Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Metodyka badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodyka badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Sikora <Ryszard.Sikora@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 27 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Podstawy elektrotechniki, elektrotechnika teoretyczna
W-3Fizyka
W-4Filozofia
W-5Znajomość procesów zachodzących podczas badań naukowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość prawa autorskiego, prawa patentowego
C-2Umiejętność badań naukowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Prawo autorskie1
T-W-2Prawo patentowe1
T-W-3Przygotowanie do badań naukowych.5
T-W-4Metoda nieinterwencyjna polegająca na obserwacji bez interwencji w obserwowane środowisko1
T-W-5Metody doświadczalne - materialne lub niematerialne doświadczenie umożliwia poznanie istoty zachodzących zjawisk lub stanu ośrodka.1
T-W-6Badanie statystyczne polegające na zbieraniu i analizie danych statystycznych1
T-W-7Badanie porównawcze polegające na porównaniu zjawisk lub stanu środowisk.1
T-W-8Badanie przypadków polegające na analizie przypadków w celu tworzenia uogólnień.1
T-W-9Krytyczna analiza źródeł w celu stwierdzenia ich stanu i tworzenia uogólnień.1
T-W-10Badanie ankietowe - zebranie danych w oparciu o stawiane pytania i formułowanie uogólnień.1
T-W-11Badania spekulacji - dochodzenie do wniosków na podstawie spekulacji.1
T-W-12Badania krytyczne polegające na poszukiwaniu niedoskonałości a następnie udoskonalaniu.1
T-W-13Burza mózgów polegająca na tworzeniu uogólnień w wyniku dyskusji.2
T-W-14Przykład badań naukowych w dziedzinie elektrotechniki teoretycznej2
T-W-15Przykład badań naukowych w dziedzinie NDT2
T-W-16Przykład badań naukowych w elektroenergetyce2
T-W-17Aspekty moralne badań naukowych3
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literaury23
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia40
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie pytań w trakcie wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_O09-02_W01
Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym.
EL_2A_W08T2A_W05, T2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_O09-02_U01
Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe.
EL_2A_U05, EL_2A_U16T2A_U05, T2A_U13C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_O09-02_K01
Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe.
EL_2A_K01, EL_2A_K02T2A_K01, T2A_K02, T2A_K07C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_O09-02_W01
Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym.
2,0
3,0Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_O09-02_U01
Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe.
2,0
3,0Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_O09-02_K01
Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe.
2,0
3,0Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieter Józef, Ogólne metody pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, 1967
  2. Nęcka Edward, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005
  3. Nęcka Edward, Inteligencja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003
  4. Wyniki badań naukowych wybranych grup badawczych, Wydział Elektryczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Żernicki Bogusław, Mózg, Ossolineum, 1983
  2. Howard Gardner, Mindy L. Kornhaber, Warren K. Wake, Inteligencja, WSiP, 2001
  3. Klawiter Andrzej, Formy aktywności umysłu, PWN, 2008
  4. McCleary Larry, Trening mózgu, Laurum, 2008
  5. Damasio Antonio, Jak umysł zyskał jaźń, Rebis, 2011
  6. Damasio Antonio, Błąd kartezjusza, Rebis, 2010
  7. Sun Tzu, Sun Pin, Sztuka wojny, Helion, 2008
  8. Joel Garreau, Radykalna ewolucja, Prószyński i s-ka, 2005
  9. Rutkowski Leszek, Metody i techniki sztucznej inteligencji, PWN, Warszawa, 2005
  10. Piegat Andrzej, Modelowanie rozmyte, EXIT, 1999
  11. Casacuberta David, Umysł, Świat książki, 2005
  12. Penrose Roger, Nowy umysł cesarza, PWN, Warszawa, 2000
  13. Jarosław Zieliński - internet, Praca naukowa, Wikidot.com, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawo autorskie1
T-W-2Prawo patentowe1
T-W-3Przygotowanie do badań naukowych.5
T-W-4Metoda nieinterwencyjna polegająca na obserwacji bez interwencji w obserwowane środowisko1
T-W-5Metody doświadczalne - materialne lub niematerialne doświadczenie umożliwia poznanie istoty zachodzących zjawisk lub stanu ośrodka.1
T-W-6Badanie statystyczne polegające na zbieraniu i analizie danych statystycznych1
T-W-7Badanie porównawcze polegające na porównaniu zjawisk lub stanu środowisk.1
T-W-8Badanie przypadków polegające na analizie przypadków w celu tworzenia uogólnień.1
T-W-9Krytyczna analiza źródeł w celu stwierdzenia ich stanu i tworzenia uogólnień.1
T-W-10Badanie ankietowe - zebranie danych w oparciu o stawiane pytania i formułowanie uogólnień.1
T-W-11Badania spekulacji - dochodzenie do wniosków na podstawie spekulacji.1
T-W-12Badania krytyczne polegające na poszukiwaniu niedoskonałości a następnie udoskonalaniu.1
T-W-13Burza mózgów polegająca na tworzeniu uogólnień w wyniku dyskusji.2
T-W-14Przykład badań naukowych w dziedzinie elektrotechniki teoretycznej2
T-W-15Przykład badań naukowych w dziedzinie NDT2
T-W-16Przykład badań naukowych w elektroenergetyce2
T-W-17Aspekty moralne badań naukowych3
27

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literaury23
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia40
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_O09-02_W01Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W08Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektrotechniki, elektroenergetyki, energoelektroniki i - w mniejszym stopniu – elektroniki, telekomunikacji, informatyki i automatyki oraz rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Znajomość prawa autorskiego, prawa patentowego
C-2Umiejętność badań naukowych
Treści programoweT-W-1Prawo autorskie
T-W-2Prawo patentowe
T-W-3Przygotowanie do badań naukowych.
T-W-4Metoda nieinterwencyjna polegająca na obserwacji bez interwencji w obserwowane środowisko
T-W-5Metody doświadczalne - materialne lub niematerialne doświadczenie umożliwia poznanie istoty zachodzących zjawisk lub stanu ośrodka.
T-W-6Badanie statystyczne polegające na zbieraniu i analizie danych statystycznych
T-W-7Badanie porównawcze polegające na porównaniu zjawisk lub stanu środowisk.
T-W-8Badanie przypadków polegające na analizie przypadków w celu tworzenia uogólnień.
T-W-9Krytyczna analiza źródeł w celu stwierdzenia ich stanu i tworzenia uogólnień.
T-W-10Badanie ankietowe - zebranie danych w oparciu o stawiane pytania i formułowanie uogólnień.
T-W-11Badania spekulacji - dochodzenie do wniosków na podstawie spekulacji.
T-W-12Badania krytyczne polegające na poszukiwaniu niedoskonałości a następnie udoskonalaniu.
T-W-13Burza mózgów polegająca na tworzeniu uogólnień w wyniku dyskusji.
T-W-14Przykład badań naukowych w dziedzinie elektrotechniki teoretycznej
T-W-15Przykład badań naukowych w dziedzinie NDT
T-W-16Przykład badań naukowych w elektroenergetyce
T-W-17Aspekty moralne badań naukowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie pytań w trakcie wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_O09-02_U01Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces kształcenia
EL_2A_U16Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym lub laboratoriach badawczych oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Znajomość prawa autorskiego, prawa patentowego
C-2Umiejętność badań naukowych
Treści programoweT-W-1Prawo autorskie
T-W-2Prawo patentowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie pytań w trakcie wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_O09-02_K01Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_K01Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały przedstawiając różne punkty widzenia
EL_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Znajomość prawa autorskiego, prawa patentowego
C-2Umiejętność badań naukowych
Treści programoweT-W-4Metoda nieinterwencyjna polegająca na obserwacji bez interwencji w obserwowane środowisko
T-W-5Metody doświadczalne - materialne lub niematerialne doświadczenie umożliwia poznanie istoty zachodzących zjawisk lub stanu ośrodka.
T-W-6Badanie statystyczne polegające na zbieraniu i analizie danych statystycznych
T-W-7Badanie porównawcze polegające na porównaniu zjawisk lub stanu środowisk.
T-W-8Badanie przypadków polegające na analizie przypadków w celu tworzenia uogólnień.
T-W-9Krytyczna analiza źródeł w celu stwierdzenia ich stanu i tworzenia uogólnień.
T-W-10Badanie ankietowe - zebranie danych w oparciu o stawiane pytania i formułowanie uogólnień.
T-W-11Badania spekulacji - dochodzenie do wniosków na podstawie spekulacji.
T-W-12Badania krytyczne polegające na poszukiwaniu niedoskonałości a następnie udoskonalaniu.
T-W-13Burza mózgów polegająca na tworzeniu uogólnień w wyniku dyskusji.
T-W-14Przykład badań naukowych w dziedzinie elektrotechniki teoretycznej
T-W-15Przykład badań naukowych w dziedzinie NDT
T-W-16Przykład badań naukowych w elektroenergetyce
T-W-17Aspekty moralne badań naukowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie pytań w trakcie wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe.
3,5
4,0
4,5
5,0