Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)

Sylabus przedmiotu Wirtualizacja i przetwarzanie rozproszone:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wirtualizacja i przetwarzanie rozproszone
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Roszkowski <Maciej.Roszkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62egzamin
laboratoriaL4 15 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień sieci komputerowych
W-2Systemy operacyjne na poziomie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność tworzenia i zastowania środowiska wirtualizacyjnego
C-2Tworzenie procesów przetwarzania rozproszonego
C-3Integracja rozwiązań z zakresu wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego
C-4Zastosowanie w procesach biznesowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instalacja i konfiguracja serwerów VMware ESXi i Vmware vCenter.1
T-L-2Zarządzanie siecią, zasobami pamięci masowej serwera VMware ESXi.1
T-L-3Tworzenie, zarządzanie i migracja maszyn wirtualnych.1
T-L-4Kontrola dostępu do środowiska wirtualnego. Monitorowanie zasobów środowiska wirtualnego1
T-L-5Konfiguracja i zarządzanie klastrem wysokiej dostępności (VMware High Availability)1
T-L-6Konfiguracja bezawaryjnych wirtualnych maszyn (VMware Fault Tolerance)1
T-L-7Konfiguracja i zarządzanie klastrem (VMware Distributed Resorce Scheduler).1
T-L-8Konfiguracja usług z wykorzystaniem agentów.1
T-L-9Wykorzystanie technologii GRID.1
T-L-10Implementacja systemów czasowych w sieci.1
T-L-11Rozproszona kopia zapasowa - zastosowanie.1
T-L-12Usługi systemowe - wykorzystanie w przetwarzaniu.1
T-L-13Tworzenie środowiska autorskiego.1
T-L-14Udział w projektach badawczych.1
T-L-15Wykorzystanie przetwarzania rozproszonego w projektowaniu DataCenter.1
15
wykłady
T-W-1Dostęp do środowiska informatycznego z dowolnego miejsca, o dowolnej godzinie i z dowolnej stacji roboczej (wirtualizacja dostępu). Uruchamianie oprogramowania na stacji klienckiej bez potrzeby jego wcześniejszej instalacji na tym kliencie (wirtualizacja aplikacji).1
T-W-2Tworzenie wirtualnej przestrzeni danych (wolumenu dyskowego) poprzez agregację przestrzeni danych wielu dysków fizycznych (wirtualizacja pamięci masowej). Uruchomienie na pojedynczym serwerze fizycznym wielu maszyn wirtualnych nadzorowanych przez hipernadzorcę (wirtualizacja procesów).1
T-W-3Klastry pracy awaryjnej w środowisku wysokiej dostępności.1
T-W-4Klaster zapewniający zwiększoną moc obliczeniową.1
T-W-5Klaster zapewniający dostępność systemu komputerowego w przypadku wystąpienia awarii.1
T-W-6Klaster zapewniający równomierne rozłożenie obciążenia na węzły klastra.1
T-W-7Dostarczanie zasobów infrastrukturalnych jako usługa (IaaS). Dostarczanie platform programowych jako usługa (PaaS). Dostarczanie oprogramowania jako usługa (SaaS).1
T-W-8Wykorzystanie struktur sieci heterogenicznej do przetwarzania rozproszonego.1
T-W-9Agenci jako wpieranie procesów przetwarzania.1
T-W-10Sterowanie archiwizacją i kopią zapasową w strukturze rozproszonej1
T-W-11Systemy rozproszone - wykorzystanie wirtualizacji.1
T-W-12Wykorzystanie usług systemowych do procedur rozproszonych.1
T-W-13Struktury GRID - technologie rozpraszania.1
T-W-14Czas w środowisku rozproszonym.1
T-W-15Projekty badawcze.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów30
A-L-3Opracowanie założeń do środowiska autorskiego sieci rozproszonej5
A-L-4Praca własna3
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia3
A-L-6Zaliczenie przedmiotu - w dwóch turach4
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć11
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Egzamin z przedmiotu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia audytoryjne pozwalające na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Zajęcia laboratoryjne pozwalające na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjętymi założeniami stawianymi przez studentem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów poprzez wykonanie powierzonych zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/03_W01
Przygotowanie do pracy w grupie; Zasady wykorzystania systemów wirtualnych; Podstawy przetwarzania rozproszonego;
IC_1A_W02, IC_1A_W03, IC_1A_W10, IC_1A_W09, IC_1A_W12, IC_1A_W08, IC_1A_W07T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-3, C-2, C-4, C-1T-W-6, T-W-8, T-W-12, T-W-1, T-W-14, T-W-5, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-13, T-W-15, T-W-7, T-W-11, T-W-4, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/03_U01
Współpracy z innymi osobami realizującymi etapy głównego projektu; Rozwiązuje problemy z dziedziny wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego; Diagnozuje i wyciąga wnioski z tematyki wirtualizacji i współpracy z systemami operacyjnymi;
IC_1A_U06, IC_1A_U02, IC_1A_U05, IC_1A_U07, IC_1A_U13, IC_1A_U11, IC_1A_U04, IC_1A_U28T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3, C-1, C-4T-L-6, T-L-4, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-9, T-L-11, T-L-14, T-L-13, T-L-3, T-L-15, T-L-12, T-L-2, T-L-10, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/03_K01
Ponosi odpowiedzialność za swoje działania oraz potrafi kierować grupą współpracowników; Wykorzystuje srodki dostępu do monitorowania i mibilnego przetwarzania danych w tym zdalnej interakcji z systemem informatycznym;
IC_1A_K03, IC_1A_K05, IC_1A_K04T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-3, C-4T-L-9, T-L-11, T-W-12, T-L-5, T-W-4, T-W-7, T-W-14, T-W-11, T-L-12, T-W-6, T-W-13, T-L-2, T-W-15, T-W-9, T-L-4, T-W-8, T-L-7, T-W-10, T-L-8, T-L-14, T-L-10, T-L-1, T-W-3, T-W-1, T-L-3, T-W-5, T-L-15, T-W-2, T-L-6, T-L-13M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/03_W01
Przygotowanie do pracy w grupie; Zasady wykorzystania systemów wirtualnych; Podstawy przetwarzania rozproszonego;
2,0
3,0Znajomość nazw i teorii działania procesów rozproszonych i wirtualizacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/03_U01
Współpracy z innymi osobami realizującymi etapy głównego projektu; Rozwiązuje problemy z dziedziny wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego; Diagnozuje i wyciąga wnioski z tematyki wirtualizacji i współpracy z systemami operacyjnymi;
2,0
3,0Znajomość nazw i teorii działania procesów rozproszonych i wirtualizacji; Potrafi współpracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/03_K01
Ponosi odpowiedzialność za swoje działania oraz potrafi kierować grupą współpracowników; Wykorzystuje srodki dostępu do monitorowania i mibilnego przetwarzania danych w tym zdalnej interakcji z systemem informatycznym;
2,0
3,0Znajomość nazw i teorii działania procesów rozproszonych i wirtualizacji; Potrafi współpracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marek Sportack, Sieci komputerowe ksiega eksperta, Helion, 1999, ISBN 83-7197-076-5
  2. Marek Serafin, Wirtualizacja w praktyce, Helion, 2011, ISBN 978-83-246-3724-9
  3. Douglas E. Comer, Sieci komputerowe i intersieci, Helion, 2012, ISBN 978-83-246-3607-5
  4. Dan Kusnetzky, Virtualization: A Manager’s Guide, O’Reilly Media, Sebastopol, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instalacja i konfiguracja serwerów VMware ESXi i Vmware vCenter.1
T-L-2Zarządzanie siecią, zasobami pamięci masowej serwera VMware ESXi.1
T-L-3Tworzenie, zarządzanie i migracja maszyn wirtualnych.1
T-L-4Kontrola dostępu do środowiska wirtualnego. Monitorowanie zasobów środowiska wirtualnego1
T-L-5Konfiguracja i zarządzanie klastrem wysokiej dostępności (VMware High Availability)1
T-L-6Konfiguracja bezawaryjnych wirtualnych maszyn (VMware Fault Tolerance)1
T-L-7Konfiguracja i zarządzanie klastrem (VMware Distributed Resorce Scheduler).1
T-L-8Konfiguracja usług z wykorzystaniem agentów.1
T-L-9Wykorzystanie technologii GRID.1
T-L-10Implementacja systemów czasowych w sieci.1
T-L-11Rozproszona kopia zapasowa - zastosowanie.1
T-L-12Usługi systemowe - wykorzystanie w przetwarzaniu.1
T-L-13Tworzenie środowiska autorskiego.1
T-L-14Udział w projektach badawczych.1
T-L-15Wykorzystanie przetwarzania rozproszonego w projektowaniu DataCenter.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dostęp do środowiska informatycznego z dowolnego miejsca, o dowolnej godzinie i z dowolnej stacji roboczej (wirtualizacja dostępu). Uruchamianie oprogramowania na stacji klienckiej bez potrzeby jego wcześniejszej instalacji na tym kliencie (wirtualizacja aplikacji).1
T-W-2Tworzenie wirtualnej przestrzeni danych (wolumenu dyskowego) poprzez agregację przestrzeni danych wielu dysków fizycznych (wirtualizacja pamięci masowej). Uruchomienie na pojedynczym serwerze fizycznym wielu maszyn wirtualnych nadzorowanych przez hipernadzorcę (wirtualizacja procesów).1
T-W-3Klastry pracy awaryjnej w środowisku wysokiej dostępności.1
T-W-4Klaster zapewniający zwiększoną moc obliczeniową.1
T-W-5Klaster zapewniający dostępność systemu komputerowego w przypadku wystąpienia awarii.1
T-W-6Klaster zapewniający równomierne rozłożenie obciążenia na węzły klastra.1
T-W-7Dostarczanie zasobów infrastrukturalnych jako usługa (IaaS). Dostarczanie platform programowych jako usługa (PaaS). Dostarczanie oprogramowania jako usługa (SaaS).1
T-W-8Wykorzystanie struktur sieci heterogenicznej do przetwarzania rozproszonego.1
T-W-9Agenci jako wpieranie procesów przetwarzania.1
T-W-10Sterowanie archiwizacją i kopią zapasową w strukturze rozproszonej1
T-W-11Systemy rozproszone - wykorzystanie wirtualizacji.1
T-W-12Wykorzystanie usług systemowych do procedur rozproszonych.1
T-W-13Struktury GRID - technologie rozpraszania.1
T-W-14Czas w środowisku rozproszonym.1
T-W-15Projekty badawcze.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów30
A-L-3Opracowanie założeń do środowiska autorskiego sieci rozproszonej5
A-L-4Praca własna3
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia3
A-L-6Zaliczenie przedmiotu - w dwóch turach4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć11
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Egzamin z przedmiotu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/03_W01Przygotowanie do pracy w grupie; Zasady wykorzystania systemów wirtualnych; Podstawy przetwarzania rozproszonego;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W02Zna architektury systemów komputerowych
IC_1A_W03Ma wiedzę zakresu działania i budowy systemów operacyjnych
IC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
IC_1A_W09Posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i ochrony informacji
IC_1A_W12Posiada wiedzę z zakresu technik oraz metodologii zarządzania projektami i przedsięwzięciami informatycznymi
IC_1A_W08Posiada wiedzę z zakresie technologii sieciowych wykorzystywanych przy budowie systemów informatycznych
IC_1A_W07Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Integracja rozwiązań z zakresu wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego
C-2Tworzenie procesów przetwarzania rozproszonego
C-4Zastosowanie w procesach biznesowych
C-1Umiejętność tworzenia i zastowania środowiska wirtualizacyjnego
Treści programoweT-W-6Klaster zapewniający równomierne rozłożenie obciążenia na węzły klastra.
T-W-8Wykorzystanie struktur sieci heterogenicznej do przetwarzania rozproszonego.
T-W-12Wykorzystanie usług systemowych do procedur rozproszonych.
T-W-1Dostęp do środowiska informatycznego z dowolnego miejsca, o dowolnej godzinie i z dowolnej stacji roboczej (wirtualizacja dostępu). Uruchamianie oprogramowania na stacji klienckiej bez potrzeby jego wcześniejszej instalacji na tym kliencie (wirtualizacja aplikacji).
T-W-14Czas w środowisku rozproszonym.
T-W-5Klaster zapewniający dostępność systemu komputerowego w przypadku wystąpienia awarii.
T-W-2Tworzenie wirtualnej przestrzeni danych (wolumenu dyskowego) poprzez agregację przestrzeni danych wielu dysków fizycznych (wirtualizacja pamięci masowej). Uruchomienie na pojedynczym serwerze fizycznym wielu maszyn wirtualnych nadzorowanych przez hipernadzorcę (wirtualizacja procesów).
T-W-10Sterowanie archiwizacją i kopią zapasową w strukturze rozproszonej
T-W-3Klastry pracy awaryjnej w środowisku wysokiej dostępności.
T-W-13Struktury GRID - technologie rozpraszania.
T-W-15Projekty badawcze.
T-W-7Dostarczanie zasobów infrastrukturalnych jako usługa (IaaS). Dostarczanie platform programowych jako usługa (PaaS). Dostarczanie oprogramowania jako usługa (SaaS).
T-W-11Systemy rozproszone - wykorzystanie wirtualizacji.
T-W-4Klaster zapewniający zwiększoną moc obliczeniową.
T-W-9Agenci jako wpieranie procesów przetwarzania.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia audytoryjne pozwalające na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość nazw i teorii działania procesów rozproszonych i wirtualizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/03_U01Współpracy z innymi osobami realizującymi etapy głównego projektu; Rozwiązuje problemy z dziedziny wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego; Diagnozuje i wyciąga wnioski z tematyki wirtualizacji i współpracy z systemami operacyjnymi;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U06Umie opisywać i analizować działanie podstawowych systemów technicznych na poziomie sprzętu i oprogramowania
IC_1A_U02Ma umiejętności w zakresie realizacji i wdrażania prac badawczo-rozwojowych, w tym innowacji technologicznych i rozwojowych
IC_1A_U05Umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
IC_1A_U07Ma umiejętności samokształcania się
IC_1A_U13Ma umiejętności w zakresie doradztwa technicznego i technologicznego w wybranym obszarze informatyki
IC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
IC_1A_U04Ma umiejętności w zakresie prototypowania podstawowych systemów usprawniania i automatyzacji procesów
IC_1A_U28Ma umiejętność projektowania, wdrażania, integrowania i testowania systemów na potrzeby informatyzacji organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Tworzenie procesów przetwarzania rozproszonego
C-3Integracja rozwiązań z zakresu wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego
C-1Umiejętność tworzenia i zastowania środowiska wirtualizacyjnego
C-4Zastosowanie w procesach biznesowych
Treści programoweT-L-6Konfiguracja bezawaryjnych wirtualnych maszyn (VMware Fault Tolerance)
T-L-4Kontrola dostępu do środowiska wirtualnego. Monitorowanie zasobów środowiska wirtualnego
T-L-8Konfiguracja usług z wykorzystaniem agentów.
T-L-1Instalacja i konfiguracja serwerów VMware ESXi i Vmware vCenter.
T-L-7Konfiguracja i zarządzanie klastrem (VMware Distributed Resorce Scheduler).
T-L-9Wykorzystanie technologii GRID.
T-L-11Rozproszona kopia zapasowa - zastosowanie.
T-L-14Udział w projektach badawczych.
T-L-13Tworzenie środowiska autorskiego.
T-L-3Tworzenie, zarządzanie i migracja maszyn wirtualnych.
T-L-15Wykorzystanie przetwarzania rozproszonego w projektowaniu DataCenter.
T-L-12Usługi systemowe - wykorzystanie w przetwarzaniu.
T-L-2Zarządzanie siecią, zasobami pamięci masowej serwera VMware ESXi.
T-L-10Implementacja systemów czasowych w sieci.
T-L-5Konfiguracja i zarządzanie klastrem wysokiej dostępności (VMware High Availability)
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne pozwalające na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjętymi założeniami stawianymi przez studentem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów poprzez wykonanie powierzonych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość nazw i teorii działania procesów rozproszonych i wirtualizacji; Potrafi współpracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/03_K01Ponosi odpowiedzialność za swoje działania oraz potrafi kierować grupą współpracowników; Wykorzystuje srodki dostępu do monitorowania i mibilnego przetwarzania danych w tym zdalnej interakcji z systemem informatycznym;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IC_1A_K05Rozumienie potrzebę mobilności
IC_1A_K04Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki i cyfryzacji w różnych obszarach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Integracja rozwiązań z zakresu wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego
C-4Zastosowanie w procesach biznesowych
Treści programoweT-L-9Wykorzystanie technologii GRID.
T-L-11Rozproszona kopia zapasowa - zastosowanie.
T-W-12Wykorzystanie usług systemowych do procedur rozproszonych.
T-L-5Konfiguracja i zarządzanie klastrem wysokiej dostępności (VMware High Availability)
T-W-4Klaster zapewniający zwiększoną moc obliczeniową.
T-W-7Dostarczanie zasobów infrastrukturalnych jako usługa (IaaS). Dostarczanie platform programowych jako usługa (PaaS). Dostarczanie oprogramowania jako usługa (SaaS).
T-W-14Czas w środowisku rozproszonym.
T-W-11Systemy rozproszone - wykorzystanie wirtualizacji.
T-L-12Usługi systemowe - wykorzystanie w przetwarzaniu.
T-W-6Klaster zapewniający równomierne rozłożenie obciążenia na węzły klastra.
T-W-13Struktury GRID - technologie rozpraszania.
T-L-2Zarządzanie siecią, zasobami pamięci masowej serwera VMware ESXi.
T-W-15Projekty badawcze.
T-W-9Agenci jako wpieranie procesów przetwarzania.
T-L-4Kontrola dostępu do środowiska wirtualnego. Monitorowanie zasobów środowiska wirtualnego
T-W-8Wykorzystanie struktur sieci heterogenicznej do przetwarzania rozproszonego.
T-L-7Konfiguracja i zarządzanie klastrem (VMware Distributed Resorce Scheduler).
T-W-10Sterowanie archiwizacją i kopią zapasową w strukturze rozproszonej
T-L-8Konfiguracja usług z wykorzystaniem agentów.
T-L-14Udział w projektach badawczych.
T-L-10Implementacja systemów czasowych w sieci.
T-L-1Instalacja i konfiguracja serwerów VMware ESXi i Vmware vCenter.
T-W-3Klastry pracy awaryjnej w środowisku wysokiej dostępności.
T-W-1Dostęp do środowiska informatycznego z dowolnego miejsca, o dowolnej godzinie i z dowolnej stacji roboczej (wirtualizacja dostępu). Uruchamianie oprogramowania na stacji klienckiej bez potrzeby jego wcześniejszej instalacji na tym kliencie (wirtualizacja aplikacji).
T-L-3Tworzenie, zarządzanie i migracja maszyn wirtualnych.
T-W-5Klaster zapewniający dostępność systemu komputerowego w przypadku wystąpienia awarii.
T-L-15Wykorzystanie przetwarzania rozproszonego w projektowaniu DataCenter.
T-W-2Tworzenie wirtualnej przestrzeni danych (wolumenu dyskowego) poprzez agregację przestrzeni danych wielu dysków fizycznych (wirtualizacja pamięci masowej). Uruchomienie na pojedynczym serwerze fizycznym wielu maszyn wirtualnych nadzorowanych przez hipernadzorcę (wirtualizacja procesów).
T-L-6Konfiguracja bezawaryjnych wirtualnych maszyn (VMware Fault Tolerance)
T-L-13Tworzenie środowiska autorskiego.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia audytoryjne pozwalające na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Zajęcia laboratoryjne pozwalające na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjętymi założeniami stawianymi przez studentem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów poprzez wykonanie powierzonych zadań
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość nazw i teorii działania procesów rozproszonych i wirtualizacji; Potrafi współpracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0