Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Nowoczesne paradygmaty programowania - Przedmiot obieralny II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowoczesne paradygmaty programowania - Przedmiot obieralny II
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Burak <Dariusz.Burak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Siedlecki <Krzysztof.Siedlecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 6 1,10,50zaliczenie
wykładyW5 8 0,90,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Podstawy informatyki i algorytmizacji.
W-2Ukończony kurs Programowanie obiektowe.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi paradygmatami programowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania bazującego na wiedzy z zakresu specyfiki podstawowych paradygmatów programowania.
C-3Zapoznanie studenta z procesem tworzenia oprogramowania oraz środowiskiem programistycznym.
C-4Zapoznanie studentów ze specyfiką języków programowania: C, C++, C#, Java z uwypukleniem różnic między nimi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.1
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.1
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.1
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.1
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++ i Java1
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.1
6
wykłady
T-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.2
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.2
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.2
T-W-4Specyfika języków skryptowych. Komponentowy paradygmat programowania. Aspektowy paradygmat programowania. Przykłady kodu z języków C++, Java, Ruby.1
T-W-5Funkcyjny paradygmat programowania. Logiczny paradygmat programowania. Przykłady kodów z języka F#, Clojure, Prolog.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.20
A-L-3Wykonanie programów poza zajęciami.5
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.2
A-W-4Zaliczenie przedmiotu.2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego poza zajęciami laboratoryjnymi.
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/02-3_W01
Student posiada wiedzę umożliwiającą zaimplementowanie algorytmu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania w oparciu o wybrany język programowania (C, C++, C#).
C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ZIP_1A_O/02-3_W02
Student posiada wiedzę umożliwiającą przekształcenie prostego programu zapisanego zgodnie z paradygmatym imperatywnym (w języku C) do postaci obiektowej (w językach C++, C#) oraz na odwrót.
C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2
ZIP_1A_O/02-3_W03
Student posiada wiedzę umożliwiającą przekształcenie prostego programu zapisanego w języku C++ do równorzędnej postaci zapisanej w języku C#
C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2
ZIP_1A_O/02-3_W04
Student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego.
C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/02-3_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego i obiektowego do utworzenia oprogramowania.
C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/02-3_K01
Student umie kreatywnie tworzyć program oraz korzystać z dokumentacji projektu informatycznego
C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/02-3_W01
Student posiada wiedzę umożliwiającą zaimplementowanie algorytmu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania w oparciu o wybrany język programowania (C, C++, C#).
2,0student nie zna podstawowych konstrukcji języków programowania umożliwiających implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz biektowym paradygmatem programowania
3,0student zna jedynie podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania
3,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania; ponadto student zna zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego
4,0umożliwiające implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania; ponadto student zna zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego
4,5student zna zaawansowane mechanizmy programowania imperatywnego, proceduralnego oraz strukturalnego w języku C oraz C++ oraz obiektowego w języku C++
5,0student zna zaawansowane mechanizmy programowania imperatywnego, proceduralnego oraz strukturalnego w języku C oraz C++ oraz obiektowego w języku C++ oraz C#
ZIP_1A_O/02-3_W02
Student posiada wiedzę umożliwiającą przekształcenie prostego programu zapisanego zgodnie z paradygmatym imperatywnym (w języku C) do postaci obiektowej (w językach C++, C#) oraz na odwrót.
2,0student nie zna podstawowych konstrukcji języków programowania umożliwiających przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++).
3,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++).
3,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++) oraz na odwrót.
4,0student zna zaawansowane konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++) oraz na podstawowe konstrukcje umozliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem obiektowym (w języku C++) do postaci imperatywnej (w języku c lub C++) .
4,5student zna zaawansowane konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++) oraz na odwrót.
5,0student zna zaawansowane konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++ oraz C#) oraz na odwrót.
ZIP_1A_O/02-3_W03
Student posiada wiedzę umożliwiającą przekształcenie prostego programu zapisanego w języku C++ do równorzędnej postaci zapisanej w języku C#
2,0student nie zna podstawowych konstrukcji języków programowania umożliwiających przekształcenie programu zapisanego w języku C++ do postaci zapisanej w języku C#
3,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na jednej klasie do postaci zapisanej w języku C#
3,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na jednej klasie z mechanizmem enkapsulacji do postaci zapisanej w języku C#
4,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na klasie bazowej oraz klasie dziedziczącej po niej z mechanizmem enkapsulacji do postaci zapisanej w języku C#
4,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na klasie bazowej oraz klasach dziedziczących po niej z mechanizmem enkapsulacji do postaci zapisanej w języku C#
5,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na klasie abstrakcyjnej z mechanizmem enkapsulacji oraz polimorfizmu obiektowego do postaci zapisanej w języku C#
ZIP_1A_O/02-3_W04
Student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego.
2,0student nie zna podstawowych mechanizmów paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego
3,0student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego
3,5student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego; student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego
4,0student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego oraz obiektowego; student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu funkcyjnego oraz logicznego
4,5student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego oraz funkcyjnego; student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu logicznego
5,0student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/02-3_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego i obiektowego do utworzenia oprogramowania.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego i obiektowego do utworzenia prostego programu
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego i obiektowego do utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)
3,5utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)
4,0podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++) i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego i strukturalnego (język C oraz C++)
4,5programowania Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego, proceduralnego, strukturalnego i obiektowego do utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego i strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++)
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego, proceduralnego, strukturalnego i obiektowego do utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego i strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++ oraz C#)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/02-3_K01
Student umie kreatywnie tworzyć program oraz korzystać z dokumentacji projektu informatycznego
2,0Student nie umie kreatywnie tworzyć programów oraz korzystać z dokumentacji projektu informatycznego
3,0Student umie kreatywnie tworzyć programy w oparciu o podstawowe mechanizmy programowania imperatywnego oraz obiektowego
3,5Student umie kreatywnie tworzyć programy w oparciu o podstawowe mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego (język C oraz C++)
4,0mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego (język C oraz C++)
4,5mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++). Student umie korzystać z dokumentacji projektu informatycznego
5,0Student umie kreatywnie tworzyć programy w oparciu o podstawowe mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++ oraz C#). Student umie korzystać z dokumentacji projektu informatycznego

Literatura podstawowa

  1. P.Van Roy, S.Haridi, Programowanie. Koncepcje, techniki i modele., Helion, Gliwice, 2005

Literatura dodatkowa

  1. B.Kernighan, D.Ritchie, Język ANSI C, WNT, Warszawa, 2007
  2. B.Eckel, Thinking in C++, Helion, Gliwice, 2002, Tom 1
  3. B.Eckel, Thinking in Java, Helion, Gliwice, 2006, IV
  4. C.Petzold, Programowanie Microsoft Windows w C#, RM, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.1
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.1
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.1
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.1
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++ i Java1
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.2
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.2
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.2
T-W-4Specyfika języków skryptowych. Komponentowy paradygmat programowania. Aspektowy paradygmat programowania. Przykłady kodu z języków C++, Java, Ruby.1
T-W-5Funkcyjny paradygmat programowania. Logiczny paradygmat programowania. Przykłady kodów z języka F#, Clojure, Prolog.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.20
A-L-3Wykonanie programów poza zajęciami.5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.2
A-W-4Zaliczenie przedmiotu.2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/02-3_W01Student posiada wiedzę umożliwiającą zaimplementowanie algorytmu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania w oparciu o wybrany język programowania (C, C++, C#).
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi paradygmatami programowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania bazującego na wiedzy z zakresu specyfiki podstawowych paradygmatów programowania.
C-3Zapoznanie studenta z procesem tworzenia oprogramowania oraz środowiskiem programistycznym.
C-4Zapoznanie studentów ze specyfiką języków programowania: C, C++, C#, Java z uwypukleniem różnic między nimi.
Treści programoweT-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.
T-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++ i Java
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego poza zajęciami laboratoryjnymi.
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych konstrukcji języków programowania umożliwiających implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz biektowym paradygmatem programowania
3,0student zna jedynie podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania
3,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania; ponadto student zna zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego
4,0umożliwiające implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania; ponadto student zna zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego
4,5student zna zaawansowane mechanizmy programowania imperatywnego, proceduralnego oraz strukturalnego w języku C oraz C++ oraz obiektowego w języku C++
5,0student zna zaawansowane mechanizmy programowania imperatywnego, proceduralnego oraz strukturalnego w języku C oraz C++ oraz obiektowego w języku C++ oraz C#
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/02-3_W02Student posiada wiedzę umożliwiającą przekształcenie prostego programu zapisanego zgodnie z paradygmatym imperatywnym (w języku C) do postaci obiektowej (w językach C++, C#) oraz na odwrót.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi paradygmatami programowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania bazującego na wiedzy z zakresu specyfiki podstawowych paradygmatów programowania.
C-3Zapoznanie studenta z procesem tworzenia oprogramowania oraz środowiskiem programistycznym.
C-4Zapoznanie studentów ze specyfiką języków programowania: C, C++, C#, Java z uwypukleniem różnic między nimi.
Treści programoweT-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.
T-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++ i Java
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego poza zajęciami laboratoryjnymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych konstrukcji języków programowania umożliwiających przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++).
3,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++).
3,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++) oraz na odwrót.
4,0student zna zaawansowane konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++) oraz na podstawowe konstrukcje umozliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem obiektowym (w języku C++) do postaci imperatywnej (w języku c lub C++) .
4,5student zna zaawansowane konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++) oraz na odwrót.
5,0student zna zaawansowane konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++ oraz C#) oraz na odwrót.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/02-3_W03Student posiada wiedzę umożliwiającą przekształcenie prostego programu zapisanego w języku C++ do równorzędnej postaci zapisanej w języku C#
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi paradygmatami programowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania bazującego na wiedzy z zakresu specyfiki podstawowych paradygmatów programowania.
C-3Zapoznanie studenta z procesem tworzenia oprogramowania oraz środowiskiem programistycznym.
C-4Zapoznanie studentów ze specyfiką języków programowania: C, C++, C#, Java z uwypukleniem różnic między nimi.
Treści programoweT-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.
T-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++ i Java
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego poza zajęciami laboratoryjnymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych konstrukcji języków programowania umożliwiających przekształcenie programu zapisanego w języku C++ do postaci zapisanej w języku C#
3,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na jednej klasie do postaci zapisanej w języku C#
3,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na jednej klasie z mechanizmem enkapsulacji do postaci zapisanej w języku C#
4,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na klasie bazowej oraz klasie dziedziczącej po niej z mechanizmem enkapsulacji do postaci zapisanej w języku C#
4,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na klasie bazowej oraz klasach dziedziczących po niej z mechanizmem enkapsulacji do postaci zapisanej w języku C#
5,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na klasie abstrakcyjnej z mechanizmem enkapsulacji oraz polimorfizmu obiektowego do postaci zapisanej w języku C#
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/02-3_W04Student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi paradygmatami programowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania bazującego na wiedzy z zakresu specyfiki podstawowych paradygmatów programowania.
C-3Zapoznanie studenta z procesem tworzenia oprogramowania oraz środowiskiem programistycznym.
C-4Zapoznanie studentów ze specyfiką języków programowania: C, C++, C#, Java z uwypukleniem różnic między nimi.
Treści programoweT-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.
T-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++ i Java
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.
T-W-4Specyfika języków skryptowych. Komponentowy paradygmat programowania. Aspektowy paradygmat programowania. Przykłady kodu z języków C++, Java, Ruby.
T-W-5Funkcyjny paradygmat programowania. Logiczny paradygmat programowania. Przykłady kodów z języka F#, Clojure, Prolog.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego poza zajęciami laboratoryjnymi.
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych mechanizmów paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego
3,0student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego
3,5student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego; student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego
4,0student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego oraz obiektowego; student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu funkcyjnego oraz logicznego
4,5student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego oraz funkcyjnego; student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu logicznego
5,0student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/02-3_U01Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego i obiektowego do utworzenia oprogramowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi paradygmatami programowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania bazującego na wiedzy z zakresu specyfiki podstawowych paradygmatów programowania.
C-3Zapoznanie studenta z procesem tworzenia oprogramowania oraz środowiskiem programistycznym.
C-4Zapoznanie studentów ze specyfiką języków programowania: C, C++, C#, Java z uwypukleniem różnic między nimi.
Treści programoweT-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.
T-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++ i Java
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.
T-W-4Specyfika języków skryptowych. Komponentowy paradygmat programowania. Aspektowy paradygmat programowania. Przykłady kodu z języków C++, Java, Ruby.
T-W-5Funkcyjny paradygmat programowania. Logiczny paradygmat programowania. Przykłady kodów z języka F#, Clojure, Prolog.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego poza zajęciami laboratoryjnymi.
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego i obiektowego do utworzenia prostego programu
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego i obiektowego do utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)
3,5utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)
4,0podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++) i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego i strukturalnego (język C oraz C++)
4,5programowania Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego, proceduralnego, strukturalnego i obiektowego do utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego i strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++)
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego, proceduralnego, strukturalnego i obiektowego do utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego i strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++ oraz C#)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/02-3_K01Student umie kreatywnie tworzyć program oraz korzystać z dokumentacji projektu informatycznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi paradygmatami programowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania bazującego na wiedzy z zakresu specyfiki podstawowych paradygmatów programowania.
C-3Zapoznanie studenta z procesem tworzenia oprogramowania oraz środowiskiem programistycznym.
C-4Zapoznanie studentów ze specyfiką języków programowania: C, C++, C#, Java z uwypukleniem różnic między nimi.
Treści programoweT-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.
T-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++ i Java
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.
T-W-4Specyfika języków skryptowych. Komponentowy paradygmat programowania. Aspektowy paradygmat programowania. Przykłady kodu z języków C++, Java, Ruby.
T-W-5Funkcyjny paradygmat programowania. Logiczny paradygmat programowania. Przykłady kodów z języka F#, Clojure, Prolog.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego poza zajęciami laboratoryjnymi.
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie kreatywnie tworzyć programów oraz korzystać z dokumentacji projektu informatycznego
3,0Student umie kreatywnie tworzyć programy w oparciu o podstawowe mechanizmy programowania imperatywnego oraz obiektowego
3,5Student umie kreatywnie tworzyć programy w oparciu o podstawowe mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego (język C oraz C++)
4,0mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego (język C oraz C++)
4,5mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++). Student umie korzystać z dokumentacji projektu informatycznego
5,0Student umie kreatywnie tworzyć programy w oparciu o podstawowe mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++ oraz C#). Student umie korzystać z dokumentacji projektu informatycznego