Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Pedagogika czasu wolnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pedagogika czasu wolnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Kowalczyk-Kassyk <Agnieszka.Kowalczyk-Kassyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu człowieka w środowisku socjalizacyjnym pierwotnym i wtórnym (oparta na doświadczeniu).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znać podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
C-2Mieć podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w pedagogice i pedagogice czasu wolnego.
C-3Wskazywać obszary (dziedziny) możliwych zastosowań pedagogiki czasu wolnego w turystyce.
C-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
C-5Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pedagogika i pedagogika wolnego jako nauka, miejsce w systemie nauk, źródła i metody badań pedagogicznych - określenie warunków "kontraktów studenckich" (metoda projektów).1
T-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.2
T-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.1
T-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.1
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.2
T-W-6Motywacja aktywności turystycznej.2
T-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.2
T-W-8Typologia wczasowiczów i turystów.2
T-W-9Elementy warsztatu dydaktycznego jako środek oddziaływania intencjonalnego.1
T-W-10Prezentacja projektów studenckich i ich ocena.4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Przygotowanie do dyskusji związanej z wykładem - referaty tematyczne, opracowanie projektów i zadań zleconych przez nauczyciela, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć.30
A-W-3Udział w konsultacjach w celu np. weryfikacji postępów, doboru adekwatnej literatury, metodyki projektu.18
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe - wykład problemowy.
M-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach (stopień przygotowania do dyskusji).
S-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C3_W01
Zna podstawowe pojęcia z pedagogiki czasu wolnego.
TiR_1A_W01S1A_W01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3
TiR_1A_C3_W02
Zna znaczenie wychowawcze i zdrowotne wypoczynku (czasu wolnego).
TiR_1A_W10P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05C-3T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
TiR_1A_C3_W03
Ma podstawową wiedzę na temat roli środowisk wychowawczych.
TiR_1A_W02S1A_W02C-4T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C3_U01
Charakteryzuje podstawowe historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego podczas dyskusji związanej z wykładem.
TiR_1A_U01S1A_U01C-4T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3
TiR_1A_C3_U02
Wymienia psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości czasu wolnego, w sytuacji dyskusji dydaktycznej.
TiR_1A_U02, TiR_1A_U09P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U02C-4T-W-3, T-W-5M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3
TiR_1A_C3_U03
Opisuje rolę środowisk wychowawczych w wychowaniu do wczasów w czasie dyskusji dydaktycznej.
TiR_1A_U01S1A_U01C-4T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-9M-3, M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C3_K01
Dostrzega ograniczenia wynikające z indywidualnych stylów działania człowieka w kontekście pracy i wypoczynku, w sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela.
TiR_1A_K04S1A_K04C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3
TiR_1A_C3_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
TiR_1A_K01, TiR_1A_K02, TiR_1A_K06S1A_K01, S1A_K02, S1A_K06C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3
TiR_1A_C3_K03
Angażuje się w proces nauczania.
TiR_1A_K01S1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C3_W01
Zna podstawowe pojęcia z pedagogiki czasu wolnego.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
TiR_1A_C3_W02
Zna znaczenie wychowawcze i zdrowotne wypoczynku (czasu wolnego).
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
TiR_1A_C3_W03
Ma podstawową wiedzę na temat roli środowisk wychowawczych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C3_U01
Charakteryzuje podstawowe historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego podczas dyskusji związanej z wykładem.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
TiR_1A_C3_U02
Wymienia psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości czasu wolnego, w sytuacji dyskusji dydaktycznej.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
TiR_1A_C3_U03
Opisuje rolę środowisk wychowawczych w wychowaniu do wczasów w czasie dyskusji dydaktycznej.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C3_K01
Dostrzega ograniczenia wynikające z indywidualnych stylów działania człowieka w kontekście pracy i wypoczynku, w sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
TiR_1A_C3_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
TiR_1A_C3_K03
Angażuje się w proces nauczania.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Literatura podstawowa

  1. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, WSE, Warszawa, 2004
  2. Śliwiński W., Pedagogika czasu wolnego i jej związki z rekreacją, w: Teoria i metodyka rekreacji. Zagadnienia podstawowe., AWF Poznań, Poznań, 2001
  3. Winiarski R., problemy wychowania do rekreacji, w: Wstęp do teorii rekreacji, AWF Kraków, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 1996
  2. Obuchowski K., Przez galaktykę potrzeb, Zysk i S-ka, Poznań, 1995
  3. Kiełbasiewicz - Drozdowska I., Osobowościowe i społeczne uwarunkowania rekreacji, w: Teoria i metodyka rekreacji. Zagadnienia podstawowe., AWF Poznań, Poznań, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pedagogika i pedagogika wolnego jako nauka, miejsce w systemie nauk, źródła i metody badań pedagogicznych - określenie warunków "kontraktów studenckich" (metoda projektów).1
T-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.2
T-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.1
T-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.1
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.2
T-W-6Motywacja aktywności turystycznej.2
T-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.2
T-W-8Typologia wczasowiczów i turystów.2
T-W-9Elementy warsztatu dydaktycznego jako środek oddziaływania intencjonalnego.1
T-W-10Prezentacja projektów studenckich i ich ocena.4
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Przygotowanie do dyskusji związanej z wykładem - referaty tematyczne, opracowanie projektów i zadań zleconych przez nauczyciela, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć.30
A-W-3Udział w konsultacjach w celu np. weryfikacji postępów, doboru adekwatnej literatury, metodyki projektu.18
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_W01Zna podstawowe pojęcia z pedagogiki czasu wolnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Znać podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
C-2Mieć podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w pedagogice i pedagogice czasu wolnego.
C-3Wskazywać obszary (dziedziny) możliwych zastosowań pedagogiki czasu wolnego w turystyce.
C-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
C-5Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
Treści programoweT-W-1Pedagogika i pedagogika wolnego jako nauka, miejsce w systemie nauk, źródła i metody badań pedagogicznych - określenie warunków "kontraktów studenckich" (metoda projektów).
T-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.
T-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.
T-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład problemowy.
M-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach (stopień przygotowania do dyskusji).
S-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_W02Zna znaczenie wychowawcze i zdrowotne wypoczynku (czasu wolnego).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W10ma ogólną wiedzę na temat fizjologii i funkcjonowania organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-3Wskazywać obszary (dziedziny) możliwych zastosowań pedagogiki czasu wolnego w turystyce.
Treści programoweT-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.
T-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.
T-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.
T-W-8Typologia wczasowiczów i turystów.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład problemowy.
M-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach (stopień przygotowania do dyskusji).
S-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_W03Ma podstawową wiedzę na temat roli środowisk wychowawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02ma ogólną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
Treści programoweT-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład problemowy.
M-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_U01Charakteryzuje podstawowe historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego podczas dyskusji związanej z wykładem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
Treści programoweT-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.
T-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.
Metody nauczaniaM-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach (stopień przygotowania do dyskusji).
S-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_U02Wymienia psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości czasu wolnego, w sytuacji dyskusji dydaktycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U09potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
Treści programoweT-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.
Metody nauczaniaM-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach (stopień przygotowania do dyskusji).
S-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_U03Opisuje rolę środowisk wychowawczych w wychowaniu do wczasów w czasie dyskusji dydaktycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
Treści programoweT-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.
T-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.
T-W-8Typologia wczasowiczów i turystów.
T-W-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-W-9Elementy warsztatu dydaktycznego jako środek oddziaływania intencjonalnego.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_K01Dostrzega ograniczenia wynikające z indywidualnych stylów działania człowieka w kontekście pracy i wypoczynku, w sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
C-5Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
Treści programoweT-W-1Pedagogika i pedagogika wolnego jako nauka, miejsce w systemie nauk, źródła i metody badań pedagogicznych - określenie warunków "kontraktów studenckich" (metoda projektów).
T-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.
T-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.
T-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.
T-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.
T-W-8Typologia wczasowiczów i turystów.
T-W-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-W-9Elementy warsztatu dydaktycznego jako środek oddziaływania intencjonalnego.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład problemowy.
M-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_K02Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
TiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Mieć podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w pedagogice i pedagogice czasu wolnego.
C-3Wskazywać obszary (dziedziny) możliwych zastosowań pedagogiki czasu wolnego w turystyce.
C-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
C-5Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
Treści programoweT-W-1Pedagogika i pedagogika wolnego jako nauka, miejsce w systemie nauk, źródła i metody badań pedagogicznych - określenie warunków "kontraktów studenckich" (metoda projektów).
T-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.
T-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.
T-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.
T-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.
T-W-8Typologia wczasowiczów i turystów.
T-W-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-W-9Elementy warsztatu dydaktycznego jako środek oddziaływania intencjonalnego.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład problemowy.
M-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_K03Angażuje się w proces nauczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Znać podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
C-2Mieć podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w pedagogice i pedagogice czasu wolnego.
C-3Wskazywać obszary (dziedziny) możliwych zastosowań pedagogiki czasu wolnego w turystyce.
C-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
C-5Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
Treści programoweT-W-1Pedagogika i pedagogika wolnego jako nauka, miejsce w systemie nauk, źródła i metody badań pedagogicznych - określenie warunków "kontraktów studenckich" (metoda projektów).
T-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.
T-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.
T-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.
T-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.
T-W-8Typologia wczasowiczów i turystów.
T-W-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-W-9Elementy warsztatu dydaktycznego jako środek oddziaływania intencjonalnego.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład problemowy.
M-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach (stopień przygotowania do dyskusji).
S-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.