Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Systemy informatyczne w zarządzaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informatyczne w zarządzaniu
Specjalność Konsulting gospodarczy
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 20 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania, technologie informacyjne, mikroekonomia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi w sferze zarządzania organizacjami gospodarczymi
C-2Poznanie kierunków rozwoju systemów informatycznych w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej
C-3Ukazanie znaczenia systemów informatycznych zarządzania we współczesnej gospodarce
C-4Określenie metod wyboru i efektywnego wdrażania systemów informatycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych2
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie2
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.2
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym2
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych2
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych2
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.2
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej2
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy2
T-A-10Efekty wdrożeń systemów informatycznych klasy ERP/MRPII – case study.2
20
wykłady
T-W-1System informacyjny współczesnej firmy3
T-W-2Ewolucja informatycznych systemów zarządzania2
T-W-3Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania – charakterystyka2
T-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu2
T-W-5Charakterystyka polskiego rynku systemów informatycznych1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie i uzupełnienie notatek po uczestnictwie w ćwiczeniach14
A-A-3Zebranie i wybór odpowiednich materiałów do opracowania tematu15
A-A-4Ppisanie pracy - referat i prezentacja multimedialna20
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu10
A-A-6Realizacja referatu - cele, forma, tematyka4
A-A-7Zebranie i wybór odpowiednich materiałów do opracowania tematu7
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu z przedmiotu18
A-W-3Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie i egzamin
S-5Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-6Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-7Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-8Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/8_W01
Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i znaczeniem systemów informatycznych
E_2A_W06, E_2A_W08S2A_W06, S2A_W07C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_D5/8_W02
Objaśnianie roli informacji, informtyzacji i systemów zarrządzania we wspieraniu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej
E_2A_W10, E_2A_W15S2A_W03, S2A_W05, S2A_W08, S2A_W11C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_D5/8_W03
Wskazywanie roli systemów informatycznych, jako źródła zmian, łącznie z określeniem czynników wpływających na efektywność działania organizacji gospodarczych
E_2A_W12, E_2A_W15S2A_W03, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W11C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/8_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem roli systemów informatycznych
E_2A_U01, E_2A_U04, E_2A_U10S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_D5/8_U02
Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze funkcjonowania systemów informatycznych na przykładzie wybranych przedsiębiorstw
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U07S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U07C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/8_K01
Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowaniawspółczesnej organizacji gospodarczej
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K06S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/8_W01
Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i znaczeniem systemów informatycznych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci stosowania systemów infoamtycznych w bieżącej działnośsci przedsiębiorstw.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku (jakosc wypowiedzi w przeważajacej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzypopełnia błedy w treści i języku (jakosc wypowiedzi-czesciowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.
E_2A_D5/8_W02
Objaśnianie roli informacji, informtyzacji i systemów zarrządzania we wspieraniu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania konsultingu. Nie zna istoty, ani koniecznosci stosowanie rozwiązań informatycznych i roli informacji w biezacej działnosci przedsiebiorstw.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z duzym trudem i pomocą potrafi rozwiązać i odpowiadac na zadane pytania, - z pomoca potrafi przygotować prezentacje i z dużą pomoca przekazać innym wnioski.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w treści i jezyku, - z trudem i pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - z pomocą potrafi przygotowac prezentacje i z udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z nieznaczna pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z nieznacznym udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potkniec, w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z bardzo nieznaczna pomoca potrafi rozwazać i odpowiadać na zadane pytania, - potrafi przygotowac prezentacje i z przekazać innym wnioski.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - samodzielnie ibez pomocy potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotowac prezentacje i z przekazac innym wnioski, - jest widoczne oczytanie i znajmość zagadnień wykraczajaca poza tamatykę zajęć.
E_2A_D5/8_W03
Wskazywanie roli systemów informatycznych, jako źródła zmian, łącznie z określeniem czynników wpływających na efektywność działania organizacji gospodarczych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania konsultingu. Nie zna istoty, ani koniecznosci swiadczenia usług doradczych w bieąćcej działności przedsiebiorstw, nie widzi potrzeby sensu i roli informatyzacji w procesie zmian, nie upatruje też jej roli w podnoszeniu efektywności działania organizacji gospodarczej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z dużym trudem i pomoca potrafi rozważać i odpowiadać na zadane pytania, - z pomoca potrafi przygotowac prezentacje i z duza pomocą przekazać innym wnioski.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i języku, - z trudem i pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - z pomoca potrafi przygotowac prezentacje i z udziałem nauczyciela przekazac innym wnioski.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z nieznaczna pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z nieznacznym udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potkniec, w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z bardzo nieznaczna pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotowac prezentację i z przekazać innym wnioski.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - samodzielnie ibez pomocy potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z przekazać innym wnioski, - jest widoczne oczytanie i znajmość zagadnien wykraczajaca poza tamatyke zajeć

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/8_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem roli systemów informatycznych
2,0Student nie potrafi scharakteryzowac podstawowych załozen, metod i zachowan podmiotów gospodarczych, które to mozna analizowac w celu wskazania dostepnych sfer swiadczenia usług konsultingowych, w tym informatyzacji.
3,0Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnoscia na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnoscia na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnoscią na zajeciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji własnego przedsiewziecia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnoscia na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiaazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnoscia na zajeciach, - student potrafi samodzielnie wnioskowac i wiazac zagadnienia teroretyczne w praktycznymi.
E_2A_D5/8_U02
Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze funkcjonowania systemów informatycznych na przykładzie wybranych przedsiębiorstw
2,0Student nie potrafi scharakteryzowac podstawowych załozen, metod i zachowan podmiotów gospodarczych, które to mozna analizowac w celu wskazania dostepnych sfer swiadczenia usług konsultingowych, w tym informatyzacji.
3,0Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy, ma ogólne pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalnosci podmiotów gospodarczych.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzic sobie, z pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy, ma ogólne pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w bieżącej działalnosci podmiotów gospodarczych.
4,0Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji pracy, ma duze pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalności podmiotów gospodarczych.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikowac i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego (pracy), ma bardzo duze pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalnosci podmiotów gospodarczych.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego, ma wyjatkowo duze pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalnosci podmiotów gospodarczych poparte wiedza poza prponowany materiał.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/8_K01
Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowaniawspółczesnej organizacji gospodarczej
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działan, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawe nieprzychylna wobec wszelkich poczynan nauczyciela, - nie angazuje sie w jakiekolwiek inicjatywy innych w tym nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojetna) wobec polecen nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez bardzo rzadko podejmuje je z własnej woli. Adaptuje jednak metody dydaktyczne zaaranzowane przez nauczyciela. Wykazuje postawe umiarkowanie przychylna wobec działan nauczyciela
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angazuje sie w pełni.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ja w pewien sposób wykazujac przy tym przychylna postawe wobec poczynan nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierujac sie przy tym pozytywna postawa wobec działan nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Adamczewski P., Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, Wydawnictwo Mikom, Warszawa, 2003
  2. Kisielnicki J., MIS - systemy informatyczne zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2008
  3. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania., Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2005
  4. Myszczyszyn J., Zintegrowane systemy informatyczne (ZSI) w firmach agrobiznesu, Stowarzyszenie Naukowe, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2004
  5. Nowicki A. (red.), Komputerowe wspomaganie biznesu, Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2006
  6. Klonowski Z., Systemy informatyczne zarządzania przedsiębiorstwem. Modele rozwoju i właściwości funkcjonalne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocw, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kenneth C. Laudon, Jane P. Laudon, Management Information Systems, Prentice Hall, Prentice Hall, 2011
  2. Grajewski P., Organizacja procesowa. Projektowanie i konfiguracja, PWE, Warszawa, 2007
  3. Chang J., Business process management systems: strategy and implementation, Taylor &Francis Group, Boca Raton, New York, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych2
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie2
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.2
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym2
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych2
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych2
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.2
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej2
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy2
T-A-10Efekty wdrożeń systemów informatycznych klasy ERP/MRPII – case study.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System informacyjny współczesnej firmy3
T-W-2Ewolucja informatycznych systemów zarządzania2
T-W-3Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania – charakterystyka2
T-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu2
T-W-5Charakterystyka polskiego rynku systemów informatycznych1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie i uzupełnienie notatek po uczestnictwie w ćwiczeniach14
A-A-3Zebranie i wybór odpowiednich materiałów do opracowania tematu15
A-A-4Ppisanie pracy - referat i prezentacja multimedialna20
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu10
A-A-6Realizacja referatu - cele, forma, tematyka4
A-A-7Zebranie i wybór odpowiednich materiałów do opracowania tematu7
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu z przedmiotu18
A-W-3Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D5/8_W01Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i znaczeniem systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi w sferze zarządzania organizacjami gospodarczymi
C-2Poznanie kierunków rozwoju systemów informatycznych w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej
C-3Ukazanie znaczenia systemów informatycznych zarządzania we współczesnej gospodarce
C-4Określenie metod wyboru i efektywnego wdrażania systemów informatycznych
Treści programoweT-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu
T-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie i egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci stosowania systemów infoamtycznych w bieżącej działnośsci przedsiębiorstw.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku (jakosc wypowiedzi w przeważajacej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzypopełnia błedy w treści i języku (jakosc wypowiedzi-czesciowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D5/8_W02Objaśnianie roli informacji, informtyzacji i systemów zarrządzania we wspieraniu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W15Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi w sferze zarządzania organizacjami gospodarczymi
C-2Poznanie kierunków rozwoju systemów informatycznych w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej
C-3Ukazanie znaczenia systemów informatycznych zarządzania we współczesnej gospodarce
C-4Określenie metod wyboru i efektywnego wdrażania systemów informatycznych
Treści programoweT-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu
T-W-5Charakterystyka polskiego rynku systemów informatycznych
T-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy
T-A-10Efekty wdrożeń systemów informatycznych klasy ERP/MRPII – case study.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie i egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania konsultingu. Nie zna istoty, ani koniecznosci stosowanie rozwiązań informatycznych i roli informacji w biezacej działnosci przedsiebiorstw.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z duzym trudem i pomocą potrafi rozwiązać i odpowiadac na zadane pytania, - z pomoca potrafi przygotować prezentacje i z dużą pomoca przekazać innym wnioski.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w treści i jezyku, - z trudem i pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - z pomocą potrafi przygotowac prezentacje i z udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z nieznaczna pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z nieznacznym udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potkniec, w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z bardzo nieznaczna pomoca potrafi rozwazać i odpowiadać na zadane pytania, - potrafi przygotowac prezentacje i z przekazać innym wnioski.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - samodzielnie ibez pomocy potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotowac prezentacje i z przekazac innym wnioski, - jest widoczne oczytanie i znajmość zagadnień wykraczajaca poza tamatykę zajęć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D5/8_W03Wskazywanie roli systemów informatycznych, jako źródła zmian, łącznie z określeniem czynników wpływających na efektywność działania organizacji gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W15Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi w sferze zarządzania organizacjami gospodarczymi
C-2Poznanie kierunków rozwoju systemów informatycznych w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej
C-3Ukazanie znaczenia systemów informatycznych zarządzania we współczesnej gospodarce
C-4Określenie metod wyboru i efektywnego wdrażania systemów informatycznych
Treści programoweT-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu
T-W-5Charakterystyka polskiego rynku systemów informatycznych
T-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy
T-A-10Efekty wdrożeń systemów informatycznych klasy ERP/MRPII – case study.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie i egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania konsultingu. Nie zna istoty, ani koniecznosci swiadczenia usług doradczych w bieąćcej działności przedsiebiorstw, nie widzi potrzeby sensu i roli informatyzacji w procesie zmian, nie upatruje też jej roli w podnoszeniu efektywności działania organizacji gospodarczej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z dużym trudem i pomoca potrafi rozważać i odpowiadać na zadane pytania, - z pomoca potrafi przygotowac prezentacje i z duza pomocą przekazać innym wnioski.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i języku, - z trudem i pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - z pomoca potrafi przygotowac prezentacje i z udziałem nauczyciela przekazac innym wnioski.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z nieznaczna pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z nieznacznym udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potkniec, w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z bardzo nieznaczna pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotowac prezentację i z przekazać innym wnioski.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - samodzielnie ibez pomocy potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z przekazać innym wnioski, - jest widoczne oczytanie i znajmość zagadnien wykraczajaca poza tamatyke zajeć
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D5/8_U01Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem roli systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi w sferze zarządzania organizacjami gospodarczymi
C-2Poznanie kierunków rozwoju systemów informatycznych w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej
C-3Ukazanie znaczenia systemów informatycznych zarządzania we współczesnej gospodarce
C-4Określenie metod wyboru i efektywnego wdrażania systemów informatycznych
Treści programoweT-W-1System informacyjny współczesnej firmy
T-W-2Ewolucja informatycznych systemów zarządzania
T-W-3Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania – charakterystyka
T-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu
T-W-5Charakterystyka polskiego rynku systemów informatycznych
T-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy
T-A-10Efekty wdrożeń systemów informatycznych klasy ERP/MRPII – case study.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie i egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzowac podstawowych załozen, metod i zachowan podmiotów gospodarczych, które to mozna analizowac w celu wskazania dostepnych sfer swiadczenia usług konsultingowych, w tym informatyzacji.
3,0Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnoscia na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnoscia na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnoscią na zajeciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji własnego przedsiewziecia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnoscia na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiaazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnoscia na zajeciach, - student potrafi samodzielnie wnioskowac i wiazac zagadnienia teroretyczne w praktycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D5/8_U02Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze funkcjonowania systemów informatycznych na przykładzie wybranych przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-2Poznanie kierunków rozwoju systemów informatycznych w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej
C-3Ukazanie znaczenia systemów informatycznych zarządzania we współczesnej gospodarce
C-4Określenie metod wyboru i efektywnego wdrażania systemów informatycznych
Treści programoweT-W-1System informacyjny współczesnej firmy
T-W-2Ewolucja informatycznych systemów zarządzania
T-W-3Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania – charakterystyka
T-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu
T-W-5Charakterystyka polskiego rynku systemów informatycznych
T-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy
T-A-10Efekty wdrożeń systemów informatycznych klasy ERP/MRPII – case study.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie i egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzowac podstawowych załozen, metod i zachowan podmiotów gospodarczych, które to mozna analizowac w celu wskazania dostepnych sfer swiadczenia usług konsultingowych, w tym informatyzacji.
3,0Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy, ma ogólne pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalnosci podmiotów gospodarczych.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzic sobie, z pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy, ma ogólne pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w bieżącej działalnosci podmiotów gospodarczych.
4,0Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji pracy, ma duze pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalności podmiotów gospodarczych.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikowac i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego (pracy), ma bardzo duze pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalnosci podmiotów gospodarczych.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego, ma wyjatkowo duze pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalnosci podmiotów gospodarczych poparte wiedza poza prponowany materiał.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D5/8_K01Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowaniawspółczesnej organizacji gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi w sferze zarządzania organizacjami gospodarczymi
C-2Poznanie kierunków rozwoju systemów informatycznych w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej
C-3Ukazanie znaczenia systemów informatycznych zarządzania we współczesnej gospodarce
C-4Określenie metod wyboru i efektywnego wdrażania systemów informatycznych
Treści programoweT-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu
T-W-5Charakterystyka polskiego rynku systemów informatycznych
T-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy
T-A-10Efekty wdrożeń systemów informatycznych klasy ERP/MRPII – case study.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie i egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działan, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawe nieprzychylna wobec wszelkich poczynan nauczyciela, - nie angazuje sie w jakiekolwiek inicjatywy innych w tym nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojetna) wobec polecen nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez bardzo rzadko podejmuje je z własnej woli. Adaptuje jednak metody dydaktyczne zaaranzowane przez nauczyciela. Wykazuje postawe umiarkowanie przychylna wobec działan nauczyciela
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angazuje sie w pełni.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ja w pewien sposób wykazujac przy tym przychylna postawe wobec poczynan nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierujac sie przy tym pozytywna postawa wobec działan nauczyciela.