Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Przedsiębiorstwo w gospodarce opartej na wiedzy
Sylabus przedmiotu Kapitał społeczny w gospodarce opartej na wiedzy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kapitał społeczny w gospodarce opartej na wiedzy | ||
Specjalność | Przedsiębiorstwo w gospodarce opartej na wiedzy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii i socjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zidentyfikowanie czynników warunkujących rozwój społeczny i gospodarczy współczesnych społeczeństw |
C-2 | Uświadomienie sobie nieustających zmian na liście czynników wspierających ewoluujące gospodarki |
C-3 | Zrozumienie istoty i znaczenia kapitału społecznego niezbędnego w procesie sprawnego tworzenia i przekazywania wiedzy będącej kluczowym elementem gospodarki opartej na wiedzy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rola kapitału społecznego w procesie tworzenia i transferu wiedzy | 5 |
T-A-2 | Ekonomiczna wartość kapitału społecznego | 5 |
T-A-3 | Społeczeństwo obywatelskie jako tło kapitału społecznego | 5 |
T-A-4 | Poziom i jakość kapitału społecznego w Polsce | 5 |
T-A-5 | Poziom i jakość kapitału społecznego w krajach Unii Europejskiej | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Społeczno-ekonomiczny kontekst wiedzy | 5 |
T-W-2 | Kapitał ludzki a kapitał społeczny | 5 |
T-W-3 | Pomiar kapitału społecznego w gospodarce opartej na wiedzy | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w audytoriach | 25 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 20 |
A-A-3 | przygotowanie studium przypadku | 7 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 6 |
A-A-5 | zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-4 | zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające i metody problemowe, |
M-2 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-3 | wykład konwersatoryjny, objaśnienie, |
M-4 | dyskusja dydaktyczna, studia przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień |
S-3 | Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D7/6_W01 Posiada wiedzę dotyczącą źródeł i możliwości budowania kapitału społecznego | Z_1A_W01, Z_1A_W04, Z_1A_W05, Z_1A_W13 | S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W08 | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Z_1A_D7/6_W02 Posiada wiedzę dotyczącą kapitału społecznego i jego roli w rozwoju społeczno-gospodarczym | Z_1A_W01, Z_1A_W04, Z_1A_W11 | S1A_W01, S1A_W03, S1A_W07 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D7/6_U01 Posiada umiejetność identyfikowania czynników oddziałujących na funkcjonowanie gospodarki opartej na wiedzy | Z_1A_U01, Z_1A_U14 | S1A_U01, S1A_U03 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Z_1A_D7/6_U02 Potrafi ocenić rolę tzw. czynników miękkich w tym kapitału społecznego w rozwoju społecznym i gospodarczym współczesnych społeczeństw | Z_1A_U01, Z_1A_U04, Z_1A_U07, Z_1A_U14 | S1A_U01, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D7/6_K01 Chętny do współpracy i zorientowany na budowanie pozytywnych relacji pomiędzy członkami grupy | Z_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D7/6_W01 Posiada wiedzę dotyczącą źródeł i możliwości budowania kapitału społecznego | 2,0 | Nie zna pojęcia kapitału społecznego, a zatem również źródeł jego generowania i pomnażania |
3,0 | Zna pojęcie kapitału społecznego oraz źródła jego generowania i pomnażania | |
3,5 | Zna charakterystykę i wagę kluczowych determinant w budowaniu kapitału społecznego | |
4,0 | Zna charakterystykę i wagę w budowaniu kapitału społecznego różnorodnych czynników | |
4,5 | Ma wiedzę poszerzoną na temat mozliwości pomnażania i poprawiania jakosci kapitału społecznego | |
5,0 | Ma wiedzę pogłębioną w odniesieniu do stymulant i destymulant poziomu i jakości kapitału społecznego | |
Z_1A_D7/6_W02 Posiada wiedzę dotyczącą kapitału społecznego i jego roli w rozwoju społeczno-gospodarczym | 2,0 | Nie ma wiedzy na temat kategorii kapitału społecznego |
3,0 | Ma podstawową wiedzę na temat kapitału społecznego | |
3,5 | Ma wiedzę na temat kapitału społecznego i jego roli w rozwoju społeczno-gospodarczym | |
4,0 | Ma wiedzę na temat kapitału społecznego, jego kluczowych komponentów oraz roli jaką spełnia w rozwoju społeczno-gospodarczym | |
4,5 | Ma wiedzę na temat kapitału społecznego, jego kluczowych komponentów oraz roli jaką spełnia w rozwoju społeczno-gospodarczym. Zna również źródła jego generowania | |
5,0 | Ma wiedzę na temat kapitału społecznego, jego kluczowych komponentów oraz roli jaką spełnia w rozwoju społeczno-gospodarczym. Zna również źródła jego generowania. Ma więdzę dotyczącą poziomu i jakości kapitału społecznego w rzeczywistości gospodarczej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D7/6_U01 Posiada umiejetność identyfikowania czynników oddziałujących na funkcjonowanie gospodarki opartej na wiedzy | 2,0 | Nie potrafi wymienić kluczowych czynników warunkujacych rozwój gospodarki opartej na wiedzy |
3,0 | Potrafi wymienić i ocenić kluczowe czynniki warunkujące rozwój gospodarki opartej na wiedzy | |
3,5 | Potrafi wymienić szeroki wachlarz determinant rozwoju społeczno-gospodarczego oraz identyfikować te kluczowe z punktu widzenia gospodarki opartej na wiedzy | |
4,0 | Potrafi analizować poszczególne determinanty kapitału społecznego pod kątem ich przydatności w gospodarce opartej na wiedzy | |
4,5 | Potrafi uporządkować poszczególne determinanty kapitału społecznego pod kątem ich przydatności w gospodarce opartej na wiedzy | |
5,0 | Potrafi uporządkować poszczególne determinanty kapitału społecznego pod kątem ich przydatności w gospodarce opartej na wiedzy, twórczo myśleć i wskazywać nowe możliwości w odniesieniu do kapitału społecznego | |
Z_1A_D7/6_U02 Potrafi ocenić rolę tzw. czynników miękkich w tym kapitału społecznego w rozwoju społecznym i gospodarczym współczesnych społeczeństw | 2,0 | Nie potrafi zidentyfikować ani zinterpretować tzw. czynników miękkich warunkujących rozwój społeczno-gospodarczy |
3,0 | Potrafi zidentyfikować i zinterpretować tzw. czynniki miękkie warunkujące rozwój społeczno-gospodarczy | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i zinterpretować tzw. czynniki miękkie w tym kapitał społeczny, warunkujące rozwój społeczno-gospodarczy | |
4,0 | Potrafi ocenić rolę kapitału społecznego w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy | |
4,5 | Potrafi określić rolę kapitału społecznego w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy i ocenić poszczególne jego komponenty pod względem ważności | |
5,0 | Potrafi określić rolę kapitału społecznego w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy i ocenić poszczególne jego komponenty pod względem ważności, odnieść zdobytą wiedzę do rzeczywistości gospodarczej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D7/6_K01 Chętny do współpracy i zorientowany na budowanie pozytywnych relacji pomiędzy członkami grupy | 2,0 | Student nie wykazuje zainteresowania współpracą z pozostałymi studentami |
3,0 | Student jest zdolny do współpracy z pozostałymi studentami | |
3,5 | Student wykazuje zainteresowanie współpracą z pozostałymi członkami grupy dla osiagnięcia założonego celu | |
4,0 | Student jest chętny do pracy w grupie, potrafi także zachęcić innych do współpracy | |
4,5 | Student jest chętny do pracy w grupie, potrafi także zachęcić innych do współpracy, inspiruje grupę i potrafi koordynować jej prace | |
5,0 | Student jest chętny do pracy w grupie, potrafi także zachęcić innych do współpracy, inspiruje grupę, umiejętnie organizuje i koordynuje jej prace |
Literatura podstawowa
- Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław, 1997
- X, Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku, Wydawnictwo Komitetu Badań Naukowych, Warszawa, 2001
- Kaźmierczak T., Rymsza M. (red.), Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Zespół, Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego 2011-2020, MKiDN, Warszawa, 2011
- Trutkowski C., Mandes S., Kapitał społeczny w małych miastach, Warszawa, WN Scholar, 2005
- J. Czapiński i T. Panek (red.), Diagnoza Społeczna. Raporty, Warszawa, 2011, i poprzednie