Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Elementy rachunkowości zarządczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy rachunkowości zarządczej | ||
Specjalność | Rachunkowość zarządcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie zasad rachunkowości |
W-2 | Znajomość zakresu tradycyjnego rachunku kosztów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej |
C-2 | Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych |
C-3 | Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności |
C-4 | Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie |
C-5 | Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Koszty i ich klasyfikacja | 2 |
T-A-2 | Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej | 3 |
T-A-3 | Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany | 3 |
T-A-4 | Procesowy rachunek kosztów | 3 |
T-A-5 | Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów | 3 |
T-A-6 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
T-A-7 | Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej | 2 |
T-A-8 | Krótkookresowe rachunki decyzyjne | 4 |
T-A-9 | Decyzyjny rachunek inwestycyjny | 4 |
T-A-10 | Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka | 2 |
T-A-11 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i zakres rachunkowości zarządczej | 2 |
T-W-2 | Pojęcie i kalsyfikacja kosztów do podejmowania decyzji | 2 |
T-W-3 | Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych | 3 |
T-W-4 | Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk" | 2 |
T-W-5 | Krótkookresowy rachunek decyzyjny | 2 |
T-W-6 | Decyzyjny rachunek inwestycyjny | 2 |
T-W-7 | Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań problemowych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczeniowe w formie pisemnej obejmujące zadania do rozwiązania |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania |
S-5 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D8/6_W01 Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej | Z_1A_W04, Z_1A_W07, Z_1A_W10 | S1A_W03, S1A_W06, S1A_W07 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1, S-3, S-4, S-5 |
Z_1A_D8/6_W02 Student posiada wiedzą na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji | Z_1A_W04, Z_1A_W07, Z_1A_W10 | S1A_W03, S1A_W06, S1A_W07 | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-3 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Z_1A_D8/6_W03 Student zna instrumentarium rachunkowości zarzadczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych | Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W09 | S1A_W06 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D8/6_U01 Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności | Z_1A_U01, Z_1A_U13, Z_1A_U14, Z_1A_U15, Z_1A_U16 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05 | C-3, C-4 | T-A-7, T-A-11, T-W-4 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Z_1A_D8/6_U02 Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej | Z_1A_U01, Z_1A_U13, Z_1A_U14, Z_1A_U15, Z_1A_U16 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05 | C-1, C-4, C-5 | T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Z_1A_D8/6_U03 Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | Z_1A_U01, Z_1A_U04, Z_1A_U13, Z_1A_U14, Z_1A_U16 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D8/6_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej | Z_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03 | C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-4 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
Z_1A_D8/6_K02 Student posiada zdolność pracy zespołowej | Z_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03 | C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-2, M-4 | S-1, S-2, S-5 |
Z_1A_D8/6_K03 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | Z_1A_K06 | S1A_K07 | C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D8/6_W01 Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej | 2,0 | Student nie zna istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości i zarzadzania oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej. |
3,0 | Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów. | |
3,5 | Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów. | |
4,0 | Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę. | |
4,5 | Student zna istotę rachunkowości zarzadczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę. | |
5,0 | Student zna istotę rachunkowości zarządczaj, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze oraz umie wskazać ich rolę w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania. | |
Z_1A_D8/6_W02 Student posiada wiedzą na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji. |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów. | |
4,5 | Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji. | |
5,0 | Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji. Zdobyta wiedza umożliwia mu wybór odpowiedniej odmiany rachunku kosztów dla danej jednostki. | |
Z_1A_D8/6_W03 Student zna instrumentarium rachunkowości zarzadczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych | 2,0 | Student nie zna krótkookresowych rachunków decyzyjnych, mierników i metod oceny projektów inwestycyjnych. |
3,0 | Student zna wybrane krótkookresowe rachunki decyzyjne, mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. | |
3,5 | Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna niektóre warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. | |
4,0 | Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. | |
4,5 | Student zna krotkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz zna mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D8/6_U01 Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności | 2,0 | Student nie potrafi analizować kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności. |
3,0 | Student potrafi z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz zna pojęcie analizy progu rentowności. | |
3,5 | Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz analizować z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. | |
4,0 | Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. | |
4,5 | Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze. | |
5,0 | Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
Z_1A_D8/6_U02 Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej | 2,0 | Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej. |
3,0 | Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić. | |
Z_1A_D8/6_U03 Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | 2,0 | Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych. |
3,0 | Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne. | |
3,5 | Student umie z pomocą rozwiązać wszyskie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne. | |
4,0 | Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źrółowych są niepełne. | |
4,5 | Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. | |
5,0 | Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D8/6_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej | 2,0 | Student nie posiada zdolności pracy samodzielnej. |
3,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów decyzyjnych. | |
3,5 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, przy czym jego decyzje nie zawsze są prawidłowe. | |
4,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. | |
4,5 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu. | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości. | |
Z_1A_D8/6_K02 Student posiada zdolność pracy zespołowej | 2,0 | Student nie posiada zdolności pracy w zespole. |
3,0 | Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
3,5 | Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
4,0 | Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
4,5 | Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
5,0 | Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór. | |
Z_1A_D8/6_K03 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
3,0 | Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,0 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,5 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. | |
5,0 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego. |
Literatura podstawowa
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
- Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWE, Warszawa, 2008
- Świderska G. K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006