Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskiem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie środowiskiem | ||
Specjalność | Gospodarka regionalna i samorządowa | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii i wiedzy o środowisku przyrodniczym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska |
C-2 | Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami |
C-3 | Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego |
C-4 | Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Bariery lokalizacyjne, technologie w ochronie środowiska | 1 |
T-K-2 | Bariery ekonomiczne w ochronie środowiska | 1 |
T-K-3 | Ochrona wód, gleby i powietrza oraz gospodarka odpadami w gminie | 1 |
T-K-4 | Finansowanie ochrony środowiska | 1 |
T-K-5 | Globalne i lokalne instrumenty polityki ekologicznej | 1 |
T-K-6 | Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie | 1 |
T-K-7 | Monitoring elementów środowiska | 1 |
T-K-8 | Oceny oddziaływania na środowisko | 1 |
T-K-9 | Wybrane aspekty zarządzania środowiskiem | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy zarządzania środowiskowego | 1 |
T-W-2 | Zmiany klimatu a gospodarowanie energią i odpadami | 1 |
T-W-3 | Energia odnawialna w Polsce na tle unii Europejskiej | 1 |
T-W-4 | Energia odnawialna od strony ekonomicznej | 1 |
T-W-5 | Technologie w gospodarce odpadami wczoraj i dziś | 1 |
T-W-6 | Ekologiczne gminy i miasta | 1 |
T-W-7 | Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska | 1 |
T-W-8 | Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej | 1 |
T-W-9 | Przyrodnicze zagospodarowanie obszarów przemysłowych | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-K-2 | Przegląd wskazanej literatury | 13 |
A-K-3 | Wyszukiwanie informacji w Internecie | 12 |
A-K-4 | Przygotowanie do kolokwium | 12 |
A-K-5 | Przygotowanie prezentacji | 12 |
A-K-6 | Konsultacje z osobą prowadzącą | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literarury | 6 |
A-W-5 | Wyszukiwanie informacji w portalach internetowych | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy |
M-3 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-4 | Metoda eksponująca: filmy edukacyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena referatu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru + zadanie otwarte |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/8_W01 Charakteryzuje systemy zarządzania środowiskowego | E_1A_W04, E_1A_W06 | S1A_W04, S1A_W06 | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
E_1A_D5/8_W02 Zna instrumenty polityki ekologicznej | E_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03 | C-2 | T-W-1, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8 | M-2 | S-3 |
E_1A_D5/8_W03 Potrafi opisać działalnośc organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska | E_1A_W01, E_1A_W04 | S1A_W01, S1A_W04 | C-2, C-4 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-K-4 | M-1 | S-3 |
E_1A_D5/8_W04 Wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska | E_1A_W02, E_1A_W04 | S1A_W02, S1A_W04 | C-1 | T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-9 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/8_U01 Analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska | E_1A_U02 | S1A_U02 | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-2 | S-1 |
E_1A_D5/8_U02 Ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu | E_1A_U01 | S1A_U01 | C-4 | T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-K-3, T-K-4, T-K-7, T-K-8, T-K-9 | M-3 | S-2 |
E_1A_D5/8_U03 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku | E_1A_U02, E_1A_U04 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U08 | C-4 | T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-7, T-K-8 | M-3 | S-1 |
E_1A_D5/8_U04 Dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii | E_1A_U03, E_1A_U12 | S1A_U02, S1A_U06, S1A_U08 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-K-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/8_K01 Dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku | E_1A_K01, E_1A_K06, E_1A_K07 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07 | C-4 | T-K-1, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-K-2, T-K-3, T-K-7, T-K-9 | M-2 | S-2 |
E_1A_D5/8_K02 Zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko | E_1A_K07, E_1A_K09 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04 | C-3 | T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-K-3, T-K-6, T-K-8 | M-1 | S-3 |
E_1A_D5/8_K03 Potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem | E_1A_K03, E_1A_K06, E_1A_K09 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07 | C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-K-5 | M-2 | S-3 |
E_1A_D5/8_K04 Angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska | E_1A_K01, E_1A_K04, E_1A_K06 | S1A_K01, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07 | C-2 | T-K-1, T-K-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/8_W01 Charakteryzuje systemy zarządzania środowiskowego | 2,0 | nie potrafi charakteryzować systemów zarządzania środowiskowego |
3,0 | bardzo słabo charakteryzuje systemy zarządzania środowiskowego | |
3,5 | dość słabo charakteryzuje systemy zarządzania środowiskowego | |
4,0 | dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskowego | |
4,5 | dość dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskowego | |
5,0 | bardzo dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskowego | |
E_1A_D5/8_W02 Zna instrumenty polityki ekologicznej | 2,0 | nie zna instrumentów polityki ekologicznej |
3,0 | bardzo słabo zna instrumenty polityki ekologicznej | |
3,5 | słabo zna instrumenty polityki ekologicznej | |
4,0 | dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej | |
4,5 | dośc dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej | |
5,0 | bardzo dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej | |
E_1A_D5/8_W03 Potrafi opisać działalnośc organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska | 2,0 | nie potrafi opisać działalności organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska |
3,0 | bardzo słabo potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska | |
3,5 | słabo potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska | |
4,0 | dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska | |
4,5 | dośc dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska | |
5,0 | bardzo dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska | |
E_1A_D5/8_W04 Wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska | 2,0 | nie umie wyjaśnić działania globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska |
3,0 | bardzo słabo wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska | |
3,5 | słabo wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska | |
4,0 | dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska | |
4,5 | dość dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska | |
5,0 | bardzo dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/8_U01 Analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska | 2,0 | nie potrafi analizować znaczenia barier w ochronie środowiska |
3,0 | bardzo słabo analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska | |
3,5 | słabo analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska | |
4,0 | dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska | |
4,5 | dość dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska | |
5,0 | bardzo dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska | |
E_1A_D5/8_U02 Ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu | 2,0 | nie potrafi ocenić znaczenia ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu |
3,0 | bardzo słabo ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu | |
3,5 | słabo ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu | |
4,0 | dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu | |
4,5 | dość dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu | |
5,0 | bardzo dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu | |
E_1A_D5/8_U03 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku | 2,0 | nie posiada umiejętności wyszukiwania, rozumienia i wykorzystania informacji o środowisku |
3,0 | posiada bardzo słabą umiejętność wyszukiwania, rozumienia i wykorzystania informacji o środowisku | |
3,5 | posiada słabą umiejętność wyszukiwania, rozumienia i wykorzystania informacji o środowisku | |
4,0 | posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, rozumienia i wykorzystania informacji o środowisku | |
4,5 | posiada dośc dobrą umiejętność wyszukiwania, rozumienia i wykorzystania informacji o środowisku | |
5,0 | posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, rozumienia i wykorzystania informacji o środowisku | |
E_1A_D5/8_U04 Dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii | 2,0 | nie potrafi dyskutować na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii |
3,0 | bardzo słabo dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii | |
3,5 | słabo dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii | |
4,0 | dobrze potrafi dyskutować na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii | |
4,5 | swobodnie dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii | |
5,0 | bardzo swobodnie dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/8_K01 Dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku | 2,0 | nie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku |
3,0 | bardzo słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku | |
3,5 | słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku | |
4,0 | chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku | |
4,5 | raczej chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku | |
5,0 | bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku | |
E_1A_D5/8_K02 Zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko | 2,0 | nie zachowuje obiektywizmu w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko |
3,0 | bardzo słabo zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko | |
3,5 | słabo zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko | |
4,0 | dobrze potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko | |
4,5 | dośc dobrze potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko | |
5,0 | bardzo skutecznie zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko | |
E_1A_D5/8_K03 Potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem | 2,0 | nie potrafi działać i podejmować decyzji na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem |
3,0 | bardzo słabo potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem | |
3,5 | słabo potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem | |
4,0 | dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem | |
4,5 | dośc dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem | |
5,0 | bardzo dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem | |
E_1A_D5/8_K04 Angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska | 2,0 | nie angażuje się w poznanie i rozwiązywanie barier w ochronie środowiska |
3,0 | bardzo słabo angażuje się w poznanie i rozwiązywanie barier w ochronie środowiska | |
3,5 | słabo angażuje się w poznanie i rozwiązywanie barier w ochronie środowiska | |
4,0 | chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązywanie barier w ochronie środowiska | |
4,5 | raczej chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązywanie barier w ochronie środowiska | |
5,0 | bardzo chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązywanie barier w ochronie środowiska |
Literatura podstawowa
- Nierzwicki W., Zarządzanie środowiskowe, PWE, Warszawa, 2006
- Cieciura M.,Czaja-Cieszyńska H., Filipiak B.,Niewęgłowski A., Szczypa P., Rachunek kosztów w ochronie środowiska, CeDeWu, Warszawa, 2010
- Zbierska J. (red.), Zrównoważone gospodasrowanie energią i odpadami w aspekcie zmian klimatu, Wydawnictwo Uniewrsytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008
Literatura dodatkowa
- Beck C.H., Leksykon ochrony środowiska, Wyd. C.H.Beck, Warszawa, 2009
- Lipiński A.:, Podstawy prawne ochrony środowiska, Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010