Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Rachunkowość organizacji non-profit:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość organizacji non-profit
Specjalność Ekonomia społeczna
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw rachunkowości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką rachunkowości jednostek fundacji, stowarzyszeń i innych jednostek nieprowadzacych działalności gospodarczej
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie dokumentowania i ujęcia księgowego procesów zachodzących w organizacji non-profit
C-3Przygotowanie do sporządzania sprawozdań finansowych organizacji non-profit oraz interpretacji informacji w nich zawartych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybrane zagadnienia organizacji rachunkowości organizacji non-profit - dokumentacja zasad rachunkowości2
T-A-2Inwentaryzacja majątku organizacji non-profit2
T-A-3Ewidencja stanu i zmian środków pienieżnych i kredytów bankowych organizacji non-profit2
T-A-4Wybrane problemy wyceny i ewidencji rozrachunków i rozliczeń2
T-A-5Przychody, koszty i wynik finansowy oraganizacji non-profit - problemy ewidencyjne3
T-A-6Sporzadzanie bilansu, rachunku wyników i informacji dodatkowej organizacji non-profit3
T-A-7Kolokwium1
15
wykłady
T-W-1Istota i specyfika rachunkowości podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej. Uregulowania prawne w zakresie rachunkowości organizacji non-profit2
T-W-2Organizacja rachunkowości organizacji non-profit2
T-W-3Zasady dokumentacji i ewidencji procesów zachodzących w organizacjach non-profit8
T-W-4Sprawozdawczość finansowa organizacji non-profit2
T-W-5Kolokwium1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2wykład problemowy
M-3objaśnianie i wyjaśnianie
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/5_W01
Student zna zagadnienia dotyczące dokumentacji, ewidencji i sprawozdawczości jednostek nieprowadzących działalności gospodarczej
E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-3M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/5_U01
Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w jednostkach nieprowadzacych działalności gospodarczej
E_1A_U02, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U20S1A_U02, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-3M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/5_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć
E_1A_K02S1A_K02, S1A_K03C-1, C-2, C-3T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/5_W01
Student zna zagadnienia dotyczące dokumentacji, ewidencji i sprawozdawczości jednostek nieprowadzących działalności gospodarczej
2,0Student nie zna istoty i zasad rachunkowości jednostek nieprowadzacych działalności gospodarczej
3,0Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości jednostek nieprowadzacych działalności gospodarczej, zna w stopniu podstawowym zasady ewidencji i sprawozdawczości tych podmiotów
3,5Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości jednostek nieprowadzacych działalności gospodarczej, wymienia i objaśnia niektóre zasady i funkcje tego systemu, zna w stopniu podstawowym zasady ewidencji i sprawozdawczości tych podmiotów
4,0Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości jednostek nieprowadzacych działalności gospodarczej, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna główne zasady ewidencji i sprawozdawczości tych podmiotów
4,5Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości jednostek nieprowadzacych działalności gospodarczej w odniesieniu do regulacji prawa bilansowego, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady ewidencji i sprawozdawczości tych podmiotów
5,0Student zna istotę rachunkowości jednostek nieprowadzacych działalności gospodarczej i odnosi ją do ogólnych zasad rachunkowości, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady ujmowania w księgach rachunkowych operacji gospodarczych i ich prezentacji w sprawozdaniach finansowych i budżetowych oraz objaśnia związki między nimi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/5_U01
Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w jednostkach nieprowadzacych działalności gospodarczej
2,0Student nie potrafi grupować i ujmować na kontach księgowych operacji gospodarczych zachodzących w jednostkach nieprowadzących działalności gospodarczej i nie potrafi sporządzać sprawozdań finansowych
3,0Student ujmuje na kontach księgowych niektóre operacje gospodarcze zachodzące w jednostkach nieprowadzących działalności gospodarczej i potrafi w ograniczonym zakresie sporządzać sprawozdania tych podmiotów
3,5Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych typowe operacje gospodarcze zachodzące w jednostkach nieprowadzących działalności gospodarczej i prawidłowo sporządza niektóre elementy sprawozdań finansowych
4,0Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w jednostkach nieprowadzących działalności gospodarczej i sporządza sprawozdania finansowe, a jego rozwiązania są prawidłowe
4,5Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w jednostkach nieprowadzących działalności gospodarczej, wycenia ich wartość i prawidłwo ujmuje w ewidencji księgowej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe
5,0Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w jednostkach nieprowadzących działalności gospodarczej, wycenia ich wartość i prawidłwo ujmuje je w ewidencji księgowej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe oraz interpretuje zawarte w nich informacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/5_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Czubakowska K., Winiarska K., Rachunkowośc fundacji, stowarzyszeń i innych jednostek nieprowadzących działalności gospodarczej, PWE, Warszawa, 2010
  2. Dworowska W., Rachunkowość fundacji, stowarzyszeń i organizacji pożytku publicznego, ODiDK, Gdańsk, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r., w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej, (Dz.U. nr 137 poz. 1539 ze zm.), 2001
  2. Czubakowska K., Winairska K., Rachunkowość jednostek nieprowadzących działalności gospodarczej, ODiDK, Gdańsk, 2002
  3. ., Finanse organizacji pozarządowej w praktyce, Wiedza i Praktyka, 2012, Miesięcznik zawierający omówienie aktualnych problemów z zakresu finansów i rachunkowości
  4. ., Poradnik organizacji non-profit, Infor, 2012, Miesięcznik w wersji internetowej http://nonprofit.infor.pl/

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybrane zagadnienia organizacji rachunkowości organizacji non-profit - dokumentacja zasad rachunkowości2
T-A-2Inwentaryzacja majątku organizacji non-profit2
T-A-3Ewidencja stanu i zmian środków pienieżnych i kredytów bankowych organizacji non-profit2
T-A-4Wybrane problemy wyceny i ewidencji rozrachunków i rozliczeń2
T-A-5Przychody, koszty i wynik finansowy oraganizacji non-profit - problemy ewidencyjne3
T-A-6Sporzadzanie bilansu, rachunku wyników i informacji dodatkowej organizacji non-profit3
T-A-7Kolokwium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i specyfika rachunkowości podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej. Uregulowania prawne w zakresie rachunkowości organizacji non-profit2
T-W-2Organizacja rachunkowości organizacji non-profit2
T-W-3Zasady dokumentacji i ewidencji procesów zachodzących w organizacjach non-profit8
T-W-4Sprawozdawczość finansowa organizacji non-profit2
T-W-5Kolokwium1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/5_W01Student zna zagadnienia dotyczące dokumentacji, ewidencji i sprawozdawczości jednostek nieprowadzących działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką rachunkowości jednostek fundacji, stowarzyszeń i innych jednostek nieprowadzacych działalności gospodarczej
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie dokumentowania i ujęcia księgowego procesów zachodzących w organizacji non-profit
C-3Przygotowanie do sporządzania sprawozdań finansowych organizacji non-profit oraz interpretacji informacji w nich zawartych
Treści programoweT-W-1Istota i specyfika rachunkowości podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej. Uregulowania prawne w zakresie rachunkowości organizacji non-profit
T-W-2Organizacja rachunkowości organizacji non-profit
T-W-4Sprawozdawczość finansowa organizacji non-profit
T-A-1Wybrane zagadnienia organizacji rachunkowości organizacji non-profit - dokumentacja zasad rachunkowości
T-A-2Inwentaryzacja majątku organizacji non-profit
T-A-3Ewidencja stanu i zmian środków pienieżnych i kredytów bankowych organizacji non-profit
T-A-4Wybrane problemy wyceny i ewidencji rozrachunków i rozliczeń
T-A-5Przychody, koszty i wynik finansowy oraganizacji non-profit - problemy ewidencyjne
T-A-6Sporzadzanie bilansu, rachunku wyników i informacji dodatkowej organizacji non-profit
T-W-3Zasady dokumentacji i ewidencji procesów zachodzących w organizacjach non-profit
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3objaśnianie i wyjaśnianie
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zasad rachunkowości jednostek nieprowadzacych działalności gospodarczej
3,0Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości jednostek nieprowadzacych działalności gospodarczej, zna w stopniu podstawowym zasady ewidencji i sprawozdawczości tych podmiotów
3,5Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości jednostek nieprowadzacych działalności gospodarczej, wymienia i objaśnia niektóre zasady i funkcje tego systemu, zna w stopniu podstawowym zasady ewidencji i sprawozdawczości tych podmiotów
4,0Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości jednostek nieprowadzacych działalności gospodarczej, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna główne zasady ewidencji i sprawozdawczości tych podmiotów
4,5Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości jednostek nieprowadzacych działalności gospodarczej w odniesieniu do regulacji prawa bilansowego, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady ewidencji i sprawozdawczości tych podmiotów
5,0Student zna istotę rachunkowości jednostek nieprowadzacych działalności gospodarczej i odnosi ją do ogólnych zasad rachunkowości, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady ujmowania w księgach rachunkowych operacji gospodarczych i ich prezentacji w sprawozdaniach finansowych i budżetowych oraz objaśnia związki między nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/5_U01Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w jednostkach nieprowadzacych działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie dokumentowania i ujęcia księgowego procesów zachodzących w organizacji non-profit
C-3Przygotowanie do sporządzania sprawozdań finansowych organizacji non-profit oraz interpretacji informacji w nich zawartych
Treści programoweT-W-1Istota i specyfika rachunkowości podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej. Uregulowania prawne w zakresie rachunkowości organizacji non-profit
T-W-2Organizacja rachunkowości organizacji non-profit
T-W-4Sprawozdawczość finansowa organizacji non-profit
T-W-5Kolokwium
T-A-1Wybrane zagadnienia organizacji rachunkowości organizacji non-profit - dokumentacja zasad rachunkowości
T-A-2Inwentaryzacja majątku organizacji non-profit
T-A-3Ewidencja stanu i zmian środków pienieżnych i kredytów bankowych organizacji non-profit
T-A-4Wybrane problemy wyceny i ewidencji rozrachunków i rozliczeń
T-A-5Przychody, koszty i wynik finansowy oraganizacji non-profit - problemy ewidencyjne
T-A-6Sporzadzanie bilansu, rachunku wyników i informacji dodatkowej organizacji non-profit
T-A-7Kolokwium
T-W-3Zasady dokumentacji i ewidencji procesów zachodzących w organizacjach non-profit
Metody nauczaniaM-3objaśnianie i wyjaśnianie
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi grupować i ujmować na kontach księgowych operacji gospodarczych zachodzących w jednostkach nieprowadzących działalności gospodarczej i nie potrafi sporządzać sprawozdań finansowych
3,0Student ujmuje na kontach księgowych niektóre operacje gospodarcze zachodzące w jednostkach nieprowadzących działalności gospodarczej i potrafi w ograniczonym zakresie sporządzać sprawozdania tych podmiotów
3,5Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych typowe operacje gospodarcze zachodzące w jednostkach nieprowadzących działalności gospodarczej i prawidłowo sporządza niektóre elementy sprawozdań finansowych
4,0Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w jednostkach nieprowadzących działalności gospodarczej i sporządza sprawozdania finansowe, a jego rozwiązania są prawidłowe
4,5Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w jednostkach nieprowadzących działalności gospodarczej, wycenia ich wartość i prawidłwo ujmuje w ewidencji księgowej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe
5,0Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w jednostkach nieprowadzących działalności gospodarczej, wycenia ich wartość i prawidłwo ujmuje je w ewidencji księgowej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe oraz interpretuje zawarte w nich informacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/5_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką rachunkowości jednostek fundacji, stowarzyszeń i innych jednostek nieprowadzacych działalności gospodarczej
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie dokumentowania i ujęcia księgowego procesów zachodzących w organizacji non-profit
C-3Przygotowanie do sporządzania sprawozdań finansowych organizacji non-profit oraz interpretacji informacji w nich zawartych
Treści programoweT-W-5Kolokwium
T-A-1Wybrane zagadnienia organizacji rachunkowości organizacji non-profit - dokumentacja zasad rachunkowości
T-A-2Inwentaryzacja majątku organizacji non-profit
T-A-3Ewidencja stanu i zmian środków pienieżnych i kredytów bankowych organizacji non-profit
T-A-4Wybrane problemy wyceny i ewidencji rozrachunków i rozliczeń
T-A-5Przychody, koszty i wynik finansowy oraganizacji non-profit - problemy ewidencyjne
T-A-6Sporzadzanie bilansu, rachunku wyników i informacji dodatkowej organizacji non-profit
T-A-7Kolokwium
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości