Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
Sylabus przedmiotu Otoczenie podmiotów ekonomii społecznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Otoczenie podmiotów ekonomii społecznej | ||
Specjalność | Ekonomia społeczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikro- i makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych sektorów gospodarki, podmiotów wsparcia ekonomii społecznej |
C-2 | Znajomość podmiotów wsparcia ekonomii społecznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Instytucje wsparcia ekonomii społecznej. Instytucje wsparcia merytorycznego. Instytucje grantodawcze. | 2 |
T-W-2 | Organizacje parasolowe i rzecznicze. Organizacje finansowe. Lokalne Grupy Działania. | 2 |
T-W-3 | Otoczenie i klienci ekonomii społecznej. Samorząd lokalny i regionalny | 2 |
T-W-4 | Instytucje pomocy społecznej. Instytucje rynku pracy. | 2 |
T-W-5 | Media lokalne i regionalne. Sektor biznesowy. Klienci indywidualni. Kapitał społeczny. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie studium przypadku | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Zaliczenie zajęć | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Objaśnienie, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Studia przypadków |
M-4 | Metody podające i metody problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć weryfikowana w ich trakcie analizą biężacego zagadnienia |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przyswojenia danej partii materiału i umiejetności formułowania własnych poglądów w ramach przygotowanego studium przypadku |
S-3 | Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania wiedzy i ewentualnych jej deficytów na podstawie kolokwium cząstkowego |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie zaliczenia formy zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/8_W01 Znajomość podstawowych sektorów gospodarki oraz podmiotów wsparcia ekonomii społecznej | E_1A_W02, E_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_1A_D3/8_W02 Posiada wiedzę dotyczącą kapitału społecznego i jego roli w rozwoju społeczno-gospodarczym | E_1A_W03, E_1A_W04 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/8_U01 Potrafi określić rolę podmiotów wsparcia sektora ekonomii społecznej w jego rozwoju | E_1A_U01, E_1A_U02 | S1A_U01, S1A_U02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/8_K01 Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K09 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/8_W01 Znajomość podstawowych sektorów gospodarki oraz podmiotów wsparcia ekonomii społecznej | 2,0 | Nie zna podstawowych sektorów gospodarki ani podmiotów wsparcia ekonomii społecznej |
3,0 | Zna sektory gospodarki i podstawowe podmioty wsparcia ekonomii społecznej | |
3,5 | Zna sektory gospodarki i wymagane podmioty wsparcia ekonomii społecznej | |
4,0 | Ma wiedzę poszerzoną na temat podmiotów wspierających ekonomię społeczną | |
4,5 | Ma wiedzę pogłębioną na temat podmiotów wspierających ekonomię społeczną | |
5,0 | Ma wiedzę pogłębioną na temat podmiotów wspierających ekonomię społeczną i znają ich odpowiedniki z rzeczywistości gospodarczej | |
E_1A_D3/8_W02 Posiada wiedzę dotyczącą kapitału społecznego i jego roli w rozwoju społeczno-gospodarczym | 2,0 | Nie ma wiedzy na temat kategorii kapitału społecznego |
3,0 | Ma podstawową wiedzę na temat kapitału społecznego | |
3,5 | Ma wiedzę na temat kapitału społecznego i jego roli w rozwoju społeczno-gospodarczym | |
4,0 | Ma wiedzę na temat kapitału społecznego i jego roli w rozwoju społeczno-gospodarczym | |
4,5 | Ma wiedzę na temat kapitału społecznego, jego roli w rozwoju społeczno-gospodarczym i źródeł jego generowania | |
5,0 | Ma wiedzę na temat kapitału społecznego, jego roli w rozwoju społeczno-gospodarczym i źródeł jego generowania oraz poziomu i jakości kapitału społecznego w Polsce |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/8_U01 Potrafi określić rolę podmiotów wsparcia sektora ekonomii społecznej w jego rozwoju | 2,0 | Nie potrafi wskazać podmiotów wspierających sektor ekonomii społecznej |
3,0 | Potrafi wskazać podmioty wspierające sektor ekonomii społecznej | |
3,5 | Potrafi ocenić rolę podmiotów otoczenia ekonomii społecznej w jej rozwoju | |
4,0 | Potrafi ocenić rolę podmiotów otoczenia ekonomii społecznej w jej rozwoju i zinterpretować wybrane ich grupy | |
4,5 | Potrafi ocenić rolę podmiotów otoczenia ekonomii społecznej w jej rozwoju i zinterpretować wymagane programem grupy tych podmiotów | |
5,0 | Potrafi ocenić rolę podmiotów otoczenia ekonomii społecznej w jej rozwoju i zinterpretować wymagane programem grupy tych podmiotów, a także wskazać przykład instytucji z zycia gospodarczego w ramach każdej z grup |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/8_K01 Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie, ani wymieniać się poglądami na zadany temat |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie oraz dyskutować na wskazany temat z pozostałymi członkami grupy | |
3,5 | Student potrafi współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, potrafi na poziomie dostatecznym dyskutować na wskazany temat z pozostałymi członkami grupy | |
4,0 | Student potrafi efektywnie współpracować z innymi w celu zrealizowania zadania, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje proponowanych wariantów rozstrzygnięcia problemu | |
4,5 | Student potrafi efektywnie współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje przedstawionych wariantów rozwiązania problemu ekonomicznego, potrafi także sam zaproponować rozwiązanie, które uważa za najlepsze | |
5,0 | Student potrafi efektywnie pracować w grupie, sam podejmuje dyskusję i proponuje rozwiązanie zadanego problemu ekonomicznego, orientuje się w bieżącej sytuacji otoczenia pes, potrafi także zainspirować pozostałych członków zespołu i koordynować ich prace |
Literatura podstawowa
- Herbst J., Współpraca organizacji pozarządowych i administracji publicznej w Polsce 2008 - bilans czterech lat, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa, 2009
- Datko M., Sponsoring: strategia, promocja, komunikacja, Wyższa Szkoła Komunikacji i Zarządzania, Poznań, 2003
- Juraszek-Kopacz B., Piekut D, Ekonomia społeczna i biznes - Partnerstwo sukcesu, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Warszawa, 2009
- J. Hausner (red.), Wspieranie ekonomii społecznej, Skrypty MSAP, Kraków, 2008
Literatura dodatkowa
- Kwartalnik Trzeci Sektor, Fundacja Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2011