Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarzadzanie i pośrednictwo w obrocie nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo publiczne i dowodzenie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo publiczne i dowodzenie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie roli i znaczenia bezpieczeństwa publicznego oraz działań na rzecz jego poprawy |
C-2 | Znajomość działalności struktur i organizacji odpowiedzialnych za utrzymanie bezpieczeństwa publicznego. |
C-3 | Zrozumienie natury zagrożeń i ryzyka ich wystąpienia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja i ocena zagrożeń bezpieczeństwa | 5 |
T-A-2 | Instytucje bezpieczeństwa wewnętrznego | 4 |
T-A-3 | Kształtowanie bezpiecznych przestrzeni publicznych | 2 |
T-A-4 | Planowanie i prowadzenie działań w przypadku wystąpienia zagrożeń | 2 |
T-A-5 | Profilaktyka w bezpieczeństwie publicznym | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie bezpieczeństwa i podstawowe kategorie bezpieczeństwa | 2 |
T-W-2 | Zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz zarzadzanie bezpieczeństwem | 2 |
T-W-3 | Elemety zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej | 2 |
T-W-4 | Instytucjonalny wymiar bezpieczeństwa publicznego | 2 |
T-W-5 | Instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego | 7 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie i prezentacja pracy z zakresu podmiotów bezpieczeńsytwa publicznego | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie i prezentacja zadań domowych z zakresu praktyki zarządzania bezpieczeństwem publicznym | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych realizowanych podczas audytoriów | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przygotowanie i prezentacja pracy z zakresu bezpieczeństwa publicznego |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń wykonywanych w grupach podczas audytoriów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie znaczenie bezpieczeństwa w życiu społecznym i gospodarczym oraz chrakteryzuje i wskazuje podstawowe kategorie zagrożeń bezpieczeństwa publicznego | Z_1A_W04, Z_1A_W05 | S1A_W03, S1A_W04 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Z_1A_C2_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna zakres działalności podstawowych instytucji bezpieczeństwa publicznego | Z_1A_W02, Z_1A_W04, Z_1A_W10 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W07 | C-2 | T-W-4, T-A-2 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje zagrożenia bezpieczeństwa i ocenia jego poziom | Z_1A_U01, Z_1A_U15 | S1A_U01, S1A_U04 | C-3 | T-W-2, T-A-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Z_1A_C2_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera odpowiednie instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego | Z_1A_U01, Z_1A_U15 | S1A_U01, S1A_U04 | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-5, T-A-4 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest świadomy swojej roli w kreowaniu bezpieczeństwa publicznego | Z_1A_K06, Z_1A_K09 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie znaczenie bezpieczeństwa w życiu społecznym i gospodarczym oraz chrakteryzuje i wskazuje podstawowe kategorie zagrożeń bezpieczeństwa publicznego | 2,0 | Student nie zna kategorii bezpieczeństwa i nie zna ich zagrożeń. |
3,0 | Student definiuje wybrane kategorie bezpieczeństwa i wskazuje na ich związek z działalnością organizacji. Student wymienia kategorie zagrożeń bezpieczeństwa. | |
3,5 | Student definiuje wybrane kategorie bezpieczeństwa i wskazuje na ich związek z działalnością organizacji. Student wymienia i krótko charakteryzuje kategorie zagrożeń bezpieczeństwa. | |
4,0 | Student definiuje różne kategorie bezpieczeństwa i wskazuje na związek niektórych z nich z działalnością organizacji. Student wymienia wiele kategorii zagrożeń bezpieczeństwa oraz określa wybrane powiązania pomiędzy zagrożeniami. | |
4,5 | Student definiuje różne kategorie bezpieczeństwa i wskazuje na ich związek z działalnością organizacji. Student wskazuje wiele kategorii zagrożeń bezpieczeństwa oraz określa wybrane powiązania pomiędzy zagrożeniami. Student charakteryzuje wpływ niektórych zagrożeń na działające organizacje | |
5,0 | Student definiuje kategorie bezpieczeństwa i wskazuje na ich związek z działalnością organizacji. Student wskazuje kategorie zagrożeń bezpieczeństwa i ich wzajemne powiązania oraz wpływ na działające organizacje | |
Z_1A_C2_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna zakres działalności podstawowych instytucji bezpieczeństwa publicznego | 2,0 | Student nie potrafi określić profil działalności wybranych instytucji bezpieczeństwa publicznego, nie dostrzega ich działalności w otoczeniu organizacji |
3,0 | Student potrafi określić profil działalności wybranych instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega ich działalność w otoczeniu organizacji | |
3,5 | Student chrakteryzuje profil działalności większości instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega działalność w otoczeniu organizacji | |
4,0 | Student chrakteryzuje profil działalności większości instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega działalność i wpływ wybranych instytucji na organizację i ich otoczenie | |
4,5 | Student chrakteryzuje profil działalności instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega działalność i wpływ wybranych instytucji na organizację i ich otoczenie | |
5,0 | Student chrakteryzuje profil działalności instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega działalność i wpływ tych instytucji na organizację i ich otoczenie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje zagrożenia bezpieczeństwa i ocenia jego poziom | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować zagrożeń bezpieczeństwa dla podmiotu, nie potrafi określić siły wpływu wybranych zagrożeń na bezpieczeństwo podmiotu. |
3,0 | Student określa podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa dla podmiotu, określa siłę wpływu wybranych zagrożeń na bezpieczeństwo podmiotu. | |
3,5 | Student określa podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa dla podmiotu, analizuje ich siłę wpływu na bezpieczeństwo podmiotu. | |
4,0 | Student jest w stanie określić podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa dla podmiotu, analizuje ich siłę wpływu oraz ocenia poziom bezpieczeństwa tego podmiotu | |
4,5 | Student określa zagrożenia bezpieczeństwa, analizuje siłę wpływu wybranych zagrożeń na wybrany podmiot oraz ocenia poziom bezpieczeństwa tego podmiotu | |
5,0 | Student określa zagrożenia bezpieczeństwa, analizuje ich siłę wpływu na wybrany podmiot oraz ocenia poziom bezpieczeństwa podmiotu | |
Z_1A_C2_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera odpowiednie instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia programów prewencyjnych oraz modelu przestrzeni bezpiecznej. Nie potrafi określić podstawowych działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń |
3,0 | Student rozumie znaczenie programów prewencyjnych oraz model przestrzeni bezpiecznej. Wykazuje się znajomością podstawowych działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń | |
3,5 | Student zna etapy i zasady tworzenia programów prewencyjnych. Charakteryzuje model przestrzeni bezpiecznej. Wykazuje się znajomością podstawowych działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń | |
4,0 | Student zna etapy i zasady tworzenia programów prewencyjnych oraz czynniki wpływające na jakość działań zapobiegawczych. Charakteryzuje model przestrzeni bezpiecznej. Wykazuje się znajomością podstawowych działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń | |
4,5 | Student zna etapy i zasady tworzenia programów prewencyjnych oraz czynniki wpływające na jakość działań zapobiegawczych. Charakteryzuje model przestrzeni bezpiecznej. Wykazuje się znajomością podstawowych planów działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń | |
5,0 | Student zna etapy i zasady tworzenia programów prewencyjnych oraz czynniki wpływające na jakość działań zapobiegawczych. Charakteryzuje model przestrzeni bezpiecznej. Wykazuje się znajomością podstawowych planów działań stosowanych w przypadku wystąpienia zagrożeń i potrafi odnieść je do organizacji i jej otoczenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest świadomy swojej roli w kreowaniu bezpieczeństwa publicznego | 2,0 | Student nie dostrzegadostrzega podstawowych zagrożeń bezpieczeństwa, Nie potrafi wskazać przykładu stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa |
3,0 | Student dostrzega podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa, potrafi przypisać przynajmniej jedną instytucję bezpieczeństwa, do przeciwdziałania temu zagrożeniu. Potrafi wskazać przykład stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa | |
3,5 | Student dostrzega zagrożenia bezpieczeństwa, potrafi przypisać przynajmniej jedną instytucję bezpieczeństwa, do przeciwdziałania temu zagrożeniu. Potrafi wskazać w swoim otoczeniu przykłady stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa | |
4,0 | Student dostrzega zagrożenia bezpieczeństwa, potrafi przypisać odpowiednie instytucje bezpieczeństwa, do przeciwdziałania tym zagrożeniom. Potrafi wskazać w swoim otoczeniu przykłady stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa | |
4,5 | Student dostrzega zagrożenia bezpieczeństwa, potrafi przypisać odpowiednie instytucje bezpieczeństwa, do przeciwdziałania tym zagrożeniom i zarządzania w przypadku ich uaktywnienia. Potrafi wskazać w swoim otoczeniu przykłady stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa | |
5,0 | Student dostrzega zagrożenia bezpieczeństwa, potrafi przypisać odpowiednie instytucje bezpieczeństwa, do przeciwdziałania tym zagrożeniom i zarządzania w przypadku ich uaktywnienia. Potrafi wskazać w swoim otoczeniu przykłady stosowania instrumentów zapewniania bezpieczeństwa oraz zaproponować nowe obszary zastosowania. |
Literatura podstawowa
- Sienkiewicz-Małyjurek K., Niczyporuk Z., Bezpieczeństwo publiczne. Zarys problematyki, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
- Urban A., Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, WAiP, Warszawa, 2009
- Kitler W., Skrabacz A., Bezpieczeństwo ludności cywilnej, Towarzystwo Wiedzy Obronnej, Warszawa, 2010
- Misiuk A., Administracja porządku i bezpieczeństwa publicznego, WAiP, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Nowak E., Zarządzanie kryzysowe w sytuacji zagrożeń niemilitarnych, AON, Warszawa, 2007
- Sulowski S., Brzeziński M. (red.), Bezpieczeństwo wewnętrzne państwa. Wybrane zagadnienia, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa, 2009