Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Piechowska <kamich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teresa Piechowska <kamich@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 2,00,30zaliczenie
wykładyW2 30 4,00,44egzamin
laboratoriaL2 20 2,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie).
W-2Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki) w zakresie szkoły średniej.
W-3Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych
W-4Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem
W-5Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
C-4Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-5Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-6Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z mechaniki ogólnej4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z drgań i fal mechanicznych2
T-A-3Rozwiązywanie zadań z fal eiektromagnetycznych2
T-A-4Kolokwium zaliczeniowe2
10
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów2
T-L-2Student wykonuje 8 cwiczen laboratoryjnych z fizyki sposród wybranych zgodnie z obowiazujacym harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl18
T-L-3Ustne kolokwium i oddanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń2
22
wykłady
T-W-1Układ jednostek SI; Podstawowe pojęcia i prawa mechaniki ogólnej8
T-W-2Drgania harmoniczne. Rezonans.Ruch falowy.6
T-W-3Podstawowe pojecia i prawa termodynamiki; Teoria kinetyczno-molekularna gazu doskonałego. Równanie stanu gazu.2
T-W-4Podstawowe pojecia i prawa z zakresu elektromagnetyzmu; Prąd elektryczny iprzewodnictwo elektryczne.6
T-W-5Podstawowe pojęcia magnetyzmu; Magnetyczne własności materiałów.4
T-W-6Promieniowanie świetlne; Zjawiska falowe i kwantowe.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Zajęcia dydaktyczne10
A-A-2Przygotowanie się do zajęć10
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium15
A-A-4Konsultacje do ćwiczeń5
40
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-2Przygotowanie do cwiczen laboratoryjnych (praca własna studenta)18
A-L-3Ukonczenie sprawozdania z laboratoriów w domu (praca własna studenta)40
A-L-4Realizacja sprawozdania (praca w zespołach lub praca własna studenta)10
88
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Konsultacje15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu40
A-W-4Udział w egzaminie4
A-W-5Studiowanie literatury związanej z wykładem25
114

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia audytoryjne
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów i kolokwia ustne zaliczające 8 ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/04_W01
Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej
ZIP_1A_W04, ZIP_1A_W02T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/04_U01
Student potrafi zastosowac wiedze do rozwiazywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretowac zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczajacym swiecie
ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U25T1A_U01, T1A_U04, T1A_U05C-1, C-2, C-3T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
ZIP_1A_B/04_U02
Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu wybranych działów fizyki klasycznej oraz potrafi szacować niepewności dla pomiarów bezpośrednich i pośrednich
ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U18T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U08InzA_U01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/04_K01
Student potrafi uczyc sie samodzielnie i pracowac w zespole oraz samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze.Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez człe życie Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K01T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-L-1, T-L-2M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/04_W01
Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej
2,0Student nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu fizyki ale ma słabą wiedzę potrzebną do zrozumienia ,przeprowadzenia i ilościowego opisu prostych eksperymentów fizycznych oraz rozwiązywania prostych zadań.
3,5Student zna podstawowe pojęcia i terminologię fizyczną, w tym ma dostateczną wiedzę potrzebną do zrozumienia i ilościowego opisu ( z zastosowaniem elementów teorii niepewności pomiarowych) prostych eksperymentów fizycznych orza potrafi rozwiązać zadania o średnim poziomie trudności
4,0Student zna większośc pojęć i terminologi z zakresu fizyki. Ma wystarczającą wiedzę do zrozumienia, przeprowadzenia i ilościowego opisu prostych ekspeymentów fizycznych. Potrafi rozwiązać zadania fizyczne o średnim i wyższym stopniu trudności.omówić i prawidłowo zapisać wyniki pomiarów. Podaje przykłady ilustrujące poznane prawa.
4,5Student zna prawie wszystkie pojęcia i terminologię z zakresu fizyki.Zna i potrafi zastosować element teori niepewności pomiarowej do przedstawienia i omówienia wyników pomiaru oraz roswiązać trudne zadania . Zna prawie wszystkie wyprowadzenia wzorów.
5,0Student zna i potrafi wyprowadzić prawie wszystkie prawa z zakresu obowiązujących zagadnień fizycznych ,podać ze zrozumieniem ilustrujące je przykłady. Zastosować swoją wiedzę do szczegółowego opracowania eksperymentu fizycznego oraz do rozwiązania trudnych i niektórych problemowych zadań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/04_U01
Student potrafi zastosowac wiedze do rozwiazywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretowac zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczajacym swiecie
2,0Student nie spełnia kryteriów na ocenę 3.0
3,0Student potrafi sformułować podstawowe prawa fizyki zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania bardzo prostych zadań fizycznych.Wykonuje poprawnie proste obliczenia
3,5Student potrafi ze zrozumieniem i z użyciem odpowiedniego formalizmu matematycznego podać podstawowe prawa fizyki. oraz zastosowa cje do rozwiązaywania prostych zadań. Wykonać proste przekształcenia i obliczenia .
4,0Student potrafi ze zrozumieniem zastosować prawa fizyki do razwiązywanie na średnim poziomie.Potrafi przedstawić poprawny tok rozumowania i poprawne obliczenia
4,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem prawa fizyki, zastosować je dorozwiązywania trudnych zadań, stosując poprawny, symboliczny język zapisu, przejrzysty tok rozumowania i poprawne obliczenia. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki.
5,0Student potrafi ze zrozumieniem sformułowac prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych i problemowych zadań, stosując przejrzysty, symboliczny język z poprawnym komentarzem. Potrafi weryfikowaći interpretowac wyniki oraz samodzielnie zdobywać wiedzę.
ZIP_1A_B/04_U02
Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu wybranych działów fizyki klasycznej oraz potrafi szacować niepewności dla pomiarów bezpośrednich i pośrednich
2,0Brak sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i słaba interpretacja wyników. Niedociągnięcia i usterki do 50%
3,5Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i i średnia nterpretacja wyników. Usterki do 40%
4,0Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i iprawidłowa nterpretacja wyników. Niedociągnięcia do 30%.
4,5Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i dobra interpretacja wyników. Usterki do 20%.
5,0Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona interpretacja wyników. Niedociągnięcia i usterki do 10%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/04_K01
Student potrafi uczyc sie samodzielnie i pracowac w zespole oraz samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze.Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez człe życie Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
2,0Student nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Mała współpraca w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,5Dostateczna współpraca w zespole Slabe przygotowanie do samodzielneho wykanywania eksperymentu i rozwiązywania zadań rachunkowych.Słaba ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników
4,0Średnia wspólpraca w zespole.Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania ćwiczenia oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielm i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
4,5Dobra współpraca w zespole.Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymenti i rozwiązywania zadań rachunkowych. Wnikliwa i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
5,0Bardzo dobra współpraca w zespole. Bardzo dobre przygotowanie i do samodzielnego wykonania eksperymentu i rozwiązywania zadań. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników

Literatura podstawowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  2. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  3. C. Bobrowski, Fizyka – krótki kurs, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  4. T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
  5. A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
  6. T. Rewaj (red.), Laboratoria z fizyki, część I, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
  7. I. Kruk, J. Typek, Laboratoria z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, and J. Walker, Fundamentals of Physics, Wiley, New York, 2001, 5th edition (1997); 6th edition (2001)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z mechaniki ogólnej4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z drgań i fal mechanicznych2
T-A-3Rozwiązywanie zadań z fal eiektromagnetycznych2
T-A-4Kolokwium zaliczeniowe2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów2
T-L-2Student wykonuje 8 cwiczen laboratoryjnych z fizyki sposród wybranych zgodnie z obowiazujacym harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl18
T-L-3Ustne kolokwium i oddanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń2
22

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układ jednostek SI; Podstawowe pojęcia i prawa mechaniki ogólnej8
T-W-2Drgania harmoniczne. Rezonans.Ruch falowy.6
T-W-3Podstawowe pojecia i prawa termodynamiki; Teoria kinetyczno-molekularna gazu doskonałego. Równanie stanu gazu.2
T-W-4Podstawowe pojecia i prawa z zakresu elektromagnetyzmu; Prąd elektryczny iprzewodnictwo elektryczne.6
T-W-5Podstawowe pojęcia magnetyzmu; Magnetyczne własności materiałów.4
T-W-6Promieniowanie świetlne; Zjawiska falowe i kwantowe.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Zajęcia dydaktyczne10
A-A-2Przygotowanie się do zajęć10
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium15
A-A-4Konsultacje do ćwiczeń5
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-2Przygotowanie do cwiczen laboratoryjnych (praca własna studenta)18
A-L-3Ukonczenie sprawozdania z laboratoriów w domu (praca własna studenta)40
A-L-4Realizacja sprawozdania (praca w zespołach lub praca własna studenta)10
88
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Konsultacje15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu40
A-W-4Udział w egzaminie4
A-W-5Studiowanie literatury związanej z wykładem25
114
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/04_W01Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W04ma widzę z zakresu planowania i przeprowadzania prostych eksperymentów badawczych (w tym symulacji komputerowej)
ZIP_1A_W02ma wiedzę z fizyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
Treści programoweT-W-1Układ jednostek SI; Podstawowe pojęcia i prawa mechaniki ogólnej
T-A-1Rozwiązywanie zadań z mechaniki ogólnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-3Ćwiczenia audytoryjne
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów i kolokwia ustne zaliczające 8 ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu fizyki ale ma słabą wiedzę potrzebną do zrozumienia ,przeprowadzenia i ilościowego opisu prostych eksperymentów fizycznych oraz rozwiązywania prostych zadań.
3,5Student zna podstawowe pojęcia i terminologię fizyczną, w tym ma dostateczną wiedzę potrzebną do zrozumienia i ilościowego opisu ( z zastosowaniem elementów teorii niepewności pomiarowych) prostych eksperymentów fizycznych orza potrafi rozwiązać zadania o średnim poziomie trudności
4,0Student zna większośc pojęć i terminologi z zakresu fizyki. Ma wystarczającą wiedzę do zrozumienia, przeprowadzenia i ilościowego opisu prostych ekspeymentów fizycznych. Potrafi rozwiązać zadania fizyczne o średnim i wyższym stopniu trudności.omówić i prawidłowo zapisać wyniki pomiarów. Podaje przykłady ilustrujące poznane prawa.
4,5Student zna prawie wszystkie pojęcia i terminologię z zakresu fizyki.Zna i potrafi zastosować element teori niepewności pomiarowej do przedstawienia i omówienia wyników pomiaru oraz roswiązać trudne zadania . Zna prawie wszystkie wyprowadzenia wzorów.
5,0Student zna i potrafi wyprowadzić prawie wszystkie prawa z zakresu obowiązujących zagadnień fizycznych ,podać ze zrozumieniem ilustrujące je przykłady. Zastosować swoją wiedzę do szczegółowego opracowania eksperymentu fizycznego oraz do rozwiązania trudnych i niektórych problemowych zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/04_U01Student potrafi zastosowac wiedze do rozwiazywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretowac zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczajacym swiecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
Treści programoweT-W-2Drgania harmoniczne. Rezonans.Ruch falowy.
T-A-2Rozwiązywanie zadań z drgań i fal mechanicznych
T-A-3Rozwiązywanie zadań z fal eiektromagnetycznych
T-W-3Podstawowe pojecia i prawa termodynamiki; Teoria kinetyczno-molekularna gazu doskonałego. Równanie stanu gazu.
T-W-4Podstawowe pojecia i prawa z zakresu elektromagnetyzmu; Prąd elektryczny iprzewodnictwo elektryczne.
T-W-5Podstawowe pojęcia magnetyzmu; Magnetyczne własności materiałów.
T-A-4Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-3Ćwiczenia audytoryjne
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów i kolokwia ustne zaliczające 8 ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów na ocenę 3.0
3,0Student potrafi sformułować podstawowe prawa fizyki zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania bardzo prostych zadań fizycznych.Wykonuje poprawnie proste obliczenia
3,5Student potrafi ze zrozumieniem i z użyciem odpowiedniego formalizmu matematycznego podać podstawowe prawa fizyki. oraz zastosowa cje do rozwiązaywania prostych zadań. Wykonać proste przekształcenia i obliczenia .
4,0Student potrafi ze zrozumieniem zastosować prawa fizyki do razwiązywanie na średnim poziomie.Potrafi przedstawić poprawny tok rozumowania i poprawne obliczenia
4,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem prawa fizyki, zastosować je dorozwiązywania trudnych zadań, stosując poprawny, symboliczny język zapisu, przejrzysty tok rozumowania i poprawne obliczenia. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki.
5,0Student potrafi ze zrozumieniem sformułowac prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych i problemowych zadań, stosując przejrzysty, symboliczny język z poprawnym komentarzem. Potrafi weryfikowaći interpretowac wyniki oraz samodzielnie zdobywać wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/04_U02Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu wybranych działów fizyki klasycznej oraz potrafi szacować niepewności dla pomiarów bezpośrednich i pośrednich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
ZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U18potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty (w tym pomiary i symulacja komputerowa), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z eksperymentów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
C-4Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-5Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów
T-L-2Student wykonuje 8 cwiczen laboratoryjnych z fizyki sposród wybranych zgodnie z obowiazujacym harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów i kolokwia ustne zaliczające 8 ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i słaba interpretacja wyników. Niedociągnięcia i usterki do 50%
3,5Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i i średnia nterpretacja wyników. Usterki do 40%
4,0Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i iprawidłowa nterpretacja wyników. Niedociągnięcia do 30%.
4,5Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i dobra interpretacja wyników. Usterki do 20%.
5,0Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona interpretacja wyników. Niedociągnięcia i usterki do 10%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/04_K01Student potrafi uczyc sie samodzielnie i pracowac w zespole oraz samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze.Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez człe życie Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
C-4Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-5Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-6Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
Treści programoweT-W-1Układ jednostek SI; Podstawowe pojęcia i prawa mechaniki ogólnej
T-A-1Rozwiązywanie zadań z mechaniki ogólnej
T-W-2Drgania harmoniczne. Rezonans.Ruch falowy.
T-A-2Rozwiązywanie zadań z drgań i fal mechanicznych
T-A-3Rozwiązywanie zadań z fal eiektromagnetycznych
T-W-3Podstawowe pojecia i prawa termodynamiki; Teoria kinetyczno-molekularna gazu doskonałego. Równanie stanu gazu.
T-W-4Podstawowe pojecia i prawa z zakresu elektromagnetyzmu; Prąd elektryczny iprzewodnictwo elektryczne.
T-W-5Podstawowe pojęcia magnetyzmu; Magnetyczne własności materiałów.
T-A-4Kolokwium zaliczeniowe
T-L-1Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów
T-L-2Student wykonuje 8 cwiczen laboratoryjnych z fizyki sposród wybranych zgodnie z obowiazujacym harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Mała współpraca w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,5Dostateczna współpraca w zespole Slabe przygotowanie do samodzielneho wykanywania eksperymentu i rozwiązywania zadań rachunkowych.Słaba ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników
4,0Średnia wspólpraca w zespole.Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania ćwiczenia oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielm i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
4,5Dobra współpraca w zespole.Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymenti i rozwiązywania zadań rachunkowych. Wnikliwa i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
5,0Bardzo dobra współpraca w zespole. Bardzo dobre przygotowanie i do samodzielnego wykonania eksperymentu i rozwiązywania zadań. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników