0Umiejętność analizy składowych problemu, znajdowania związków pomiędzy koncepcjami. Dobór systemu zarządzania jakością do określonej sytuacji i podmiotu gospodarczego.
4,5Umiejętność syntezy zjawisk, zdarzeń, koncepcji oraz uwarunkowań ich zastosowania.
5,0Budowa ocen na podstawie interpretacji zdarzeń, doboru koncepcji do sytuacji, uwzględniania celu i warunków budowy systemu zarządzania jakością. Umiejętność argumentacji i obrony proponowanej koncepcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/06_K01Postawa studenta winna uwzględniać oprócz rozwiniętego poczucia znaczenia jakości w wymiarze ponadczasowym, obszarowym oraz kulturowym także świadomość aspektów i skutków działalności człowieka oraz znaczenia postaw humanizmu wobec różnorodnych środowisk. Osiągane kompetencje zawierają postawę uznania i tolerancji wobec odmiennych sposobów uzyskiwania celów z rozwiniętym poczuciem odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Postawa rozbudowywana będzie stale docenianiem znaczenia roli społecznej absolwenta studiów technicznych i wzmacniana potrzebami dokształcania, w szczególności samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K06ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności stosowania metod i narzędzi budowy, utrzymywania i zarządzania jakością.
C-2Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
C-3Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-4Budowa systemu zarządzania jakością według norm serii ISO 9000, 14001, 18001.
C-5Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.
Treści programoweT-W-1Problematyka jakości - ujęcie filozoficzne, produktowe, utylitarne.
T-W-3System zarządzania przedsiębiorstwem a system zarządzania jakością.
T-W-4Koncepcje zarządzania jakością.
T-W-5Normy zarządzania jakością serii ISO 9000, 14001, 18001.
T-W-6Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.
T-A-5Wykorzystanie narzędzi, metod doskonalenie zarządzania jakością
T-W-2Ewolucja koncepcji zarządzania jakością.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - prezentacja poszczególnych narzędzi zarządzania jakością zgodnie z PDCA połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jest sprawdzeniem poziomu wiedzy oraz jakości jej prezentacji. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na jakości prezentacji demonstrowanej wiedzy, aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niska ocena oraz świadomość przydatności problematyki jakości w posiadanych kompetencjach.
3,0Akceptacja przydatności i percepcja problematyki jakości niewielka. Ograniczone powiązania wiedzy i kompetencji.
3,5Demonstrowana świadomość posiadanych kompetencji. Postawa aktywna, wyrażana chęć pogłębiania wiedzy, akceptacja poszukiwań rozwiązań.
4,0Świadomość nabytych i posiadanych kompetencji towarzyszy konieczność ich powiększania. Postawa w pełni kreatywna, akceptacja i dostrzeganie pozytywnych elementów stanu oraz budowy jakości.
4,5Determinacja i zdolność kreowania postawy akceptującej, kreatywnej, otwartej wobec problemów, w tym problematyki zarządzania jakością. Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej.
5,0Zorganizowany, świadomy celu. Akceptacja odmienności, rozwinięta wrażliwość i odpowiedzialność za wynik i przyjęte rozwiązania. Kreatywność w działaniu oraz myśleniu.