Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekonomika turystyki

Sylabus przedmiotu Typologia instytucji ekonomii społecznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Typologia instytucji ekonomii społecznej
Specjalność Ekonomia społeczna
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikro- i makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych sektorów gospodarki, świadomość konieczności wsparcia niektórych obszarów aktywności społeczno-gospodarczej
C-2Wiedza nt. różnych form aktywności np. stowarzyszeń, fundacji itp.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Różnorodność podmiotów ekonomii społecznej.3
T-A-2Stowarzyszenia i fundacje jako podstawowe podmioty ekonomii społecznej.3
T-A-3Pozostałe przedsiębiorstwa społeczne.3
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna w Polsce.3
T-A-5Przedsiębiorczość społeczna na świecie.3
15
wykłady
T-W-1Istota, geneza i źródła ekonomii społecznej.3
T-W-2Rola i miejsce ekonomii społecznej w gospodarce narodowej. Stara i nowa ekonomia społeczna.3
T-W-3Determinanty rozwoju ekonomii społecznej.3
T-W-4Cele podmiotów ekonomii społecznej.3
T-W-5Efekty działalności sektora ekonomii społecznej i jego beneficjenci.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Przygotowanie do kolokwium cząstkowego10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie literatury przedmiotu4
A-W-3Opracowanie studium przypadku4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
A-W-5Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające i metody problemowe
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Objaśnienie, dyskusja dydaktyczna, studia przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć weryfikowana w ich trakcie analizą biężacego zagadnienia
S-2Ocena formująca: Ocena przyswojenia danej partii materiału i umiejetności formułowania własnych poglądów w ramach przygotowanego studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania wiedzy i ewentualnych jej deficytów na podstawie kolokwium cząstkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie zaliczenia formy zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/1_W01
Posiada wiedzę na temat różnych form aktywności np. stowarzyszeń, fundacji itp.
E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W13S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W09C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_D3/1_W02
Posiada wiedzę dotyczącą roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
E_1A_W03, E_1A_W04S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/1_U01
Umiejętność analizowania stanu lokalnej społeczności i możliwości przezwyciężania jej problemów
E_1A_U01, E_1A_U08, E_1A_U12S1A_U01, S1A_U03, S1A_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/1_K01
Świadomość roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
E_1A_K01, E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K10S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/1_W01
Posiada wiedzę na temat różnych form aktywności np. stowarzyszeń, fundacji itp.
2,0Nie zna podstawowych podmiotów ekonomii społecznej
3,0Zna podstawowe podmioty ekonomii społecznej
3,5Zna i definiuje podmioty ekonomii społecznej
4,0Ma wiedzę poszerzoną na temat genezy oraz źródeł ekonomii społecznej, zna różnice pomiędzy starą i nową ekonomią społeczną. Objaśnia cele i efekty działania podmiotów ekonomii społecznej
4,5Ma wiedzę pogłębioną na temat podstawowych podmiotów ekonomii społecznej Objaśnia cele i efekty działalności przedmiotowego sektora. Zna przykłady krajowych podmiotów ekonomii społecznej
5,0Ma wiedzę pogłębioną na temat podstawowych podmiotów ekonomii społecznej Objaśnia cele i efekty działalności przedmiotowego sektora. Zna przykłady krajowych podmiotów ekonomii społecznej. Opisuje i konfrontuje przedsiębiorczość społeczną w Polsce i na świecie
E_1A_D3/1_W02
Posiada wiedzę dotyczącą roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
2,0Nie ma wiedzy na temat roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
3,0Ma podstawową wiedzę na temat roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
3,5Ma wiedzę na temat roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
4,0Ma dodatkowo wiedzę na temat konieczności wsparcia niektórych obszarów aktywności społeczno-gospodarczej
4,5Ma wiedzę na temat konieczności wsparcia niektórych obszarów aktywności społeczno-gospodarczej, wymienia obszary wymagające wsparcia i wskazuje możliwe rozwiązania
5,0Ma wiedzę na temat konieczności wsparcia niektórych obszarów aktywności społeczno-gospodarczej, wymienia obszary wymagające wsparcia i wskazuje możliwe rozwiązania. Zna odpowiednie przykłady funkcjonujacych podmiotów ekonomii społecznej w Polsce lub za granicą

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/1_U01
Umiejętność analizowania stanu lokalnej społeczności i możliwości przezwyciężania jej problemów
2,0Nie potrafi oceniać stanu lokalnej społeczności i możliwości przezwyciężania jej problemów
3,0Potrafi oceniać stan lokalnej społeczności i możliwości przezwyciężania jej problemów
3,5Potrafi analizować stan lokalnej społeczności i możliwości przezwyciężania jej problemów
4,0Potrafi dokonać krytycznej oceny dotychczasowych działań ukierunkowanych na rozwiązanie bieżących problemów lokalnej społeczności
4,5Potrafi dokonać krytycznej oceny dotychczasowych działań ukierunkowanych na rozwiązanie bieżących problemów lokalnej społeczności i opracować rozwiazania alternatywne
5,0Potrafi dokonać krytycznej oceny dotychczasowych działań ukierunkowanych na rozwiązanie bieżących problemów lokalnej społeczności i opracować rozwiazania alternatywne. Potrafi dobrać i oceniż adekwatne przykłady z życia społeczno-gospodarczego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/1_K01
Świadomość roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
2,0Student nie potrafi prowadzić dialogu, ani współpracować z innymi członkami grupy
3,0Student potrafi prowadzić dialog i współpracować z innymi członkami grupy, ma nikłą świadomość roli współpracy obywatelskiej w rozwoju wspólnot lokalnych
3,5Student potrafi prowadzić dialog i współpracować z innymi członkami grupy, ma dostateczną świadomość roli współpracy obywatelskiej w rozwoju wspólnot lokalnych
4,0Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę współpracy obywatelskiej w rozwoju wspólnot lokalnych i wzmacnianiu spójności społecznej
4,5Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę współpracy obywatelskiej w kształtowaniu wspólnot lokalnych i wzmacnianiu spójności społecznej, potrafi dyskutować na temat przejawów ekonomii społecznej oraz barier w jej rozwoju
5,0Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę wspólpracy obywatelskiej w budowaniu wspólnot lokalnych i wzmacnianiu spójności społecznej, potrafi merytorycznie dyskutować na temat przejawów oraz stanu sektora ekonomii społecznej w Polsce

Literatura podstawowa

  1. Kwartalnik Ekonomia Społeczna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2011
  2. Kwartalnik Trzeci Sektor, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2011
  3. Gumkowska M., Skrzypiec R., Kasprzak T., Jewdokimow M., Biernat A., Przedsiębiorstwo ekonomii społecznej w środowisku lokalnym, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa, 2009
  4. Rymsza M. i Kaźmierczak T. (red.), Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Atlas Dobrych Praktyk, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Różnorodność podmiotów ekonomii społecznej.3
T-A-2Stowarzyszenia i fundacje jako podstawowe podmioty ekonomii społecznej.3
T-A-3Pozostałe przedsiębiorstwa społeczne.3
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna w Polsce.3
T-A-5Przedsiębiorczość społeczna na świecie.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, geneza i źródła ekonomii społecznej.3
T-W-2Rola i miejsce ekonomii społecznej w gospodarce narodowej. Stara i nowa ekonomia społeczna.3
T-W-3Determinanty rozwoju ekonomii społecznej.3
T-W-4Cele podmiotów ekonomii społecznej.3
T-W-5Efekty działalności sektora ekonomii społecznej i jego beneficjenci.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Przygotowanie do kolokwium cząstkowego10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie literatury przedmiotu4
A-W-3Opracowanie studium przypadku4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
A-W-5Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/1_W01Posiada wiedzę na temat różnych form aktywności np. stowarzyszeń, fundacji itp.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych sektorów gospodarki, świadomość konieczności wsparcia niektórych obszarów aktywności społeczno-gospodarczej
C-2Wiedza nt. różnych form aktywności np. stowarzyszeń, fundacji itp.
Treści programoweT-W-1Istota, geneza i źródła ekonomii społecznej.
T-W-2Rola i miejsce ekonomii społecznej w gospodarce narodowej. Stara i nowa ekonomia społeczna.
T-W-3Determinanty rozwoju ekonomii społecznej.
T-W-4Cele podmiotów ekonomii społecznej.
T-W-5Efekty działalności sektora ekonomii społecznej i jego beneficjenci.
T-A-1Różnorodność podmiotów ekonomii społecznej.
T-A-2Stowarzyszenia i fundacje jako podstawowe podmioty ekonomii społecznej.
T-A-3Pozostałe przedsiębiorstwa społeczne.
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna w Polsce.
T-A-5Przedsiębiorczość społeczna na świecie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające i metody problemowe
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Objaśnienie, dyskusja dydaktyczna, studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć weryfikowana w ich trakcie analizą biężacego zagadnienia
S-2Ocena formująca: Ocena przyswojenia danej partii materiału i umiejetności formułowania własnych poglądów w ramach przygotowanego studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania wiedzy i ewentualnych jej deficytów na podstawie kolokwium cząstkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie zaliczenia formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych podmiotów ekonomii społecznej
3,0Zna podstawowe podmioty ekonomii społecznej
3,5Zna i definiuje podmioty ekonomii społecznej
4,0Ma wiedzę poszerzoną na temat genezy oraz źródeł ekonomii społecznej, zna różnice pomiędzy starą i nową ekonomią społeczną. Objaśnia cele i efekty działania podmiotów ekonomii społecznej
4,5Ma wiedzę pogłębioną na temat podstawowych podmiotów ekonomii społecznej Objaśnia cele i efekty działalności przedmiotowego sektora. Zna przykłady krajowych podmiotów ekonomii społecznej
5,0Ma wiedzę pogłębioną na temat podstawowych podmiotów ekonomii społecznej Objaśnia cele i efekty działalności przedmiotowego sektora. Zna przykłady krajowych podmiotów ekonomii społecznej. Opisuje i konfrontuje przedsiębiorczość społeczną w Polsce i na świecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/1_W02Posiada wiedzę dotyczącą roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych sektorów gospodarki, świadomość konieczności wsparcia niektórych obszarów aktywności społeczno-gospodarczej
C-2Wiedza nt. różnych form aktywności np. stowarzyszeń, fundacji itp.
Treści programoweT-W-1Istota, geneza i źródła ekonomii społecznej.
T-W-2Rola i miejsce ekonomii społecznej w gospodarce narodowej. Stara i nowa ekonomia społeczna.
T-W-3Determinanty rozwoju ekonomii społecznej.
T-W-4Cele podmiotów ekonomii społecznej.
T-W-5Efekty działalności sektora ekonomii społecznej i jego beneficjenci.
T-A-1Różnorodność podmiotów ekonomii społecznej.
T-A-2Stowarzyszenia i fundacje jako podstawowe podmioty ekonomii społecznej.
T-A-3Pozostałe przedsiębiorstwa społeczne.
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna w Polsce.
T-A-5Przedsiębiorczość społeczna na świecie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające i metody problemowe
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Objaśnienie, dyskusja dydaktyczna, studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć weryfikowana w ich trakcie analizą biężacego zagadnienia
S-2Ocena formująca: Ocena przyswojenia danej partii materiału i umiejetności formułowania własnych poglądów w ramach przygotowanego studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania wiedzy i ewentualnych jej deficytów na podstawie kolokwium cząstkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie zaliczenia formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy na temat roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
3,0Ma podstawową wiedzę na temat roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
3,5Ma wiedzę na temat roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
4,0Ma dodatkowo wiedzę na temat konieczności wsparcia niektórych obszarów aktywności społeczno-gospodarczej
4,5Ma wiedzę na temat konieczności wsparcia niektórych obszarów aktywności społeczno-gospodarczej, wymienia obszary wymagające wsparcia i wskazuje możliwe rozwiązania
5,0Ma wiedzę na temat konieczności wsparcia niektórych obszarów aktywności społeczno-gospodarczej, wymienia obszary wymagające wsparcia i wskazuje możliwe rozwiązania. Zna odpowiednie przykłady funkcjonujacych podmiotów ekonomii społecznej w Polsce lub za granicą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/1_U01Umiejętność analizowania stanu lokalnej społeczności i możliwości przezwyciężania jej problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych sektorów gospodarki, świadomość konieczności wsparcia niektórych obszarów aktywności społeczno-gospodarczej
C-2Wiedza nt. różnych form aktywności np. stowarzyszeń, fundacji itp.
Treści programoweT-W-1Istota, geneza i źródła ekonomii społecznej.
T-W-2Rola i miejsce ekonomii społecznej w gospodarce narodowej. Stara i nowa ekonomia społeczna.
T-W-3Determinanty rozwoju ekonomii społecznej.
T-W-4Cele podmiotów ekonomii społecznej.
T-W-5Efekty działalności sektora ekonomii społecznej i jego beneficjenci.
T-A-1Różnorodność podmiotów ekonomii społecznej.
T-A-2Stowarzyszenia i fundacje jako podstawowe podmioty ekonomii społecznej.
T-A-3Pozostałe przedsiębiorstwa społeczne.
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna w Polsce.
T-A-5Przedsiębiorczość społeczna na świecie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające i metody problemowe
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Objaśnienie, dyskusja dydaktyczna, studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć weryfikowana w ich trakcie analizą biężacego zagadnienia
S-2Ocena formująca: Ocena przyswojenia danej partii materiału i umiejetności formułowania własnych poglądów w ramach przygotowanego studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania wiedzy i ewentualnych jej deficytów na podstawie kolokwium cząstkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie zaliczenia formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi oceniać stanu lokalnej społeczności i możliwości przezwyciężania jej problemów
3,0Potrafi oceniać stan lokalnej społeczności i możliwości przezwyciężania jej problemów
3,5Potrafi analizować stan lokalnej społeczności i możliwości przezwyciężania jej problemów
4,0Potrafi dokonać krytycznej oceny dotychczasowych działań ukierunkowanych na rozwiązanie bieżących problemów lokalnej społeczności
4,5Potrafi dokonać krytycznej oceny dotychczasowych działań ukierunkowanych na rozwiązanie bieżących problemów lokalnej społeczności i opracować rozwiazania alternatywne
5,0Potrafi dokonać krytycznej oceny dotychczasowych działań ukierunkowanych na rozwiązanie bieżących problemów lokalnej społeczności i opracować rozwiazania alternatywne. Potrafi dobrać i oceniż adekwatne przykłady z życia społeczno-gospodarczego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/1_K01Świadomość roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych sektorów gospodarki, świadomość konieczności wsparcia niektórych obszarów aktywności społeczno-gospodarczej
C-2Wiedza nt. różnych form aktywności np. stowarzyszeń, fundacji itp.
Treści programoweT-W-1Istota, geneza i źródła ekonomii społecznej.
T-W-2Rola i miejsce ekonomii społecznej w gospodarce narodowej. Stara i nowa ekonomia społeczna.
T-W-3Determinanty rozwoju ekonomii społecznej.
T-W-4Cele podmiotów ekonomii społecznej.
T-W-5Efekty działalności sektora ekonomii społecznej i jego beneficjenci.
T-A-1Różnorodność podmiotów ekonomii społecznej.
T-A-2Stowarzyszenia i fundacje jako podstawowe podmioty ekonomii społecznej.
T-A-3Pozostałe przedsiębiorstwa społeczne.
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna w Polsce.
T-A-5Przedsiębiorczość społeczna na świecie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające i metody problemowe
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Objaśnienie, dyskusja dydaktyczna, studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć weryfikowana w ich trakcie analizą biężacego zagadnienia
S-2Ocena formująca: Ocena przyswojenia danej partii materiału i umiejetności formułowania własnych poglądów w ramach przygotowanego studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania wiedzy i ewentualnych jej deficytów na podstawie kolokwium cząstkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie zaliczenia formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prowadzić dialogu, ani współpracować z innymi członkami grupy
3,0Student potrafi prowadzić dialog i współpracować z innymi członkami grupy, ma nikłą świadomość roli współpracy obywatelskiej w rozwoju wspólnot lokalnych
3,5Student potrafi prowadzić dialog i współpracować z innymi członkami grupy, ma dostateczną świadomość roli współpracy obywatelskiej w rozwoju wspólnot lokalnych
4,0Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę współpracy obywatelskiej w rozwoju wspólnot lokalnych i wzmacnianiu spójności społecznej
4,5Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę współpracy obywatelskiej w kształtowaniu wspólnot lokalnych i wzmacnianiu spójności społecznej, potrafi dyskutować na temat przejawów ekonomii społecznej oraz barier w jej rozwoju
5,0Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę wspólpracy obywatelskiej w budowaniu wspólnot lokalnych i wzmacnianiu spójności społecznej, potrafi merytorycznie dyskutować na temat przejawów oraz stanu sektora ekonomii społecznej w Polsce