Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie
Sylabus przedmiotu Ochrona przeciwpożarowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona przeciwpożarowa | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Michał Kiełsznia <Michal.Kielsznia@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie podstawowej wiedzy uzyskanej w ramach obowiązkowych szkoleń BHP. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studenta podstaw ochrony przeciwpożarowej oraz zasad i obowiązków w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego w przedsiębiorstwie. |
C-2 | Uzyskanie umiejętności w zakresie podstawowych czynności, jakie podejmuje się w typowych sytuacjach związanych z pożarem lub zagrożeniem pożarowym. |
C-3 | Wykształcenie postawy i kompetencji niezbędnych do przekazywania nabytej wiedzy w przyszłości pracownikom i współpracownikom oraz świadmości stałej uważności w zakresie zagrożeń pożarowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu pożarnictwa. | 3 |
T-K-2 | Obowiązki pracodawcy w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego. | 3 |
T-K-3 | Wyposażenie obowiązkowe zakładu pracy z uwzględnieniem specyfiki miejsca pracy. Drogi pożarowe i wymagania przeciwpożarowe dla obiektów. | 3 |
T-K-4 | Rodzaje środków gaśniczych, zakres stosowania. | 2 |
T-K-5 | Zasady profilaktyki przeciwpożarowej. Prace niebezpieczne pod względem pożarowym. | 2 |
T-K-6 | Zasady prowadzenia akcji gaśniczej i ratunkowej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-K-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i przygotowanie do dyskusji. | 9 |
A-K-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca (wykład, pogadanka, objaśnienie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy). |
M-3 | Metody aktywizujące (metoda przypadków, inscenizacja). |
M-4 | Metody eksponujące (film, ekspozycja). Pokaz połączony z przeżyciem. |
M-5 | Metody praktyczne (ćwiczenia, pokaz). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów w trakcie zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praca projektowa w formie interaktywnego referatu z elementami pokazu i symulacji zdarzeń. (Pokaz połączony z przeżyciem) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/11_W01 Podstawowa wiedza z zakresu organizacji działania przedsiębiorstw w zakresie higienicznych warunków pracy oraz organizacji pomocy przedlekarskiej. | Z_1A_W15 | S1A_W11 | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/11_U01 Organizacja pracy własnej i zespołu pod kątem przestrzegania zasad zbezpieczenia przeciwpożarowego oraz działania w nagłych wypadkach. | Z_1A_U03 | S1A_U02, S1A_U06 | C-2, C-3 | T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/11_K01 Rozumie konieczność kształtowania warunków pracy zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pożarowego oraz skalę zagrożenia dla życia i zdrowia pracowników. Jest świadom konieczności stałego podnoszenia kwalifikacji w tym zakresie. | Z_1A_K01, Z_1A_K08 | S1A_K01, S1A_K04, S1A_K06 | C-3 | T-K-5, T-K-6 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D2/11_W01 Podstawowa wiedza z zakresu organizacji działania przedsiębiorstw w zakresie higienicznych warunków pracy oraz organizacji pomocy przedlekarskiej. | 2,0 | Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy). | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D2/11_U01 Organizacja pracy własnej i zespołu pod kątem przestrzegania zasad zbezpieczenia przeciwpożarowego oraz działania w nagłych wypadkach. | 2,0 | Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D2/11_K01 Rozumie konieczność kształtowania warunków pracy zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pożarowego oraz skalę zagrożenia dla życia i zdrowia pracowników. Jest świadom konieczności stałego podnoszenia kwalifikacji w tym zakresie. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. |
Literatura podstawowa
- red. D. Koradecka, Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 1999
- Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdansk, 2011, i każde po podanym roku.
- PN-EN 13478:2002., Maszyny - Bezpieczeństwo - Zapobieganie pożarom i ochrona przeciwpożarowa.Maszyny - Bezpieczeństwo - Zapobieganie pożarom i ochrona przeciwpożarowa., 2002
Literatura dodatkowa
- Żuchowicki A., Ochrona przeciwpożarowa obiektów budowlanych w trakcie ich eksploatacji., Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2007
- red. Tuzimiek Z., Ochrona przeciwpożarowa w budownictwie : aktualne wymagania ochrony przeciwpożarowej dotyczące przedsięwzięć budowlanych, materiałów i instalacji z praktycznymi przykładami : praca zbiorowa, WEKA Wydaw. Informacji Zawodowej, Warszawa, 2003