Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Automatyka przemysłowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Automatyka przemysłowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Domek <Stefan.Domek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl>, Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>, Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>, Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki, informatyki i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi technikami metod sztucznej inteligencji i ich zastosowaniami w automatyce
C-2Zapoznanie studenta z zagadnieniami diagnostyki przemysłowej - detekcja i lokalizacją defektów i uszkodzeń procesów i obiektów przemysłowych.
C-3Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementowania procedur diagnostycznych.
C-4Wykształcenie umiejętności projektowania ukladów sterowania procesami dyskretnymi
C-5Wykształcenie umiejętności projektowania układów sterowania procesami ciągłymi
C-6Zapoznanie studenta z nowoczesnymi narzędziami informatycznymi wykorzystywanymi w automatyce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sterowanie procesami ciągłymi8
T-L-2Zastosowanie metod sztucznej inteligencji w automatyce6
T-L-3Sterowanie procesami dyskretnymi6
T-L-4Diagnostyka procesów przemysłowych2
T-L-5Prototypowanie układu sterowania6
T-L-6Zaliczenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie i podstawowe pojęcia. Wykorzystanie modeli w automatyce.2
T-W-2Inżynierskie metody identyfikacji obiektów sterowania.2
T-W-3Wymagania stawiane układom regulacji. Ocena jakości regulacji. Kryteria odcinkowe i całkowe.2
T-W-4Podział układów sterowania. Regulacja ciąła, nieciągła i dyskretna.2
T-W-5Struktury układów regulacji. Układy jednopętlowe, kaskadowe, zamknięto-otwarte, o dwóch stopniach swobody. Układy SCADA.2
T-W-6Regulacja dwustawna, trójstawna i krokowa.2
T-W-7Regulacja PID analogowa i cyfrowa.4
T-W-8Regulacja predykcyjna.4
T-W-9Metody sztucznej inteligencji w automatyce i robotyce.2
T-W-10Sterowniki progamowalne i układy sterowania logicznego.2
T-W-11Diagnostyka techniczna. Metody detekcji i lokalizacji uszkodzeń w procesach przemysłowych. Systemy bezpieczeństwa w układach automatyki.4
T-W-12Szybkie prototypowanie układów automatyki.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć15
A-L-3Wykonanie sprawozdań z cwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4Przygotowanie się do końcowego zaliczania zajęć laboratoryjnych5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studia literaturowe15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: Oceny wystawiane za każde ćwiczenia laboratoryjne na podstawie krótkich pisemnych zaliczeń oraz sprawozdań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C29.1.3_W01
Zna podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki i prawidłowo je interpretuje
TI_1A_W22T1A_W02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C29.1.3_U01
Potrafi zaimplementować zadane algorytmy sterowania, diagnostyki i wizualizacji w prostym układzie sterowania
TI_1A_U25T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C29.1.3_W01
Zna podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki i prawidłowo je interpretuje
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki i prawidłowo je interpretuje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C29.1.3_U01
Potrafi zaimplementować zadane algorytmy sterowania, diagnostyki i wizualizacji w prostym układzie sterowania
2,0
3,0Student potrafi zaimplementować zadane algorytmy sterowania, diagnostyki i wizualizacji w prostym układzie sterowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Włodzimierz Kwiatkowski, Wprowadzenie do automatyki, Bel Studio, Warszawa, 2010, 3 rozszerzone, ISBN 978-83-61208-73-0
  2. Broel-Plater B.:, Układy wykorzystujące sterowniki PLC. Projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008, 1
  3. Clarence W. de Silva, Modeling and control of engineering systems, CRC Press/Taylor & Francis Group, 2009, Boca Raton, 2009, ISBN 9781420076868
  4. Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2007, 1
  5. Jerzy Kostro, Elementy, urządzenia i układy automatyki, WSiP, Warszawa, 2007, 9 niezmienione, ISBN: 9788302053177
  6. pod red. Józefa Korbicza [et al.] ; Komitet Automatyki i Robotyki Polskiej Akademii Nauk., Diagnostyka procesów : modele, metody sztucznej inteligencji, zastosowania., Wydawictwa Naukowo-Techniczne; Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa, 2002, 83-204-2734-7
  7. Awrejcewicz Jan, Wodzicki Wiesław, Podstawy automatyki. Teoria i przykłady, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2001, 1, ISBN 83 - 7283 - 043 - 6
  8. Mariusz Flasiński, Wstęp do sztucznej inteligencji, PWN, Warszawa, 2011, ISBN: 978-83-01-16663-2
  9. Piegat Andrzej, Wprowadzenie do automatyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1995, 1, ISBM 83 - 86359 - 21 - 8
  10. Władysław Findeisen, Technika regulacji automatycznej, PWN, Warszawa, 1978, 3 popr. i uzup.
  11. Władysław Findeisen - redakcja, Poradnik inżyniera automatyka, WNT, Warszawa, 1973, 2 zmienione

Literatura dodatkowa

  1. producenci sterowników programowalnych, dokumentacja techniczna sterowników wykorzystywanych podczas zajęć laboratoryjnych, strony internetowe i katalogi, 2012
  2. Witold Gierusz, Laboratorium podstaw automatyki, Wydawnictwo Akademii Morskiej, Gdynia, 2010, ISBN 978-83-7421-128-4
  3. pod red. Józefa Korbicza, Krzysztofa Patana, Marka Kowala, Diagnostyka procesów i systemów., Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, Warszawa, 2007, 978-83-60434-31-4
  4. Brzózka Jerzy, Ćwiczenia z automatyki w Matlabie i Simulinku, MIKOM, Warszawa, 1997, 1, ISBN - 83 - 87102 - 25 - 3
  5. Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sterowanie procesami ciągłymi8
T-L-2Zastosowanie metod sztucznej inteligencji w automatyce6
T-L-3Sterowanie procesami dyskretnymi6
T-L-4Diagnostyka procesów przemysłowych2
T-L-5Prototypowanie układu sterowania6
T-L-6Zaliczenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie i podstawowe pojęcia. Wykorzystanie modeli w automatyce.2
T-W-2Inżynierskie metody identyfikacji obiektów sterowania.2
T-W-3Wymagania stawiane układom regulacji. Ocena jakości regulacji. Kryteria odcinkowe i całkowe.2
T-W-4Podział układów sterowania. Regulacja ciąła, nieciągła i dyskretna.2
T-W-5Struktury układów regulacji. Układy jednopętlowe, kaskadowe, zamknięto-otwarte, o dwóch stopniach swobody. Układy SCADA.2
T-W-6Regulacja dwustawna, trójstawna i krokowa.2
T-W-7Regulacja PID analogowa i cyfrowa.4
T-W-8Regulacja predykcyjna.4
T-W-9Metody sztucznej inteligencji w automatyce i robotyce.2
T-W-10Sterowniki progamowalne i układy sterowania logicznego.2
T-W-11Diagnostyka techniczna. Metody detekcji i lokalizacji uszkodzeń w procesach przemysłowych. Systemy bezpieczeństwa w układach automatyki.4
T-W-12Szybkie prototypowanie układów automatyki.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć15
A-L-3Wykonanie sprawozdań z cwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4Przygotowanie się do końcowego zaliczania zajęć laboratoryjnych5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studia literaturowe15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C29.1.3_W01Zna podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki i prawidłowo je interpretuje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W22Ma wiedzę w zakresie współczesnych zastosowań teleinformatyki w wybranych dyscyplinach pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi technikami metod sztucznej inteligencji i ich zastosowaniami w automatyce
C-2Zapoznanie studenta z zagadnieniami diagnostyki przemysłowej - detekcja i lokalizacją defektów i uszkodzeń procesów i obiektów przemysłowych.
C-3Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementowania procedur diagnostycznych.
C-4Wykształcenie umiejętności projektowania ukladów sterowania procesami dyskretnymi
C-5Wykształcenie umiejętności projektowania układów sterowania procesami ciągłymi
C-6Zapoznanie studenta z nowoczesnymi narzędziami informatycznymi wykorzystywanymi w automatyce
Treści programoweT-W-7Regulacja PID analogowa i cyfrowa.
T-W-9Metody sztucznej inteligencji w automatyce i robotyce.
T-W-6Regulacja dwustawna, trójstawna i krokowa.
T-W-11Diagnostyka techniczna. Metody detekcji i lokalizacji uszkodzeń w procesach przemysłowych. Systemy bezpieczeństwa w układach automatyki.
T-W-8Regulacja predykcyjna.
T-W-3Wymagania stawiane układom regulacji. Ocena jakości regulacji. Kryteria odcinkowe i całkowe.
T-W-10Sterowniki progamowalne i układy sterowania logicznego.
T-W-1Wprowadzenie i podstawowe pojęcia. Wykorzystanie modeli w automatyce.
T-W-2Inżynierskie metody identyfikacji obiektów sterowania.
T-W-12Szybkie prototypowanie układów automatyki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki i prawidłowo je interpretuje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C29.1.3_U01Potrafi zaimplementować zadane algorytmy sterowania, diagnostyki i wizualizacji w prostym układzie sterowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U25Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z teleinformatyką.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi technikami metod sztucznej inteligencji i ich zastosowaniami w automatyce
C-2Zapoznanie studenta z zagadnieniami diagnostyki przemysłowej - detekcja i lokalizacją defektów i uszkodzeń procesów i obiektów przemysłowych.
C-3Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementowania procedur diagnostycznych.
C-4Wykształcenie umiejętności projektowania ukladów sterowania procesami dyskretnymi
C-5Wykształcenie umiejętności projektowania układów sterowania procesami ciągłymi
C-6Zapoznanie studenta z nowoczesnymi narzędziami informatycznymi wykorzystywanymi w automatyce
Treści programoweT-L-1Sterowanie procesami ciągłymi
T-L-2Zastosowanie metod sztucznej inteligencji w automatyce
T-L-3Sterowanie procesami dyskretnymi
T-L-4Diagnostyka procesów przemysłowych
T-L-5Prototypowanie układu sterowania
T-L-6Zaliczenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: Oceny wystawiane za każde ćwiczenia laboratoryjne na podstawie krótkich pisemnych zaliczeń oraz sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaimplementować zadane algorytmy sterowania, diagnostyki i wizualizacji w prostym układzie sterowania.
3,5
4,0
4,5
5,0