Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo w środowisku pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo w środowisku pracy
Specjalność Ekonomika środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw organizacji i zarządzania w zakresie ergonomii bądź szkolenia z zakresu BHP.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student uzyska wiedzę o czynnikach zagrażających występujących w miejscu pracy oraz o ich wpływie zdrowie i bezpieczeństwo zatrudnionych, jak również na otoczenie zakładu.
C-2Podstawowe umiejętności obejmować będą identyfikację substancji i czynników szkodliwych oraz metod ograniczanie ekspozycji na nie pracowników i emisji do środowiska.
C-3Nabycie kompetencji umożliwiających bezpieczną pracę swoją i współpracowników, w ciągu życia zawodowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Katastrofy i awarie przemysłowe.2
T-A-2Zalecenia i przepisy dotyczące postępowania z substancjami niebezpiecznymi (na przykładzie gospodarki odpadami niebezpiecznymi).1
T-A-3Inne czynniki zagrażające w miejscu pracy i ich wpływ na środowisko (na przykładzie emisji hałasu).1
T-A-4Wartości bezpieczne, normy dotyczące dopuszczalnej ekspozycji na czynnik.1
T-A-5Ocena ryzyka, procedury bezpieczeństwa i środki ochronne.2
7
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe (emisja, zanieczyszczenie, ekspozycja, narażenie).2
T-W-2Klasyfikacja czynników szkodliwych w miejscu pracy.2
T-W-3Substancje niebezpieczne dla środowiska (i środowiska pracy).2
T-W-4Ochrona prawna młodocianych i kobiet w ciąży.2
T-W-5Kartoteki substancji niebezpiecznych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń w formie lektury materiałów i polecanych skryptów.11
A-A-3Przygotowanie projektu zaliczeniowego12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu.20
A-W-4Konsultacje z prowadzącym.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczeniem ćwiczeń jest projekt badawczy z wykorzystaniem wybranych metod, realizowany w dwuosobowych grupach.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zakresu wiedzy jest sprawdzian pisemny bądź test wyboru. Forma sprawdzianu lub testu określana jest na pierwszych zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/10_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod organizacji pracy w sposób bezpieczny, potrafi zastosować zasady i przepisy do organizacji pracy. Zna rolę człowieka jako elementu podmiotu organizującego bezpieczną pracę. Rozumie etyczny wymiar bezpieczeństwa pracy.
E_2A_W05, E_2A_W06, E_2A_W08, E_2A_W09S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/10_U01
Umiejętność oceny i generowania propozycji poprawy w zakresie bezpieczeństwa w pracy.
E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U11S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/10_K01
Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy w zakresie bezpieczeństwa. Uczy się całe życie i pozostaje uważny na zagrożenie, odpowiedzialnie kieruje projektem lub zespołem ludzi.
E_2A_K01, E_2A_K04, E_2A_K09S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/10_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod organizacji pracy w sposób bezpieczny, potrafi zastosować zasady i przepisy do organizacji pracy. Zna rolę człowieka jako elementu podmiotu organizującego bezpieczną pracę. Rozumie etyczny wymiar bezpieczeństwa pracy.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami; albo realizacja zaliczenia z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi albo realizacja zaliczenia na poziomie powyżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub uzyskanie z zaliczenia wyniku na poziomie ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy albo uzyskanie z zaliczenia wyniku na poziomie ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub zaliczenia na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski albo zaliczenie, w którym student uzyskuje od ok. 90% poprawnych odpowiedzi.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/10_U01
Umiejętność oceny i generowania propozycji poprawy w zakresie bezpieczeństwa w pracy.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami albo realizacja testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi albo realizacja testu na poziomie od ok. 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy albo uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski albo test, w którym student uzyskuje od ok. 90% poprawnych odpowiedzi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/10_K01
Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy w zakresie bezpieczeństwa. Uczy się całe życie i pozostaje uważny na zagrożenie, odpowiedzialnie kieruje projektem lub zespołem ludzi.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Bądkowski A., Substancje rakotwórcze w środowisku pracy i życia, Przedsiębiorstwo Ekos, Gdańsk, 1995
  2. red. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 1999
  3. red. Wojciech Sobczykiewicz, Maciej Urbaniak, Ireneusz Sosnowski, Bezpieczeństwo przemysłowe, Siemens, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Pietrzak L., Badanie wypadków przy pracy - modele i metody., Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państ. Instytut Badawczy, Warszawa, 2003
  2. Rybarczyk W., Hałas w przemyśle i jego ograniczanie : zarys ujęcia całościowego, Centrum Zastosowań Ergonomii, Zielona Góra, 1997
  3. red. M. Piotrowski, Ocena pracy, Instytut Technologii Eksploatacji, Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr, Radom, 1996
  4. PN-94/N-01307, Hałas. Dopuszczalne wartości poziomu dźwięku na stanowiskach pracy i ogólne wymagania dotyczące przeprowadzania pomiarów, -, -, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Katastrofy i awarie przemysłowe.2
T-A-2Zalecenia i przepisy dotyczące postępowania z substancjami niebezpiecznymi (na przykładzie gospodarki odpadami niebezpiecznymi).1
T-A-3Inne czynniki zagrażające w miejscu pracy i ich wpływ na środowisko (na przykładzie emisji hałasu).1
T-A-4Wartości bezpieczne, normy dotyczące dopuszczalnej ekspozycji na czynnik.1
T-A-5Ocena ryzyka, procedury bezpieczeństwa i środki ochronne.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe (emisja, zanieczyszczenie, ekspozycja, narażenie).2
T-W-2Klasyfikacja czynników szkodliwych w miejscu pracy.2
T-W-3Substancje niebezpieczne dla środowiska (i środowiska pracy).2
T-W-4Ochrona prawna młodocianych i kobiet w ciąży.2
T-W-5Kartoteki substancji niebezpiecznych.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń w formie lektury materiałów i polecanych skryptów.11
A-A-3Przygotowanie projektu zaliczeniowego12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu.20
A-W-4Konsultacje z prowadzącym.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/10_W01Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod organizacji pracy w sposób bezpieczny, potrafi zastosować zasady i przepisy do organizacji pracy. Zna rolę człowieka jako elementu podmiotu organizującego bezpieczną pracę. Rozumie etyczny wymiar bezpieczeństwa pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
E_2A_W09Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Student uzyska wiedzę o czynnikach zagrażających występujących w miejscu pracy oraz o ich wpływie zdrowie i bezpieczeństwo zatrudnionych, jak również na otoczenie zakładu.
C-2Podstawowe umiejętności obejmować będą identyfikację substancji i czynników szkodliwych oraz metod ograniczanie ekspozycji na nie pracowników i emisji do środowiska.
C-3Nabycie kompetencji umożliwiających bezpieczną pracę swoją i współpracowników, w ciągu życia zawodowego.
Treści programoweT-A-1Katastrofy i awarie przemysłowe.
T-A-2Zalecenia i przepisy dotyczące postępowania z substancjami niebezpiecznymi (na przykładzie gospodarki odpadami niebezpiecznymi).
T-A-3Inne czynniki zagrażające w miejscu pracy i ich wpływ na środowisko (na przykładzie emisji hałasu).
T-A-4Wartości bezpieczne, normy dotyczące dopuszczalnej ekspozycji na czynnik.
T-A-5Ocena ryzyka, procedury bezpieczeństwa i środki ochronne.
T-W-1Pojęcia podstawowe (emisja, zanieczyszczenie, ekspozycja, narażenie).
T-W-2Klasyfikacja czynników szkodliwych w miejscu pracy.
T-W-3Substancje niebezpieczne dla środowiska (i środowiska pracy).
T-W-4Ochrona prawna młodocianych i kobiet w ciąży.
T-W-5Kartoteki substancji niebezpiecznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczeniem ćwiczeń jest projekt badawczy z wykorzystaniem wybranych metod, realizowany w dwuosobowych grupach.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zakresu wiedzy jest sprawdzian pisemny bądź test wyboru. Forma sprawdzianu lub testu określana jest na pierwszych zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami; albo realizacja zaliczenia z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi albo realizacja zaliczenia na poziomie powyżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub uzyskanie z zaliczenia wyniku na poziomie ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy albo uzyskanie z zaliczenia wyniku na poziomie ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub zaliczenia na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski albo zaliczenie, w którym student uzyskuje od ok. 90% poprawnych odpowiedzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/10_U01Umiejętność oceny i generowania propozycji poprawy w zakresie bezpieczeństwa w pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U05Sprawnie posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-2Podstawowe umiejętności obejmować będą identyfikację substancji i czynników szkodliwych oraz metod ograniczanie ekspozycji na nie pracowników i emisji do środowiska.
C-3Nabycie kompetencji umożliwiających bezpieczną pracę swoją i współpracowników, w ciągu życia zawodowego.
Treści programoweT-A-1Katastrofy i awarie przemysłowe.
T-A-2Zalecenia i przepisy dotyczące postępowania z substancjami niebezpiecznymi (na przykładzie gospodarki odpadami niebezpiecznymi).
T-A-3Inne czynniki zagrażające w miejscu pracy i ich wpływ na środowisko (na przykładzie emisji hałasu).
T-A-4Wartości bezpieczne, normy dotyczące dopuszczalnej ekspozycji na czynnik.
T-A-5Ocena ryzyka, procedury bezpieczeństwa i środki ochronne.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczeniem ćwiczeń jest projekt badawczy z wykorzystaniem wybranych metod, realizowany w dwuosobowych grupach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami albo realizacja testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi albo realizacja testu na poziomie od ok. 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy albo uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski albo test, w którym student uzyskuje od ok. 90% poprawnych odpowiedzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/10_K01Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy w zakresie bezpieczeństwa. Uczy się całe życie i pozostaje uważny na zagrożenie, odpowiedzialnie kieruje projektem lub zespołem ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_2A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Cel przedmiotuC-2Podstawowe umiejętności obejmować będą identyfikację substancji i czynników szkodliwych oraz metod ograniczanie ekspozycji na nie pracowników i emisji do środowiska.
C-3Nabycie kompetencji umożliwiających bezpieczną pracę swoją i współpracowników, w ciągu życia zawodowego.
Treści programoweT-A-1Katastrofy i awarie przemysłowe.
T-A-2Zalecenia i przepisy dotyczące postępowania z substancjami niebezpiecznymi (na przykładzie gospodarki odpadami niebezpiecznymi).
T-A-3Inne czynniki zagrażające w miejscu pracy i ich wpływ na środowisko (na przykładzie emisji hałasu).
T-A-4Wartości bezpieczne, normy dotyczące dopuszczalnej ekspozycji na czynnik.
T-A-5Ocena ryzyka, procedury bezpieczeństwa i środki ochronne.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczeniem ćwiczeń jest projekt badawczy z wykorzystaniem wybranych metod, realizowany w dwuosobowych grupach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.