Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 4,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy matematyki w zakresie szkoły średniej (wektory, podstawowe funkcje, rozwiązywanie równań) i potrafi je zastosować do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych.
W-2Zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej.
W-3Potrafi wykonać proste obliczenia posługując się komputerem lub kalkulatorem.
W-4Rozumie potrzebę kształcenia się.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z fizyki do rozwiązywania zadań przydatnych inżynierowi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej.10
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.6
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu.4
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.4
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.1
30
wykłady
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego.1
T-W-2Opis ruchu i elementy rachunku różniczkowego.4
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu, elementy rachunku całkowego.4
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej.2
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.3
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki.3
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.2
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.6
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.22
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.6
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.60
A-W-3Udział w konsultacjach.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.26
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych.
M-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_B02_W02
Ma wiedzę w zakresie podstaw mechaniki oraz elektryczności i magnetyzmu niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w elementach i układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz w ich otoczeniu.
ET_1A_W02T1A_W01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-3, T-A-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_B02_U06
Potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do opisu zjawisk i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
ET_1A_U06T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_B02_W02
Ma wiedzę w zakresie podstaw mechaniki oraz elektryczności i magnetyzmu niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w elementach i układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz w ich otoczeniu.
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie podstaw mechaniki oraz elektryczności i magnetyzmu niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w elementach i układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz w ich otoczeniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_B02_U06
Potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do opisu zjawisk i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
2,0
3,0Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do opisu zjawisk i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 2003
  2. K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Wróblewski A.K., Zakrzewski J.A., Wstęp do fizyki, PWN, Warszawa, 1990
  2. Orear, J., Fizyka, WNT, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej.10
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.6
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu.4
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.4
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego.1
T-W-2Opis ruchu i elementy rachunku różniczkowego.4
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu, elementy rachunku całkowego.4
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej.2
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.3
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki.3
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.2
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.6
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.22
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.6
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.60
A-W-3Udział w konsultacjach.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.26
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_B02_W02Ma wiedzę w zakresie podstaw mechaniki oraz elektryczności i magnetyzmu niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w elementach i układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz w ich otoczeniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę atomową oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w elementach i układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz w ich otoczeniu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z fizyki do rozwiązywania zadań przydatnych inżynierowi.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu.
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego.
T-W-2Opis ruchu i elementy rachunku różniczkowego.
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu, elementy rachunku całkowego.
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej.
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki.
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych.
M-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie podstaw mechaniki oraz elektryczności i magnetyzmu niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w elementach i układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz w ich otoczeniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_B02_U06Potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do opisu zjawisk i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych, a także prostych systemów telekomunikacyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z fizyki do rozwiązywania zadań przydatnych inżynierowi.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu.
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do opisu zjawisk i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0