Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i Telekomunikacja (S2)
specjalność: Systemy Telekomunikacyjne

Sylabus przedmiotu Zarządzanie przez jakość:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i Telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie przez jakość
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Węgrzyn <Boguslaw.Wegrzyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii i zarządzania przedsiębiorstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy i umiejętności związanych z opracowaniem dokumentacji i wdrożeniem Systemu Zarządzania Jakością oraz uwzględniania problematyki jakości produktu i doskonalenia procesu produkcyjnego w optymalizacji procesu produkcyjnego w aspekcie kosztów wytwarzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstwami. Rola jakości produktu i procesów wytwarzania w poprawie konkurencyjności przedsiębiorstwa.2
T-W-2Jakość - pojęcie, definicje, terminologia, cele i dziedziny zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. Zasady zarządzania przez jakość Deminga, Crosby i Jurana. 8 zasad zarządzania jakością.3
T-W-3System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001: 2008 - cele, wymagania, struktura i wdrożenie.5
T-W-4Korzyści z wdrożenia SZJ oraz koszty jakości.2
T-W-5Jakościowe modele doskonalenia przedsiębiorstwa TQM (model EFQM i PNJ) - analiza uwarunkowań ich wdrożenia w polskich przedsiębiorstwach. Zasady i metody oraz instrumentarium Zarządzania przez Jakość (TQM).3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład audytoryjny z wykorzystaniem technik audiowizualnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test (sprawdzian pisemny) oraz ocena aktywności studenta na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_2A_O05.2_W12
Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością w prowadzonej działalności gospodarczej w dziedzinie elektroniki i telekomunikacji
ET_2A_W12T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_2A_O05.2_K04
Student zna ogólne zasady zarządzania jakością i rozumie rolę jakośąci procesów wytwarzania i jakości produktu w osiąganiu korzystnych wyników ekonomicznych w działalności gospodarczej.
ET_2A_K04T2A_K05, T2A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_2A_O05.2_W12
Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością w prowadzonej działalności gospodarczej w dziedzinie elektroniki i telekomunikacji
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością w prowadzonej działalności gospodarczej w dziedzinie elektroniki i telekomunikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_2A_O05.2_K04
Student zna ogólne zasady zarządzania jakością i rozumie rolę jakośąci procesów wytwarzania i jakości produktu w osiąganiu korzystnych wyników ekonomicznych w działalności gospodarczej.
2,0
3,0Student zna ogólne zasady zarządzania jakością i rozumie rolę jakości procesów wytwarzania i jakości produktu w osiąganiu korzystnych wyników ekonomicznych w działalności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miesięcznik, Problemy Jakości, Sigma-Not, Warszawa, 2011, 1-12
  2. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., PWN, Warszawa, 1998, I

Literatura dodatkowa

  1. Norma, PN-ISO 9001: 2009 Systemy Zarządzania Jakością. Wymagania, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2009, pierwszy
  2. Jura J., Grynia M., Jakość, PWE, Warszawa, 1978, pierwszy

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstwami. Rola jakości produktu i procesów wytwarzania w poprawie konkurencyjności przedsiębiorstwa.2
T-W-2Jakość - pojęcie, definicje, terminologia, cele i dziedziny zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. Zasady zarządzania przez jakość Deminga, Crosby i Jurana. 8 zasad zarządzania jakością.3
T-W-3System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001: 2008 - cele, wymagania, struktura i wdrożenie.5
T-W-4Korzyści z wdrożenia SZJ oraz koszty jakości.2
T-W-5Jakościowe modele doskonalenia przedsiębiorstwa TQM (model EFQM i PNJ) - analiza uwarunkowań ich wdrożenia w polskich przedsiębiorstwach. Zasady i metody oraz instrumentarium Zarządzania przez Jakość (TQM).3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_2A_O05.2_W12Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością w prowadzonej działalności gospodarczej w dziedzinie elektroniki i telekomunikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_2A_W12Ma wiedzę z zakresu zarządzania projektami oraz form indywidualnej przedsiębiorczości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy i umiejętności związanych z opracowaniem dokumentacji i wdrożeniem Systemu Zarządzania Jakością oraz uwzględniania problematyki jakości produktu i doskonalenia procesu produkcyjnego w optymalizacji procesu produkcyjnego w aspekcie kosztów wytwarzania.
Treści programoweT-W-1Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstwami. Rola jakości produktu i procesów wytwarzania w poprawie konkurencyjności przedsiębiorstwa.
T-W-2Jakość - pojęcie, definicje, terminologia, cele i dziedziny zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. Zasady zarządzania przez jakość Deminga, Crosby i Jurana. 8 zasad zarządzania jakością.
T-W-3System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001: 2008 - cele, wymagania, struktura i wdrożenie.
T-W-4Korzyści z wdrożenia SZJ oraz koszty jakości.
T-W-5Jakościowe modele doskonalenia przedsiębiorstwa TQM (model EFQM i PNJ) - analiza uwarunkowań ich wdrożenia w polskich przedsiębiorstwach. Zasady i metody oraz instrumentarium Zarządzania przez Jakość (TQM).
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny z wykorzystaniem technik audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test (sprawdzian pisemny) oraz ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością w prowadzonej działalności gospodarczej w dziedzinie elektroniki i telekomunikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_2A_O05.2_K04Student zna ogólne zasady zarządzania jakością i rozumie rolę jakośąci procesów wytwarzania i jakości produktu w osiąganiu korzystnych wyników ekonomicznych w działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy prawidłowo identyfikując i rozstrzygając dylematy związane z wykonywaniem zawodu magistra inżyniera elektroniki i telekomunikacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy i umiejętności związanych z opracowaniem dokumentacji i wdrożeniem Systemu Zarządzania Jakością oraz uwzględniania problematyki jakości produktu i doskonalenia procesu produkcyjnego w optymalizacji procesu produkcyjnego w aspekcie kosztów wytwarzania.
Treści programoweT-W-1Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstwami. Rola jakości produktu i procesów wytwarzania w poprawie konkurencyjności przedsiębiorstwa.
T-W-2Jakość - pojęcie, definicje, terminologia, cele i dziedziny zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. Zasady zarządzania przez jakość Deminga, Crosby i Jurana. 8 zasad zarządzania jakością.
T-W-3System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001: 2008 - cele, wymagania, struktura i wdrożenie.
T-W-4Korzyści z wdrożenia SZJ oraz koszty jakości.
T-W-5Jakościowe modele doskonalenia przedsiębiorstwa TQM (model EFQM i PNJ) - analiza uwarunkowań ich wdrożenia w polskich przedsiębiorstwach. Zasady i metody oraz instrumentarium Zarządzania przez Jakość (TQM).
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny z wykorzystaniem technik audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test (sprawdzian pisemny) oraz ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna ogólne zasady zarządzania jakością i rozumie rolę jakości procesów wytwarzania i jakości produktu w osiąganiu korzystnych wyników ekonomicznych w działalności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0