Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S2)
specjalność: Systemy elektroenergetyczne
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo prac elektrycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo prac elektrycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Węgrzyn <Boguslaw.Wegrzyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza nt. problematyki bezpieczeństwa wykonywania prac elektrycznych w aspekcie narażeń zdrowia i bezpiecznych warunków pracy urządzeń i instalacji elektrycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności stosowania i zrozumienia przepisów bhp, zapoznanie studentów z wymaganiami szczegółowymi najważniejszych dokumentów prawnych z dziedziny bhp. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przepisy (ustawy, rozporządzenia, normy) dotyczące bezpieczeństwa prowadzenia prac elektrycznych. | 2 |
T-W-2 | Zagrożenia i narażenia bezpieczeństwa i higieny prac elektrycznych. | 2 |
T-W-3 | Ochrona przeciwpożarowa i przeciwporażeniowa. Instytucje upoważnione do wydawania i kontroli przepisów bhp. | 2 |
T-W-4 | Skutki przepływu prądu przez organizm ludzki - procedury ratowania osób porażonych (pomoc przedlekarska). | 3 |
T-W-5 | Określanie i kwantyfikacja ryzyka bhp. Oznakowanie CE, HAR i B. | 2 |
T-W-6 | Organizowanie prac elektrycznych - wymagania kwalifikacyjne pracowników. Bezpieczeństwo prac przy urządzeniach komputerowych. Środki ochrony osobistej i zbiorowej. | 3 |
T-W-7 | Obowiązki bhp przedsiębiorstwa i pracownika. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego. Ocena bieżącej aktywności studenta na zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny oraz ocena bieżącej aktywności studentów na wykładzie w formie testów. |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_O01-01_U16 Student potrafi przygotować, wykonywać i prowadzić prace elektryczne zgodnie z zasadami bhp i instrukcjami stanowiskowymi pracy. | EL_2A_U16 | T2A_U13 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_O01-01_U16 Student potrafi przygotować, wykonywać i prowadzić prace elektryczne zgodnie z zasadami bhp i instrukcjami stanowiskowymi pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przygotować, wykonywać i prowadzić prace elektryczne zgodnie z zasadami bhp i instrukcjami stanowiskowymi pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawy, rozporządzenia i normy dotyczące problematyki bhp, wg wskazówek wykładowcy, 2012
Literatura dodatkowa
- Markiewicz H., Bezpieczeństwo w elektroenergetyce, WNT, Warszawa, 1999, Pierwsze
- Uczciwek T., Bezpieczeństwo i Higiena Pracy oraz Ochrona Przeciwpożarowa w Elektroenergetyce, COSiW SEP, Warszawa, 2003, I