Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Marketing społeczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing społeczny
Specjalność Ekonomia społeczna
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leonid Worobjow <Leonid.Worobjow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien dokonywac analizy ewolucji idei marketingu
C-2Student powinien umieć zastosować dorobek sfery biznesu w sferze nonprofit
C-3Student ma podawać przykłady nadawców i odbiorców marketingu społecznego
C-4Student powinien analizować kanały komunikacji i treści przekazu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza potrzeb społecznych a marketing społeczny2
T-A-2Czy administracja publiczna stosuje marketing? - poszukiwanie dobrych praktyk2
T-A-3Marketing organizacji pozarządowych - czy w kierunku lepszego społeczeństwa?1
T-A-4Marketing polityczny i związków zawodowych vs. społeczny2
T-A-5Międzynarodowe kampanie społeczne - cele i skuteczność2
9
wykłady
T-W-1Od marketingu transakcyjnego do marketingu społecznego2
T-W-2Marketing społeczny - nadawcy i odbiorcy1
T-W-3Marketing instytucji publicznych2
T-W-4Marketing organziacji pozarządowych2
T-W-5Marketing innych podmiotów nonprofit1
T-W-6Kampanie społeczne - analiza przypadków1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zajęć8
A-A-3analiza przypadku - przygotowanie13
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do kolokwium13
A-W-3przygotowanie do wykładów6
A-W-4konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy z prezentacją multimedialną
M-2analiza tekstów i dyskusja
M-3praca w grupach
M-4analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: przygotowanie analizy przypadku
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/11_W01
potrafi definiować marketing społeczny
E_1A_W01S1A_W01C-1T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-3
E_1A_D3/11_W02
potrafi wskazywać i charakteryzować cechy nadawców przekazów społecznych i ich odbiorców
E_1A_W02S1A_W02C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-4S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/11_U01
analizuje przyczyny powstania marketingu społecznego i jego cechy w aspekcie przebiegu przemian społecznych
E_1A_U08S1A_U03C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-A-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/11_K01
umie odnaleźć się jako inicjator marketingu społecznego
E_1A_K05S1A_K05C-2, C-4T-A-1, T-W-6M-4S-2
E_1A_D3/11_K02
potrafi ocenić idee przedstawiane w kampaniach społecznych
E_1A_K08S1A_K04C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4, M-3S-1, S-2
E_1A_D3/11_K03
potrafi mysleć i działać w kategoriach społecznych
E_1A_K07, E_1A_K08S1A_K03, S1A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/11_W01
potrafi definiować marketing społeczny
2,0
3,0potrafi definiować marketing społeczny podając podstawowe elementy definicji
3,5potrafi definiować marketing społeczny omawiając szerzej jego elementy
4,0student potrafi omaiwac istotę marketingu społecznego pokazując przykłady z polskiego i międzynarodowego rynku
4,5student potrafi będą stosować wiedzę marketingową w działalności podmiotów ekonomii społecznej
5,0studenci będą wyrażać oceny dotyczące pozytywnych i negatywnych aspektów marketingu społecznego
E_1A_D3/11_W02
potrafi wskazywać i charakteryzować cechy nadawców przekazów społecznych i ich odbiorców
2,0
3,0potrafi wskazywać nadawców przekazów społecznych i ich odbiorców
3,5potrafi wskazywać potencjalnych odbiorców apeli społecznych
4,0potrafi analizować cele przekazów społecznych
4,5studenci powinni samodzielnie interpretować połeczną sytuację w jakiej działaja podmioty
5,0studenci powinni planować działania komunikacyjne jako nadawcy apeli społecznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/11_U01
analizuje przyczyny powstania marketingu społecznego i jego cechy w aspekcie przebiegu przemian społecznych
2,0
3,0student rozumie przyczyny powstania marketingu społecznego
3,5student interpretuje zjawiska społeczne w aspekcie komunikacji marketingowej
4,0student różnicuje cechy marketingu społecznego w zalezności od warunków jego powstania
4,5student dobiera działania marketingowe w aspekcie ich skuteczności
5,0student analizuje skuteczność i efektywność marketingu społecznego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/11_K01
umie odnaleźć się jako inicjator marketingu społecznego
2,0
3,0umie odnaleźć się jako inicjator marketingu społecznego
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_D3/11_K02
potrafi ocenić idee przedstawiane w kampaniach społecznych
2,0
3,0potrafi ocenić idee przedstawiane w kampaniach społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_D3/11_K03
potrafi mysleć i działać w kategoriach społecznych
2,0
3,0potrafi mysleć i działać w kategoriach społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andreasen K, Marketing Robin Hooda: wykorzystywanie metod marketingowych sektora komercyjnego przez organizacje non-profit, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa, 2007
  2. Kotler Ph., Lee N., Marketing w sektorze publicznym, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008
  3. Sargeant A., Marketing w organizacjach non profit, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza potrzeb społecznych a marketing społeczny2
T-A-2Czy administracja publiczna stosuje marketing? - poszukiwanie dobrych praktyk2
T-A-3Marketing organizacji pozarządowych - czy w kierunku lepszego społeczeństwa?1
T-A-4Marketing polityczny i związków zawodowych vs. społeczny2
T-A-5Międzynarodowe kampanie społeczne - cele i skuteczność2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Od marketingu transakcyjnego do marketingu społecznego2
T-W-2Marketing społeczny - nadawcy i odbiorcy1
T-W-3Marketing instytucji publicznych2
T-W-4Marketing organziacji pozarządowych2
T-W-5Marketing innych podmiotów nonprofit1
T-W-6Kampanie społeczne - analiza przypadków1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zajęć8
A-A-3analiza przypadku - przygotowanie13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do kolokwium13
A-W-3przygotowanie do wykładów6
A-W-4konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/11_W01potrafi definiować marketing społeczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Student powinien dokonywac analizy ewolucji idei marketingu
Treści programoweT-A-1Analiza potrzeb społecznych a marketing społeczny
T-W-1Od marketingu transakcyjnego do marketingu społecznego
T-A-2Czy administracja publiczna stosuje marketing? - poszukiwanie dobrych praktyk
T-A-3Marketing organizacji pozarządowych - czy w kierunku lepszego społeczeństwa?
T-A-4Marketing polityczny i związków zawodowych vs. społeczny
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z prezentacją multimedialną
M-2analiza tekstów i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi definiować marketing społeczny podając podstawowe elementy definicji
3,5potrafi definiować marketing społeczny omawiając szerzej jego elementy
4,0student potrafi omaiwac istotę marketingu społecznego pokazując przykłady z polskiego i międzynarodowego rynku
4,5student potrafi będą stosować wiedzę marketingową w działalności podmiotów ekonomii społecznej
5,0studenci będą wyrażać oceny dotyczące pozytywnych i negatywnych aspektów marketingu społecznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/11_W02potrafi wskazywać i charakteryzować cechy nadawców przekazów społecznych i ich odbiorców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-1Student powinien dokonywac analizy ewolucji idei marketingu
C-3Student ma podawać przykłady nadawców i odbiorców marketingu społecznego
Treści programoweT-W-2Marketing społeczny - nadawcy i odbiorcy
T-W-3Marketing instytucji publicznych
T-W-4Marketing organziacji pozarządowych
T-W-5Marketing innych podmiotów nonprofit
Metody nauczaniaM-2analiza tekstów i dyskusja
M-4analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: przygotowanie analizy przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wskazywać nadawców przekazów społecznych i ich odbiorców
3,5potrafi wskazywać potencjalnych odbiorców apeli społecznych
4,0potrafi analizować cele przekazów społecznych
4,5studenci powinni samodzielnie interpretować połeczną sytuację w jakiej działaja podmioty
5,0studenci powinni planować działania komunikacyjne jako nadawcy apeli społecznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/11_U01analizuje przyczyny powstania marketingu społecznego i jego cechy w aspekcie przebiegu przemian społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student powinien dokonywac analizy ewolucji idei marketingu
C-2Student powinien umieć zastosować dorobek sfery biznesu w sferze nonprofit
Treści programoweT-A-1Analiza potrzeb społecznych a marketing społeczny
T-W-1Od marketingu transakcyjnego do marketingu społecznego
T-A-5Międzynarodowe kampanie społeczne - cele i skuteczność
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: przygotowanie analizy przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozumie przyczyny powstania marketingu społecznego
3,5student interpretuje zjawiska społeczne w aspekcie komunikacji marketingowej
4,0student różnicuje cechy marketingu społecznego w zalezności od warunków jego powstania
4,5student dobiera działania marketingowe w aspekcie ich skuteczności
5,0student analizuje skuteczność i efektywność marketingu społecznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/11_K01umie odnaleźć się jako inicjator marketingu społecznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-2Student powinien umieć zastosować dorobek sfery biznesu w sferze nonprofit
C-4Student powinien analizować kanały komunikacji i treści przekazu
Treści programoweT-A-1Analiza potrzeb społecznych a marketing społeczny
T-W-6Kampanie społeczne - analiza przypadków
Metody nauczaniaM-4analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: przygotowanie analizy przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie odnaleźć się jako inicjator marketingu społecznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/11_K02potrafi ocenić idee przedstawiane w kampaniach społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-4Student powinien analizować kanały komunikacji i treści przekazu
Treści programoweT-A-1Analiza potrzeb społecznych a marketing społeczny
T-A-2Czy administracja publiczna stosuje marketing? - poszukiwanie dobrych praktyk
T-A-3Marketing organizacji pozarządowych - czy w kierunku lepszego społeczeństwa?
T-A-4Marketing polityczny i związków zawodowych vs. społeczny
T-A-5Międzynarodowe kampanie społeczne - cele i skuteczność
Metody nauczaniaM-4analiza studiów przypadków
M-3praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: przygotowanie analizy przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi ocenić idee przedstawiane w kampaniach społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/11_K03potrafi mysleć i działać w kategoriach społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Student powinien dokonywac analizy ewolucji idei marketingu
C-2Student powinien umieć zastosować dorobek sfery biznesu w sferze nonprofit
Treści programoweT-W-1Od marketingu transakcyjnego do marketingu społecznego
T-W-6Kampanie społeczne - analiza przypadków
T-W-2Marketing społeczny - nadawcy i odbiorcy
T-W-3Marketing instytucji publicznych
T-W-4Marketing organziacji pozarządowych
T-W-5Marketing innych podmiotów nonprofit
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z prezentacją multimedialną
M-2analiza tekstów i dyskusja
M-4analiza studiów przypadków
M-3praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: przygotowanie analizy przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi mysleć i działać w kategoriach społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0