Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Socjologia pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologia pracy
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z socjologii.
W-2Znajomość lokalnego rynku pracy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauczenie zrozumienia zjawisk i procesów zachodzących w zespołach pracowniczych.
C-2Zapozna się z rolą pracy w procesach życia zbiorowego, pozna czynniki kształtujące osobowość pracownika, motywację pracownika.
C-3Ważne są umiejętności skutecznego komunikowania, negocjowania, pracy w zespole.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Definicje pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy. Obowiązki pracownika i pracodawcy. Działalność społeczno-zawodowa pracownika.2
T-K-2Modele poszczególnych stosunków pracy. Istota, rodzaje i źródła przywództwa. Przykłady typologii osobowości. Kierowanie zespołem pracowniczym i dezorganizacja zespołu pracowniczego. Hierarchia w przedsiębiorstwie, osobowość pracownika i jego znaczenie.2
T-K-3Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. Kultura przedsiębiorstwa. Umiejętności komunikacyjne jako fundament skutecznego działania w pracy.2
T-K-4Motywacje w pracy i ich znaczenie praktyczne. Hierarchia potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje.1
T-K-5Sposób organizacji procesów produkcyjnych w społeczeństwie. Obciążenia psychofizyczne, zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, lobbing. Innowacyjność, twórczość, zmiany wywołane konkurencją na rynku.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu.10
A-K-3Przygotowanie do dyskusji na temat wpływu osobowości jednostek na ich funkcjonowanie w zespołach pracowniczych.6
A-K-4Przygotowanie do zalicznia przedmiotu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Zajęcia konwersatoryjne o charakterze referatowo-dyskusyjnym
M-3Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ze sprawdzianu cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa - umiejętność komunikowania i negocjowania. Pokazanie prawidłowości obejmujących zachowania pracownicze.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_D2/3_W01
Student pozna podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy, a także obowiązki pracownika i pracodawcy.
ZN1_1A_W01, ZN1_1A_W06S1A_W01, S1A_W05C-3, C-2, C-1T-K-4, T-K-2, T-K-1, T-K-5, T-K-3M-3, M-2, M-1S-1, S-3, S-2
ZN1_1A_D2/3_W02
Pozna sposoby prowadzenia negocjacji – style negocjowania, m.in. tak potrzebne w codziennej pracy.
ZN1_1A_W06, ZN1_1A_W07S1A_W05, S1A_W06C-3, C-2, C-1T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-2, T-K-5M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_D2/3_U01
Posiada umiejętność kierowanie zespołem pracowniczym i przeciwdziała dezorganizacji zespołu pracowniczego.
ZN1_1A_U03, ZN1_1A_U07S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06, S1A_U08C-1, C-2, C-3T-K-4, T-K-1, T-K-2M-1, M-3, M-2S-3, S-2, S-1
ZN1_1A_D2/3_U02
Potrafi wskazać na hierarchię potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje. Posiada umiejętność zmotywowania pracownika do swojej pracy lub też nowego przedsięwzięcia.
ZN1_1A_U05, ZN1_1A_U17S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06C-1, C-3, C-2T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_D2/3_K01
Posiada kompetencje do wskazania na: obciążenia psychofizycznego, zmęczenia, wypalenia zawodowego, stressu, lobbingu. Potrafi temu zaradzić.
ZN1_1A_K01, ZN1_1A_K02, ZN1_1A_K06S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07C-2, C-3, C-1T-K-4, T-K-2, T-K-5, T-K-3, T-K-1M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_D2/3_W01
Student pozna podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy, a także obowiązki pracownika i pracodawcy.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie socjologii pracy i działalności społeczno-zawodowych pracownika, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZN1_1A_D2/3_W02
Pozna sposoby prowadzenia negocjacji – style negocjowania, m.in. tak potrzebne w codziennej pracy.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie socjologii pracy i działalności społeczno-zawodowych pracownika, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_D2/3_U01
Posiada umiejętność kierowanie zespołem pracowniczym i przeciwdziała dezorganizacji zespołu pracowniczego.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie socjologii pracy i działalności społeczno-zawodowych pracownika, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZN1_1A_D2/3_U02
Potrafi wskazać na hierarchię potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje. Posiada umiejętność zmotywowania pracownika do swojej pracy lub też nowego przedsięwzięcia.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie socjologii pracy i działalności społeczno-zawodowych pracownika, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_D2/3_K01
Posiada kompetencje do wskazania na: obciążenia psychofizycznego, zmęczenia, wypalenia zawodowego, stressu, lobbingu. Potrafi temu zaradzić.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie socjologii pracy i działalności społeczno-zawodowych pracownika, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Januszek H., Sikora J., Socjologia pracy, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2000
  2. Łucewicz J., Organizacyjne zachowania człowieka, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1999
  3. Sztumski J., Socjologia pracy, Wyd. GWSH, Katowice, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Manek A.M., Osobiste i społeczne aspekty pracy, Wyd., Lublin, 1997
  2. Sztompka P., Socjologia - analiza społeczeństwa, Wyd. Znak, Kraków, 2003

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Definicje pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy. Obowiązki pracownika i pracodawcy. Działalność społeczno-zawodowa pracownika.2
T-K-2Modele poszczególnych stosunków pracy. Istota, rodzaje i źródła przywództwa. Przykłady typologii osobowości. Kierowanie zespołem pracowniczym i dezorganizacja zespołu pracowniczego. Hierarchia w przedsiębiorstwie, osobowość pracownika i jego znaczenie.2
T-K-3Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. Kultura przedsiębiorstwa. Umiejętności komunikacyjne jako fundament skutecznego działania w pracy.2
T-K-4Motywacje w pracy i ich znaczenie praktyczne. Hierarchia potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje.1
T-K-5Sposób organizacji procesów produkcyjnych w społeczeństwie. Obciążenia psychofizyczne, zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, lobbing. Innowacyjność, twórczość, zmiany wywołane konkurencją na rynku.2
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu.10
A-K-3Przygotowanie do dyskusji na temat wpływu osobowości jednostek na ich funkcjonowanie w zespołach pracowniczych.6
A-K-4Przygotowanie do zalicznia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/3_W01Student pozna podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy, a także obowiązki pracownika i pracodawcy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
ZN1_1A_W06ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-3Ważne są umiejętności skutecznego komunikowania, negocjowania, pracy w zespole.
C-2Zapozna się z rolą pracy w procesach życia zbiorowego, pozna czynniki kształtujące osobowość pracownika, motywację pracownika.
C-1Celem przedmiotu jest nauczenie zrozumienia zjawisk i procesów zachodzących w zespołach pracowniczych.
Treści programoweT-K-4Motywacje w pracy i ich znaczenie praktyczne. Hierarchia potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje.
T-K-2Modele poszczególnych stosunków pracy. Istota, rodzaje i źródła przywództwa. Przykłady typologii osobowości. Kierowanie zespołem pracowniczym i dezorganizacja zespołu pracowniczego. Hierarchia w przedsiębiorstwie, osobowość pracownika i jego znaczenie.
T-K-1Podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Definicje pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy. Obowiązki pracownika i pracodawcy. Działalność społeczno-zawodowa pracownika.
T-K-5Sposób organizacji procesów produkcyjnych w społeczeństwie. Obciążenia psychofizyczne, zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, lobbing. Innowacyjność, twórczość, zmiany wywołane konkurencją na rynku.
T-K-3Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. Kultura przedsiębiorstwa. Umiejętności komunikacyjne jako fundament skutecznego działania w pracy.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna.
M-2Zajęcia konwersatoryjne o charakterze referatowo-dyskusyjnym
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ze sprawdzianu cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa - umiejętność komunikowania i negocjowania. Pokazanie prawidłowości obejmujących zachowania pracownicze.
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie socjologii pracy i działalności społeczno-zawodowych pracownika, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/3_W02Pozna sposoby prowadzenia negocjacji – style negocjowania, m.in. tak potrzebne w codziennej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W06ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
ZN1_1A_W07objaśnia znaczenie i sposoby gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-3Ważne są umiejętności skutecznego komunikowania, negocjowania, pracy w zespole.
C-2Zapozna się z rolą pracy w procesach życia zbiorowego, pozna czynniki kształtujące osobowość pracownika, motywację pracownika.
C-1Celem przedmiotu jest nauczenie zrozumienia zjawisk i procesów zachodzących w zespołach pracowniczych.
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Definicje pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy. Obowiązki pracownika i pracodawcy. Działalność społeczno-zawodowa pracownika.
T-K-3Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. Kultura przedsiębiorstwa. Umiejętności komunikacyjne jako fundament skutecznego działania w pracy.
T-K-4Motywacje w pracy i ich znaczenie praktyczne. Hierarchia potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje.
T-K-2Modele poszczególnych stosunków pracy. Istota, rodzaje i źródła przywództwa. Przykłady typologii osobowości. Kierowanie zespołem pracowniczym i dezorganizacja zespołu pracowniczego. Hierarchia w przedsiębiorstwie, osobowość pracownika i jego znaczenie.
T-K-5Sposób organizacji procesów produkcyjnych w społeczeństwie. Obciążenia psychofizyczne, zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, lobbing. Innowacyjność, twórczość, zmiany wywołane konkurencją na rynku.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna.
M-2Zajęcia konwersatoryjne o charakterze referatowo-dyskusyjnym
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ze sprawdzianu cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa - umiejętność komunikowania i negocjowania. Pokazanie prawidłowości obejmujących zachowania pracownicze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie socjologii pracy i działalności społeczno-zawodowych pracownika, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/3_U01Posiada umiejętność kierowanie zespołem pracowniczym i przeciwdziała dezorganizacji zespołu pracowniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U03potrafi organizować pracę własną i zespołu
ZN1_1A_U07potrafi wyjaśniać, przewidywać i wpływać na zachowania ludzi w organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie zrozumienia zjawisk i procesów zachodzących w zespołach pracowniczych.
C-2Zapozna się z rolą pracy w procesach życia zbiorowego, pozna czynniki kształtujące osobowość pracownika, motywację pracownika.
C-3Ważne są umiejętności skutecznego komunikowania, negocjowania, pracy w zespole.
Treści programoweT-K-4Motywacje w pracy i ich znaczenie praktyczne. Hierarchia potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje.
T-K-1Podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Definicje pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy. Obowiązki pracownika i pracodawcy. Działalność społeczno-zawodowa pracownika.
T-K-2Modele poszczególnych stosunków pracy. Istota, rodzaje i źródła przywództwa. Przykłady typologii osobowości. Kierowanie zespołem pracowniczym i dezorganizacja zespołu pracowniczego. Hierarchia w przedsiębiorstwie, osobowość pracownika i jego znaczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna.
M-2Zajęcia konwersatoryjne o charakterze referatowo-dyskusyjnym
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa - umiejętność komunikowania i negocjowania. Pokazanie prawidłowości obejmujących zachowania pracownicze.
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji
S-1Ocena formująca: Ocena ze sprawdzianu cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie socjologii pracy i działalności społeczno-zawodowych pracownika, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/3_U02Potrafi wskazać na hierarchię potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje. Posiada umiejętność zmotywowania pracownika do swojej pracy lub też nowego przedsięwzięcia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U05realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
ZN1_1A_U17wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie zrozumienia zjawisk i procesów zachodzących w zespołach pracowniczych.
C-3Ważne są umiejętności skutecznego komunikowania, negocjowania, pracy w zespole.
C-2Zapozna się z rolą pracy w procesach życia zbiorowego, pozna czynniki kształtujące osobowość pracownika, motywację pracownika.
Treści programoweT-K-2Modele poszczególnych stosunków pracy. Istota, rodzaje i źródła przywództwa. Przykłady typologii osobowości. Kierowanie zespołem pracowniczym i dezorganizacja zespołu pracowniczego. Hierarchia w przedsiębiorstwie, osobowość pracownika i jego znaczenie.
T-K-3Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. Kultura przedsiębiorstwa. Umiejętności komunikacyjne jako fundament skutecznego działania w pracy.
T-K-4Motywacje w pracy i ich znaczenie praktyczne. Hierarchia potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje.
T-K-5Sposób organizacji procesów produkcyjnych w społeczeństwie. Obciążenia psychofizyczne, zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, lobbing. Innowacyjność, twórczość, zmiany wywołane konkurencją na rynku.
T-K-1Podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Definicje pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy. Obowiązki pracownika i pracodawcy. Działalność społeczno-zawodowa pracownika.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Zajęcia konwersatoryjne o charakterze referatowo-dyskusyjnym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ze sprawdzianu cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa - umiejętność komunikowania i negocjowania. Pokazanie prawidłowości obejmujących zachowania pracownicze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie socjologii pracy i działalności społeczno-zawodowych pracownika, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/3_K01Posiada kompetencje do wskazania na: obciążenia psychofizycznego, zmęczenia, wypalenia zawodowego, stressu, lobbingu. Potrafi temu zaradzić.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K01jest przygotowany do uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
ZN1_1A_K02jest przygotowany do samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
ZN1_1A_K06jest przygotowany do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapozna się z rolą pracy w procesach życia zbiorowego, pozna czynniki kształtujące osobowość pracownika, motywację pracownika.
C-3Ważne są umiejętności skutecznego komunikowania, negocjowania, pracy w zespole.
C-1Celem przedmiotu jest nauczenie zrozumienia zjawisk i procesów zachodzących w zespołach pracowniczych.
Treści programoweT-K-4Motywacje w pracy i ich znaczenie praktyczne. Hierarchia potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje.
T-K-2Modele poszczególnych stosunków pracy. Istota, rodzaje i źródła przywództwa. Przykłady typologii osobowości. Kierowanie zespołem pracowniczym i dezorganizacja zespołu pracowniczego. Hierarchia w przedsiębiorstwie, osobowość pracownika i jego znaczenie.
T-K-5Sposób organizacji procesów produkcyjnych w społeczeństwie. Obciążenia psychofizyczne, zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, lobbing. Innowacyjność, twórczość, zmiany wywołane konkurencją na rynku.
T-K-3Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. Kultura przedsiębiorstwa. Umiejętności komunikacyjne jako fundament skutecznego działania w pracy.
T-K-1Podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Definicje pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy. Obowiązki pracownika i pracodawcy. Działalność społeczno-zawodowa pracownika.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia konwersatoryjne o charakterze referatowo-dyskusyjnym
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa - umiejętność komunikowania i negocjowania. Pokazanie prawidłowości obejmujących zachowania pracownicze.
S-1Ocena formująca: Ocena ze sprawdzianu cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie socjologii pracy i działalności społeczno-zawodowych pracownika, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5
4,0
4,5
5,0