Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Urządzenia przetwarzania informacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia przetwarzania informacji
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z przedmiotów: Architektura systemów komputerowych, Elementy cyfrowe i układy logiczne, Elektronika, Metody probabilistyczne i statystyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat podstaw teorii informacji.
C-2Zapoznanie się z podstawowymi kodami źródłowymi.
C-3Praktyczna realizacja i testowanie efektywności omawianych kodów.
C-4Pozyskanie wiedzy i umiejętności dotyczącyh implementacji kodowania źródłowego i transmisyjnego w urządzeniach przetwarzania informacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza podstawowych twierdzeń z teorii informacji2
T-L-2Implementacja podstawowych kodów źródłowych dla skończonej liczby symboli źródła3
T-L-3Implementacja podstawowych kodów źródłowych dla nieskończonej liczby symboli źródła4
T-L-4Implementacja innych, specyficznych kodów4
T-L-5Analiza i weryfikacja (w tym dyskusja) dotycząca analizy rynku współczesnych urządzeń przetwarzania informacji oraz ich zastosowań2
15
wykłady
T-W-1Podstawowa wiedza na temat podstaw teorii informacji2
T-W-2Podstawowe kody źródłowe dla skończonej liczby symboli źródła3
T-W-3Podstawowe kody źródłowe dla nieskończonej liczby symboli źródła3
T-W-4Inne kody i ich specyficzne zastosowania3
T-W-5Klasyfikacja wielopoziomowa systemów komputerowych.2
T-W-6Typowe urządzenia przetwarzania i ich zastosowania2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Analiza podstawowych twierdzeń z teorii informacji2
A-L-2Implementacja podstawowych kodów źródłowych dla skończonej liczby symboli źródła3
A-L-3Implementacja podstawowych kodów źródłowych dla nieskończonej liczby symboli źródła4
A-L-4Implementacja innych, specyficznych kodów4
A-L-5Analiza i weryfikacja dotycząca analizy rynku współczesnych urządzeń przetwarzania informacji oraz ich zastosowań2
A-L-6uczestnictwo w zajęciach15
A-L-7Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
32
wykłady
A-W-1Pozyskanie dodatkowej wiedzy na temat podstawowych twierdzeń z teorii informacji1
A-W-2Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących podstawowych kodów źródłowych dla skończonej liczby symboli źródła4
A-W-3Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących podstawowych kodów źródłowych dla nieskończonej liczby symboli źródła3
A-W-4Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących inny kodów i poszukiwanie dla nich specyficznych zastosowań3
A-W-5Poszerzenie wiedzy literaturowej na temat współczesnych klasyfikacji wielopoziomowej systemów komputerowych2
A-W-6Analiza rynku współczesnych urządzeń przetwarzania informacji oraz ich zastosowań2
A-W-7uczestnictwo w zajęciach15
A-W-8Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie egzaminu pisemnego, którego istotną częścią są zadania obliczeniowe.
S-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe dotyczące sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O4/08_W01
Znajomość zagadnień związanych z budową i zasadą funkcjonowania poszczególnych bloków funkcjonalnych systemów przewodowej i bezprzewodowej transmisji danych, w tym danych multimedialnych.
I_1A_W09, I_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O4/08_U01
Umiejętność klasyfikacji, projektowania i doboru odpowiednich składowych części urządzeń do wymagań projektowych systemu przetwarzania i transmisji danych z uwzględnieniem oceny efektywności i akceptowalnego opóźnienia w przetwarzaniu.
I_1A_U15, I_1A_U19T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O4/08_K01
Rozumienie potrzeby mobilności w szerokim sensie, w tym umiejętność doradzania innym odnośnie projektowania i wykorzystywania mobilnych systemów przetwarzania informacji w pracy i życiu codziennym.
I_1A_K05T1A_K04, T1A_K06InzA_K02C-2, C-3, C-4T-W-6, T-L-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O4/08_W01
Znajomość zagadnień związanych z budową i zasadą funkcjonowania poszczególnych bloków funkcjonalnych systemów przewodowej i bezprzewodowej transmisji danych, w tym danych multimedialnych.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi zdefiniować zależności między średnią bitową, entropią, efektywnością i redundancją kodu.
3,5Student dysponuje wiedzą pozwalającą na zilustrowanie zależności między źródłami bezpamięciowymi a źródłami z pamięcią.
4,0Student potrafi rozwiązywać nietrywialne zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów Rice’a, Golomba, Huffmana.
4,5Student potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów Tunstalla, Eliasa, rozszerzonego kodu Huffmana.
5,0Student potrafi rozwiązywać złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów arytmetycznego, Tunstalla-Huffmana, drzew czwórkowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O4/08_U01
Umiejętność klasyfikacji, projektowania i doboru odpowiednich składowych części urządzeń do wymagań projektowych systemu przetwarzania i transmisji danych z uwzględnieniem oceny efektywności i akceptowalnego opóźnienia w przetwarzaniu.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student potrafi wyliczyć podstawowe parametry kodów takie jak średnia bitowa i entropia źródła.
3,5Student umie powiązać ze sobą podstawowe kody w celu opracowania innych o założonych dodatkowych cechach (np. budowa kodu dla źródeł o nieskończonej liczbie symboli).
4,0Student umie budować modele programowe podstawowych kodów źródłowych.
4,5Student umie budować modele programowe bardziej złożonych kodów źródłowych.
5,0Student umie proponować i uzasadniać użycie konkretnych kodów źródłowych w zależności od oczekiwań, dostosowując je do wymaganych sytuacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O4/08_K01
Rozumienie potrzeby mobilności w szerokim sensie, w tym umiejętność doradzania innym odnośnie projektowania i wykorzystywania mobilnych systemów przetwarzania informacji w pracy i życiu codziennym.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma umiejętność oszacowania efektywności kodów źródłowych.
3,5Student potrafi rozpoznać rodzaj danych i zasugerować zastosowanie odpowiedniego dla nich kodu.
4,0Student potrafi zmieniać cechy danych wejściowych (np. stosując odpowiednie modelowanie) celem ich późniejszego wydajniejszego kodowania.
4,5Student umie analizować cechy danych wejściowych w sposób pozwalający dobranie odpowiedniego kodu adaptacyjnego.
5,0Student potrafi przedstawić krytyczną ocenę poszczególnych kodów w odniesieniu do ich poziomu odporności na zakłócenia w strumieniu wynikowym.

Literatura podstawowa

  1. Skarbek W. i inni, Multimedia i standardy kompresji danych, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1998, 1
  2. Skarbek W., Metody reprezentacji obrazów cyfrowych, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1993, 1
  3. Ulacha G., Wybrane zagadnienia kodowania źródłowego, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007, 1
  4. Wesołowski K., Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1
  5. Sayood K., Kompresja danych — wprowadzenie, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2002, 2
  6. Przelaskowski A., Kompresja danych: podstawy, metody bezstratne, kodery obrazów, Wydawnictwo BTC, Warszawa, 2005, 1
  7. Tanenbaum A. S., Struktura organizacyjna systemów komputerowych, Helion, Gliwice, 2006, 5

Literatura dodatkowa

  1. Gajek L., Kałuszka M., Wnioskowanie statystyczne – modele i metody, WNT, Warszawa, 1996, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza podstawowych twierdzeń z teorii informacji2
T-L-2Implementacja podstawowych kodów źródłowych dla skończonej liczby symboli źródła3
T-L-3Implementacja podstawowych kodów źródłowych dla nieskończonej liczby symboli źródła4
T-L-4Implementacja innych, specyficznych kodów4
T-L-5Analiza i weryfikacja (w tym dyskusja) dotycząca analizy rynku współczesnych urządzeń przetwarzania informacji oraz ich zastosowań2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowa wiedza na temat podstaw teorii informacji2
T-W-2Podstawowe kody źródłowe dla skończonej liczby symboli źródła3
T-W-3Podstawowe kody źródłowe dla nieskończonej liczby symboli źródła3
T-W-4Inne kody i ich specyficzne zastosowania3
T-W-5Klasyfikacja wielopoziomowa systemów komputerowych.2
T-W-6Typowe urządzenia przetwarzania i ich zastosowania2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Analiza podstawowych twierdzeń z teorii informacji2
A-L-2Implementacja podstawowych kodów źródłowych dla skończonej liczby symboli źródła3
A-L-3Implementacja podstawowych kodów źródłowych dla nieskończonej liczby symboli źródła4
A-L-4Implementacja innych, specyficznych kodów4
A-L-5Analiza i weryfikacja dotycząca analizy rynku współczesnych urządzeń przetwarzania informacji oraz ich zastosowań2
A-L-6uczestnictwo w zajęciach15
A-L-7Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Pozyskanie dodatkowej wiedzy na temat podstawowych twierdzeń z teorii informacji1
A-W-2Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących podstawowych kodów źródłowych dla skończonej liczby symboli źródła4
A-W-3Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących podstawowych kodów źródłowych dla nieskończonej liczby symboli źródła3
A-W-4Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących inny kodów i poszukiwanie dla nich specyficznych zastosowań3
A-W-5Poszerzenie wiedzy literaturowej na temat współczesnych klasyfikacji wielopoziomowej systemów komputerowych2
A-W-6Analiza rynku współczesnych urządzeń przetwarzania informacji oraz ich zastosowań2
A-W-7uczestnictwo w zajęciach15
A-W-8Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O4/08_W01Znajomość zagadnień związanych z budową i zasadą funkcjonowania poszczególnych bloków funkcjonalnych systemów przewodowej i bezprzewodowej transmisji danych, w tym danych multimedialnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów telekomunikacyjnych
I_1A_W17zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat podstaw teorii informacji.
C-2Zapoznanie się z podstawowymi kodami źródłowymi.
C-4Pozyskanie wiedzy i umiejętności dotyczącyh implementacji kodowania źródłowego i transmisyjnego w urządzeniach przetwarzania informacji.
Treści programoweT-W-1Podstawowa wiedza na temat podstaw teorii informacji
T-W-2Podstawowe kody źródłowe dla skończonej liczby symboli źródła
T-W-3Podstawowe kody źródłowe dla nieskończonej liczby symboli źródła
T-W-4Inne kody i ich specyficzne zastosowania
T-W-5Klasyfikacja wielopoziomowa systemów komputerowych.
T-W-6Typowe urządzenia przetwarzania i ich zastosowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie egzaminu pisemnego, którego istotną częścią są zadania obliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi zdefiniować zależności między średnią bitową, entropią, efektywnością i redundancją kodu.
3,5Student dysponuje wiedzą pozwalającą na zilustrowanie zależności między źródłami bezpamięciowymi a źródłami z pamięcią.
4,0Student potrafi rozwiązywać nietrywialne zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów Rice’a, Golomba, Huffmana.
4,5Student potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów Tunstalla, Eliasa, rozszerzonego kodu Huffmana.
5,0Student potrafi rozwiązywać złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów arytmetycznego, Tunstalla-Huffmana, drzew czwórkowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O4/08_U01Umiejętność klasyfikacji, projektowania i doboru odpowiednich składowych części urządzeń do wymagań projektowych systemu przetwarzania i transmisji danych z uwzględnieniem oceny efektywności i akceptowalnego opóźnienia w przetwarzaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U15potrafi wykorzystywać poznane metody, modele matematyczne oraz symulacje komputerowe do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Pozyskanie wiedzy i umiejętności dotyczącyh implementacji kodowania źródłowego i transmisyjnego w urządzeniach przetwarzania informacji.
Treści programoweT-W-5Klasyfikacja wielopoziomowa systemów komputerowych.
T-W-6Typowe urządzenia przetwarzania i ich zastosowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie egzaminu pisemnego, którego istotną częścią są zadania obliczeniowe.
S-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe dotyczące sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student potrafi wyliczyć podstawowe parametry kodów takie jak średnia bitowa i entropia źródła.
3,5Student umie powiązać ze sobą podstawowe kody w celu opracowania innych o założonych dodatkowych cechach (np. budowa kodu dla źródeł o nieskończonej liczbie symboli).
4,0Student umie budować modele programowe podstawowych kodów źródłowych.
4,5Student umie budować modele programowe bardziej złożonych kodów źródłowych.
5,0Student umie proponować i uzasadniać użycie konkretnych kodów źródłowych w zależności od oczekiwań, dostosowując je do wymaganych sytuacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O4/08_K01Rozumienie potrzeby mobilności w szerokim sensie, w tym umiejętność doradzania innym odnośnie projektowania i wykorzystywania mobilnych systemów przetwarzania informacji w pracy i życiu codziennym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K05rozumienie potrzebę mobilności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z podstawowymi kodami źródłowymi.
C-3Praktyczna realizacja i testowanie efektywności omawianych kodów.
C-4Pozyskanie wiedzy i umiejętności dotyczącyh implementacji kodowania źródłowego i transmisyjnego w urządzeniach przetwarzania informacji.
Treści programoweT-W-6Typowe urządzenia przetwarzania i ich zastosowania
T-L-5Analiza i weryfikacja (w tym dyskusja) dotycząca analizy rynku współczesnych urządzeń przetwarzania informacji oraz ich zastosowań
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe dotyczące sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma umiejętność oszacowania efektywności kodów źródłowych.
3,5Student potrafi rozpoznać rodzaj danych i zasugerować zastosowanie odpowiedniego dla nich kodu.
4,0Student potrafi zmieniać cechy danych wejściowych (np. stosując odpowiednie modelowanie) celem ich późniejszego wydajniejszego kodowania.
4,5Student umie analizować cechy danych wejściowych w sposób pozwalający dobranie odpowiedniego kodu adaptacyjnego.
5,0Student potrafi przedstawić krytyczną ocenę poszczególnych kodów w odniesieniu do ich poziomu odporności na zakłócenia w strumieniu wynikowym.