Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Fundraising:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fundraising | ||
Specjalność | Ekonomia społeczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu rachunkowości i finansów oraz źródeł finansowania działalności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość metod poszukiwania i pozyskiwania funduszy zewnętrznych na działalność organizacji |
C-2 | Znajomość podstawowych pojęć tj. fundraising, sponsoring, itp. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pojecie fundraisingu. Jego miejsce w społeczeństwie obywatelskim | 2 |
T-A-2 | Zasady planowania działalności fundraisingowej - elementy dialogu i zarządzania strategicznego. Etyczne uwarunkowania pracy fundraisera | 2 |
T-A-3 | Pięć uniwersalnych zasad działania fundraisera. Międzynarodowa Deklaracja Zasad Etycznych w Fundraisingu. | 3 |
T-A-4 | Metody finansowania działalności administracyjnej, kampanii i projektów. | 2 |
T-A-5 | Kampanie publiczne i medialne - analiza najlepszych przykładów polskich i zagranicznych. Sponsoring jako jedna z metod fundrisingu. | 3 |
T-A-6 | Metody pracy z darczyńcami indywidualnymi. Skuteczny fundraiser - warunki powodzenia | 3 |
T-A-7 | Biznes plan jako niezbędny element w procesie pozyskiwania środków finansowych. | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 18 |
A-A-2 | uczestnictwo w konsultacjach niezbędne do przygotowania studium przypadku | 6 |
A-A-3 | przejrzenie i przeczytanie literatury niezbędnej do przygotowania studium przypadku | 12 |
A-A-4 | opracowanie studium przypadku | 10 |
A-A-5 | przygotowanie do kolokwium cząstkowego | 10 |
A-A-6 | poszukiwanie bieżących informacji prasowych na temat zagadnień fundraisingu | 16 |
A-A-7 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 15 |
A-A-8 | Zaliczenie zajęć | 3 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające i metody problemowe |
M-2 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-3 | Objaśnienie, dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Studia przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć weryfikowana w ich trakcie analizą biężacego zagadnienia |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przyswojenia danej partii materiału i umiejetności formułowania własnych poglądów w ramach przygotowanej i wygłoszonej prezentacji |
S-3 | Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania wiedzy i ewentualnych jej deficytów na podstawie kolokwium cząstkowego |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie zaliczenia formy zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/9_W01 Znajomość fundrisingu, jako ważnej kategorii w procesie zdobywania środków finansowych przez podmioty ekonomii społecznej | E_1A_W05, E_1A_W15 | S1A_W05, S1A_W11 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_1A_D3/9_W02 Znajomość nowoczesnych instrumentów zarządzania podmiotem ekonomii społecznej w sferze poszukiwania środków finansowych | E_1A_W08, E_1A_W10 | S1A_W03, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/9_U01 Posiada umiejetność opracowywania i wdrażania nowoczesnych instrumentów zarządzania podmiotem ekonomii społecznej w sferze poszukiwania środków finansowych | E_1A_U06, E_1A_U11 | S1A_U02, S1A_U05, S1A_U07 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/9_K01 Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K05 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K06 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/9_W01 Znajomość fundrisingu, jako ważnej kategorii w procesie zdobywania środków finansowych przez podmioty ekonomii społecznej | 2,0 | Nie zna podstawowych metod poszukiwania i pozyskiwania funduszy zewnętrznych na działalność organizacji |
3,0 | Zna podstawowe metody poszukiwania i pozyskiwania funduszy zewnętrznych na działalność organizacji | |
3,5 | Zna szeroki wachlarz metod poszukiwania i pozyskiwania funduszy zewnętrznych na działalność organizacji | |
4,0 | Zna szeroki wachlarz metod poszukiwania i pozyskiwania funduszy zewnętrznych na działalność organizacji oraz szczegółowo wybraną kategorię tj. fundrising | |
4,5 | Zna szeroki wachlarz metod poszukiwania i pozyskiwania funduszy zewnętrznych na działalność organizacji, ma wiedzę szczegółową nt. fundrisingu także z praktyki gospodarczej | |
5,0 | Zna szeroki wachlarz metod poszukiwania i pozyskiwania funduszy zewnętrznych na działalność organizacji, w tym nowoczesne instrumenty zarządzania podmiotem ekonomii społecznej w sferze poszukiwania środków finansowych oraz ma wiedzę szczegółową nt. fundrisingu. Ma wiedzę nt. działalności organizacji pozarządowych i wykorzystywanych przez nie intrumentów | |
E_1A_D3/9_W02 Znajomość nowoczesnych instrumentów zarządzania podmiotem ekonomii społecznej w sferze poszukiwania środków finansowych | 2,0 | Nie zna nowoczesnych metod poszukiwania i pozyskiwania funduszy zewnętrznych na działalność organizacji |
3,0 | Zna nowoczesne metody poszukiwania i pozyskiwania funduszy zewnętrznych na działalność organizacji | |
3,5 | Zna szeroki wachlarz nowoczesnych metod poszukiwania i pozyskiwania funduszy zewnętrznych na działalność organizacji | |
4,0 | Zna szeroki wachlarz nowoczesnych metod poszukiwania i pozyskiwania funduszy zewnętrznych na działalność organizacji oraz szczegółowo wybraną kategorię tj. fundrising | |
4,5 | Zna szeroki wachlarz nowoczesnych instrumentów zarządzania podmiotem ekonomii społecznej w sferze poszukiwania środków finansowych oraz ma wiedzę szczegółową nt. fundrisingu | |
5,0 | Zna szeroki wachlarz nowoczesnych instrumentów zarządzania podmiotem ekonomii społecznej w sferze poszukiwania środków finansowych oraz ma wiedzę szczegółową nt. fundrisingu. Ma wiedzę nt. działalności organizacji pozarządowych i wykorzystywanych przez nie intrumentów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/9_U01 Posiada umiejetność opracowywania i wdrażania nowoczesnych instrumentów zarządzania podmiotem ekonomii społecznej w sferze poszukiwania środków finansowych | 2,0 | Nie potrafi przygotować intrumentu dotyczącego poszukiwania i pozyskiwania funduszy na działalność organizacji |
3,0 | Potrafi przygotować intrument dotyczący poszukiwania i pozyskiwania funduszy na działalność organizacji | |
3,5 | Potrafi opracować i przygotować podstawowe intrumenty poszukiwania i pozyskiwania funduszy na działalność organizacji | |
4,0 | Potrafi opracować i przygotować podstawowe intrumenty poszukiwania i pozyskiwania funduszy na działalność organizacji oraz skonstruować umowę sponsoringową | |
4,5 | Potrafi opracować i przygotować intrumenty poszukiwania i pozyskiwania funduszy na działalność organizacji, potrafi skonstruować umowę sponsoringową, twórczo myśleć i realizować wyznaczone cele | |
5,0 | Potrafi opracować i przygotować intrumenty poszukiwania i pozyskiwania funduszy na działalność organizacji, potrafi skonstruować umowę sponsoringową, biznes plan, twórczo myśleć i realizować wyznaczone cele |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/9_K01 Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie, ani wymieniać się poglądami na zadany temat |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie oraz dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy | |
3,5 | Student potrafi współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, potrafi na poziomie dostatecznym dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy | |
4,0 | Student potrafi efektywnie współpracować z innymi w celu zrealizowania zadania, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje proponowanych wariantów rozstrzygnięcia problemu ekonomicznego | |
4,5 | Student potrafi efektywnie współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje przedstawionych wariantów rozwiązania problemu ekonomicznego, potrafi także sam zaproponować rozwiązanie, które uważa za najlepsze | |
5,0 | Student potrafi efektywnie pracować w grupie, sam podejmuje dyskusję i proponuje rozwiązanie zadanego problemu ekonomicznego, orientuje się w możliwościach fundraisingu z praktyki gospodarczej, potrafi także zainspirować pozostałych członków zespołu i koordynować ich prace |
Literatura podstawowa
- Datko M., Sponsoring: strategia, promocja, komunikacja, Wyższa Szkoła Komunikacji i Zarządzania, Poznań, 2003
- Tokarz B, Fundrising to sztuka której można się nauczyć! Dobre pomysły na pozyskiwanie funduszy w lokalnej społeczności, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Głażewska D. (red.), Finanse w organizacji pozarządowej, Wiedza i Doświadczenie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Warszawa, 2006
- Głażewska D., Schimanek T., Tokarz B. (red.), Fundraising to sztuka. Dobre pomysły na pozyskiwanie funduszy w lokalnej społeczności, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Warszawa, 2005