Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Wycena nieruchomości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wycena nieruchomości
Specjalność Wycena nieruchomości
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Stankowska <halinastankowska@hoga.pl>
Inni nauczyciele Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość metod i technik wyceny oraz pozyskiwania danych
W-2Posiadanie pogłębionej wiedzę z zakresu praw do nieruchomości
W-3Posiadanie umiejętności wyboru źródeł i gromadzenia danych dla potrzeb wyceny
W-4Znajomość definicji i rodzajów nieruchomości oraz podejść metod i technik wyceny
W-5Znajomość podsawowych cech rynku nieruchomości
W-6Znajomość podstaw ekonomii
W-7Znajomość metod statystyki opisowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozróżnianie rodzaju nieruchomości i ich części składowych
C-2Pojęcie celów szczególnych wyceny nieruchomości i sposobów szacowania wartości
C-3Zapoznanie ze sposobami wyceny nieruchomości specjalnych
C-4Przygotowanie prezentacji z wybranego przez studenta przypadku szacowania wartości dla róznych celów
C-5Przygotowanie do szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów
C-6Przygotowanie do szacowania wartości nieruchomości specjalnych i ograniczonych praw rzeczowych oraz zobowiązaniowych
C-7Przygotowanie do szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów
C-8Przygotowanie do szacowania wartości nieruchomości specjalnych i ograniczonych praw rzeczowych oraz zobowiązaniowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady szacowania wartości nieruchomości zabudowanych -mieszkaniowych4
T-A-2Przykłady szacowania nieruchomości zabudowanych obiektami handlowymi, usługowymi i przemysłowymi5
T-A-3Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych5
T-A-4Wycena nieruchomości przeznaczonych lub zajętych pod urządzenia infrastruktury technicznej i drogi4
T-A-5Szacowanie wartości dla potrzeb planistycznych i indywidualnego inwestora2
T-A-6Szacowanie wartości nakładów na nieruchomości2
T-A-7Wycena ograniczonych praw rzeczowych i zobowiazań umownych8
30
wykłady
T-W-1Wycena nieruchomości zurbanizowanych i zabytkowych3
T-W-2Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych3
T-W-3Wycena dla celów wynikających z ustawy o rachunkowości1
T-W-4Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością4
T-W-5Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych3
T-W-6Wycena masowa1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczetnictwo w zajęciach30
A-A-2Czytanie literatury i niezbędnych przepisów prawa15
A-A-3Przygotowanie do rozwiązywania zadań5
A-A-4Przgotowanie do kolokwiów20
A-A-5Przygotowanie do zajęć30
A-A-6Formułownie problemów szacowania wartości nieruchomości specjalnych i szczególnych20
120
wykłady
A-W-1Przygotowanie do egzaminu10
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Czytanie wskazanej literatury5
A-W-4Uczestnictwo w wykładach15
A-W-5Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-6Przygotowanie do egzaminu6
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ze sprawdzianu cząstkowego
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemu doboru metod wyceny
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego obliczania wartości według procesu czynności wyceny w zależności od zastosowanej metody
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie na ocenę

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D8/8_W01
Rozróżnia i definiuje rodzaje nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych
E_2A_W01S2A_W01C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-3S-1
E_2A_D8/8_W02
Definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania
E_2A_W02S2A_W02C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-3
E_2A_D8/8_W03
Formułuje cele szczególne i charakteryzuje specyfikę szacowania dla tych celów
E_2A_W06S2A_W06C-1, C-2, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D8/8_U01
Analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości
E_2A_U02S2A_U02C-1, C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_D8/8_U02
Dobiera i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb
E_2A_U04S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U08C-1, C-2, C-3T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D8/8_K01
Zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań
E_2A_K04S2A_K04C-1, C-2, C-3, C-5, C-6, C-7, C-8T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D8/8_W01
Rozróżnia i definiuje rodzaje nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych
2,0nie umie rozróżniać praw i rodzajów wartości
3,0poprawnie rozróżnia niektóre prawa i rodzaje wartości nieruchomości
3,5poprawnie rozróżnia większość praw i sposoby określania ich wartości
4,0poprawnie charakteryzuje większość praw i sposoby określania ich wartości
4,5poprawnie charakteryzuje wszystkie prawa
5,0samodzielnie potrafi charakteryzować i ustalać stan prawny oraz identyfikować i rozwiazywać problemy dotyczace wyboru sposobu określania wartości
E_2A_D8/8_W02
Definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania
2,0nie definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania
3,0definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu dostatecznym
3,5definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu dobrym
4,5samodzielnie definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania
5,0samodzielnie definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu bardzo dobrym
E_2A_D8/8_W03
Formułuje cele szczególne i charakteryzuje specyfikę szacowania dla tych celów
2,0nie potrafi formułować celów szczególnych i charakteryzować specyfiki szacowania dla tych celów
3,0potrafi częściowo formułować cele szczególne i charakteryzować specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu dostatecznym
3,5potrafi formułować cele szczególne i charakteryzować specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi formułować cele szczególne i charakteryzować specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu dobrym
4,5potrafi formułować wszystkie cele szczególne i charakteryzować specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu dostatecznym
5,0potrafisamodzielnie formułować wszystkie cele szczególne i charakteryzować specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D8/8_U01
Analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości
2,0nie potrafi analizować danych i obliczać wartości różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości
3,0analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości w stopniu dostatecznym
3,5analizuje nie dość samodzielnie dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości
4,0analizuje samodzielnie dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości w stopniu dobrym
4,5analizuje dość dobrze dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości
5,0analizuje samodzielnie dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości wstopniu bardzo dobrym
E_2A_D8/8_U02
Dobiera i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb
2,0nie potrafi dobierać danych i rozwiąząć zadań szacowania wartości dla różnych potrzeb
3,0dobiera dane i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb w stopniu dostatecznym
3,5dobieradość trafnie dane i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb
4,0dobiera samodzielnie dane i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb w stopniu dobrym
4,5dobiera samodzielnie dane i dość dobrze rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb
5,0dobiera samodzielnie dane i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D8/8_K01
Zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań
2,0nieświadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań
3,0zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu dostatecznym
3,5zorientowany i dość świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań
4,0zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu dobrym
4,5zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu więcej niż dobrym
5,0zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Dydenko J., Wycena nieruchomości, PFSRM, 2006
  2. Wilkowska-Kołakowska D., Wycena nieruchomości. Operat szacunkowy. Rzeczoznawstwo majątkowe, Lexis Nexis, Warszawa, 2010
  3. PFSRM, Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych, PFSRM, Warszawa, 2010
  4. Cymerman R., Hopfer A., System, zasady i procedury wyceny nieruchomości, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych, Warszawa, 2010
  5. Mączyńska E., Prystupa M., Rygiel K., Ile warta jest nieruchomość?, Poltext, Warszawa, 2009
  6. Dydenko J., Szacowanie nieruchomości, Wolters Kulwer, 2006
  7. Cymerman R. Hopfer A., System szacowania nieruchomości, Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra, 2009
  8. PFSRM, Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych, PFSRM, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Dz.U nr 207 z 2004 roku, Rozporządzenie w sprawie wyceny i sporządzania operatu szacunkowego, 2011
  2. Prystupa M., Wycena nieruchomości przy zastosowaniu podejścia, PFSRM, 2003
  3. xxx, Wycena, Educaterra, Olsztyn, 2011, Kwartalnik
  4. xxx, Rzeczoznawca majątkowy, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców Majątkowych, Warszawa, 2011, Kwartalnik

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady szacowania wartości nieruchomości zabudowanych -mieszkaniowych4
T-A-2Przykłady szacowania nieruchomości zabudowanych obiektami handlowymi, usługowymi i przemysłowymi5
T-A-3Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych5
T-A-4Wycena nieruchomości przeznaczonych lub zajętych pod urządzenia infrastruktury technicznej i drogi4
T-A-5Szacowanie wartości dla potrzeb planistycznych i indywidualnego inwestora2
T-A-6Szacowanie wartości nakładów na nieruchomości2
T-A-7Wycena ograniczonych praw rzeczowych i zobowiazań umownych8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wycena nieruchomości zurbanizowanych i zabytkowych3
T-W-2Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych3
T-W-3Wycena dla celów wynikających z ustawy o rachunkowości1
T-W-4Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością4
T-W-5Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych3
T-W-6Wycena masowa1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczetnictwo w zajęciach30
A-A-2Czytanie literatury i niezbędnych przepisów prawa15
A-A-3Przygotowanie do rozwiązywania zadań5
A-A-4Przgotowanie do kolokwiów20
A-A-5Przygotowanie do zajęć30
A-A-6Formułownie problemów szacowania wartości nieruchomości specjalnych i szczególnych20
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do egzaminu10
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Czytanie wskazanej literatury5
A-W-4Uczestnictwo w wykładach15
A-W-5Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-6Przygotowanie do egzaminu6
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D8/8_W01Rozróżnia i definiuje rodzaje nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Rozróżnianie rodzaju nieruchomości i ich części składowych
C-2Pojęcie celów szczególnych wyceny nieruchomości i sposobów szacowania wartości
C-3Zapoznanie ze sposobami wyceny nieruchomości specjalnych
Treści programoweT-A-4Wycena nieruchomości przeznaczonych lub zajętych pod urządzenia infrastruktury technicznej i drogi
T-A-5Szacowanie wartości dla potrzeb planistycznych i indywidualnego inwestora
T-W-1Wycena nieruchomości zurbanizowanych i zabytkowych
T-W-2Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych
Metody nauczaniaM-1metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ze sprawdzianu cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie rozróżniać praw i rodzajów wartości
3,0poprawnie rozróżnia niektóre prawa i rodzaje wartości nieruchomości
3,5poprawnie rozróżnia większość praw i sposoby określania ich wartości
4,0poprawnie charakteryzuje większość praw i sposoby określania ich wartości
4,5poprawnie charakteryzuje wszystkie prawa
5,0samodzielnie potrafi charakteryzować i ustalać stan prawny oraz identyfikować i rozwiazywać problemy dotyczace wyboru sposobu określania wartości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D8/8_W02Definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1Rozróżnianie rodzaju nieruchomości i ich części składowych
C-2Pojęcie celów szczególnych wyceny nieruchomości i sposobów szacowania wartości
C-3Zapoznanie ze sposobami wyceny nieruchomości specjalnych
Treści programoweT-A-1Przykłady szacowania wartości nieruchomości zabudowanych -mieszkaniowych
T-A-2Przykłady szacowania nieruchomości zabudowanych obiektami handlowymi, usługowymi i przemysłowymi
T-W-3Wycena dla celów wynikających z ustawy o rachunkowości
T-W-5Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych
Metody nauczaniaM-1metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego obliczania wartości według procesu czynności wyceny w zależności od zastosowanej metody
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania
3,0definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu dostatecznym
3,5definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu dobrym
4,5samodzielnie definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania
5,0samodzielnie definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D8/8_W03Formułuje cele szczególne i charakteryzuje specyfikę szacowania dla tych celów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Rozróżnianie rodzaju nieruchomości i ich części składowych
C-2Pojęcie celów szczególnych wyceny nieruchomości i sposobów szacowania wartości
C-5Przygotowanie do szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów
Treści programoweT-A-1Przykłady szacowania wartości nieruchomości zabudowanych -mieszkaniowych
T-A-2Przykłady szacowania nieruchomości zabudowanych obiektami handlowymi, usługowymi i przemysłowymi
T-A-4Wycena nieruchomości przeznaczonych lub zajętych pod urządzenia infrastruktury technicznej i drogi
T-W-1Wycena nieruchomości zurbanizowanych i zabytkowych
T-W-2Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych
T-W-3Wycena dla celów wynikających z ustawy o rachunkowości
Metody nauczaniaM-1metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemu doboru metod wyceny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi formułować celów szczególnych i charakteryzować specyfiki szacowania dla tych celów
3,0potrafi częściowo formułować cele szczególne i charakteryzować specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu dostatecznym
3,5potrafi formułować cele szczególne i charakteryzować specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi formułować cele szczególne i charakteryzować specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu dobrym
4,5potrafi formułować wszystkie cele szczególne i charakteryzować specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu dostatecznym
5,0potrafisamodzielnie formułować wszystkie cele szczególne i charakteryzować specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D8/8_U01Analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Cel przedmiotuC-1Rozróżnianie rodzaju nieruchomości i ich części składowych
C-2Pojęcie celów szczególnych wyceny nieruchomości i sposobów szacowania wartości
C-3Zapoznanie ze sposobami wyceny nieruchomości specjalnych
C-4Przygotowanie prezentacji z wybranego przez studenta przypadku szacowania wartości dla róznych celów
Treści programoweT-A-2Przykłady szacowania nieruchomości zabudowanych obiektami handlowymi, usługowymi i przemysłowymi
T-A-4Wycena nieruchomości przeznaczonych lub zajętych pod urządzenia infrastruktury technicznej i drogi
T-A-5Szacowanie wartości dla potrzeb planistycznych i indywidualnego inwestora
T-W-3Wycena dla celów wynikających z ustawy o rachunkowości
T-W-5Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych
Metody nauczaniaM-1metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ze sprawdzianu cząstkowego
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemu doboru metod wyceny
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego obliczania wartości według procesu czynności wyceny w zależności od zastosowanej metody
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie na ocenę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować danych i obliczać wartości różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości
3,0analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości w stopniu dostatecznym
3,5analizuje nie dość samodzielnie dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości
4,0analizuje samodzielnie dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości w stopniu dobrym
4,5analizuje dość dobrze dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości
5,0analizuje samodzielnie dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości wstopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D8/8_U02Dobiera i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-1Rozróżnianie rodzaju nieruchomości i ich części składowych
C-2Pojęcie celów szczególnych wyceny nieruchomości i sposobów szacowania wartości
C-3Zapoznanie ze sposobami wyceny nieruchomości specjalnych
Treści programoweT-A-3Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych
T-A-5Szacowanie wartości dla potrzeb planistycznych i indywidualnego inwestora
T-W-1Wycena nieruchomości zurbanizowanych i zabytkowych
T-W-2Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych
T-W-3Wycena dla celów wynikających z ustawy o rachunkowości
Metody nauczaniaM-1metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ze sprawdzianu cząstkowego
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemu doboru metod wyceny
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego obliczania wartości według procesu czynności wyceny w zależności od zastosowanej metody
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie na ocenę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dobierać danych i rozwiąząć zadań szacowania wartości dla różnych potrzeb
3,0dobiera dane i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb w stopniu dostatecznym
3,5dobieradość trafnie dane i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb
4,0dobiera samodzielnie dane i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb w stopniu dobrym
4,5dobiera samodzielnie dane i dość dobrze rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb
5,0dobiera samodzielnie dane i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D8/8_K01Zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Rozróżnianie rodzaju nieruchomości i ich części składowych
C-2Pojęcie celów szczególnych wyceny nieruchomości i sposobów szacowania wartości
C-3Zapoznanie ze sposobami wyceny nieruchomości specjalnych
C-5Przygotowanie do szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów
C-6Przygotowanie do szacowania wartości nieruchomości specjalnych i ograniczonych praw rzeczowych oraz zobowiązaniowych
C-7Przygotowanie do szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów
C-8Przygotowanie do szacowania wartości nieruchomości specjalnych i ograniczonych praw rzeczowych oraz zobowiązaniowych
Treści programoweT-A-1Przykłady szacowania wartości nieruchomości zabudowanych -mieszkaniowych
T-A-2Przykłady szacowania nieruchomości zabudowanych obiektami handlowymi, usługowymi i przemysłowymi
T-A-3Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych
T-A-4Wycena nieruchomości przeznaczonych lub zajętych pod urządzenia infrastruktury technicznej i drogi
T-A-5Szacowanie wartości dla potrzeb planistycznych i indywidualnego inwestora
T-A-6Szacowanie wartości nakładów na nieruchomości
T-W-1Wycena nieruchomości zurbanizowanych i zabytkowych
T-W-2Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych
T-W-3Wycena dla celów wynikających z ustawy o rachunkowości
T-W-4Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością
T-W-5Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych
T-W-6Wycena masowa
Metody nauczaniaM-1metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ze sprawdzianu cząstkowego
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemu doboru metod wyceny
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego obliczania wartości według procesu czynności wyceny w zależności od zastosowanej metody
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie na ocenę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nieświadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań
3,0zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu dostatecznym
3,5zorientowany i dość świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań
4,0zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu dobrym
4,5zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu więcej niż dobrym
5,0zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu bardzo dobrym