Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki audio wideo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki audio wideo
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,62egzamin
laboratoriaL5 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot odwołuje się do podstawowej wiedzy z takich kursów jak Fizyka, Elektronika, Grafika komputerowa i wizualizacja, Technika cyfrowa. Studentowi nie stawia się żadnych wymagań co do posiadanych umiejętności praktycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstaw teoretycznych związanych z analogową i cyfrową postacią sygnałów audio i wideo.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się sprzętem i aplikacjami do tworzenia materiałów dźwiękowych, filmów w technice wideo oraz tworzenia warunków do ich wlaściwego odbioru.
C-3Poznanie istotnych parametrów sprzętu audio i wideo w celu właściwego doboru zestawu oraz właściwej eksploatacji
C-4Utrwalanie zasad pracy zespołowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyki słuchu na podstawie badania charakterystyki własnego słuchu: krzywa progu słyszalnosci, krzywa rozdzielczosci czestotliwosciowej w zaleznosci od czestotliwosci, krzywa rozdzielczosci amplitudowej w zaleznosci od czestotliwosci.2
T-L-2Formaty plików audio - odczyt oraz zapis sygnału audio.2
T-L-3Realizacja nagrań dźwiękowych.2
T-L-4Normalizacja dzwieku z nagran realizowanych z wykorzystaniem automatycznej czułosci nagrywania. Filtracja i korekcja dzwieku, oferowane przez programy do obróbki dzwieku (filtry dolno, górno i srodkowoprzepustowe, equalizery graficzne i parametryczne). Zmiany wysokosci dzwieku, czasu trwania (np. pitch, pitch shift, time stretch, time warp). Montaz dzwieku z uzyciem powszechnie dostepnych narzedzi i kilku niezaleznych nagran.10
T-L-5Praktyczne zapoznanie z budową kamery wideo. Badanie rozdzielczości obrazów wideo z różnych źródeł.2
T-L-6Omówienie scenariusza i scenopisu filmu-zadania. Ustalenie warunków technicznych realizacji.1
T-L-7Realizacja i montaż materiału wideo.11
30
wykłady
T-W-1Natura fali dźwiękowej i fizjologia procesu słyszenia. Charakterystyki percepcji dźwięku przy różnych parametrach fali.1
T-W-2Budowa przetworników sygnałów akustycznych. Charakterystyki mikrofonów (pasmo, kierunkowość, czułość). Zniekształcenia sygnału (liniowe, nieliniowe, fazowe). Budowa i rodzaje głośników. Konstrukcje kolumn głośnikowych.3
T-W-3Zapis analogowy i cyfrowy. Charakterystyki przetworników A/C i C/A. Budowa i charakterystyki nośników wykorzystywanych do rejestracji.2
T-W-4Budowa toru rejestracji dźwięku. Parametry nagrań.2
T-W-5Wzmacniacze audio. Konfiguracje sprzętu nagłaśniającego, dźwięk przestrzenny wielokanałowy.3
T-W-6Techniki cyfrowej analizy i przetwarzania sygnałów akustycznych (efekty dźwiękowe, filtracja, reprezentacja w dziedzinie częstotliwości, modelowanie sygnałów akustycznych w celu kompresji i inne). Mechanizmy poprawy jakości nagrań akustycznych3
T-W-7Zagadnienia transmisji strumieniowej dźwięku w sieciach pakietowych.1
T-W-8Budowa i zasada działania przetworników obrazu (lampy analizujące, przetworniki CCD, CMOS). Standardy analogowych sygnałów wizyjnych. Rozdzielczość analogowych obrazów telewizyjnych.2
T-W-9Techniki zapisu analogowych sygnałów wizyjnych. Proces digitalizacji sygnałów wizyjnych. Standardy zapisów cyfrowych, nośniki cyfrowych zapisów wideo, stosowane formaty ich wady i zalety (DVCAM, DVPRO, miniDV, Digital 8, VCD, SVCD, DVD, HDV, HDV2, AVCHD, DivX).4
T-W-10Budowa kamery wideo i charakterystyki techniczne: obiektyw (ogniskowa, głębia ostrości), rozdzielacze obrazu, przetworniki obrazu, migawka (elektroniczna, mechaniczna), przysłona, układy stabilizacji obrazu. Zasady ustawiania ekspozycji kadru - zależności matematyczne między parametrrami.3
T-W-11Podstawowe zasady kompozycji obrazu w technice filmowej. Budowa scenariusza i scenopisu. Techniki montażu materiałów wideo.2
T-W-12Zasada działania i budowa wyświetlaczy obrazów (CRT, LCD, plazma, projektory). Techniki projekcji obrazów trójwymiarowych.3
T-W-13Konfiguracje kina domowego. Telewizja internetowa.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie sprawozdań.16
A-L-3Przygotowanie scenopisu do materiału wideo.2
A-L-4Realizacja materiału audio/wideo poza limitem zajęć (np. pozyskiwanie zdjęć nocnych, sceny w pomieszczeniach mieszkalnych)6
A-L-5Obróbka materiału audio/wideo w domu lub montaż w laboratorium dydaktycznym poza godzinamii zajęć.6
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Bieżące uzpełnienie wiiedzy z wykładów - źródła: literatura, badanie własnego sprzętu audio-wideo.9
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach1
A-W-4Przygotownie do egzaminu - praca własna.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych i demonstracji sprzętu.
M-2Realizacjia zadań w zespołach 2- lub 3-osobowych związanych z pozyskiwaniem i obróbką sygnałów audio i wideo.
M-3Wprowadzenie elementu konkurencyjności pomiędzy zespołami co do zakresu merytorycznego i wykorzystanych środków technicznych.
M-4Wymagana jest od studenta kreatywna postawai na etapie koncepcji i technicznej realizacji środka przekazu (spot dźwiękowy,film wideo).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów.
S-2Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za przedmiot to średnia ważona z obu form zajęć (wykład 1, laboratorium 0,6).
S-4Ocena formująca: Aktywność członków zespołu podczas zajęć laboratoryjnych.
S-5Ocena formująca: Uzyskane wyniki badań i jakość opracowanych sprawozdan.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O2/06_W01
Sudent zna podstawowe pojęcia związane z rejestrowaniem cyfrowym dźwięk i techniką radiową. Ma opanowane zasady tworzenia materiałów audio.
IC_1A_W15T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-3, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-1S-3, S-1
IC_1A_O2/06_W02
Sudent zna podstawowe pojęcia związane z techniką telewizyjną i rejestrowaniem analogowym/cyfrowym dźwięku i obrazu. Ma opanowane zasady tworzenia produktów wideo.
IC_1A_W15T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-10, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-8, T-W-9M-1S-3, S-1
IC_1A_O2/06_W03
Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością.
IC_1A_W15T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-12, T-W-10, T-L-3, T-L-5M-1S-1, S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O2/06_U01
Umiejętność poprawnej realizacji zadań na poszczgólnych etapach tworzenia materiału dźwiękowego. Praktyczna znajomość aplikacji do cyfrowej obróbki zapisów audio.
IC_1A_U22, IC_1A_U21T1A_U07, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-4, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-2, M-4, M-3S-5, S-4
IC_1A_O2/06_U02
Poprawna realizacja zadań na poszczgólnych etapach tworzenia filmu wideo. Umiejętność doboru podkładów muzycznych do obrazu i scalania tych mediów z wykorzystaniem specjalistycznych aplikacji.
IC_1A_U22, IC_1A_U21T1A_U07, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-2, T-L-3, T-L-7M-1, M-4S-2, S-4
IC_1A_O2/06_U03
Dobór sprzętu audio-wizualnego w sysemwch multimedialnych.
IC_1A_U13T1A_U07, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06C-2, C-3T-L-5, T-W-13, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O2/06_K01
Student zna zasady pracy w zespole przygotowującym materiały audiowizualne, szczególnie zaś specyfikę zespołowej realizacji filmów w technice wideo.
IC_1A_K03T1A_K03, T1A_K04C-4T-L-3, T-L-6, T-L-7M-2, M-3, M-4S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O2/06_W01
Sudent zna podstawowe pojęcia związane z rejestrowaniem cyfrowym dźwięk i techniką radiową. Ma opanowane zasady tworzenia materiałów audio.
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia, definicje i parametry fizyczne sygnałów akustycznych, potrafi scharakteryzować ich postać analogową i cyfrową. Zna podstawowe (standardowe) rozwiązania techniczne stosowane w przetwarzaniu sygnałów analogowych audio na postać cyfrową.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O2/06_W02
Sudent zna podstawowe pojęcia związane z techniką telewizyjną i rejestrowaniem analogowym/cyfrowym dźwięku i obrazu. Ma opanowane zasady tworzenia produktów wideo.
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia, definicje i parametry fizyczne sygnałów wideo, potrafi przedstawić charakterystykę ich postaci analogowych i cyfrowych. Zna podstawowe (standardowe) rozwiązania techniczne stosowane w przetwarzaniu sygnałów analogowych wideo na postać cyfrową.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O2/06_W03
Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością.
2,0
3,0Student zna budowę podstawowych urządzeń stosowanych w ukladach rejestracji i odtwarzania dźwięku. Potrafi podać parametry majace wpływ na uzyskiwaną jakość.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O2/06_U01
Umiejętność poprawnej realizacji zadań na poszczgólnych etapach tworzenia materiału dźwiękowego. Praktyczna znajomość aplikacji do cyfrowej obróbki zapisów audio.
2,0Ocena za sprawozdanie mniejsza niż 4 punkty.
3,0Ocena za sprawozdanie 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1
3,5Ocena za sprawozdanie 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
4,0Ocena za sprawozdanie 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
4,5Ocena za sprawozdanie 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
5,0Ocena za sprawozdanie 8 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
IC_1A_O2/06_U02
Poprawna realizacja zadań na poszczgólnych etapach tworzenia filmu wideo. Umiejętność doboru podkładów muzycznych do obrazu i scalania tych mediów z wykorzystaniem specjalistycznych aplikacji.
2,0Ocena za sprawozdanie mniejsza niż 4 punkty. Ocena za film wideo mniejsza niż 4 punkty
3,0Ocena za sprawozdanie 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1 Ocena za film wideo 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Scenopis - 1 2. Jakość montażu -1 3. Ścieżka audio - 1 4. Czytelność przekazu - 1
3,5Ocena za sprawozdanie 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
4,0Ocena za sprawozdanie 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
4,5Ocena za sprawozdanie 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
5,0Ocena za sprawozdanie 8 punktów. Ocena za film wideo 8 punktówi.
IC_1A_O2/06_U03
Dobór sprzętu audio-wizualnego w sysemwch multimedialnych.
2,0
3,0Studemt zna elementy składowe zestawów sprzętowych do realizacji nagrań materiałów audio i wideo oraz torów odtwarzania tych materiałów. Zna podstawowe parametry jakościowe poszczególnych modułów sprzętowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O2/06_K01
Student zna zasady pracy w zespole przygotowującym materiały audiowizualne, szczególnie zaś specyfikę zespołowej realizacji filmów w technice wideo.
2,0
3,0Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci IC_1AO2/06_U02
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Przedpełska-Bieniek, Dźwięk i akustyka. Nauka o dźwięku., Sonoria, 2012
  2. P. Kirn, Real World Digital Audio. Edycja polska, Helion, 2007
  3. Krajewski J., Głośniki i zestawy głośnikowe. Budowa, działanie, zastosowania., Wydawnictwo WKL, 2008
  4. Danowski B., Komputerowy montaż wideo. Ćwiczenia praktyczne., Helion, Warszawa, 2006
  5. Orzechowski J., Podstawy techniki telewizyjnej., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1999
  6. Arijon D., Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Bocian R., Zabłocki M.J., Słownik terminologii filmowej, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2008
  2. Mascelli J., 5 tajników warsztatu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyki słuchu na podstawie badania charakterystyki własnego słuchu: krzywa progu słyszalnosci, krzywa rozdzielczosci czestotliwosciowej w zaleznosci od czestotliwosci, krzywa rozdzielczosci amplitudowej w zaleznosci od czestotliwosci.2
T-L-2Formaty plików audio - odczyt oraz zapis sygnału audio.2
T-L-3Realizacja nagrań dźwiękowych.2
T-L-4Normalizacja dzwieku z nagran realizowanych z wykorzystaniem automatycznej czułosci nagrywania. Filtracja i korekcja dzwieku, oferowane przez programy do obróbki dzwieku (filtry dolno, górno i srodkowoprzepustowe, equalizery graficzne i parametryczne). Zmiany wysokosci dzwieku, czasu trwania (np. pitch, pitch shift, time stretch, time warp). Montaz dzwieku z uzyciem powszechnie dostepnych narzedzi i kilku niezaleznych nagran.10
T-L-5Praktyczne zapoznanie z budową kamery wideo. Badanie rozdzielczości obrazów wideo z różnych źródeł.2
T-L-6Omówienie scenariusza i scenopisu filmu-zadania. Ustalenie warunków technicznych realizacji.1
T-L-7Realizacja i montaż materiału wideo.11
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Natura fali dźwiękowej i fizjologia procesu słyszenia. Charakterystyki percepcji dźwięku przy różnych parametrach fali.1
T-W-2Budowa przetworników sygnałów akustycznych. Charakterystyki mikrofonów (pasmo, kierunkowość, czułość). Zniekształcenia sygnału (liniowe, nieliniowe, fazowe). Budowa i rodzaje głośników. Konstrukcje kolumn głośnikowych.3
T-W-3Zapis analogowy i cyfrowy. Charakterystyki przetworników A/C i C/A. Budowa i charakterystyki nośników wykorzystywanych do rejestracji.2
T-W-4Budowa toru rejestracji dźwięku. Parametry nagrań.2
T-W-5Wzmacniacze audio. Konfiguracje sprzętu nagłaśniającego, dźwięk przestrzenny wielokanałowy.3
T-W-6Techniki cyfrowej analizy i przetwarzania sygnałów akustycznych (efekty dźwiękowe, filtracja, reprezentacja w dziedzinie częstotliwości, modelowanie sygnałów akustycznych w celu kompresji i inne). Mechanizmy poprawy jakości nagrań akustycznych3
T-W-7Zagadnienia transmisji strumieniowej dźwięku w sieciach pakietowych.1
T-W-8Budowa i zasada działania przetworników obrazu (lampy analizujące, przetworniki CCD, CMOS). Standardy analogowych sygnałów wizyjnych. Rozdzielczość analogowych obrazów telewizyjnych.2
T-W-9Techniki zapisu analogowych sygnałów wizyjnych. Proces digitalizacji sygnałów wizyjnych. Standardy zapisów cyfrowych, nośniki cyfrowych zapisów wideo, stosowane formaty ich wady i zalety (DVCAM, DVPRO, miniDV, Digital 8, VCD, SVCD, DVD, HDV, HDV2, AVCHD, DivX).4
T-W-10Budowa kamery wideo i charakterystyki techniczne: obiektyw (ogniskowa, głębia ostrości), rozdzielacze obrazu, przetworniki obrazu, migawka (elektroniczna, mechaniczna), przysłona, układy stabilizacji obrazu. Zasady ustawiania ekspozycji kadru - zależności matematyczne między parametrrami.3
T-W-11Podstawowe zasady kompozycji obrazu w technice filmowej. Budowa scenariusza i scenopisu. Techniki montażu materiałów wideo.2
T-W-12Zasada działania i budowa wyświetlaczy obrazów (CRT, LCD, plazma, projektory). Techniki projekcji obrazów trójwymiarowych.3
T-W-13Konfiguracje kina domowego. Telewizja internetowa.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie sprawozdań.16
A-L-3Przygotowanie scenopisu do materiału wideo.2
A-L-4Realizacja materiału audio/wideo poza limitem zajęć (np. pozyskiwanie zdjęć nocnych, sceny w pomieszczeniach mieszkalnych)6
A-L-5Obróbka materiału audio/wideo w domu lub montaż w laboratorium dydaktycznym poza godzinamii zajęć.6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Bieżące uzpełnienie wiiedzy z wykładów - źródła: literatura, badanie własnego sprzętu audio-wideo.9
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach1
A-W-4Przygotownie do egzaminu - praca własna.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/06_W01Sudent zna podstawowe pojęcia związane z rejestrowaniem cyfrowym dźwięk i techniką radiową. Ma opanowane zasady tworzenia materiałów audio.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie istotnych parametrów sprzętu audio i wideo w celu właściwego doboru zestawu oraz właściwej eksploatacji
C-1Przekazanie podstaw teoretycznych związanych z analogową i cyfrową postacią sygnałów audio i wideo.
Treści programoweT-W-5Wzmacniacze audio. Konfiguracje sprzętu nagłaśniającego, dźwięk przestrzenny wielokanałowy.
T-W-2Budowa przetworników sygnałów akustycznych. Charakterystyki mikrofonów (pasmo, kierunkowość, czułość). Zniekształcenia sygnału (liniowe, nieliniowe, fazowe). Budowa i rodzaje głośników. Konstrukcje kolumn głośnikowych.
T-W-3Zapis analogowy i cyfrowy. Charakterystyki przetworników A/C i C/A. Budowa i charakterystyki nośników wykorzystywanych do rejestracji.
T-W-4Budowa toru rejestracji dźwięku. Parametry nagrań.
T-W-1Natura fali dźwiękowej i fizjologia procesu słyszenia. Charakterystyki percepcji dźwięku przy różnych parametrach fali.
T-W-7Zagadnienia transmisji strumieniowej dźwięku w sieciach pakietowych.
T-W-6Techniki cyfrowej analizy i przetwarzania sygnałów akustycznych (efekty dźwiękowe, filtracja, reprezentacja w dziedzinie częstotliwości, modelowanie sygnałów akustycznych w celu kompresji i inne). Mechanizmy poprawy jakości nagrań akustycznych
T-L-2Formaty plików audio - odczyt oraz zapis sygnału audio.
T-L-3Realizacja nagrań dźwiękowych.
T-L-4Normalizacja dzwieku z nagran realizowanych z wykorzystaniem automatycznej czułosci nagrywania. Filtracja i korekcja dzwieku, oferowane przez programy do obróbki dzwieku (filtry dolno, górno i srodkowoprzepustowe, equalizery graficzne i parametryczne). Zmiany wysokosci dzwieku, czasu trwania (np. pitch, pitch shift, time stretch, time warp). Montaz dzwieku z uzyciem powszechnie dostepnych narzedzi i kilku niezaleznych nagran.
T-L-1Charakterystyki słuchu na podstawie badania charakterystyki własnego słuchu: krzywa progu słyszalnosci, krzywa rozdzielczosci czestotliwosciowej w zaleznosci od czestotliwosci, krzywa rozdzielczosci amplitudowej w zaleznosci od czestotliwosci.
Metody nauczaniaM-1Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych i demonstracji sprzętu.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za przedmiot to średnia ważona z obu form zajęć (wykład 1, laboratorium 0,6).
S-1Ocena podsumowująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia, definicje i parametry fizyczne sygnałów akustycznych, potrafi scharakteryzować ich postać analogową i cyfrową. Zna podstawowe (standardowe) rozwiązania techniczne stosowane w przetwarzaniu sygnałów analogowych audio na postać cyfrową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/06_W02Sudent zna podstawowe pojęcia związane z techniką telewizyjną i rejestrowaniem analogowym/cyfrowym dźwięku i obrazu. Ma opanowane zasady tworzenia produktów wideo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstaw teoretycznych związanych z analogową i cyfrową postacią sygnałów audio i wideo.
Treści programoweT-W-10Budowa kamery wideo i charakterystyki techniczne: obiektyw (ogniskowa, głębia ostrości), rozdzielacze obrazu, przetworniki obrazu, migawka (elektroniczna, mechaniczna), przysłona, układy stabilizacji obrazu. Zasady ustawiania ekspozycji kadru - zależności matematyczne między parametrrami.
T-W-13Konfiguracje kina domowego. Telewizja internetowa.
T-W-12Zasada działania i budowa wyświetlaczy obrazów (CRT, LCD, plazma, projektory). Techniki projekcji obrazów trójwymiarowych.
T-W-11Podstawowe zasady kompozycji obrazu w technice filmowej. Budowa scenariusza i scenopisu. Techniki montażu materiałów wideo.
T-W-8Budowa i zasada działania przetworników obrazu (lampy analizujące, przetworniki CCD, CMOS). Standardy analogowych sygnałów wizyjnych. Rozdzielczość analogowych obrazów telewizyjnych.
T-W-9Techniki zapisu analogowych sygnałów wizyjnych. Proces digitalizacji sygnałów wizyjnych. Standardy zapisów cyfrowych, nośniki cyfrowych zapisów wideo, stosowane formaty ich wady i zalety (DVCAM, DVPRO, miniDV, Digital 8, VCD, SVCD, DVD, HDV, HDV2, AVCHD, DivX).
Metody nauczaniaM-1Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych i demonstracji sprzętu.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za przedmiot to średnia ważona z obu form zajęć (wykład 1, laboratorium 0,6).
S-1Ocena podsumowująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia, definicje i parametry fizyczne sygnałów wideo, potrafi przedstawić charakterystykę ich postaci analogowych i cyfrowych. Zna podstawowe (standardowe) rozwiązania techniczne stosowane w przetwarzaniu sygnałów analogowych wideo na postać cyfrową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/06_W03Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstaw teoretycznych związanych z analogową i cyfrową postacią sygnałów audio i wideo.
C-3Poznanie istotnych parametrów sprzętu audio i wideo w celu właściwego doboru zestawu oraz właściwej eksploatacji
Treści programoweT-W-1Natura fali dźwiękowej i fizjologia procesu słyszenia. Charakterystyki percepcji dźwięku przy różnych parametrach fali.
T-W-2Budowa przetworników sygnałów akustycznych. Charakterystyki mikrofonów (pasmo, kierunkowość, czułość). Zniekształcenia sygnału (liniowe, nieliniowe, fazowe). Budowa i rodzaje głośników. Konstrukcje kolumn głośnikowych.
T-W-3Zapis analogowy i cyfrowy. Charakterystyki przetworników A/C i C/A. Budowa i charakterystyki nośników wykorzystywanych do rejestracji.
T-W-8Budowa i zasada działania przetworników obrazu (lampy analizujące, przetworniki CCD, CMOS). Standardy analogowych sygnałów wizyjnych. Rozdzielczość analogowych obrazów telewizyjnych.
T-W-4Budowa toru rejestracji dźwięku. Parametry nagrań.
T-W-12Zasada działania i budowa wyświetlaczy obrazów (CRT, LCD, plazma, projektory). Techniki projekcji obrazów trójwymiarowych.
T-W-10Budowa kamery wideo i charakterystyki techniczne: obiektyw (ogniskowa, głębia ostrości), rozdzielacze obrazu, przetworniki obrazu, migawka (elektroniczna, mechaniczna), przysłona, układy stabilizacji obrazu. Zasady ustawiania ekspozycji kadru - zależności matematyczne między parametrrami.
T-L-3Realizacja nagrań dźwiękowych.
T-L-5Praktyczne zapoznanie z budową kamery wideo. Badanie rozdzielczości obrazów wideo z różnych źródeł.
Metody nauczaniaM-1Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych i demonstracji sprzętu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów.
S-2Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
S-5Ocena formująca: Uzyskane wyniki badań i jakość opracowanych sprawozdan.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna budowę podstawowych urządzeń stosowanych w ukladach rejestracji i odtwarzania dźwięku. Potrafi podać parametry majace wpływ na uzyskiwaną jakość.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/06_U01Umiejętność poprawnej realizacji zadań na poszczgólnych etapach tworzenia materiału dźwiękowego. Praktyczna znajomość aplikacji do cyfrowej obróbki zapisów audio.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U22Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania typowego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla reprezentowanej dyscypliny oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
IC_1A_U21Ma umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów wspomaganych komputerowo
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się sprzętem i aplikacjami do tworzenia materiałów dźwiękowych, filmów w technice wideo oraz tworzenia warunków do ich wlaściwego odbioru.
C-4Utrwalanie zasad pracy zespołowej.
C-3Poznanie istotnych parametrów sprzętu audio i wideo w celu właściwego doboru zestawu oraz właściwej eksploatacji
Treści programoweT-L-3Realizacja nagrań dźwiękowych.
T-L-2Formaty plików audio - odczyt oraz zapis sygnału audio.
T-L-1Charakterystyki słuchu na podstawie badania charakterystyki własnego słuchu: krzywa progu słyszalnosci, krzywa rozdzielczosci czestotliwosciowej w zaleznosci od czestotliwosci, krzywa rozdzielczosci amplitudowej w zaleznosci od czestotliwosci.
T-L-4Normalizacja dzwieku z nagran realizowanych z wykorzystaniem automatycznej czułosci nagrywania. Filtracja i korekcja dzwieku, oferowane przez programy do obróbki dzwieku (filtry dolno, górno i srodkowoprzepustowe, equalizery graficzne i parametryczne). Zmiany wysokosci dzwieku, czasu trwania (np. pitch, pitch shift, time stretch, time warp). Montaz dzwieku z uzyciem powszechnie dostepnych narzedzi i kilku niezaleznych nagran.
Metody nauczaniaM-2Realizacjia zadań w zespołach 2- lub 3-osobowych związanych z pozyskiwaniem i obróbką sygnałów audio i wideo.
M-4Wymagana jest od studenta kreatywna postawai na etapie koncepcji i technicznej realizacji środka przekazu (spot dźwiękowy,film wideo).
M-3Wprowadzenie elementu konkurencyjności pomiędzy zespołami co do zakresu merytorycznego i wykorzystanych środków technicznych.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Uzyskane wyniki badań i jakość opracowanych sprawozdan.
S-4Ocena formująca: Aktywność członków zespołu podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena za sprawozdanie mniejsza niż 4 punkty.
3,0Ocena za sprawozdanie 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1
3,5Ocena za sprawozdanie 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
4,0Ocena za sprawozdanie 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
4,5Ocena za sprawozdanie 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
5,0Ocena za sprawozdanie 8 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/06_U02Poprawna realizacja zadań na poszczgólnych etapach tworzenia filmu wideo. Umiejętność doboru podkładów muzycznych do obrazu i scalania tych mediów z wykorzystaniem specjalistycznych aplikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U22Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania typowego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla reprezentowanej dyscypliny oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
IC_1A_U21Ma umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów wspomaganych komputerowo
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się sprzętem i aplikacjami do tworzenia materiałów dźwiękowych, filmów w technice wideo oraz tworzenia warunków do ich wlaściwego odbioru.
Treści programoweT-L-2Formaty plików audio - odczyt oraz zapis sygnału audio.
T-L-3Realizacja nagrań dźwiękowych.
T-L-7Realizacja i montaż materiału wideo.
Metody nauczaniaM-1Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych i demonstracji sprzętu.
M-4Wymagana jest od studenta kreatywna postawai na etapie koncepcji i technicznej realizacji środka przekazu (spot dźwiękowy,film wideo).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
S-4Ocena formująca: Aktywność członków zespołu podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena za sprawozdanie mniejsza niż 4 punkty. Ocena za film wideo mniejsza niż 4 punkty
3,0Ocena za sprawozdanie 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1 Ocena za film wideo 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Scenopis - 1 2. Jakość montażu -1 3. Ścieżka audio - 1 4. Czytelność przekazu - 1
3,5Ocena za sprawozdanie 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
4,0Ocena za sprawozdanie 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
4,5Ocena za sprawozdanie 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
5,0Ocena za sprawozdanie 8 punktów. Ocena za film wideo 8 punktówi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/06_U03Dobór sprzętu audio-wizualnego w sysemwch multimedialnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U13Ma umiejętności w zakresie doradztwa technicznego i technologicznego w wybranym obszarze informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się sprzętem i aplikacjami do tworzenia materiałów dźwiękowych, filmów w technice wideo oraz tworzenia warunków do ich wlaściwego odbioru.
C-3Poznanie istotnych parametrów sprzętu audio i wideo w celu właściwego doboru zestawu oraz właściwej eksploatacji
Treści programoweT-L-5Praktyczne zapoznanie z budową kamery wideo. Badanie rozdzielczości obrazów wideo z różnych źródeł.
T-W-13Konfiguracje kina domowego. Telewizja internetowa.
T-W-12Zasada działania i budowa wyświetlaczy obrazów (CRT, LCD, plazma, projektory). Techniki projekcji obrazów trójwymiarowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych i demonstracji sprzętu.
M-2Realizacjia zadań w zespołach 2- lub 3-osobowych związanych z pozyskiwaniem i obróbką sygnałów audio i wideo.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów.
S-2Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studemt zna elementy składowe zestawów sprzętowych do realizacji nagrań materiałów audio i wideo oraz torów odtwarzania tych materiałów. Zna podstawowe parametry jakościowe poszczególnych modułów sprzętowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/06_K01Student zna zasady pracy w zespole przygotowującym materiały audiowizualne, szczególnie zaś specyfikę zespołowej realizacji filmów w technice wideo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Utrwalanie zasad pracy zespołowej.
Treści programoweT-L-3Realizacja nagrań dźwiękowych.
T-L-6Omówienie scenariusza i scenopisu filmu-zadania. Ustalenie warunków technicznych realizacji.
T-L-7Realizacja i montaż materiału wideo.
Metody nauczaniaM-2Realizacjia zadań w zespołach 2- lub 3-osobowych związanych z pozyskiwaniem i obróbką sygnałów audio i wideo.
M-3Wprowadzenie elementu konkurencyjności pomiędzy zespołami co do zakresu merytorycznego i wykorzystanych środków technicznych.
M-4Wymagana jest od studenta kreatywna postawai na etapie koncepcji i technicznej realizacji środka przekazu (spot dźwiękowy,film wideo).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
S-4Ocena formująca: Aktywność członków zespołu podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci IC_1AO2/06_U02
3,5
4,0
4,5
5,0