Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)

Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość i marketing:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedsiębiorczość i marketing
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych w warunkach gospodarki rynkowej.
C-2Rozumienie zasady przedsiębiorczości oraz umiejętność jej zastosowania do budowy oraz działalności organizacji.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i skutków w przedsiębiorstwie.
C-5Umiejętność identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i funkcje biznes planu. Miejsce biznes planu w systemie planowania.2
T-A-2Opracowanie biznes planu wybranego przedsięwzięcia. Struktura biznes planu.2
T-A-3Charakterystyka przedsięwzięcia, analiza branży.2
T-A-4Opis produktu, analiza rynku. Analiza portfolio z wykorzystaniem macierzy BCG.2
T-A-5Plan działalności marketingowej. Cele marketingowe, strategie marketingowe. Promocja sprzedaży. Budżet marketingowy.2
T-A-6Techniczny plan działania. Plan finansowy wybranego przedsięwzięcia. Czynniki ryzyka, możliwości i zagrożenia. Harmonogramy działań.2
T-A-7Prezentacje biznes planów3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podstawowe zasady funkcjonowania przedsiębiorstw.2
T-W-2Formy przedsiębiorstw oraz ich przekształcenia. Wybrane kryteria klasyfikacji przedsiębiorstw, organizacyjno – prawne formy przedsiębiorstw.2
T-W-3Otoczenie przedsiębiorstwa, typy otoczenia.1
T-W-4Metody i mierniki oceny działalności przedsiębiorstwa.2
T-W-5Kierunki zmian w funkcjonowaniu, działalności i rozwoju przedsiębiorstw.1
T-W-6Planowanie i budowanie strategii : definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel strategicznego działania w biznesie.1
T-W-7Geneza marketingu, współczesne aspekty marketingu. Ewolucja i orientacje marketingowe.1
T-W-8Zasady marketingu. Marketing - mix „4P”1
T-W-9Pojęcie i rola segmentacji rynku. Przesłanki wyboru kryteriów segmentacji. Ocena atrakcyjności segmentów rynku. Wybór docelowych rynków.1
T-W-10Pojecie i struktura produktu. Klasyfikacja produktów, cykl życia produktu, wprowadzanie na rynek nowych produktów. Kształtowanie polityki cen w przedsiębiorstwie, wybór polityki cen, dostosowanie polityki cen do zmian na rynku.2
T-W-11Istota i miejsce dystrybucji w marketingu, funkcje i rodzaje kanałów dystrybucji, pośrednicy w kanałach dystrybucji. Projektowanie i wybór kanałów dystrybucji. Promocja jako element marketingu – mix. Zakres i uwarunkowania decyzji promocyjnych w przedsiębiorstwie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w formie prezentacji.
M-2Metoda projektów połączona z dyskusją, wielokrotnie wznawiana.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiągniętych przez studentów efektów. Ocena z przedmiotu = 0,5*ocena z części wykładowej + 0,5*ocena z części ćwiczeniowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_A/07_W01
Efekty zajęć powinny kształtować rozumienie zasad przedsiębiorczości w funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych. Student powinien identyfikować przyczyny zdarzeń gospodarczych, objaśniać ich znaczenie, rozpoznawać ich skutki oraz wskazywać metody korekcji przebiegu zdarzeń.
IC_1A_W14T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W03, InzA_W04C-2, C-1, C-3, C-4T-A-3, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-A-7, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
IC_1A_A/07_W02
Student powinien posiadać wiedzę na temat mechanizmów celów oraz metod stosowania marketingu w działalności gospodarczej w tym zastosowania określonych narzędzi marketingu, warunków ich doboru, rozpoznawania skuteczności.
IC_1A_W14T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W03, InzA_W04C-5T-W-10, T-W-8, T-A-7, T-A-4, T-W-9, T-W-11, T-A-5, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_A/07_U01
Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji.
IC_1A_U10, IC_1A_U11, IC_1A_U17T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-5T-W-10, T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-A-4M-2, M-1S-1, S-2
IC_1A_A/07_U02
Zdobyta wiedza poszerza oraz umożliwi studentowi rozpoznanie, następnie uporządkowanie przyczyn i określenie skutków zjawisk oraz zdarzeń gospodarczych. Przedmiot zwiększa zasób wiedzy na podstawie której student będzie dobierał formy prowadzenia przedsiębiorstwa, inicjował rozwiązania organizacyjne, określał zasady działalności. Będzie kształtował, dobierał, następnie rozwijał i koordynował komunikację z otoczeniem w tym w szczególności z pracownikami.
IC_1A_U20, IC_1A_U11T1A_U01, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U08C-4, C-2, C-3T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_A/07_K01
Przedmiot kształtuje u studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartości i aktywności poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialności za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiagnąć ten cel niezbędne jest wyzwolenie przedsiębiorczości, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrażliwości na stosunki społeczne.
IC_1A_K01, IC_1A_K03T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07C-1, C-3, C-2, C-4T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-A-2, T-W-7, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_A/07_W01
Efekty zajęć powinny kształtować rozumienie zasad przedsiębiorczości w funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych. Student powinien identyfikować przyczyny zdarzeń gospodarczych, objaśniać ich znaczenie, rozpoznawać ich skutki oraz wskazywać metody korekcji przebiegu zdarzeń.
2,0
3,0Rozpoznawanie, rozumienie treści i zagadnień przedmiotu ograniczone do podstawowych. Pozwala to na nazwanie i wyjaśnienie pojęć, zdarzeń gospodarczych, zasad bądź cech bez możliwości znajdowania powiązań, interpretacji, odnajdywania związków przyczynowo - skutkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_A/07_W02
Student powinien posiadać wiedzę na temat mechanizmów celów oraz metod stosowania marketingu w działalności gospodarczej w tym zastosowania określonych narzędzi marketingu, warunków ich doboru, rozpoznawania skuteczności.
2,0
3,0Ograniczona rozpoznawalność i rozumienie treści, problemów i pojęć marketingu. Potrafi nazwać i wyjaśnić pojęcia bez ich interpretacji oraz znajdowania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_A/07_U01
Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji.
2,0
3,0Umiejętność wykorzystania wiedzy ograniczona do wykonania podstawowych czynności i rozumienia zależności marketingowych (budowa marketingu mix, narzędzia wprowadzania produktu na rynek).
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_A/07_U02
Zdobyta wiedza poszerza oraz umożliwi studentowi rozpoznanie, następnie uporządkowanie przyczyn i określenie skutków zjawisk oraz zdarzeń gospodarczych. Przedmiot zwiększa zasób wiedzy na podstawie której student będzie dobierał formy prowadzenia przedsiębiorstwa, inicjował rozwiązania organizacyjne, określał zasady działalności. Będzie kształtował, dobierał, następnie rozwijał i koordynował komunikację z otoczeniem w tym w szczególności z pracownikami.
2,0
3,0Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowej identyfikacji problemów, zjawisk i zdarzeń. Elementarne umiejętności uzasadniania rozwiązań, przewidywania skutków, wyjaśniania zależności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_A/07_K01
Przedmiot kształtuje u studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartości i aktywności poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialności za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiagnąć ten cel niezbędne jest wyzwolenie przedsiębiorczości, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrażliwości na stosunki społeczne.
2,0
3,0Percepcja i akceptacja zagadnień z przedmiotu na poziomie podstawowym. Brak motywacji do ich zwiększania. Postawa nie w pełni kreatywna.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2000
  2. Zb. pod red. S. Marka, Elementy nauki o przedsiębiorstwie, Economicus, Szczecin, 2008
  3. Zb. pod red. P. Kotlera, Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. M.E. Porter, Przewaga konkurencyjna, Helion, Gliwice, 2006
  2. Zb. pod red. J. Altkorna, Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i funkcje biznes planu. Miejsce biznes planu w systemie planowania.2
T-A-2Opracowanie biznes planu wybranego przedsięwzięcia. Struktura biznes planu.2
T-A-3Charakterystyka przedsięwzięcia, analiza branży.2
T-A-4Opis produktu, analiza rynku. Analiza portfolio z wykorzystaniem macierzy BCG.2
T-A-5Plan działalności marketingowej. Cele marketingowe, strategie marketingowe. Promocja sprzedaży. Budżet marketingowy.2
T-A-6Techniczny plan działania. Plan finansowy wybranego przedsięwzięcia. Czynniki ryzyka, możliwości i zagrożenia. Harmonogramy działań.2
T-A-7Prezentacje biznes planów3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podstawowe zasady funkcjonowania przedsiębiorstw.2
T-W-2Formy przedsiębiorstw oraz ich przekształcenia. Wybrane kryteria klasyfikacji przedsiębiorstw, organizacyjno – prawne formy przedsiębiorstw.2
T-W-3Otoczenie przedsiębiorstwa, typy otoczenia.1
T-W-4Metody i mierniki oceny działalności przedsiębiorstwa.2
T-W-5Kierunki zmian w funkcjonowaniu, działalności i rozwoju przedsiębiorstw.1
T-W-6Planowanie i budowanie strategii : definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel strategicznego działania w biznesie.1
T-W-7Geneza marketingu, współczesne aspekty marketingu. Ewolucja i orientacje marketingowe.1
T-W-8Zasady marketingu. Marketing - mix „4P”1
T-W-9Pojęcie i rola segmentacji rynku. Przesłanki wyboru kryteriów segmentacji. Ocena atrakcyjności segmentów rynku. Wybór docelowych rynków.1
T-W-10Pojecie i struktura produktu. Klasyfikacja produktów, cykl życia produktu, wprowadzanie na rynek nowych produktów. Kształtowanie polityki cen w przedsiębiorstwie, wybór polityki cen, dostosowanie polityki cen do zmian na rynku.2
T-W-11Istota i miejsce dystrybucji w marketingu, funkcje i rodzaje kanałów dystrybucji, pośrednicy w kanałach dystrybucji. Projektowanie i wybór kanałów dystrybucji. Promocja jako element marketingu – mix. Zakres i uwarunkowania decyzji promocyjnych w przedsiębiorstwie.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/07_W01Efekty zajęć powinny kształtować rozumienie zasad przedsiębiorczości w funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych. Student powinien identyfikować przyczyny zdarzeń gospodarczych, objaśniać ich znaczenie, rozpoznawać ich skutki oraz wskazywać metody korekcji przebiegu zdarzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W14Posiada wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Rozumienie zasady przedsiębiorczości oraz umiejętność jej zastosowania do budowy oraz działalności organizacji.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych w warunkach gospodarki rynkowej.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i skutków w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-3Charakterystyka przedsięwzięcia, analiza branży.
T-W-3Otoczenie przedsiębiorstwa, typy otoczenia.
T-W-2Formy przedsiębiorstw oraz ich przekształcenia. Wybrane kryteria klasyfikacji przedsiębiorstw, organizacyjno – prawne formy przedsiębiorstw.
T-W-5Kierunki zmian w funkcjonowaniu, działalności i rozwoju przedsiębiorstw.
T-A-7Prezentacje biznes planów
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podstawowe zasady funkcjonowania przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji.
M-2Metoda projektów połączona z dyskusją, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiągniętych przez studentów efektów. Ocena z przedmiotu = 0,5*ocena z części wykładowej + 0,5*ocena z części ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozpoznawanie, rozumienie treści i zagadnień przedmiotu ograniczone do podstawowych. Pozwala to na nazwanie i wyjaśnienie pojęć, zdarzeń gospodarczych, zasad bądź cech bez możliwości znajdowania powiązań, interpretacji, odnajdywania związków przyczynowo - skutkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/07_W02Student powinien posiadać wiedzę na temat mechanizmów celów oraz metod stosowania marketingu w działalności gospodarczej w tym zastosowania określonych narzędzi marketingu, warunków ich doboru, rozpoznawania skuteczności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W14Posiada wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-5Umiejętność identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi.
Treści programoweT-W-10Pojecie i struktura produktu. Klasyfikacja produktów, cykl życia produktu, wprowadzanie na rynek nowych produktów. Kształtowanie polityki cen w przedsiębiorstwie, wybór polityki cen, dostosowanie polityki cen do zmian na rynku.
T-W-8Zasady marketingu. Marketing - mix „4P”
T-A-7Prezentacje biznes planów
T-A-4Opis produktu, analiza rynku. Analiza portfolio z wykorzystaniem macierzy BCG.
T-W-9Pojęcie i rola segmentacji rynku. Przesłanki wyboru kryteriów segmentacji. Ocena atrakcyjności segmentów rynku. Wybór docelowych rynków.
T-W-11Istota i miejsce dystrybucji w marketingu, funkcje i rodzaje kanałów dystrybucji, pośrednicy w kanałach dystrybucji. Projektowanie i wybór kanałów dystrybucji. Promocja jako element marketingu – mix. Zakres i uwarunkowania decyzji promocyjnych w przedsiębiorstwie.
T-A-5Plan działalności marketingowej. Cele marketingowe, strategie marketingowe. Promocja sprzedaży. Budżet marketingowy.
T-W-7Geneza marketingu, współczesne aspekty marketingu. Ewolucja i orientacje marketingowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji.
M-2Metoda projektów połączona z dyskusją, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiągniętych przez studentów efektów. Ocena z przedmiotu = 0,5*ocena z części wykładowej + 0,5*ocena z części ćwiczeniowej.
S-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ograniczona rozpoznawalność i rozumienie treści, problemów i pojęć marketingu. Potrafi nazwać i wyjaśnić pojęcia bez ich interpretacji oraz znajdowania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/07_U01Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U10Umie stosować techniki marketingowe w odniesieniu do projektów informatycznych
IC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
IC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych w warunkach gospodarki rynkowej.
C-5Umiejętność identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi.
Treści programoweT-W-10Pojecie i struktura produktu. Klasyfikacja produktów, cykl życia produktu, wprowadzanie na rynek nowych produktów. Kształtowanie polityki cen w przedsiębiorstwie, wybór polityki cen, dostosowanie polityki cen do zmian na rynku.
T-A-5Plan działalności marketingowej. Cele marketingowe, strategie marketingowe. Promocja sprzedaży. Budżet marketingowy.
T-A-3Charakterystyka przedsięwzięcia, analiza branży.
T-A-7Prezentacje biznes planów
T-W-8Zasady marketingu. Marketing - mix „4P”
T-W-7Geneza marketingu, współczesne aspekty marketingu. Ewolucja i orientacje marketingowe.
T-W-9Pojęcie i rola segmentacji rynku. Przesłanki wyboru kryteriów segmentacji. Ocena atrakcyjności segmentów rynku. Wybór docelowych rynków.
T-W-11Istota i miejsce dystrybucji w marketingu, funkcje i rodzaje kanałów dystrybucji, pośrednicy w kanałach dystrybucji. Projektowanie i wybór kanałów dystrybucji. Promocja jako element marketingu – mix. Zakres i uwarunkowania decyzji promocyjnych w przedsiębiorstwie.
T-A-4Opis produktu, analiza rynku. Analiza portfolio z wykorzystaniem macierzy BCG.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów połączona z dyskusją, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informacyjny w formie prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiągniętych przez studentów efektów. Ocena z przedmiotu = 0,5*ocena z części wykładowej + 0,5*ocena z części ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność wykorzystania wiedzy ograniczona do wykonania podstawowych czynności i rozumienia zależności marketingowych (budowa marketingu mix, narzędzia wprowadzania produktu na rynek).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/07_U02Zdobyta wiedza poszerza oraz umożliwi studentowi rozpoznanie, następnie uporządkowanie przyczyn i określenie skutków zjawisk oraz zdarzeń gospodarczych. Przedmiot zwiększa zasób wiedzy na podstawie której student będzie dobierał formy prowadzenia przedsiębiorstwa, inicjował rozwiązania organizacyjne, określał zasady działalności. Będzie kształtował, dobierał, następnie rozwijał i koordynował komunikację z otoczeniem w tym w szczególności z pracownikami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U20Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
IC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i skutków w przedsiębiorstwie.
C-2Rozumienie zasady przedsiębiorczości oraz umiejętność jej zastosowania do budowy oraz działalności organizacji.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
Treści programoweT-W-2Formy przedsiębiorstw oraz ich przekształcenia. Wybrane kryteria klasyfikacji przedsiębiorstw, organizacyjno – prawne formy przedsiębiorstw.
T-W-5Kierunki zmian w funkcjonowaniu, działalności i rozwoju przedsiębiorstw.
T-W-6Planowanie i budowanie strategii : definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel strategicznego działania w biznesie.
T-W-4Metody i mierniki oceny działalności przedsiębiorstwa.
T-W-3Otoczenie przedsiębiorstwa, typy otoczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji.
M-2Metoda projektów połączona z dyskusją, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiągniętych przez studentów efektów. Ocena z przedmiotu = 0,5*ocena z części wykładowej + 0,5*ocena z części ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowej identyfikacji problemów, zjawisk i zdarzeń. Elementarne umiejętności uzasadniania rozwiązań, przewidywania skutków, wyjaśniania zależności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/07_K01Przedmiot kształtuje u studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartości i aktywności poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialności za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiagnąć ten cel niezbędne jest wyzwolenie przedsiębiorczości, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrażliwości na stosunki społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
IC_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych w warunkach gospodarki rynkowej.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-2Rozumienie zasady przedsiębiorczości oraz umiejętność jej zastosowania do budowy oraz działalności organizacji.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i skutków w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-5Kierunki zmian w funkcjonowaniu, działalności i rozwoju przedsiębiorstw.
T-W-4Metody i mierniki oceny działalności przedsiębiorstwa.
T-W-3Otoczenie przedsiębiorstwa, typy otoczenia.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podstawowe zasady funkcjonowania przedsiębiorstw.
T-W-2Formy przedsiębiorstw oraz ich przekształcenia. Wybrane kryteria klasyfikacji przedsiębiorstw, organizacyjno – prawne formy przedsiębiorstw.
T-W-6Planowanie i budowanie strategii : definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel strategicznego działania w biznesie.
T-A-2Opracowanie biznes planu wybranego przedsięwzięcia. Struktura biznes planu.
T-W-7Geneza marketingu, współczesne aspekty marketingu. Ewolucja i orientacje marketingowe.
T-A-3Charakterystyka przedsięwzięcia, analiza branży.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji.
M-2Metoda projektów połączona z dyskusją, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiągniętych przez studentów efektów. Ocena z przedmiotu = 0,5*ocena z części wykładowej + 0,5*ocena z części ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Percepcja i akceptacja zagadnień z przedmiotu na poziomie podstawowym. Brak motywacji do ich zwiększania. Postawa nie w pełni kreatywna.
3,5
4,0
4,5
5,0