Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy makroekonomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy makroekonomii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Spychalski <Grzegorz.Spychalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 45 4,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu matematyki i mikroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania zjawisk i procesów makroekonomicznych
C-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce autarkicznej i otwartej. Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.3
T-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.6
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków8
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.9
T-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.9
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.5
T-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.5
45
wykłady
T-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.2
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.4
T-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.4
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie pogłębionej literatury przedmiotu45
A-A-3Konsultacje5
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów10
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-6Zaliczenie ćwiczeń3
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu23
A-W-4Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B10_W01
Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne
E_1A_W01, E_1A_W13, E_1A_W05, E_1A_W08S1A_W01, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W09C-2, C-1, C-3, C-4T-A-7, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-A-6, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-W-2M-2, M-1, M-3, M-4S-5, S-6, S-2, S-3, S-1, S-7, S-4
E_1A_B10_W02
Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W02, E_1A_W13, E_1A_W07S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-5, S-6, S-7

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B10_U01
Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych
E_1A_U01, E_1A_U14, E_1A_U02, E_1A_U08, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U11, E_1A_U07, E_1A_U19S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7
E_1A_B10_U02
Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
E_1A_U04, E_1A_U14, E_1A_U13, E_1A_U11, E_1A_U07, E_1A_U02, E_1A_U08, E_1A_U12, E_1A_U19S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B10_K01
Student prowadzi merytoryczną dyskusję dotyczącą procesów i zjawisk występujących w gospodarce, wyraża oceny nt stosowanej polityki makroekonomicznej
E_1A_K02, E_1A_K10, E_1A_K07, E_1A_K01S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7
E_1A_B10_K02
Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K09, E_1A_K05S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B10_W01
Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć i zjawisk makroekonomicvznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowe pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka.
E_1A_B10_W02
Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej
2,0Student nie potrafi wymienić instrumentów polityki gospodarczej w tym fiskalnej i monetarnej
3,0Student zna podstawowe rodzaje polityki ekonomicznej i ich instrumentarium
3,5Student ma wiedzę na temat polityki budżetowej i pieniężnej, stosowanych instrumentów oraz ich efektów dla gospodarki
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, zna konsekwencje prowadzonej polityki gospodarczej
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych kategorii makroekonomicznych i jest zainteresowany jej poszerzaniem
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat wszystkich instrumentów polityki fiskalnej i monetarnej ma wiedzę wykraczajacą poza materiał programowy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B10_U01
Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych
2,0Student nie potrafi interpretować zjawisk i procesów gospodarczych
3,0Student potrafi interpretować w sposób ogólny zjawiska i procesy gospodarcze
3,5Student potrafi interpretować w sposób szczegółowy zjawiska i procesy gospodarcze
4,0Student potrafi interpretować w sposób pogłębiony zjawiska i procesy gospodarcze
4,5Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wymagane na przedmiocie oraz odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
5,0Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości gospodarczej i wskazywać możliwe konsekwencje z uwagi na bieżące problemy gospodarcze
E_1A_B10_U02
Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
2,0Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,0Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,5Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych w aspekcie prowadzonej polityki makroekonomicznej
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków oraz nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi, a ich przyczynami i skutkami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B10_K01
Student prowadzi merytoryczną dyskusję dotyczącą procesów i zjawisk występujących w gospodarce, wyraża oceny nt stosowanej polityki makroekonomicznej
2,0Student nie wykazuje chęci do podjęcia dyskusji na zadany temat, nie potrafi wyrażać własnych opinii w zakresie bieżących problemów ekonomicznych
3,0Student wykazuje zainteresowanie dyskusją na tematy ekonomiczne, potrafi identyfikować bieżące problemy ekonomiczne
3,5Student wykazuje zainteresowanie dyskusją na tematy ekonomiczne, potrafi identyfikować bieżące problemy ekonomiczne i wymieniać poglądy z innymi uczestnikami dyskusji
4,0Student wykazuje zainteresowanie dyskusją na tematy ekonomiczne, potrafi identyfikować bieżące problemy ekonomiczne i polemizować z innymi uczestnikami dyskusji
4,5Student sam inicjuje dyskusję na tematy ekonomiczne, polemizuje z innymi uczestnikami dyskusji nt. problemów ekonomicznych oraz prowadzonej polityki makroekonomicznej
5,0Student sam inicjuje, a także moderuje dyskusję na tematy ekonomiczne, potrafi polemizować z innymi uczestnikami dyskusji w zakresie przyczyn i skutków bieżących problemów ekonomicznych oraz prowadzonej polityki makroekonomicznej
E_1A_B10_K02
Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, ani wymieniać się poglądami na zadany temat
3,0Student potrafi pracować w grupie oraz dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy
3,5Student potrafi współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, potrafi na poziomie dostatecznym dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy
4,0Student potrafi efektywnie współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje proponowanych wariantów rozwiązania problemu ekonomicznego
4,5Student potrafi efektywnie współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje przedstawionych wariantów rozwiązania problemu ekonomicznego, potrafi także sam zaproponować rozwiązanie, które uważa za najlepsze
5,0Student potrafi efektywnie pracować w grupie, sam podejmuje dyskusję i proponuje rozwiązanie zadanego problemu ekonomicznego, potrafi także zainspirować pozostałych członków zespołu i koordynować ich prace

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Dornbush R, Fischer S., Makroekonomia, t. 2, PWE, Warszawa, 2010
  2. Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2010
  3. Spychalski G., Wprowadzenie do mikro- i makroekonomii. Przegląd podstawowych pojęć ekonomicznych., Wydaw. AR, Szczecin, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Oleksiuk A., Białek J., Makroekonomia, Key Text, Warszawa, 2008
  2. Czasopisma ekonomiczne, Ekonomista, Bank i Kredyt, Gospodarka Narodowa itp, 2011
  3. Wortale ekonomiczne, www.nbp.pl, www.nbportal.pl, www.mf.gov.pl itp., 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce autarkicznej i otwartej. Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.3
T-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.6
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków8
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.9
T-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.9
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.5
T-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.5
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.2
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.4
T-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.4
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie pogłębionej literatury przedmiotu45
A-A-3Konsultacje5
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów10
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-6Zaliczenie ćwiczeń3
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu23
A-W-4Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B10_W01Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania zjawisk i procesów makroekonomicznych
C-1Zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
C-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny
Treści programoweT-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
T-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.
T-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków
T-A-1Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce autarkicznej i otwartej. Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć i zjawisk makroekonomicvznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowe pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B10_W02Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
Treści programoweT-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-1Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce autarkicznej i otwartej. Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.
T-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić instrumentów polityki gospodarczej w tym fiskalnej i monetarnej
3,0Student zna podstawowe rodzaje polityki ekonomicznej i ich instrumentarium
3,5Student ma wiedzę na temat polityki budżetowej i pieniężnej, stosowanych instrumentów oraz ich efektów dla gospodarki
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, zna konsekwencje prowadzonej polityki gospodarczej
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych kategorii makroekonomicznych i jest zainteresowany jej poszerzaniem
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat wszystkich instrumentów polityki fiskalnej i monetarnej ma wiedzę wykraczajacą poza materiał programowy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B10_U01Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U19Interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania zjawisk i procesów makroekonomicznych
C-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny
Treści programoweT-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-1Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce autarkicznej i otwartej. Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.
T-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować zjawisk i procesów gospodarczych
3,0Student potrafi interpretować w sposób ogólny zjawiska i procesy gospodarcze
3,5Student potrafi interpretować w sposób szczegółowy zjawiska i procesy gospodarcze
4,0Student potrafi interpretować w sposób pogłębiony zjawiska i procesy gospodarcze
4,5Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wymagane na przedmiocie oraz odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
5,0Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości gospodarczej i wskazywać możliwe konsekwencje z uwagi na bieżące problemy gospodarcze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B10_U02Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł
E_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U19Interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania zjawisk i procesów makroekonomicznych
C-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny
Treści programoweT-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-1Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce autarkicznej i otwartej. Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.
T-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,0Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,5Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych w aspekcie prowadzonej polityki makroekonomicznej
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków oraz nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi, a ich przyczynami i skutkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B10_K01Student prowadzi merytoryczną dyskusję dotyczącą procesów i zjawisk występujących w gospodarce, wyraża oceny nt stosowanej polityki makroekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K01Uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania zjawisk i procesów makroekonomicznych
C-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny
Treści programoweT-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-1Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce autarkicznej i otwartej. Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.
T-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje chęci do podjęcia dyskusji na zadany temat, nie potrafi wyrażać własnych opinii w zakresie bieżących problemów ekonomicznych
3,0Student wykazuje zainteresowanie dyskusją na tematy ekonomiczne, potrafi identyfikować bieżące problemy ekonomiczne
3,5Student wykazuje zainteresowanie dyskusją na tematy ekonomiczne, potrafi identyfikować bieżące problemy ekonomiczne i wymieniać poglądy z innymi uczestnikami dyskusji
4,0Student wykazuje zainteresowanie dyskusją na tematy ekonomiczne, potrafi identyfikować bieżące problemy ekonomiczne i polemizować z innymi uczestnikami dyskusji
4,5Student sam inicjuje dyskusję na tematy ekonomiczne, polemizuje z innymi uczestnikami dyskusji nt. problemów ekonomicznych oraz prowadzonej polityki makroekonomicznej
5,0Student sam inicjuje, a także moderuje dyskusję na tematy ekonomiczne, potrafi polemizować z innymi uczestnikami dyskusji w zakresie przyczyn i skutków bieżących problemów ekonomicznych oraz prowadzonej polityki makroekonomicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B10_K02Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania zjawisk i procesów makroekonomicznych
C-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny
Treści programoweT-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.
T-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, ani wymieniać się poglądami na zadany temat
3,0Student potrafi pracować w grupie oraz dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy
3,5Student potrafi współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, potrafi na poziomie dostatecznym dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy
4,0Student potrafi efektywnie współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje proponowanych wariantów rozwiązania problemu ekonomicznego
4,5Student potrafi efektywnie współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje przedstawionych wariantów rozwiązania problemu ekonomicznego, potrafi także sam zaproponować rozwiązanie, które uważa za najlepsze
5,0Student potrafi efektywnie pracować w grupie, sam podejmuje dyskusję i proponuje rozwiązanie zadanego problemu ekonomicznego, potrafi także zainspirować pozostałych członków zespołu i koordynować ich prace