Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Z_1A_C8_U01 | Student potrafi okreslić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Z_1A_U11 | posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji |
---|
Z_1A_U13 | potrafi określić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu |
Z_1A_U16 | prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania problemów z zakresu zarządzania i ekonomii |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | S1A_U02 | potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
S1A_U03 | potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U05 | prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U07 | analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studenta z zakresem rachunkowości, zasadami rachunkowości, funkcjami rachunkowości |
---|
C-2 | Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami rachunkowości : dokumentacja księgowa, księgi rachunkowe, konta i plan kont |
C-3 | Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem systemu informacyjnego rachunkowości - zakres informacji otrzymywanych z systemu informacyjnego rachunkowości |
C-4 | Zapoznanie studentów z zasadmi ewidencji składników majątkowych i wynikowych oraz przygotowanie studenta do prowadzenia ewidencji w systemie rachunkowości |
C-5 | Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami sprawozdania finansowego i zasadami ich sporzązdania. |
Treści programowe | T-W-1 | Pojęcie rachunkowości. Zasady rachunkowości. Forma ksiąg rachunkowych. Metody prowadzenia ksiąg rachunkowych |
---|
T-W-2 | Pojęcie konta. Funkcjonowanie kont bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie. |
T-W-3 | Funkcjonowanie kont wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczanie. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku
zysków i strat. |
T-W-4 | Informacje ogólne dotyczące pozycji aktywów. Aktywa trwałe. Środki pieniężne. Rozrachunki. Materiały i towary. |
T-W-5 | Informacje ogólne dotyczące pasywów. Kapitały, fundusze i rezerwy. Zobowiązania długoterminowe i zobowiązania krótkoterminowe |
T-W-6 | Przychody i koszty. |
T-W-7 | Wynik finansowy i jego rozliczenie. Zamknięcie roczne – istota, elementy, zasady, procedura. |
T-A-1 | Zasady klasyfikacji składników bilansu. Konstrukcja bilansu. Pojęcie konta. |
T-A-2 | Funkcjonowanie kont bilansowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach bilansowych. |
T-A-3 | Ewidencja na kontach bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie otwarcia i bilansie zamknięcia. Tworzenie zestawienia obrotów i sald kont bilansowych. |
T-A-4 | Funkcjonowanie kont wynikowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczenie |
T-A-5 | Ewidencja na kontach wynikowych. Tworzenie wyniku finansowego metodą kalkulacyjną. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat według wariantu kalkulacyjnego |
T-A-6 | Tworzenie wyniku finansowego metodą porównawczą. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat według wariantu porównawczego. |
T-A-7 | Zadania całościowe – Bilans otwarcia, księgowania operacji na kontach bilansowych i wynikowych, wynik finansowy wybraną metodą, bilans zamknięcia. Omówienie zasad zamknięcia rocznego ksiąg rachunkowych. |
Metody nauczania | M-1 | Wyklad informacyjny |
---|
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pisennych i ustnych pytań w trakcie zajęć |
---|
S-2 | Ocena formująca: Analiza rozwiązywanych samodzielnie przez studentów zadań z zakresu ewidencji opearcji gospodarczych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia w formie pisemnej obejmujące zadania z zakresu wyceny, ewidencji i ujmowania w systemie rachunkowości zdarzeń gospodarczych |
S-4 | Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach |
S-5 | Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zadania praktyczne z zakresu ewidencji oraz pytania teoretyczne |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w sprawozdaniach finansowych |
3,0 | Student ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat, przy czym proponowane przez niego rozwiązania nie zawsze są prawidłowe |
3,5 | Student ujmuje w księgach rachunkowych większość operacji bilansowych i wynikowych oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat |
4,0 | Student prawidłowo ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na ich podstawie sporządza zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych |
4,5 | Student prawidłowo ewidencjonuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych, sporządza na podstawie zapsiów w ksiegach rachunkowych zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat oraz interpretuje zawarte w nich informacje |
5,0 | Student rozwiązuje wszystkie, stanowiące przedmiot zajęć, problemy dokumentacyjne, ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w przedsiębiorstwie dobierając właściwe metody i narzędzia i analizując w tym zakresie normy prawne, a także interpretuje uzyskane wyniki |