Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Statystyczne metody analiz rynkowych dla gospodarki żywnościowej - przedmiot do wyboru II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyczne metody analiz rynkowych dla gospodarki żywnościowej - przedmiot do wyboru II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość matematyki z zakresu szkoły wyższej, statystyki opisowej oraz zagadnień ekonomicznych. |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętości: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, obliczać i interpretoawać miary poznane w ramach statystyki opisowej, posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi (Statgraphics i Statistica). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych |
C-2 | Umiejetność samodzielnego zaprojektowania prostych badan rynkowych począwszy od postawienia celów badawczych poprzez zgromadzenia odpowiednich danych statystycznych, analizę danych, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Obszary badań rynkowych: istota badań rynkowych, rodzaje badań rynkowych, pojęcia rynku – podstawowe podejścia w badaniach rynku, rynek i jego elementy. | 4 |
T-W-2 | Analiza struktury zjawisk rynkowych z wykorzystaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania oraz asymetrii na przykładzie rynku dla gosp. żywnościowej. | 6 |
T-W-3 | Analizawspółzależności zjawisk rynkowych w zależności od skal pomiarowych na przykładzie rynku dla gosp. żywnościowej. | 4 |
T-W-4 | Analiza rozwoju zjawisk rynkowych z wykorzystaniem miar służących badaniu zmian krótkookresowych (wskaźniki dynamiki) i długookresowych (modele trendu, analiza wahań sezonowych) na przykładzie rynku dla gosp. żywnościowej. | 4 |
T-W-5 | Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych na przykładzie rynku dla gosp. żywnościowej. | 4 |
T-W-6 | Zagadnienia pojemności rynku: metody obliczania pojemności rynku, a także zastosowanie wskaźników elastycznści popytu do określania wpływu cen i dochodów na popyt oraz pojemność rynku na przykładzie rynku dla gosp. żywnościowej. | 4 |
T-W-7 | Wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu na przykładzie rynku dla gosp. żywnościowej. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe. | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie projektu. | 10 |
A-W-5 | Uczestnictwo w zaliczeniu wykładu. | 1 |
A-W-6 | Uczestnictwo w zaliczeniu projektu. | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami obliczeń wykonanymi z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych pakietów statystycznych (Statgraphics, Statisica) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu z pytaniami otwartymi i jednokrotnego wyboru, sprawdzającymi wiedzę teoretyczną, umiejętność formułowania wniosków oraz logicznego myślenia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie umiejętności praktycznych na podstawie projektu wykonanego w grupach, dotyczącego wykorzystania metod statystycznych w analizach rynkowych dla gosp. żywnościowej - prezentacja i omówienie wniosków z przeprowadzonych badań. |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzenie w ramach konsultacji stopnia realizacji projektu, motywujące do dalszej pracy nad projektem. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O4/1_W01 posiada wiedzę dotyczącą istoty i rodzajów badań rynkowych, potrafi zdefiniować rynek i jego elementy, zna zagadnienia dotyczące pojemności rynku | Z_1A_W01, Z_1A_W02, Z_1A_W04, Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W07 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06 | C-1 | T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Z_1A_O4/1_W02 zna metody statystyczne stosowane w analizie struktury, współzalezności i dynamiki zjawisk rynkowych | Z_1A_W01, Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W09 | S1A_W01, S1A_W06 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Z_1A_O4/1_W03 zna wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu | Z_1A_W01, Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W09 | S1A_W01, S1A_W06 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O4/1_U01 potrafi zaprojektować proste badanie rynkowe począwszy od postawienia celów badawczych poprzez zgromadzenia odpowiednich danych statystycznych, analizę danych, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego. | Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U08, Z_1A_U12, Z_1A_U14 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O4/1_K01 opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej | Z_1A_K01, Z_1A_K02, Z_1A_K03, Z_1A_K05, Z_1A_K06, Z_1A_K09 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O4/1_W01 posiada wiedzę dotyczącą istoty i rodzajów badań rynkowych, potrafi zdefiniować rynek i jego elementy, zna zagadnienia dotyczące pojemności rynku | 2,0 | nie posiada wiedzy dotyczącej istoty i rodzajów badań rynkowych, nie potrafi zdefiniować rynku i jego elementów, nie zna zagadnień dotyczących pojemności rynku |
3,0 | posiada wąską wiedzę dotyczącą istoty i rodzajów badań rynkowych, definicji rynku i jego elementów oraz zagadnień dotyczących pojemności rynku | |
3,5 | posiada częściową wiedzę dotyczącą istoty i rodzajów badań rynkowych, definicji rynku i jego elementów oraz zagadnień dotyczących pojemności rynku | |
4,0 | posiada wiedzę dotyczącą istoty i rodzajów badań rynkowych, definicji rynku i jego elementów oraz zagadnień dotyczących pojemności rynku | |
4,5 | posiada szeroką wiedzę dotyczącą istoty i rodzajów badań rynkowych, definicji rynku i jego elementów oraz zagadnień dotyczących pojemności rynku | |
5,0 | posiada bardzo szeroką wiedzę dotyczącą istoty i rodzajów badań rynkowych, definicji rynku i jego elementów oraz zagadnień dotyczących pojemności rynku | |
Z_1A_O4/1_W02 zna metody statystyczne stosowane w analizie struktury, współzalezności i dynamiki zjawisk rynkowych | 2,0 | nie zna metod statystycznych stosowanych w analizie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk rynkowych |
3,0 | zna dostatecznie wybrane metody statystyczne stosowane w analizie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk rynkowych | |
3,5 | zna dość dobrze wybrane metody statystyczne stosowane w analizie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk rynkowych | |
4,0 | zna dobrze wybrane metody statystyczne stosowane w analizie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk rynkowych | |
4,5 | zna wszystkie metody statystyczne stosowane w analizie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk rynkowych | |
5,0 | zna bezbłędnie wszystkie metody statystyczne stosowane w analizie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk rynkowych | |
Z_1A_O4/1_W03 zna wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu | 2,0 | nie zna wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni związanych z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu |
3,0 | zna dostatecznie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu | |
3,5 | zna większość wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni związanych z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu | |
4,0 | zna dobrze większość wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni związanych z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu | |
4,5 | zna wszystkie wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni związanych z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu | |
5,0 | zna bezbłędnie wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni związanych z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O4/1_U01 potrafi zaprojektować proste badanie rynkowe począwszy od postawienia celów badawczych poprzez zgromadzenia odpowiednich danych statystycznych, analizę danych, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego. | 2,0 | nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania rynkowgo |
3,0 | potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować niektóre etapy prostego badania rynkowgo | |
3,5 | potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować większość etapów prostego badania rynkowgo | |
4,0 | potrafi samodzielnie zaprojektować większość etapów prostego badania rynkowgo | |
4,5 | potrafi samodzielnie zaprojektować proste badanie rynkowe | |
5,0 | potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować proste badanie rynkowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O4/1_K01 opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej | 2,0 | nie opanował zasad pracy indywidualnej i zespołowej |
3,0 | opanował zasady pracy indywidualnej i przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić indywidualne badanie rynku oraz zorganizować zespołowy projekt badawczy | |
3,5 | opanował zasady pracy indywidualnej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie rynku, a przy pomocy nauczyciela potrafi zorganizować zespołowy projekt badawczy | |
4,0 | opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie rynku i zorganizować zespołowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrazebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wstępnej analizy wyników | |
4,5 | opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie rynku i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrazebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wszechstronnej analizy wyników | |
5,0 | opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie rynku i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrazebne do rozwiązania sformułowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy wyników oraz wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych |
Literatura podstawowa
- Wolny R., Metody ilosciowe w badaniach rynku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2009
- Mynarski S., Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu Excel, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2006
- Mynarski S., Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2001
- Mynarski S., Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu STATISTICA, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2006
- Garczarczyk J., Ilościowe i jakościowe metody badania rynku. Pomiar i jego skuteczność, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2005
Literatura dodatkowa
- Grabinski T., Wydymus S., Zelias A., Metody taksonomii numerycznej w modelowaniu zjawisk społeczno– gospodarczych, PWN, Warszawa, 1989
- Jajuga K., Statystyczna analiza wielowymiarowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1993
- Nowak E., Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa, 1990
- Gatnar E. (red.), Walesiak M. (red.), Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2004