Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Mikro i makroekonomia II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikro i makroekonomia II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,60,41zaliczenie
wykładyW2 20 1,40,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomicznych definicji nabyte w trakcie nauki przedmiotu Mikro i makroekonomia I, obserwacja zjawisk gospodarczych w Polsce i za granica, umiejetnosc prowadzenia dyskusji na tematy społeczno-gospodarcze; analiza prasy codziennej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejetnosci praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złozonosci problemów ekonomicznych, szerokich powiazan z innymi aspektami zycia (m.in. polityka) oraz rozwijanie u studentów zdolnosci do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie mozliwosci praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.4
T-A-2Pieniadz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniadz i podaz pieniadza3
T-A-3Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze srodków Unii Europejskiej.3
10
wykłady
T-W-1Bank centralny. Polityka pieniezna3
T-W-2Inflacja i deflacja3
T-W-3Bezrobocie3
T-W-4Cyklicznosc rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna1
T-W-5Handel miedzynarodowy i zagraniczny3
T-W-6Elementy finansów miedzynarodowych2
T-W-7Struktura współczesnej gospodarki swiatowej2
T-W-8Globalizacja3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Godziny kontaktowe z nauczycielem20
A-A-2Zapoznanie sie ze wskazana literatura oraz fachowa prasa (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)12
A-A-3Przygotowanie do kolokwium11
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Zaliczenie2
47
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Zapoznanie sie ze wskazana literatura oraz fachowa prasa (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)6
A-W-3Przygotowanie sie do zajec6
A-W-4Przygotowanie sie do egzaminu5
A-W-5Konsultacje do wykladu2
A-W-6Egzamin2
41

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne, rozwiazywanie zadan, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejetnosc kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana bedzie równiez aktywnosc studenta prezentowana podczas cwiczen.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/05-2_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnia zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W16, ZIP_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/05-2_U01
W zakresie umiejetnosci student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U26T1A_U01, T1A_U04, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/05-2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o wiedze ekonomiczna. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywac informacje ekonomiczne płynace z róznych zródeł informacji i wyciaga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalnosci gospodarczej.
ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K04, ZIP_1A_K06, ZIP_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/05-2_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnia zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
2,0Student nie potrafi rozpoznac kategorii, praw i prawidłowosci ekonomicznych.
3,0Student potrafi rozpoznac kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne.
3,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne.
4,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
4,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia ekonomiczna.
5,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia ekonomiczna.Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej w skali mikro i makro oraz formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/05-2_U01
W zakresie umiejetnosci student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
2,0Student nie potrafi ocenic podstawowych zjawisk i procesów ekonomicznych.
3,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.
3,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.
4,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne..Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych.
4,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
5,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw. Potrafi zastosowac w praktyce zdobyta wiedze i umiejetnosci.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/05-2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o wiedze ekonomiczna. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywac informacje ekonomiczne płynace z róznych zródeł informacji i wyciaga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalnosci gospodarczej.
2,0Nie posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej zarówno w skali mikro jak i makro.
3,0Potrafi rozpoznac i wyjasnic sytuacje ekonomiczna w przedsiebiorstwie, panstwie i na swiecie.
3,5Potrafi ocenic sytuacje ekonomiczna danego podmiotu.
4,0Potrafi wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace sytuacji ekonomicznej danego podmiotu.
4,5Potrafi rozwijac analize i ocene sytuacji ekonomicznej danego podmiotu.
5,0Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej danego podmiotu i formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia (t. I – II), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  2. S. Marciniak, Makro- i mikroekonomia, Podstawy prawne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Czarny B., Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Debniewski G., Pałach H., Zakrzewski W., Mikroekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warminsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007
  2. Bozyk P., Zagraniczna i miedzynarodowa polityka ekonomiczna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004
  3. Czasopisma, Ekonomista, Gospodarka Narodowa, roczniki statystyczne, dzienniki, Internet, portale tematyczne, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.4
T-A-2Pieniadz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniadz i podaz pieniadza3
T-A-3Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze srodków Unii Europejskiej.3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bank centralny. Polityka pieniezna3
T-W-2Inflacja i deflacja3
T-W-3Bezrobocie3
T-W-4Cyklicznosc rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna1
T-W-5Handel miedzynarodowy i zagraniczny3
T-W-6Elementy finansów miedzynarodowych2
T-W-7Struktura współczesnej gospodarki swiatowej2
T-W-8Globalizacja3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Godziny kontaktowe z nauczycielem20
A-A-2Zapoznanie sie ze wskazana literatura oraz fachowa prasa (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)12
A-A-3Przygotowanie do kolokwium11
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Zaliczenie2
47
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Zapoznanie sie ze wskazana literatura oraz fachowa prasa (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)6
A-W-3Przygotowanie sie do zajec6
A-W-4Przygotowanie sie do egzaminu5
A-W-5Konsultacje do wykladu2
A-W-6Egzamin2
41
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/05-2_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnia zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejetnosci praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złozonosci problemów ekonomicznych, szerokich powiazan z innymi aspektami zycia (m.in. polityka) oraz rozwijanie u studentów zdolnosci do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie mozliwosci praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-1Bank centralny. Polityka pieniezna
T-W-2Inflacja i deflacja
T-W-3Bezrobocie
T-W-4Cyklicznosc rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna
T-W-5Handel miedzynarodowy i zagraniczny
T-W-6Elementy finansów miedzynarodowych
T-W-7Struktura współczesnej gospodarki swiatowej
T-W-8Globalizacja
T-A-1Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.
T-A-2Pieniadz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniadz i podaz pieniadza
T-A-3Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze srodków Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiazywanie zadan, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejetnosc kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana bedzie równiez aktywnosc studenta prezentowana podczas cwiczen.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznac kategorii, praw i prawidłowosci ekonomicznych.
3,0Student potrafi rozpoznac kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne.
3,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne.
4,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
4,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia ekonomiczna.
5,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia ekonomiczna.Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej w skali mikro i makro oraz formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/05-2_U01W zakresie umiejetnosci student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U26ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejetnosci praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złozonosci problemów ekonomicznych, szerokich powiazan z innymi aspektami zycia (m.in. polityka) oraz rozwijanie u studentów zdolnosci do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie mozliwosci praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-1Bank centralny. Polityka pieniezna
T-W-2Inflacja i deflacja
T-W-3Bezrobocie
T-A-2Pieniadz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniadz i podaz pieniadza
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiazywanie zadan, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejetnosc kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana bedzie równiez aktywnosc studenta prezentowana podczas cwiczen.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenic podstawowych zjawisk i procesów ekonomicznych.
3,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.
3,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.
4,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne..Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych.
4,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
5,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw. Potrafi zastosowac w praktyce zdobyta wiedze i umiejetnosci.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/05-2_K01W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o wiedze ekonomiczna. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywac informacje ekonomiczne płynace z róznych zródeł informacji i wyciaga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalnosci gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIP_1A_K06ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejetnosci praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złozonosci problemów ekonomicznych, szerokich powiazan z innymi aspektami zycia (m.in. polityka) oraz rozwijanie u studentów zdolnosci do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie mozliwosci praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-5Handel miedzynarodowy i zagraniczny
T-W-6Elementy finansów miedzynarodowych
T-W-7Struktura współczesnej gospodarki swiatowej
T-W-8Globalizacja
T-A-1Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.
T-A-3Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze srodków Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiazywanie zadan, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejetnosc kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana bedzie równiez aktywnosc studenta prezentowana podczas cwiczen.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej zarówno w skali mikro jak i makro.
3,0Potrafi rozpoznac i wyjasnic sytuacje ekonomiczna w przedsiebiorstwie, panstwie i na swiecie.
3,5Potrafi ocenic sytuacje ekonomiczna danego podmiotu.
4,0Potrafi wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace sytuacji ekonomicznej danego podmiotu.
4,5Potrafi rozwijac analize i ocene sytuacji ekonomicznej danego podmiotu.
5,0Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej danego podmiotu i formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.