Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Metody projektowania hurtowni danych - Przedmiot obieralny II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody projektowania hurtowni danych - Przedmiot obieralny II
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mateusz Piwowarski <Mateusz.Piwowarski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 0,90,40zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,10,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu baz i hurtowni danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami projektowania hurtowni danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie sposobu sporządzania sprawozdań z laboratorium.1
T-L-2Opracowywanie przykładowych zadań z zakresu modelowania struktur hurtowni danych - modelowanie faktów i wymiarów metodami opartymi na diagramach związku encji3
T-L-3Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Opracowywanie przykładowych zadań z zakresu modelowania struktur hurtowni danych z użyciem UML.4
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Modelowanie danych w hurtowni danych z zadanym planem strategicznym .4
T-L-5Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Dobór chrononu czasu w hurtowni danych - studium przypadku2
T-L-6Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Analiza i porównanie metod do studium przypadku.1
15
wykłady
T-W-1Modele cyklu życia hurtowni danych. Podstawowe architektury hurtowni danych. Projektowanie wielowymiarowe – przegląd metod.2
T-W-2Zastosowanie metod strukturalnych projektowania modelu logicznego danych hurtowni danych.2
T-W-3Zastosowanie wielopoziomowego UML do modelowania hurtowni danych. Przykład modelowania hurtowni z użyciem UML.3
T-W-4Metody adaptacyjne w projektowaniu hurtowni danych2
T-W-5Projektowanie granulacji czasu oraz zasad agregacji wymiarów.2
T-W-6Metody projektowania wielowersyjnych hurtowni danych.2
T-W-7Narzędzia komputerowego wspomagania projektowania hurtowni danych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratorium15
A-L-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć.2
A-L-3Przygotowanie 6 sprawozdań z zajęć oraz przygotowanie się do pozostałych laboratoriów z wyjątkiem pierwszego (7 godz.)13
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Konsultacje do wykładu1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładu8
A-W-4Zaliczenie wykładu1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją
M-2Laboratorium metoda przypadków, dyskusja, analiza systemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - zaliczenie pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 5 pytań; Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,4 * ocena z wykładu + 0,6 * ocena z laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O/2/4_W01
o metodach projektowania hurtowni danych i stosowania metodycznego podejścia do projektowania hurtowni
I_1A_W08T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O/2/4_U01
Umiejętność projektowania hurtowni danych i stosowania metodycznego podejścia do projektowania hurtowni
I_1A_U11T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O/2/4_W01
o metodach projektowania hurtowni danych i stosowania metodycznego podejścia do projektowania hurtowni
2,0nie zna podstawowych metod projektowania hurtowni danych
3,0zna i potrafi wymienić główne metody projektowania hurtowni danych, zna metodę projektowania hurtowni opartą na diagramach związku encji i modelu relacyjnym
3,5zna i potrafi wymienić główne metody projektowania hurtowni danych, zna metodę projektowania hurtowni opartą na diagramach związku encji, wielopoziomowych diagramach UML i modelu relacyjnym
4,0zna i potrafi wymienić główne metody projektowania hurtowni danych, zna metodę projektowania hurtowni opartą na diagramach związku encji, wielopoziomowych diagramach UML i modelu relacyjnym a także potrafi wskazać jaką metodę można zastosować do przykładowego projektowania hurtowni
4,5zna, potrafi wymienić główne metody projektowania hurtowni danych, zna metodę projektowania hurtowni opartą na diagramach związku encji oraz wielopoziomowych diagramach UML i modelu relacyjnym, potrafi wskazać właściwą metodę do budowy przykładowej hurtowni danych
5,0zna, potrafi wymienić główne metody projektowania hurtowni danych, zna metodę projektowania hurtowni opartą na diagramach związku encji oraz wielopoziomowych diagramach UML i modelu relacyjnym, potrafi dobrać metodę projektowania, czyszczenia i transferu danych żródłowych do hurtowni a także potrafi ocenić ten wybór do budowy przykładowej hurtowni danych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O/2/4_U01
Umiejętność projektowania hurtowni danych i stosowania metodycznego podejścia do projektowania hurtowni
2,0nie potrafi zaprojektować modelu nawet dla małej (w sensie liczby wymiarów) tematycznej hurtowni danyc
3,0potrafi zaprojektować modelu danych dla małej (w sensie liczby wymiarów) tematycznej hurtowni danych
3,5potrafi zaprojektować model danych dla typowej (np. dostawa - sprzedaż - dystrybucja w regionach) tematycznej hurtowni danych
4,0potrafi zaprojektować model danych w formie "gwiazdy" i "płatka śniegu " dla typowej tematycznej hurtowni danych oraz potrafi ocenić, który z tych modeli będzie efektywniejszy w zastosowaniach
4,5potrafi dobrać i zaprojektować efektywny modelu danych dla złoźonej hurtowni danych
5,0potrafi dobrać i zaprojektować efektywny modelu danych dla złoźonej hurtowni danych, potrafi ocenić przyrost danych w zaprojektowanej hurtowni danych a także dobrać narzędzia do implementacji tego modelu

Literatura podstawowa

  1. Todman Chris, Projektowanie hurtowni danych. Wspomaganie zarządzania relacjami z klientami, Helion, 2011
  2. Poe V., Klauer P., Brobst S., Tworzenie hurtowni danych, WNT, 2000
  3. Jarke M., Lenzerini M., Vassiliou Y., Vassiliadis P., Hurtownie danych. Podstawy organizacji i funkcjonowania., Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne, Warszawa, 2003
  4. Lujan-Mora S., Trujillo J., Song I., Multidimensional Modeling with UML Package Diagrams. In : Conceptual Modeling – ER 2002, Springer, Berlin / Heidelberg, 2002, Vol. 2503, s. 199÷213
  5. Śmiałkowska B., Metoda dopasowania hurtowni danych do zmiennych potrzeb przedsiębiorstwa, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2010, seria monografie

Literatura dodatkowa

  1. Bębel B., Morzy M., Królikowski Z., Wrembel R., Konstruowanie hurtowni danych i projektowanie ich schematów logicznych, Poznań, 2003, rozdział w książce: Zarządzanie wiedzą w systemach informacyjnych, ed. W. Abramowicz, A. Nowicki, M. Owoc
  2. Śmiałkowska B., Metoda projektowania hurtowni danych dla potrzeb adaptacyjnego wspomagania zarządzania strategią firmy, Materiały VIII konferencji KWS’2003, Ciechocinek, 2003, s. 127÷136

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie sposobu sporządzania sprawozdań z laboratorium.1
T-L-2Opracowywanie przykładowych zadań z zakresu modelowania struktur hurtowni danych - modelowanie faktów i wymiarów metodami opartymi na diagramach związku encji3
T-L-3Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Opracowywanie przykładowych zadań z zakresu modelowania struktur hurtowni danych z użyciem UML.4
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Modelowanie danych w hurtowni danych z zadanym planem strategicznym .4
T-L-5Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Dobór chrononu czasu w hurtowni danych - studium przypadku2
T-L-6Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Analiza i porównanie metod do studium przypadku.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele cyklu życia hurtowni danych. Podstawowe architektury hurtowni danych. Projektowanie wielowymiarowe – przegląd metod.2
T-W-2Zastosowanie metod strukturalnych projektowania modelu logicznego danych hurtowni danych.2
T-W-3Zastosowanie wielopoziomowego UML do modelowania hurtowni danych. Przykład modelowania hurtowni z użyciem UML.3
T-W-4Metody adaptacyjne w projektowaniu hurtowni danych2
T-W-5Projektowanie granulacji czasu oraz zasad agregacji wymiarów.2
T-W-6Metody projektowania wielowersyjnych hurtowni danych.2
T-W-7Narzędzia komputerowego wspomagania projektowania hurtowni danych.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratorium15
A-L-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć.2
A-L-3Przygotowanie 6 sprawozdań z zajęć oraz przygotowanie się do pozostałych laboratoriów z wyjątkiem pierwszego (7 godz.)13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Konsultacje do wykładu1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładu8
A-W-4Zaliczenie wykładu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O/2/4_W01o metodach projektowania hurtowni danych i stosowania metodycznego podejścia do projektowania hurtowni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W08ma wiedzę w zakresie budowy i zasad funkcjonowania systemów baz danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami projektowania hurtowni danych
Treści programoweT-W-2Zastosowanie metod strukturalnych projektowania modelu logicznego danych hurtowni danych.
T-W-3Zastosowanie wielopoziomowego UML do modelowania hurtowni danych. Przykład modelowania hurtowni z użyciem UML.
T-W-4Metody adaptacyjne w projektowaniu hurtowni danych
T-W-5Projektowanie granulacji czasu oraz zasad agregacji wymiarów.
T-W-6Metody projektowania wielowersyjnych hurtowni danych.
T-W-7Narzędzia komputerowego wspomagania projektowania hurtowni danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - zaliczenie pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 5 pytań; Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,4 * ocena z wykładu + 0,6 * ocena z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstawowych metod projektowania hurtowni danych
3,0zna i potrafi wymienić główne metody projektowania hurtowni danych, zna metodę projektowania hurtowni opartą na diagramach związku encji i modelu relacyjnym
3,5zna i potrafi wymienić główne metody projektowania hurtowni danych, zna metodę projektowania hurtowni opartą na diagramach związku encji, wielopoziomowych diagramach UML i modelu relacyjnym
4,0zna i potrafi wymienić główne metody projektowania hurtowni danych, zna metodę projektowania hurtowni opartą na diagramach związku encji, wielopoziomowych diagramach UML i modelu relacyjnym a także potrafi wskazać jaką metodę można zastosować do przykładowego projektowania hurtowni
4,5zna, potrafi wymienić główne metody projektowania hurtowni danych, zna metodę projektowania hurtowni opartą na diagramach związku encji oraz wielopoziomowych diagramach UML i modelu relacyjnym, potrafi wskazać właściwą metodę do budowy przykładowej hurtowni danych
5,0zna, potrafi wymienić główne metody projektowania hurtowni danych, zna metodę projektowania hurtowni opartą na diagramach związku encji oraz wielopoziomowych diagramach UML i modelu relacyjnym, potrafi dobrać metodę projektowania, czyszczenia i transferu danych żródłowych do hurtowni a także potrafi ocenić ten wybór do budowy przykładowej hurtowni danych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O/2/4_U01Umiejętność projektowania hurtowni danych i stosowania metodycznego podejścia do projektowania hurtowni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U11ma umiejętność projektowania i tworzenia systemów relacyjnych baz danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami projektowania hurtowni danych
Treści programoweT-W-2Zastosowanie metod strukturalnych projektowania modelu logicznego danych hurtowni danych.
T-W-3Zastosowanie wielopoziomowego UML do modelowania hurtowni danych. Przykład modelowania hurtowni z użyciem UML.
T-W-4Metody adaptacyjne w projektowaniu hurtowni danych
T-W-5Projektowanie granulacji czasu oraz zasad agregacji wymiarów.
T-W-6Metody projektowania wielowersyjnych hurtowni danych.
T-L-2Opracowywanie przykładowych zadań z zakresu modelowania struktur hurtowni danych - modelowanie faktów i wymiarów metodami opartymi na diagramach związku encji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją
M-2Laboratorium metoda przypadków, dyskusja, analiza systemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - zaliczenie pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 5 pytań; Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,4 * ocena z wykładu + 0,6 * ocena z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zaprojektować modelu nawet dla małej (w sensie liczby wymiarów) tematycznej hurtowni danyc
3,0potrafi zaprojektować modelu danych dla małej (w sensie liczby wymiarów) tematycznej hurtowni danych
3,5potrafi zaprojektować model danych dla typowej (np. dostawa - sprzedaż - dystrybucja w regionach) tematycznej hurtowni danych
4,0potrafi zaprojektować model danych w formie "gwiazdy" i "płatka śniegu " dla typowej tematycznej hurtowni danych oraz potrafi ocenić, który z tych modeli będzie efektywniejszy w zastosowaniach
4,5potrafi dobrać i zaprojektować efektywny modelu danych dla złoźonej hurtowni danych
5,0potrafi dobrać i zaprojektować efektywny modelu danych dla złoźonej hurtowni danych, potrafi ocenić przyrost danych w zaprojektowanej hurtowni danych a także dobrać narzędzia do implementacji tego modelu