Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Gospodarka innowacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka innowacyjna
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie
konwersatoriaK6 9 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o przedsiebiorczości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zwiększanie roli nauki w rozwoju gospodarczym1
T-K-2Zarządzanie innowacjami. Metody kreowania innowacji.1
T-K-3Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Źrodła innowacji1
T-K-4Proces innowacyjny - strategie innowacyjne1
T-K-5Innowacyjność przedsiębiorstw w UE i w Polsce1
T-K-6Etapy opracowania projektu innowacyjnego1
T-K-7Parki technologiczne. Klastry przemysłowe. Specjalne strefy ekonomiczne.1
T-K-8Klastry przemysłowe. Specjalne strefy ekonomiczne.1
T-K-9Innowacyjność w świetle teorii gier1
9
wykłady
T-W-1Przedsiębiorca - rola i znaczenie. Średnie i małe przedsiębiorstwa w UE1
T-W-2Przyklady innowacji przedsiębiorczych1
T-W-3Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw1
T-W-4Wspieranie przedsiębiorczości i inowacyjności ze środków publicznych1
T-W-5Innowacja - definicja, cele korzyści1
T-W-6Proces innowacyjny - modele, podmioty uczestniczace1
T-W-7Źródła innowacji zewnętrzne i wewnętrzne. Cechy innowacji1
T-W-8Uwarunkowania innowacyjności1
T-W-9Opory i bariery wprowadzania innowacyjności i sposoby ich pokonywania.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w ćwiczeniach: 9 x 1 godz.9
A-K-2Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury20
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-K-4Projekt20
59
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Przygotowanie referatu w formie multimedialnej12
A-W-4Studiowanie wskazanej literatury.6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/10_W01
Uzyskał pogłębioną wiedzę o innowacyjności i jej znaczeniu w gospod.
E_1A_W01, E_1A_W14, E_1A_W15S1A_W01, S1A_W10, S1A_W11C-1T-K-1, T-W-3, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/10_U01
Przygotowanie mulimedialnego projektu
E_1A_U03, E_1A_U09, E_1A_U20S1A_U02, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-1T-K-6, T-W-1, T-W-2, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/10_K01
Ma umiejętność opracowania projektu innowacyjnego w Firmie
E_1A_K04, E_1A_K07, E_1A_K10S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05C-1T-K-2, T-K-5, T-K-7, T-K-9M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/10_W01
Uzyskał pogłębioną wiedzę o innowacyjności i jej znaczeniu w gospod.
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/10_U01
Przygotowanie mulimedialnego projektu
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/10_K01
Ma umiejętność opracowania projektu innowacyjnego w Firmie
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piasecki B., Przedsiębiorczość i mała firma - teoria i paraktyka, PWN, Warszawa, 2009
  2. Targalski J., Przedsiębiorczość i zarządzanie, C BECK, Warszawa, 2009
  3. Pomykalski A., Zarządzanie innowacjami, PWE, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Drucker P., Innowacja i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa, 2003
  2. Rogoda B, Przedsiębiorczośc i innowacje, AE Krakow, Krakow, 2005

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zwiększanie roli nauki w rozwoju gospodarczym1
T-K-2Zarządzanie innowacjami. Metody kreowania innowacji.1
T-K-3Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Źrodła innowacji1
T-K-4Proces innowacyjny - strategie innowacyjne1
T-K-5Innowacyjność przedsiębiorstw w UE i w Polsce1
T-K-6Etapy opracowania projektu innowacyjnego1
T-K-7Parki technologiczne. Klastry przemysłowe. Specjalne strefy ekonomiczne.1
T-K-8Klastry przemysłowe. Specjalne strefy ekonomiczne.1
T-K-9Innowacyjność w świetle teorii gier1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedsiębiorca - rola i znaczenie. Średnie i małe przedsiębiorstwa w UE1
T-W-2Przyklady innowacji przedsiębiorczych1
T-W-3Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw1
T-W-4Wspieranie przedsiębiorczości i inowacyjności ze środków publicznych1
T-W-5Innowacja - definicja, cele korzyści1
T-W-6Proces innowacyjny - modele, podmioty uczestniczace1
T-W-7Źródła innowacji zewnętrzne i wewnętrzne. Cechy innowacji1
T-W-8Uwarunkowania innowacyjności1
T-W-9Opory i bariery wprowadzania innowacyjności i sposoby ich pokonywania.1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w ćwiczeniach: 9 x 1 godz.9
A-K-2Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury20
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-K-4Projekt20
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Przygotowanie referatu w formie multimedialnej12
A-W-4Studiowanie wskazanej literatury.6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/10_W01Uzyskał pogłębioną wiedzę o innowacyjności i jej znaczeniu w gospod.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
Treści programoweT-K-1Zwiększanie roli nauki w rozwoju gospodarczym
T-W-3Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw
T-W-6Proces innowacyjny - modele, podmioty uczestniczace
Metody nauczaniaM-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/10_U01Przygotowanie mulimedialnego projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
Treści programoweT-K-6Etapy opracowania projektu innowacyjnego
T-W-1Przedsiębiorca - rola i znaczenie. Średnie i małe przedsiębiorstwa w UE
T-W-2Przyklady innowacji przedsiębiorczych
T-W-8Uwarunkowania innowacyjności
Metody nauczaniaM-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/10_K01Ma umiejętność opracowania projektu innowacyjnego w Firmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
Treści programoweT-K-2Zarządzanie innowacjami. Metody kreowania innowacji.
T-K-5Innowacyjność przedsiębiorstw w UE i w Polsce
T-K-7Parki technologiczne. Klastry przemysłowe. Specjalne strefy ekonomiczne.
T-K-9Innowacyjność w świetle teorii gier
Metody nauczaniaM-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0