Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i Telekomunikacja (S2)
specjalność: Systemy Telekomunikacyjne

Sylabus przedmiotu Łączność optyczno-radiowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i Telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Łączność optyczno-radiowa
Specjalność Systemy Telekomunikacyjne
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Gajda <Jerzy.Gajda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zna podstawy telekomunikacji, systemy telekomunikacyjne oraz sieci telekomunikacyjne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ideą sieci optyczno- radiowej - strukturą sieci światłowodowo-radiowej, transmisją sygnałów mikrofalowych.
C-2Zapoznanie studentów z przykładami systemów HFR.
C-3Analiza studium przypadku dotyczącego sieci RoF
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania sieci światłowodowo - radiowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonywanie zadań cząstkowych z zakresu projektowania sieci radiowo-światłowodowych. Zadania projektowe realizowane z wykorzystaniem wspomagających programów komputerowych.13
T-P-2Zaliczenie zadań projektowych.2
15
wykłady
T-W-1Struktury łącz, cyfrowe łącza światłowodowe,sieci bezprzewodowe, multipleksacja i demultipleksacja.4
T-W-2Idea sieci optyczno- radiowej - struktura sieci światłowodowo-radiowej, transmisja sygnałów mikrofalowych, optyczna generacja sygnałów mikrofalowych.2
T-W-3Idea sieci optyczno- radiowej - zalety systemów światłowodowo - radiowych, systemy radiowo-światłowodowe – przykłady.2
T-W-4Rodzaje linii przesyłowych w systemach HFR, topologie systemów HFR.2
T-W-5Systemy radiowo-światłowodowe – przykłady.2
T-W-6Integracja GSM w systemie HFR.2
T-W-7Budowa systemów HFR.2
T-W-8Zastosowanie światłowodów plastikowych w systemach RoF.2
T-W-9Studium przypadku - ogólny schemat blokowy łącza RoF w kierunku do abonenta, wpływ dyspersji chromatycznej na łącze RoF.2
T-W-10Studium przypadku - modulacja z wykorzystaniem modulatora elektroabsorpcyjnego, schemat zastępczy odbiornika.2
T-W-11Studium przypadku - wybór systemu do transmisji w dół łącza HFR, analiza wpływu modulacji dwuwstęgowej i jednowstęgowej na zasięg transmisji, dobór parametrów modulatora elektroabsorpcyjnego.2
T-W-12Studium przypadku -projekt systemu spełniającego sformułowane na wstępie założenia.4
T-W-13Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Praca poza godzinami zajęć.10
A-P-3Wykonanie opracowań zadań projektowych.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
M-3Zajęcia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia wystawiana na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po zakończeniu zajęć projektowych na podstawie wykonanego zadania projektowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_2A_D.ST03_W01
Zna ideę budowy sieci optyczno- radiowej oraz strukturę sieci światłowodowo-radiowej, potrafi omówić zasadę działania sieci RoF, potrafi przeanalizować przykłady sieci tego typu, zna trendy rozwojowe sieci RoF.
ET_2A_W04, ET_2A_W08, ET_2A_W10T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-W-13M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_2A_D.ST03_U01
Potrafi zaprojektować system radiowo - światłowodowy z uwzględnieniem kryteriów użytkowych, ekonomicznych i prawnych, posiada umiejętności pozwalające na wdrażanie rozwiązań innowacyjnych.
ET_2A_U08, ET_2A_U13, ET_2A_U16, ET_2A_U20T2A_U07, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18C-4T-P-1, T-P-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_2A_D.ST03_W01
Zna ideę budowy sieci optyczno- radiowej oraz strukturę sieci światłowodowo-radiowej, potrafi omówić zasadę działania sieci RoF, potrafi przeanalizować przykłady sieci tego typu, zna trendy rozwojowe sieci RoF.
2,0
3,0Student zna ideę budowy sieci optyczno- radiowej oraz strukturę sieci światłowodowo-radiowej, potrafi omówić zasadę działania sieci RoF, potrafi przeanalizować przykład sieci tego typu, zna trendy rozwojowe sieci RoF.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_2A_D.ST03_U01
Potrafi zaprojektować system radiowo - światłowodowy z uwzględnieniem kryteriów użytkowych, ekonomicznych i prawnych, posiada umiejętności pozwalające na wdrażanie rozwiązań innowacyjnych.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować system radiowo - światłowodowy z uwzględnieniem kryteriów użytkowych, ekonomicznych i prawnych, posiada umiejętności pozwalające na wdrażanie rozwiązań innowacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Siuzdak J., Systemy i sieci fotoniczne, WKŁ, Warszawa, 2009, 1
  2. Nowicki K., Woźniak J., Przewodowe i bezprzewodowe sieci LAN, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002, 1
  3. Masuduzzaman Bakaul, Technologies for DWDM Millimetre-Wave Fibre-Radio Networks, Centre for Ultra-Broadband Information Networks (CUBIN) Department of Electrical and Electronic Engineering, The University of Melbourne, VIC 3010, Melbourne, 2006
  4. Rosa C. Torres Román, 1 PROJECTE FI DE CARRERA HYBRID FIBER RADIO NETWORKS: NEW CONCEPTS AND TECHNOLOGIES, Universitat Politecnica de Catalunya, Catalunya, 2010
  5. Case Study – Experimental 60 GHz fiber-radio link, ENST Bretagne Télécom Bretagne, 2003
  6. Case Study – Experimental 60 GHz fiber-radio link Model answer, ENST Bretagne Télécom Bretagne, 2003

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonywanie zadań cząstkowych z zakresu projektowania sieci radiowo-światłowodowych. Zadania projektowe realizowane z wykorzystaniem wspomagających programów komputerowych.13
T-P-2Zaliczenie zadań projektowych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktury łącz, cyfrowe łącza światłowodowe,sieci bezprzewodowe, multipleksacja i demultipleksacja.4
T-W-2Idea sieci optyczno- radiowej - struktura sieci światłowodowo-radiowej, transmisja sygnałów mikrofalowych, optyczna generacja sygnałów mikrofalowych.2
T-W-3Idea sieci optyczno- radiowej - zalety systemów światłowodowo - radiowych, systemy radiowo-światłowodowe – przykłady.2
T-W-4Rodzaje linii przesyłowych w systemach HFR, topologie systemów HFR.2
T-W-5Systemy radiowo-światłowodowe – przykłady.2
T-W-6Integracja GSM w systemie HFR.2
T-W-7Budowa systemów HFR.2
T-W-8Zastosowanie światłowodów plastikowych w systemach RoF.2
T-W-9Studium przypadku - ogólny schemat blokowy łącza RoF w kierunku do abonenta, wpływ dyspersji chromatycznej na łącze RoF.2
T-W-10Studium przypadku - modulacja z wykorzystaniem modulatora elektroabsorpcyjnego, schemat zastępczy odbiornika.2
T-W-11Studium przypadku - wybór systemu do transmisji w dół łącza HFR, analiza wpływu modulacji dwuwstęgowej i jednowstęgowej na zasięg transmisji, dobór parametrów modulatora elektroabsorpcyjnego.2
T-W-12Studium przypadku -projekt systemu spełniającego sformułowane na wstępie założenia.4
T-W-13Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Praca poza godzinami zajęć.10
A-P-3Wykonanie opracowań zadań projektowych.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_2A_D.ST03_W01Zna ideę budowy sieci optyczno- radiowej oraz strukturę sieci światłowodowo-radiowej, potrafi omówić zasadę działania sieci RoF, potrafi przeanalizować przykłady sieci tego typu, zna trendy rozwojowe sieci RoF.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_2A_W04Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie elementów i urządzeń wchodzących w skład sieci telekomunikacyjnych, w tym sieci bezprzewodowych.
ET_2A_W08Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie analizy i modelowania układów wysokiej częstotliwości, ma uporządkowaną wiedzę w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.
ET_2A_W10Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektroniki i telekomunikacji oraz – w mniejszym stopniu – teleinformatyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ideą sieci optyczno- radiowej - strukturą sieci światłowodowo-radiowej, transmisją sygnałów mikrofalowych.
C-2Zapoznanie studentów z przykładami systemów HFR.
C-3Analiza studium przypadku dotyczącego sieci RoF
Treści programoweT-W-1Struktury łącz, cyfrowe łącza światłowodowe,sieci bezprzewodowe, multipleksacja i demultipleksacja.
T-W-3Idea sieci optyczno- radiowej - zalety systemów światłowodowo - radiowych, systemy radiowo-światłowodowe – przykłady.
T-W-5Systemy radiowo-światłowodowe – przykłady.
T-W-4Rodzaje linii przesyłowych w systemach HFR, topologie systemów HFR.
T-W-7Budowa systemów HFR.
T-W-9Studium przypadku - ogólny schemat blokowy łącza RoF w kierunku do abonenta, wpływ dyspersji chromatycznej na łącze RoF.
T-W-10Studium przypadku - modulacja z wykorzystaniem modulatora elektroabsorpcyjnego, schemat zastępczy odbiornika.
T-W-11Studium przypadku - wybór systemu do transmisji w dół łącza HFR, analiza wpływu modulacji dwuwstęgowej i jednowstęgowej na zasięg transmisji, dobór parametrów modulatora elektroabsorpcyjnego.
T-W-2Idea sieci optyczno- radiowej - struktura sieci światłowodowo-radiowej, transmisja sygnałów mikrofalowych, optyczna generacja sygnałów mikrofalowych.
T-W-12Studium przypadku -projekt systemu spełniającego sformułowane na wstępie założenia.
T-W-8Zastosowanie światłowodów plastikowych w systemach RoF.
T-W-6Integracja GSM w systemie HFR.
T-W-13Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia wystawiana na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna ideę budowy sieci optyczno- radiowej oraz strukturę sieci światłowodowo-radiowej, potrafi omówić zasadę działania sieci RoF, potrafi przeanalizować przykład sieci tego typu, zna trendy rozwojowe sieci RoF.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_2A_D.ST03_U01Potrafi zaprojektować system radiowo - światłowodowy z uwzględnieniem kryteriów użytkowych, ekonomicznych i prawnych, posiada umiejętności pozwalające na wdrażanie rozwiązań innowacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_2A_U08Potrafi ocenić i porównać rozwiązania projektowe z zakresu elektroniki i telekomunikacji ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne.
ET_2A_U13Potrafi projektować systemy elektroniczne lub układy fotoniczne przeznaczone do wybranych zastosowań, w tym systemy cyfrowego przetwarzania sygnałó w lub układy optycznego zapisu i przetwarzania informacji.
ET_2A_U16Potrafi integrować wiedzę z różnych źródeł, stosując podejście systemowe, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, w tym ekonomicznych i prawnych.
ET_2A_U20Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć w zakresie materiałów, elementów, metod projektowania i wytwarzania do projektowania i wytwarzania układów i systemów z zakresu elektroniki i telekomunikacji, zawierających rozwiązania o charakterze innowacyjnym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania sieci światłowodowo - radiowych.
Treści programoweT-P-1Wykonywanie zadań cząstkowych z zakresu projektowania sieci radiowo-światłowodowych. Zadania projektowe realizowane z wykorzystaniem wspomagających programów komputerowych.
T-P-2Zaliczenie zadań projektowych.
Metody nauczaniaM-3Zajęcia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po zakończeniu zajęć projektowych na podstawie wykonanego zadania projektowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować system radiowo - światłowodowy z uwzględnieniem kryteriów użytkowych, ekonomicznych i prawnych, posiada umiejętności pozwalające na wdrażanie rozwiązań innowacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0