Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw rachunkowości
W-2Znajomość zagadnień dotyczących finansów publicznych i gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
C-3Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza ogólnych i szczególnych zasad rachunkowości JSFP1
T-A-2Budowa zakladowego planu kont dla budżetów JST, jednostek i zakładów budżetowych w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek1
T-A-3Zasady dokumentacji i ewidencji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów budżetowych. Ujęcie księgowe wydatków niewygasających2
T-A-4Ewidencja i ustalanie wyniku wykonania budżetu JST2
T-A-5Sporzadzanie bilansu z wykonania budżetu JST1
T-A-6Ewidencja stanu i zmian rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych oraz zapasów1
T-A-7Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP2
T-A-8Ewidencja przychodów i kosztów i ustalanie wyniku finansowego w JSFP3
T-A-9Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego jednostki budżetowej (bilansu, rachunek zysków i strat oraz zestawienia zmian w funduszu jednostki)2
T-A-10Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy1
T-A-11Kolokwium2
18
wykłady
T-W-1Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP)1
T-W-2Rachunkowość budżetów JST1
T-W-3Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku JSFP1
T-W-4Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP1
T-W-5Zasady ujęcia kosztów i przychodów w księgach rachunkowych jednostek i samorządowych zakładów budżetowych. Wydatki niewygasające i zaangażowanie wydatków – ujęcie księgowe1
T-W-6Wynik finansowy jednostki budżetowej i jego ustalanie1
T-W-7Fundusze jednostek - ujęcie księgowe stanu i zmian1
T-W-8Sprawozdawczość finansowa i budżetowa JSFP1
T-W-9Kolokwium1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach18
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych37
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń6
61
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu35
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2objaśnianie i wyjaśnianie
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy i umiejętności w zakresie zasad ewidencji operacji gospodarczych w JSFP
S-3Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D11/8_W01
Student zna istotę i specyfikę rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) niezbędne do interpretowania prezentowanych w sprawozdaniach finansowych i budżetowych informacji dotyczących przebieg procesów gromadzenia i wydatkowania środków publicznych
E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_D11/8_W02
Student zna zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego
E_1A_W08, E_1A_W11S1A_W02, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W08C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-10, T-A-11, T-W-2, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_D11/8_W03
Student objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP
E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08C-2, C-3T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D11/8_U01
Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP
E_1A_U02, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U08, E_1A_U20, E_1A_U11S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-2, C-3T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D11/8_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć
E_1A_K02, E_1A_K03S1A_K02, S1A_K03C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D11/8_W01
Student zna istotę i specyfikę rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) niezbędne do interpretowania prezentowanych w sprawozdaniach finansowych i budżetowych informacji dotyczących przebieg procesów gromadzenia i wydatkowania środków publicznych
2,0Student nie zna istoty i zasad rachunkowości JSFP
3,0Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości JSFP
3,5Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia niektóre zasady i funkcje tego systemu
4,0Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady narzędzia umożliwiające uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji
4,5Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP w odniesieniu do regulacji prawa bilansowego, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady narzędzia umożliwiające uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji
5,0Student zna istotę rachunkowości JSFP i odnosi ją do ogólnych zasad rachunkowości, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna narzędzia umożliwiajace uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji oraz objaśnia zakres tych ujednoliceń
E_1A_D11/8_W02
Student zna zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego
2,0Student nie zna zasad ewidencji operacji gospodarczych dotyczących budżetu JST i sposobu prezentowania bilansu z wykonania budżetu JST
3,0Student zna ogólne zasady ewidencji niektorych operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST
3,5Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST nie zawsze jego objaśnienia są kompletne
4,0Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST, budowę i zasady sporządzania bilansu z wykonania budżetu JST a jego objaśnienia są kompletne
4,5Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST, budowę i zasady sporządzania bilansu z wykonania budżetu JST a jego objaśnienia są kompletne i wskazują na znajomośc powiązań informacji prezentowanychw sprawozdaniu z zapisami księgowymi
5,0Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST oraz zna budowę, zasady sporządzania bilansu z wykonania budżetu JST i sposób interpretowania informacji prezentowanych w sprawozdaniu
E_1A_D11/8_W03
Student objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP
2,0Student nie zna sposobów, metod i narzędzi pozyskiwania informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP
3,0Student odtwarza wiedzę na temat metod i narzędzi pozyskiwania informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP, jednak nie zawsze potrafi przedstawić sposób ich zastosowania w celu uzyskania informacji finansowych o przebiegu procesów zachodzących w JSFP
3,5Student odtwarza wiedzę na temat metod i narzędzi pozyskiwania informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP, potrafi przedstawić sposób ich zastosowania w celu uzyskania niektórych informacji finansowych o przebiegu procesów zachodzących w JSFP
4,0Student zna sposób dokumentacji i ewidencji oraz prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP
4,5Student zna sposób dokumentacji i ewidencji oraz prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP oraz wie, jak należy weryfikować te informacje
5,0Student zna sposób dokumentacji i ewidencji oraz prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP oraz wie, jak należy weryfikowac i interpretować te informacje

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D11/8_U01
Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP
2,0Student nie potrafi grupować i ujmować na kontach księgowych operacji gospodarczych zachodzących w JSFP i nie potrafi sporządzać sprawozdań finansowych i budżetowych
3,0Student ujmuje na kontach księgowych niektóre operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i potrafi w ograniczonym zakresie sporządzać sprawozdania tych podmiotów
3,5Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych typowe operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i prawidłowo sporządza niektóre elementy sprawozdań finansowych i budżetowych
4,0Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i sporządza sprawozdania finansowe i budżetowe, a jego rozwiązania są prawidłowe
4,5Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synteytycznej i analitycznej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe i budżetowe
5,0Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synetetycznej i analitycznej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe i budżetowe oraz interpretuje zawarte w nich informacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D11/8_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Zysnarska A., Rachunkowość budżetu, jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, ODiDK, Gdańsk, 2011
  2. Winiarska K., Kaczurak-Kozak M., Rachunkowość budżetowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2011
  3. Rup W., Nowe zasady rachunkowości budżetowej – nowe plany kont – rachunkowość organów podatkowych jst – zasady gospodarki finansowej. Komentarz z praktycznymi przykładami, ODiDK, Gdańsk, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Charytoniuk J., Komentarz do planów kont jednostki samorządu terytorialnego (plan kont dla budżetu, plan kont dla urzędu i innych samorządowych jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych, ujednolicony plan kont urzędu jednostki samorządu terytorialnego) (z suplementem elektronicznym), ODiDK, Gdańsk, 2011
  2. Rup W., Wzory księgowań w jednostce budżetowej, ODiDK, Gdańsk, 2010
  3. Zysnarska A., Rachunkowość budżetowa w świetle koncepcji prawdziwego i wiernego obrazu, ODiDK, Gdańsk, 2010
  4. ., Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, (Dz.U. nr 128, poz. 861), 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza ogólnych i szczególnych zasad rachunkowości JSFP1
T-A-2Budowa zakladowego planu kont dla budżetów JST, jednostek i zakładów budżetowych w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek1
T-A-3Zasady dokumentacji i ewidencji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów budżetowych. Ujęcie księgowe wydatków niewygasających2
T-A-4Ewidencja i ustalanie wyniku wykonania budżetu JST2
T-A-5Sporzadzanie bilansu z wykonania budżetu JST1
T-A-6Ewidencja stanu i zmian rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych oraz zapasów1
T-A-7Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP2
T-A-8Ewidencja przychodów i kosztów i ustalanie wyniku finansowego w JSFP3
T-A-9Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego jednostki budżetowej (bilansu, rachunek zysków i strat oraz zestawienia zmian w funduszu jednostki)2
T-A-10Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy1
T-A-11Kolokwium2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP)1
T-W-2Rachunkowość budżetów JST1
T-W-3Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku JSFP1
T-W-4Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP1
T-W-5Zasady ujęcia kosztów i przychodów w księgach rachunkowych jednostek i samorządowych zakładów budżetowych. Wydatki niewygasające i zaangażowanie wydatków – ujęcie księgowe1
T-W-6Wynik finansowy jednostki budżetowej i jego ustalanie1
T-W-7Fundusze jednostek - ujęcie księgowe stanu i zmian1
T-W-8Sprawozdawczość finansowa i budżetowa JSFP1
T-W-9Kolokwium1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach18
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych37
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń6
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu35
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/8_W01Student zna istotę i specyfikę rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) niezbędne do interpretowania prezentowanych w sprawozdaniach finansowych i budżetowych informacji dotyczących przebieg procesów gromadzenia i wydatkowania środków publicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
C-3Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji
Treści programoweT-A-1Analiza ogólnych i szczególnych zasad rachunkowości JSFP
T-A-2Budowa zakladowego planu kont dla budżetów JST, jednostek i zakładów budżetowych w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek
T-A-3Zasady dokumentacji i ewidencji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów budżetowych. Ujęcie księgowe wydatków niewygasających
T-A-4Ewidencja i ustalanie wyniku wykonania budżetu JST
T-A-5Sporzadzanie bilansu z wykonania budżetu JST
T-A-6Ewidencja stanu i zmian rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych oraz zapasów
T-A-7Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP
T-A-8Ewidencja przychodów i kosztów i ustalanie wyniku finansowego w JSFP
T-A-9Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego jednostki budżetowej (bilansu, rachunek zysków i strat oraz zestawienia zmian w funduszu jednostki)
T-A-10Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy
T-W-1Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP)
T-W-2Rachunkowość budżetów JST
T-W-3Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku JSFP
T-W-4Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP
T-W-5Zasady ujęcia kosztów i przychodów w księgach rachunkowych jednostek i samorządowych zakładów budżetowych. Wydatki niewygasające i zaangażowanie wydatków – ujęcie księgowe
T-W-6Wynik finansowy jednostki budżetowej i jego ustalanie
T-W-7Fundusze jednostek - ujęcie księgowe stanu i zmian
T-W-8Sprawozdawczość finansowa i budżetowa JSFP
T-W-9Kolokwium
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2objaśnianie i wyjaśnianie
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy i umiejętności w zakresie zasad ewidencji operacji gospodarczych w JSFP
S-3Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zasad rachunkowości JSFP
3,0Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości JSFP
3,5Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia niektóre zasady i funkcje tego systemu
4,0Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady narzędzia umożliwiające uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji
4,5Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP w odniesieniu do regulacji prawa bilansowego, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady narzędzia umożliwiające uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji
5,0Student zna istotę rachunkowości JSFP i odnosi ją do ogólnych zasad rachunkowości, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna narzędzia umożliwiajace uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji oraz objaśnia zakres tych ujednoliceń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/8_W02Student zna zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
C-3Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji
Treści programoweT-A-2Budowa zakladowego planu kont dla budżetów JST, jednostek i zakładów budżetowych w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek
T-A-3Zasady dokumentacji i ewidencji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów budżetowych. Ujęcie księgowe wydatków niewygasających
T-A-4Ewidencja i ustalanie wyniku wykonania budżetu JST
T-A-5Sporzadzanie bilansu z wykonania budżetu JST
T-A-10Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy
T-A-11Kolokwium
T-W-2Rachunkowość budżetów JST
T-W-9Kolokwium
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2objaśnianie i wyjaśnianie
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy i umiejętności w zakresie zasad ewidencji operacji gospodarczych w JSFP
S-3Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad ewidencji operacji gospodarczych dotyczących budżetu JST i sposobu prezentowania bilansu z wykonania budżetu JST
3,0Student zna ogólne zasady ewidencji niektorych operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST
3,5Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST nie zawsze jego objaśnienia są kompletne
4,0Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST, budowę i zasady sporządzania bilansu z wykonania budżetu JST a jego objaśnienia są kompletne
4,5Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST, budowę i zasady sporządzania bilansu z wykonania budżetu JST a jego objaśnienia są kompletne i wskazują na znajomośc powiązań informacji prezentowanychw sprawozdaniu z zapisami księgowymi
5,0Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST oraz zna budowę, zasady sporządzania bilansu z wykonania budżetu JST i sposób interpretowania informacji prezentowanych w sprawozdaniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/8_W03Student objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
C-3Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji
Treści programoweT-A-6Ewidencja stanu i zmian rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych oraz zapasów
T-A-7Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP
T-A-8Ewidencja przychodów i kosztów i ustalanie wyniku finansowego w JSFP
T-A-9Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego jednostki budżetowej (bilansu, rachunek zysków i strat oraz zestawienia zmian w funduszu jednostki)
T-A-10Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy
T-W-3Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku JSFP
T-W-4Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP
T-W-5Zasady ujęcia kosztów i przychodów w księgach rachunkowych jednostek i samorządowych zakładów budżetowych. Wydatki niewygasające i zaangażowanie wydatków – ujęcie księgowe
T-W-6Wynik finansowy jednostki budżetowej i jego ustalanie
T-W-7Fundusze jednostek - ujęcie księgowe stanu i zmian
T-W-8Sprawozdawczość finansowa i budżetowa JSFP
T-W-9Kolokwium
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2objaśnianie i wyjaśnianie
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy i umiejętności w zakresie zasad ewidencji operacji gospodarczych w JSFP
S-3Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobów, metod i narzędzi pozyskiwania informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP
3,0Student odtwarza wiedzę na temat metod i narzędzi pozyskiwania informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP, jednak nie zawsze potrafi przedstawić sposób ich zastosowania w celu uzyskania informacji finansowych o przebiegu procesów zachodzących w JSFP
3,5Student odtwarza wiedzę na temat metod i narzędzi pozyskiwania informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP, potrafi przedstawić sposób ich zastosowania w celu uzyskania niektórych informacji finansowych o przebiegu procesów zachodzących w JSFP
4,0Student zna sposób dokumentacji i ewidencji oraz prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP
4,5Student zna sposób dokumentacji i ewidencji oraz prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP oraz wie, jak należy weryfikować te informacje
5,0Student zna sposób dokumentacji i ewidencji oraz prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP oraz wie, jak należy weryfikowac i interpretować te informacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/8_U01Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
C-3Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji
Treści programoweT-A-3Zasady dokumentacji i ewidencji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów budżetowych. Ujęcie księgowe wydatków niewygasających
T-A-4Ewidencja i ustalanie wyniku wykonania budżetu JST
T-A-5Sporzadzanie bilansu z wykonania budżetu JST
T-A-6Ewidencja stanu i zmian rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych oraz zapasów
T-A-7Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP
T-A-8Ewidencja przychodów i kosztów i ustalanie wyniku finansowego w JSFP
T-A-9Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego jednostki budżetowej (bilansu, rachunek zysków i strat oraz zestawienia zmian w funduszu jednostki)
T-A-10Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy
T-A-11Kolokwium
T-W-2Rachunkowość budżetów JST
T-W-3Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku JSFP
T-W-4Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP
T-W-5Zasady ujęcia kosztów i przychodów w księgach rachunkowych jednostek i samorządowych zakładów budżetowych. Wydatki niewygasające i zaangażowanie wydatków – ujęcie księgowe
T-W-6Wynik finansowy jednostki budżetowej i jego ustalanie
T-W-7Fundusze jednostek - ujęcie księgowe stanu i zmian
T-W-8Sprawozdawczość finansowa i budżetowa JSFP
T-W-9Kolokwium
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2objaśnianie i wyjaśnianie
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy i umiejętności w zakresie zasad ewidencji operacji gospodarczych w JSFP
S-3Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi grupować i ujmować na kontach księgowych operacji gospodarczych zachodzących w JSFP i nie potrafi sporządzać sprawozdań finansowych i budżetowych
3,0Student ujmuje na kontach księgowych niektóre operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i potrafi w ograniczonym zakresie sporządzać sprawozdania tych podmiotów
3,5Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych typowe operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i prawidłowo sporządza niektóre elementy sprawozdań finansowych i budżetowych
4,0Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i sporządza sprawozdania finansowe i budżetowe, a jego rozwiązania są prawidłowe
4,5Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synteytycznej i analitycznej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe i budżetowe
5,0Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synetetycznej i analitycznej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe i budżetowe oraz interpretuje zawarte w nich informacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/8_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
C-3Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji
Treści programoweT-A-1Analiza ogólnych i szczególnych zasad rachunkowości JSFP
T-A-2Budowa zakladowego planu kont dla budżetów JST, jednostek i zakładów budżetowych w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek
T-A-3Zasady dokumentacji i ewidencji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów budżetowych. Ujęcie księgowe wydatków niewygasających
T-A-4Ewidencja i ustalanie wyniku wykonania budżetu JST
T-A-5Sporzadzanie bilansu z wykonania budżetu JST
T-A-6Ewidencja stanu i zmian rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych oraz zapasów
T-A-7Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP
T-A-8Ewidencja przychodów i kosztów i ustalanie wyniku finansowego w JSFP
T-A-9Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego jednostki budżetowej (bilansu, rachunek zysków i strat oraz zestawienia zmian w funduszu jednostki)
T-A-10Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy
T-A-11Kolokwium
T-W-1Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP)
T-W-2Rachunkowość budżetów JST
T-W-3Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku JSFP
T-W-4Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP
T-W-5Zasady ujęcia kosztów i przychodów w księgach rachunkowych jednostek i samorządowych zakładów budżetowych. Wydatki niewygasające i zaangażowanie wydatków – ujęcie księgowe
T-W-6Wynik finansowy jednostki budżetowej i jego ustalanie
T-W-7Fundusze jednostek - ujęcie księgowe stanu i zmian
T-W-8Sprawozdawczość finansowa i budżetowa JSFP
T-W-9Kolokwium
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy i umiejętności w zakresie zasad ewidencji operacji gospodarczych w JSFP
S-3Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości