Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S3)

Sylabus przedmiotu Fizyka dielektryków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Fizyka dielektryków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Subocz <Jan.Subocz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jan Subocz <Jan.Subocz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki
W-2Matematyka
W-3Podstawy elektrotechniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy dotyczącej struktury dielektryków
C-2Zdobycie wiedzy dotyczącej właściwości dielektryków
C-3Zdobycie wiedzy dotyczącej procesów elektrycznych w dielektrykach
C-4Zdobycie wiedzy dotyczcej związków struktury dielektryków z ich właściwościami
C-5Zdobycie wiedzy dotyczącej wykorzystania procesów elektrycznych w technologiach diagnostycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Struktura i modele dielektryków oraz ich właściwości2
T-W-2Przewodnictwo stałoprądowe dielektryków2
T-W-3Procesy relaksacyjne w dielektrykach2
T-W-4Podstawowe teorie opisujące relaksację w dielektrykach2
T-W-5Przewodnictwo elektryczne układów stało-ciekłych i elektrolitów2
T-W-6Relaksacja dielektryczna układów warstwowych2
T-W-7Procesy nieliniowe i asymetryczne2
T-W-8Podstawy modelowania procesów relaksacyjnych2
T-W-9Wykorzystanie procesów relaksacyjnych do diagnostki izolacji2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie18
A-W-2Praca własna30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z zastosowanie technik audiowizyjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca po zakończeniu cyklu wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca zaliczająca przedmiot

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.1c_W01
Ma wiedzę dotyczącą właściwości elektrycznych dielektryków
EL_3A_W01C-1, C-2T-W-1M-1S-2
EL_3A_F1.1c_W02
Ma szczegółowa wiedzę z zakresu teorii przewodnicwa i relaksacji dielektryków
EL_3A_W02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.1c_U03
Potrafi rozumieć informacje dotyczące zjawisk przewodnictwa i relaksacji dielektryków oraz dokonać ich selekcji i
EL_3A_U03, EL_3A_U04, EL_3A_U06, EL_3A_U05C-1, C-2T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.1c_K02
Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu fizyki dielektryków do analizy wybranych zagadnień z elektrotechniki
EL_3A_K03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-8M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.1c_W01
Ma wiedzę dotyczącą właściwości elektrycznych dielektryków
2,0
3,0Zna podział materiaów ze względu na włqaściwości elektryczne. Posiada wiedzę dotyczącą struktury i właściwości dielektryków.
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_3A_F1.1c_W02
Ma szczegółowa wiedzę z zakresu teorii przewodnicwa i relaksacji dielektryków
2,0
3,0Zna podział materiaów ze względu na właściwości elektryczne. Posiada wiedzę dotyczącą struktury i właściwości dielektryków. Zna podstawowe mechanizmy przewodnictwa i relaksacji dielektryvznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.1c_U03
Potrafi rozumieć informacje dotyczące zjawisk przewodnictwa i relaksacji dielektryków oraz dokonać ich selekcji i
2,0
3,0Potrafi interpretować wyniki badań eksperymetalnych z punktu widzenia fizyki zjawisk
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.1c_K02
Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu fizyki dielektryków do analizy wybranych zagadnień z elektrotechniki
2,0
3,0Potrafi opisać wybrane zagadnienia z elektrotechniki na gruncie fizyki dielektryków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Chełkowski, Fizyka dielektryków, PWN, 1993
  2. A.K. Jonscher, Dielectric relaxation in solids, Chelsea Dielectric Press, 1983
  3. Jan Subocz, Przewodnictwo i relaksacja dielektryczna warstwowych układów izolacyjnych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura i modele dielektryków oraz ich właściwości2
T-W-2Przewodnictwo stałoprądowe dielektryków2
T-W-3Procesy relaksacyjne w dielektrykach2
T-W-4Podstawowe teorie opisujące relaksację w dielektrykach2
T-W-5Przewodnictwo elektryczne układów stało-ciekłych i elektrolitów2
T-W-6Relaksacja dielektryczna układów warstwowych2
T-W-7Procesy nieliniowe i asymetryczne2
T-W-8Podstawy modelowania procesów relaksacyjnych2
T-W-9Wykorzystanie procesów relaksacyjnych do diagnostki izolacji2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie18
A-W-2Praca własna30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.1c_W01Ma wiedzę dotyczącą właściwości elektrycznych dielektryków
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy dotyczącej struktury dielektryków
C-2Zdobycie wiedzy dotyczącej właściwości dielektryków
Treści programoweT-W-1Struktura i modele dielektryków oraz ich właściwości
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowanie technik audiowizyjnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca zaliczająca przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podział materiaów ze względu na włqaściwości elektryczne. Posiada wiedzę dotyczącą struktury i właściwości dielektryków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.1c_W02Ma szczegółowa wiedzę z zakresu teorii przewodnicwa i relaksacji dielektryków
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_W02Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy dotyczącej struktury dielektryków
C-2Zdobycie wiedzy dotyczącej właściwości dielektryków
C-3Zdobycie wiedzy dotyczącej procesów elektrycznych w dielektrykach
C-4Zdobycie wiedzy dotyczcej związków struktury dielektryków z ich właściwościami
C-5Zdobycie wiedzy dotyczącej wykorzystania procesów elektrycznych w technologiach diagnostycznych
Treści programoweT-W-3Procesy relaksacyjne w dielektrykach
T-W-2Przewodnictwo stałoprądowe dielektryków
T-W-4Podstawowe teorie opisujące relaksację w dielektrykach
T-W-7Procesy nieliniowe i asymetryczne
T-W-9Wykorzystanie procesów relaksacyjnych do diagnostki izolacji
T-W-6Relaksacja dielektryczna układów warstwowych
T-W-5Przewodnictwo elektryczne układów stało-ciekłych i elektrolitów
T-W-8Podstawy modelowania procesów relaksacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowanie technik audiowizyjnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca zaliczająca przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podział materiaów ze względu na właściwości elektryczne. Posiada wiedzę dotyczącą struktury i właściwości dielektryków. Zna podstawowe mechanizmy przewodnictwa i relaksacji dielektryvznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.1c_U03Potrafi rozumieć informacje dotyczące zjawisk przewodnictwa i relaksacji dielektryków oraz dokonać ich selekcji i
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_U03Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika.
EL_3A_U04Potrafi poddać krytycznej analizie wyniki własnych badań naukowych oraz wyniki innych twórców w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, a także ocenić możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce.
EL_3A_U06Potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej.
EL_3A_U05Potrafi formułować złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania wcześniej nieznane, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy dotyczącej struktury dielektryków
C-2Zdobycie wiedzy dotyczącej właściwości dielektryków
Treści programoweT-W-1Struktura i modele dielektryków oraz ich właściwości
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowanie technik audiowizyjnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca zaliczająca przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi interpretować wyniki badań eksperymetalnych z punktu widzenia fizyki zjawisk
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.1c_K02Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu fizyki dielektryków do analizy wybranych zagadnień z elektrotechniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_K03Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac teoretycznych w dyscyplinach Elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy dotyczącej struktury dielektryków
C-2Zdobycie wiedzy dotyczącej właściwości dielektryków
C-3Zdobycie wiedzy dotyczącej procesów elektrycznych w dielektrykach
C-4Zdobycie wiedzy dotyczcej związków struktury dielektryków z ich właściwościami
C-5Zdobycie wiedzy dotyczącej wykorzystania procesów elektrycznych w technologiach diagnostycznych
Treści programoweT-W-1Struktura i modele dielektryków oraz ich właściwości
T-W-3Procesy relaksacyjne w dielektrykach
T-W-2Przewodnictwo stałoprądowe dielektryków
T-W-4Podstawowe teorie opisujące relaksację w dielektrykach
T-W-7Procesy nieliniowe i asymetryczne
T-W-9Wykorzystanie procesów relaksacyjnych do diagnostki izolacji
T-W-6Relaksacja dielektryczna układów warstwowych
T-W-5Przewodnictwo elektryczne układów stało-ciekłych i elektrolitów
T-W-8Podstawy modelowania procesów relaksacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowanie technik audiowizyjnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca zaliczająca przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opisać wybrane zagadnienia z elektrotechniki na gruncie fizyki dielektryków.
3,5
4,0
4,5
5,0