Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Sterowanie w układach robotycznych
Sylabus przedmiotu Układy sektorami afiniczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Układy sektorami afiniczne | ||
Specjalność | Systemy sterowania procesami przemysłowymi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sterowania i Pomiarów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Orłowski <Przemyslaw.Orlowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajmość zagadnień związanych z metodami optymalizacji na poziomie inżynierskim |
W-2 | Znajomość matematyki na poziomie inżynierskim |
W-3 | Znajomość metod matematycznych modelowania, teorii sterowania i systemów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z metodami wykorzystywanymi do tworzenia modeli sektorami afinicznych, modelowania przy ich pomocy wybranych układów rzeczywistych |
C-2 | Nabycie umiejętności wykorzystania istniejących narzędzi do wyznaczania regulatorów sektorami afinicznych oraz ich praktycznego wykorzystania do sterowania wybranymi obiektami rzeczywistymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wyznaczanie modelu i sterowania dla układu pojazdu na odcinkami liniowym wzgórzu. Analiza wpływu dyskretyzacji i różnych typów tarcia | 5 |
T-P-2 | Wyznaczanie przybliżonego modelu sektorami afinicznego i sterowania dla układu pojazdu na nieliniowym wzgórzu. Analiza wpływu ilości partycji modelu przybliżonego na własności sterowania wyznaczonego w oparciu o model przybliżony, aplikowanego do modelu nieliniowego | 6 |
T-P-3 | Wyznaczanie modelu sektorami afinicznego i sterowania dla układu aktywnej stabilizacji wahadła. Implementacja na obiekcie rzeczywistym | 8 |
T-P-4 | Wyznaczanie modelu sektorami afinicznego i sterowania dla układu sterowania wahadłem odwróconym. Implementacja na obiekcie rzeczywistym | 10 |
T-P-5 | Zaliczenie formy zajęć | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie | 1 |
T-W-2 | Pojęcia podstawowe - wprowadzenie do teorii wielościanów i programowania wieloparametrycznego | 3 |
T-W-3 | Modele liniowe i sektorami afiniczne - omówienie i przykłady. Konwersja modeli hybrydowych, aproksymacja modeli nieliniowych | 4 |
T-W-4 | Projektowanie sterowania dla układów sektorami afinicznych przy pomocy Multi Parametric Toolbox. Wybór funkcji kosztu, ograniczeń, definiowanie struktury problemu | 3 |
T-W-5 | Implementacja sterowania w czasie rzeczywistym | 3 |
T-W-6 | Zaliczenie formy zajęć | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-P-3 | Napisanie raportu z projektu | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie składanych projektów |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie projektów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C18_W01 Student zna kilka podstawowych narzędzi dla układów sektorami afinicznych. | AR_2A_W03, AR_2A_W04 | T2A_W03, T2A_W04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C18_U01 Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi dla układów sektorami afinicznych, oraz umie prezentować wyniki. | AR_2A_U03, AR_2A_U04 | T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16 | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C18_W01 Student zna kilka podstawowych narzędzi dla układów sektorami afinicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna kilka podstawowych narzędzi dla układów sektorami afinicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C18_U01 Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi dla układów sektorami afinicznych, oraz umie prezentować wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi dla układów sektorami afinicznych, oraz umie prezentować wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Multi-Parametric Toolbox (MPT) - Manual, Institut fur Automatik, ETH - Swiss Federal Institute of Technology, Zurich, 2006
- Pistikopoulos E.N. et. al., Multi-parametric model-based control theory and applications, Wiley-VCH, Weinheim, 2007