Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do elektroniki i telekomunikacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wprowadzenie do elektroniki i telekomunikacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Gajda <Jerzy.Gajda@zut.edu.pl>, Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl>, Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Andrzej Niesterowicz <Andrzej.Niesterowicz@zut.edu.pl>, Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Żegliński <Grzegorz.Zeglinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy matematyki na poziomie szkoły sredniej (rachunek wektorowy, podstawowe funkcje, rozwiązywanie równań) i potrafi je zastosować do opisu zjawisk i rozwiązywania problemów.
W-2Zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej.
W-3Rozumie potrzebę kształcenia się.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie elementarnej wiedzy na temat wybranych zagadnień z podstaw elektroniki i telekomunikacji.
C-2Wyrobienie wybranych umiejętności praktycznych przydatnych w elektronice i telekomunikacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe wyposażenie laboratoryjne dla początkującego elektronika: standardowy zasilacz laboratoryjny napięcia stałego, multimetr, generator, funkcyjny, oscyloskop, płyta stykowa do montażu prototypowego.2
T-L-2Składanie, uruchamianie i testowanie prostych obwodów elektrycznych i elektronicznych na prototypowych płytach stykowych. Dobór elementów w obwodach elementów sygnalizacyjnych i wykonawczych (żarówki, diody LED, przekaźniki). Praktyczne użycie tranzystorów różnych typów. Generacja przebiegu prostokątnego. Wzmacniacz audio.4
T-L-3Zaliczanie pierwszej grupy ćwiczeń laboratoryjnych.1
T-L-4Badanie zjawiska całkowitego wewnętrznego odbicia.2
T-L-5Badanie transmisji światła w światłowodach.2
T-L-6Badanie podstawowych właściwości światłowodów telekomunikacyjnych.3
T-L-7Zaliczanie drugiej grupy ćwiczeń laboratoryjnych.1
15
wykłady
T-W-1Elektronika, jako dziedzina nauki i techniki. Dziedziny nauki i techniki pokrewne do elektroniki.2
T-W-2Etapy rozwoju elektroniki. Podstawowe osiągnięcia elektroniki w poszczególnych etapach rozwoju.2
T-W-3Rozwój, stan obecny i perspektywy mikroelektroniki.2
T-W-4Trendy rozwojowe współczesnej elektroniki.1
T-W-5Telekomunikacja jako dziedzina nauki i techniki. Podstawowe sieci i sytemy telekomunikacyjne.2
T-W-6Media transmisyjne w telekomunikacji. Specyfika transmisji przewodowej i bezprzewodowej.2
T-W-7Podstawowe urządzenia optoelektroniczne i fotoniczne w telekomunikacji.2
T-W-8Trendy rozwojowe współczesnej telekomunikacji.1
T-W-9Sprawdzian zaliczający.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach - wykonywanie doświadczeń.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć, poszerzanie wiedzy.22
A-L-3Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdań.20
A-L-4Udział w konsultacjach.3
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.25
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do sprawdzianu.18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian zaliczający
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C01_W01
Ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw oraz trendów rozwojowych elektroniki i telekomunikacji.
ET_1A_W07, ET_1A_W19T1A_W03, T1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C01_K03
Ma świadomość roli społecznej inżyniera. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą z zakresu elektroniki i telekomunikacji w sposób zrozumiały.
ET_1A_K06T1A_K07C-1T-W-1, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C01_W01
Ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw oraz trendów rozwojowych elektroniki i telekomunikacji.
2,0
3,0Student ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw oraz trendów rozwojowych elektroniki i telekomunikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C01_K03
Ma świadomość roli społecznej inżyniera. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą z zakresu elektroniki i telekomunikacji w sposób zrozumiały.
2,0
3,0Student ma świadomość roli społecznej inżyniera. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą z zakresu elektroniki i telekomunikacji w sposób zrozumiały.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Horowitz P., Hill W., Sztuka elektroniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, Tom 1 i 2
  2. Richard Read, Telekomunikacja, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe wyposażenie laboratoryjne dla początkującego elektronika: standardowy zasilacz laboratoryjny napięcia stałego, multimetr, generator, funkcyjny, oscyloskop, płyta stykowa do montażu prototypowego.2
T-L-2Składanie, uruchamianie i testowanie prostych obwodów elektrycznych i elektronicznych na prototypowych płytach stykowych. Dobór elementów w obwodach elementów sygnalizacyjnych i wykonawczych (żarówki, diody LED, przekaźniki). Praktyczne użycie tranzystorów różnych typów. Generacja przebiegu prostokątnego. Wzmacniacz audio.4
T-L-3Zaliczanie pierwszej grupy ćwiczeń laboratoryjnych.1
T-L-4Badanie zjawiska całkowitego wewnętrznego odbicia.2
T-L-5Badanie transmisji światła w światłowodach.2
T-L-6Badanie podstawowych właściwości światłowodów telekomunikacyjnych.3
T-L-7Zaliczanie drugiej grupy ćwiczeń laboratoryjnych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elektronika, jako dziedzina nauki i techniki. Dziedziny nauki i techniki pokrewne do elektroniki.2
T-W-2Etapy rozwoju elektroniki. Podstawowe osiągnięcia elektroniki w poszczególnych etapach rozwoju.2
T-W-3Rozwój, stan obecny i perspektywy mikroelektroniki.2
T-W-4Trendy rozwojowe współczesnej elektroniki.1
T-W-5Telekomunikacja jako dziedzina nauki i techniki. Podstawowe sieci i sytemy telekomunikacyjne.2
T-W-6Media transmisyjne w telekomunikacji. Specyfika transmisji przewodowej i bezprzewodowej.2
T-W-7Podstawowe urządzenia optoelektroniczne i fotoniczne w telekomunikacji.2
T-W-8Trendy rozwojowe współczesnej telekomunikacji.1
T-W-9Sprawdzian zaliczający.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach - wykonywanie doświadczeń.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć, poszerzanie wiedzy.22
A-L-3Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdań.20
A-L-4Udział w konsultacjach.3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.25
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do sprawdzianu.18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C01_W01Ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw oraz trendów rozwojowych elektroniki i telekomunikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W07Ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie podstaw telekomunikacji, w tym metod i technologii generowania, przesyłania, przetwarzania i odbioru sygnałów w sieciach telekomunikacyjnych.
ET_1A_W19Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki i telekomunikacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie elementarnej wiedzy na temat wybranych zagadnień z podstaw elektroniki i telekomunikacji.
C-2Wyrobienie wybranych umiejętności praktycznych przydatnych w elektronice i telekomunikacji.
Treści programoweT-W-1Elektronika, jako dziedzina nauki i techniki. Dziedziny nauki i techniki pokrewne do elektroniki.
T-W-5Telekomunikacja jako dziedzina nauki i techniki. Podstawowe sieci i sytemy telekomunikacyjne.
T-W-6Media transmisyjne w telekomunikacji. Specyfika transmisji przewodowej i bezprzewodowej.
T-L-1Podstawowe wyposażenie laboratoryjne dla początkującego elektronika: standardowy zasilacz laboratoryjny napięcia stałego, multimetr, generator, funkcyjny, oscyloskop, płyta stykowa do montażu prototypowego.
T-L-3Zaliczanie pierwszej grupy ćwiczeń laboratoryjnych.
T-W-2Etapy rozwoju elektroniki. Podstawowe osiągnięcia elektroniki w poszczególnych etapach rozwoju.
T-W-3Rozwój, stan obecny i perspektywy mikroelektroniki.
T-W-4Trendy rozwojowe współczesnej elektroniki.
T-L-2Składanie, uruchamianie i testowanie prostych obwodów elektrycznych i elektronicznych na prototypowych płytach stykowych. Dobór elementów w obwodach elementów sygnalizacyjnych i wykonawczych (żarówki, diody LED, przekaźniki). Praktyczne użycie tranzystorów różnych typów. Generacja przebiegu prostokątnego. Wzmacniacz audio.
T-W-7Podstawowe urządzenia optoelektroniczne i fotoniczne w telekomunikacji.
T-W-8Trendy rozwojowe współczesnej telekomunikacji.
T-W-9Sprawdzian zaliczający.
T-L-4Badanie zjawiska całkowitego wewnętrznego odbicia.
T-L-5Badanie transmisji światła w światłowodach.
T-L-6Badanie podstawowych właściwości światłowodów telekomunikacyjnych.
T-L-7Zaliczanie drugiej grupy ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian zaliczający
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw oraz trendów rozwojowych elektroniki i telekomunikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C01_K03Ma świadomość roli społecznej inżyniera. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą z zakresu elektroniki i telekomunikacji w sposób zrozumiały.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć elektroniki i telekomunikacji oraz innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Przekazanie elementarnej wiedzy na temat wybranych zagadnień z podstaw elektroniki i telekomunikacji.
Treści programoweT-W-1Elektronika, jako dziedzina nauki i techniki. Dziedziny nauki i techniki pokrewne do elektroniki.
T-W-5Telekomunikacja jako dziedzina nauki i techniki. Podstawowe sieci i sytemy telekomunikacyjne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian zaliczający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość roli społecznej inżyniera. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą z zakresu elektroniki i telekomunikacji w sposób zrozumiały.
3,5
4,0
4,5
5,0