Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza rynków zagranicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza rynków zagranicznych
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii oraz marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii związanych z analizą rynków
C-2Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania rynków zagranicznych
C-3Opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących oceny rynków zagranicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Wprowadzenie, potrzeba prowadzenia analiz, usytuowanie dyscypliny w grupie przedmiotów marketingowych.2
T-K-2Podstawowe trudności w prowadzeniu analiz zagranicznych rynków .2
T-K-3Analiza podstawowych kategorii makroekonomicznych w danym kraju, w tym wielkości i struktury obrotów w handlu zagranicznym.2
T-K-4Analiza podaży, źródła pozyskiwania danych.2
T-K-5Analiza i prognozy popytu.2
T-K-6Analiza trendów zmian cen.2
T-K-7Dostęp do rynku danego kraju.2
T-K-8Stosowane ograniczenia taryfowe i pozataryfowe.2
T-K-9Możliwości sprzedaży produktów na terenie danego kraju.2
T-K-10Korzyści zakładania joint venture.2
T-K-11Techniki promocji.2
T-K-12Badania rynkowe na potrzeby niewielkich firm.2
T-K-13Przemiany w handlu detalicznym w krajach o gospodarce rynkowej.2
T-K-14Analiza rynku krajów Unii europejskiej.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1udział w konwersatoriach30
A-K-2Przygotowanie do zajęc30
A-K-3studiowanie literatury30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące: meoda analizy przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżaca obserwacja zaangażowania i aktywnosci na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/4_W01
zna metody i techniki oceny atrakcyjności rynków zagranicznych
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W13S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W09C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12, T-K-13, T-K-14M-1, M-2, M-3S-1, S-2
E_1A_D9/4_W02
Student potrafi analizować rynki zagraniczne
E_1A_W02, E_1A_W03S1A_W02, S1A_W03C-1, C-2, C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/4_U02
Umie podejmować decyzje związane z funkcjonaowaniem na rynkach zagranicznych
E_1A_U01, E_1A_U02S1A_U01, S1A_U02C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12, T-K-13, T-K-14M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/4_K01
Potrafi pracować w grupie
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K09S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06C-1, C-2, C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/4_W01
zna metody i techniki oceny atrakcyjności rynków zagranicznych
2,0nie zna metod i technik oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych
3,0zna metody i techniki oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych w stopniu dostatecznym
3,5zna metody i techniki oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych w stopniu wiekszym niż dzdostatecznym
4,0zna metody i techniki oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych w stopniu dobrym
4,5zna metody i techniki oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0zna metody i techniki oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/4_W02
Student potrafi analizować rynki zagraniczne
2,0Nie potrafi dokonać podstawowych analiz rynkowych
3,0Posiada ograniczone umiejętności w analizie procesów i zjawisk zachodzących na rynkach zagranicznych
3,5Potrafi dokonywać podstawowych analiz tendencji na rynakch zagrniacznych
4,0Potrafi okreslić atrakcyjnośc poszczególnych rynków zagranicznych
4,5Wykorzystuje wiedzę do okreslenia mozliwości rozwoju działalności na wybranym rynku
5,0Potrafi określić przydatność poszczególnych metod analiz rynkowych dla sektorów przedsiębiorstw i branż

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/4_U02
Umie podejmować decyzje związane z funkcjonaowaniem na rynkach zagranicznych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi jedynie dokonywać prostych analiz bez umiejętności wyciągania wniosków
3,5Student potrafi wyciągać wnioski ale są one jedynie suchym stwierdzeniem faktów
4,0Student efektywnie wykorzystuje wyniki prowadzonych analiz w dyskusji dotyczącej rynków zagranicznych
4,5Student efektywnie prezentuje swoje stanowisko z zakresu analizy rynku zagranicznych
5,0Student potrafi wskazać możliwości rozwoju działalności na wybranych rynkach zagranicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/4_K01
Potrafi pracować w grupie
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy

Literatura podstawowa

  1. M. Lubiński, Analiza koniunktury i badanie rynków, Elipsa, Warszawa, 2004
  2. G. Kowalewski, Badanie koniunktury gospodarczej, AE Wrocław, Wrocław, 2000
  3. Stanley Paliwoda, International Marketing, 1991
  4. M. Bartosik-Purgat, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. M. Bartosik-Purgat, Uwarunkowania kulturowe w marketingu międzynarodowym, Wyd. AE Poznań, Poznań, 2004

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Wprowadzenie, potrzeba prowadzenia analiz, usytuowanie dyscypliny w grupie przedmiotów marketingowych.2
T-K-2Podstawowe trudności w prowadzeniu analiz zagranicznych rynków .2
T-K-3Analiza podstawowych kategorii makroekonomicznych w danym kraju, w tym wielkości i struktury obrotów w handlu zagranicznym.2
T-K-4Analiza podaży, źródła pozyskiwania danych.2
T-K-5Analiza i prognozy popytu.2
T-K-6Analiza trendów zmian cen.2
T-K-7Dostęp do rynku danego kraju.2
T-K-8Stosowane ograniczenia taryfowe i pozataryfowe.2
T-K-9Możliwości sprzedaży produktów na terenie danego kraju.2
T-K-10Korzyści zakładania joint venture.2
T-K-11Techniki promocji.2
T-K-12Badania rynkowe na potrzeby niewielkich firm.2
T-K-13Przemiany w handlu detalicznym w krajach o gospodarce rynkowej.2
T-K-14Analiza rynku krajów Unii europejskiej.4
30

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1udział w konwersatoriach30
A-K-2Przygotowanie do zajęc30
A-K-3studiowanie literatury30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/4_W01zna metody i techniki oceny atrakcyjności rynków zagranicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii związanych z analizą rynków
C-2Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania rynków zagranicznych
Treści programoweT-K-1Wprowadzenie, potrzeba prowadzenia analiz, usytuowanie dyscypliny w grupie przedmiotów marketingowych.
T-K-2Podstawowe trudności w prowadzeniu analiz zagranicznych rynków .
T-K-3Analiza podstawowych kategorii makroekonomicznych w danym kraju, w tym wielkości i struktury obrotów w handlu zagranicznym.
T-K-4Analiza podaży, źródła pozyskiwania danych.
T-K-5Analiza i prognozy popytu.
T-K-6Analiza trendów zmian cen.
T-K-7Dostęp do rynku danego kraju.
T-K-8Stosowane ograniczenia taryfowe i pozataryfowe.
T-K-9Możliwości sprzedaży produktów na terenie danego kraju.
T-K-10Korzyści zakładania joint venture.
T-K-11Techniki promocji.
T-K-12Badania rynkowe na potrzeby niewielkich firm.
T-K-13Przemiany w handlu detalicznym w krajach o gospodarce rynkowej.
T-K-14Analiza rynku krajów Unii europejskiej.
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące: meoda analizy przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżaca obserwacja zaangażowania i aktywnosci na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod i technik oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych
3,0zna metody i techniki oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych w stopniu dostatecznym
3,5zna metody i techniki oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych w stopniu wiekszym niż dzdostatecznym
4,0zna metody i techniki oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych w stopniu dobrym
4,5zna metody i techniki oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0zna metody i techniki oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/4_W02Student potrafi analizować rynki zagraniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii związanych z analizą rynków
C-2Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania rynków zagranicznych
C-3Opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących oceny rynków zagranicznych
Treści programoweT-K-1Wprowadzenie, potrzeba prowadzenia analiz, usytuowanie dyscypliny w grupie przedmiotów marketingowych.
T-K-2Podstawowe trudności w prowadzeniu analiz zagranicznych rynków .
T-K-3Analiza podstawowych kategorii makroekonomicznych w danym kraju, w tym wielkości i struktury obrotów w handlu zagranicznym.
T-K-4Analiza podaży, źródła pozyskiwania danych.
T-K-5Analiza i prognozy popytu.
T-K-6Analiza trendów zmian cen.
T-K-7Dostęp do rynku danego kraju.
T-K-8Stosowane ograniczenia taryfowe i pozataryfowe.
T-K-9Możliwości sprzedaży produktów na terenie danego kraju.
T-K-10Korzyści zakładania joint venture.
T-K-11Techniki promocji.
T-K-12Badania rynkowe na potrzeby niewielkich firm.
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące: meoda analizy przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżaca obserwacja zaangażowania i aktywnosci na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać podstawowych analiz rynkowych
3,0Posiada ograniczone umiejętności w analizie procesów i zjawisk zachodzących na rynkach zagranicznych
3,5Potrafi dokonywać podstawowych analiz tendencji na rynakch zagrniacznych
4,0Potrafi okreslić atrakcyjnośc poszczególnych rynków zagranicznych
4,5Wykorzystuje wiedzę do okreslenia mozliwości rozwoju działalności na wybranym rynku
5,0Potrafi określić przydatność poszczególnych metod analiz rynkowych dla sektorów przedsiębiorstw i branż
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/4_U02Umie podejmować decyzje związane z funkcjonaowaniem na rynkach zagranicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących oceny rynków zagranicznych
Treści programoweT-K-1Wprowadzenie, potrzeba prowadzenia analiz, usytuowanie dyscypliny w grupie przedmiotów marketingowych.
T-K-2Podstawowe trudności w prowadzeniu analiz zagranicznych rynków .
T-K-3Analiza podstawowych kategorii makroekonomicznych w danym kraju, w tym wielkości i struktury obrotów w handlu zagranicznym.
T-K-4Analiza podaży, źródła pozyskiwania danych.
T-K-5Analiza i prognozy popytu.
T-K-6Analiza trendów zmian cen.
T-K-7Dostęp do rynku danego kraju.
T-K-8Stosowane ograniczenia taryfowe i pozataryfowe.
T-K-9Możliwości sprzedaży produktów na terenie danego kraju.
T-K-10Korzyści zakładania joint venture.
T-K-11Techniki promocji.
T-K-12Badania rynkowe na potrzeby niewielkich firm.
T-K-13Przemiany w handlu detalicznym w krajach o gospodarce rynkowej.
T-K-14Analiza rynku krajów Unii europejskiej.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: meoda analizy przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżaca obserwacja zaangażowania i aktywnosci na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi jedynie dokonywać prostych analiz bez umiejętności wyciągania wniosków
3,5Student potrafi wyciągać wnioski ale są one jedynie suchym stwierdzeniem faktów
4,0Student efektywnie wykorzystuje wyniki prowadzonych analiz w dyskusji dotyczącej rynków zagranicznych
4,5Student efektywnie prezentuje swoje stanowisko z zakresu analizy rynku zagranicznych
5,0Student potrafi wskazać możliwości rozwoju działalności na wybranych rynkach zagranicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/4_K01Potrafi pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii związanych z analizą rynków
C-2Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania rynków zagranicznych
C-3Opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących oceny rynków zagranicznych
Treści programoweT-K-1Wprowadzenie, potrzeba prowadzenia analiz, usytuowanie dyscypliny w grupie przedmiotów marketingowych.
T-K-2Podstawowe trudności w prowadzeniu analiz zagranicznych rynków .
T-K-3Analiza podstawowych kategorii makroekonomicznych w danym kraju, w tym wielkości i struktury obrotów w handlu zagranicznym.
T-K-4Analiza podaży, źródła pozyskiwania danych.
T-K-5Analiza i prognozy popytu.
T-K-6Analiza trendów zmian cen.
T-K-7Dostęp do rynku danego kraju.
T-K-8Stosowane ograniczenia taryfowe i pozataryfowe.
T-K-9Możliwości sprzedaży produktów na terenie danego kraju.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: meoda analizy przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżaca obserwacja zaangażowania i aktywnosci na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy